Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

2 6 окт 2017, 9:30, 5851 прочитания

Балканите, revisited

Изложбата "В сянката на Ориента" илюстрира различните начини на мислене към региона в живописта от XIX и XX век

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

It's raining men

СГХГ представя визуален разказ за образа на мъжа в България между 1856 и 1944 г.

23 фев 2017

Следобедът на един художник

Изложба в СГХГ поглежда човека в социализма отвъд клишетата

15 сеп 2016
Тя е на двадесет и нещо, разглежда бавно стогодишните маслени бои, доближава се, чете всички текстове. По стените на Софийската градска художествена галерия са картини от изложбата "В сянката на Ориента", които рисуват образ на Балканите между Изтока и западните представи за полуострова. Когато я питам какво й харесва, очаквам да ми посочи някое платно. Вместо това тя прибира в едно изречение трите текста по стените – "Всичко е толкова нюансирано".

Не всеки днес би избрал да прекара час в компанията на картини, изобразяващи носии и сцени от пазара. Някой може да реши, че ценността е в платната и подписите – в разцъфтялото синьо на Владимир Димитров-Майстора, в сенките и светлината на Константин Величков, в името на Иван Мърквичка. Други ще ги сметнат за твърде академични и ще попитат имат ли какво ново да ни кажат.

Текстовете по стените и аудиогидът искат не да отместят вниманието към себе си, а да дадат в ръцете ни инструмент за разбиране. Защо днес са важни тези опити от средата на XIX и началото на XX век? Какво определение дават Балканите на себе си? Какво са показвали художниците в това огледало? Коя е била публиката им?

Илюстрация



Картините в проекта, започнал преди три години по идея на един от кураторите – Теодор Илиев, са от България, Гърция, Сърбия и Румъния. Пламен Петров, друг от идейните двигатели зад изложбата заедно с Рамона Димова и Надежда Янакиева, обяснява, че е важно да помним целта им: те се появяват в момент, когато художниците започват да пътуват, да учат зад граница, да създават картини специално за големите световни изложения. Заради това те рисуват с нов филтър, и донякъде вероятно с желание да пренесат на платно представите на Западна Европа за Балканите. А какви са те? "За разлика от сега изключително позитивни – приемали са ги за една близка екзотика, имали са романтични идеи за живот, който е лесен и прост", казва Пламен Петров.



Ето я от друга страна сянката от заглавието – идеята за Ориента, която върви заедно с описанията на Балканите по това време. Погледът, може би очаквано, отново е външен – както пише Артър Смит за пътуванията си в София в началото на XX век, градът е цивилизован само до степен да не загуби "чара на стария свят, пикантния аромат на Изтока". Пак от него е цитатът в заглавието – стъпвайки на гарата в София, "инстинктивно чувстваш, че Европа е зад теб и ти стоиш в сянката на Ориента".

Илюстрация



Пламен Петров обяснява, че изложбата има солиден изследователски гръб – не само от Едуард Саид (основният ум с критика за взетите наготово понятия за Ориента като за назадничаво, "сенчесто" място), но и на изследователката Мария Тодорова. В своята книга по темата отпреди 20 години тя настоява, че Балканите, разположени между Изтока и Запада, са особена ситуация. "Трудно може да бъде артикулиран целият обмен на идеи по темата, затова всичко започна с научна конференция през март с български и чуждестранни изследователи, които да споделят виждането си", казва Пламен Петров. Ако искате да влезете в дълбокото на тази теория, предстои издаване на сборник с текстове.

След тази конференция започва събиране на картините – процес, който не крие малко изненади. Но най-голямата вероятно е, че никой от изследователите не може да стои категорично в някоя позиция. Границите лесно се огъват. Никой не може ясно да посочи къде започват и свършват Балканите или къде в тях – и какво в тях – е Ориента. "Всички стигнахме до извода – казва Пламен Петров – че всичко е в диалог. И днес, в тази непрестанна среща с Другия, това продължава да е важно и актуално." С риск да усложним картината в пъзел Другия тук е психологически термин – всеки, който не съм аз.

Илюстрация



В първата зала виждаме сцени от пазара, на който се срещат различни етноси в жив контакт. Ако последваш стената в следващата зала, разликата изведнъж е дебело подчертана: ето това сме ние, ето това не сме. Тук са показани по-късни картини на художници, пътували на Изток в опит да се срещнат с другия и да се отделят от образа му. Не диалог на близък и ежедневен език, а схема на контрасти: турски кафета, бани, татарски квартали стават интересни като начин да се отдалечим и да сложим очертания на образа си.

Илюстрация



От едната страна е натискът на Запада с техните очаквания за Балканите, а от другата тежи личното ни желание сами да намерим думите, с които да се представим. Любопитно е, че кураторите връщат топката в нашето поле. Текстовете ни питат например не правим ли и ние същото, когато пътуваме до непознато място и после качваме снимки в социалните мрежи. Не използваме ли и ние другите като опит да се дефинираме?

Изложбата позволява дори на неподготвеното око да види нов хоризонт, но не се ангажира с критика на понятията. В ръцете на всеки от нас е да реши дали да кимне в съгласие със заглавието, или да го приеме като изтощен цитат и празен термин. "Важното е да успеем да видим самите послания на картините, смисъла отвъд образите." Това е разказът в тази изложба – всичко е нюансирано.

"В сянката на Ориента" е в Софийската градска художествена галерия до 26 ноември.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

8 - 14 декември

8 дек 2017, 1359 прочитания

Жените знаят защо Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

7 дек 2017, 2081 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

6 - 12 октомври

Луксозното гето на София

"Манастирски ливади-изток" е пример за това как не тябва да се развива един квартал.

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете