Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

5 7 окт 2017, 16:43, 14075 прочитания

Нежна бирена революция

Историите на три нови български бири

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

22 юни 2017

ПодБИРАй

Нов магазин за крафт бири и по-масови бири "Антиквариат"

19 май 2017

Свари си сам (бира)

Малко история, добрите практики и съветите на майстора

10 мар 2017

Papa Beer

2 дек 2016

Дух в бутилка

Детски спомени и сегашни приятелства вдъхновяват EVOÉ, новата българска крафт бира

19 юли 2016
Българската бирена революция продължава. Без фанфари, а с бавно налагане на нови качествени местни марки. Няколко от съвременните ни бирени революционери говорят за трудностите, постиженията и защо въпреки постоянните нови имена пренасищането на пазара е в необозримото бъдеще.

Beer Bastards от Бургас

Дълго време чувахме само легенди за бургаския крафт магазин Papa Beer, свързания с него бранд Beer Bastards и техния IPA с носталгично-филмово име "Опасен чар". Отскоро "Опасен чар" вече може да бъде намерен наливен и в бутилка не само на морския бряг (ако сте достатъчно бързи, тъй като интересът към нея в момента е изключително голям).

"Beer Bastards съществува от около година. Движим го заедно с Антон Пенчев, като аз по професия съм електроинженер, а той – икономист", казва съоснователят Калоян Коев. "Тези дни обаче основно разработваме бранда, както и Papa Beer в Бургас." Съвсем скоро ще отвори нов техен магазин в Бургас – "Мокро куче".

"Започвахме с IPA, тъй като това е стилът, с който най-често се свързва крафт бумът. Постарахме се обаче нашият IPA да се отличава от другите на пазара. Надяваме се до края на годината да ви представим новите си неща – по-масова и лесна за възприемане бира плюс нещо екстремно."



"Опасен чар" се вари амстердамската пивоварна Troost. "Прекрасно ще бъде да си имаме собствена пивоварна тук – вярваме, че и това ще стане скоро. Засега сме в Амстердам, но имаме планове да направим следващата си бира другаде. Защо не и в някоя българска пивоварна?"

От другите български марки Калоян е впечатлен от Rhombus. "При тях нивото се качва с всяка следваща бира. Особено ми допадна берлинер вайсът им с вишни."

Бъдещето? "Тук все още няма достатъчно крафт пивоварни, конкуренцията е слаба, затова пренасищането на пазара не е близо. А и самото пренасищане не е страшно, така много бързо ще се отсеят качествените неща."



"Витошко лале" от София

Деян Чолаков и Павел Галчев са сред малкото нови пивовари, които подчертават, че бирата им не е крафт. Което съвсем не означава, че не е добра. "Витошко лале" е класически светъл лагер, произвеждан под контрола на Деян и Павел в "Ломско пиво", като малко след лятната му софийска премиера той достигна до морските курорти.

Идеята отлежава известно време, но когато се решават, действат бързо и под напрежение. "Понякога това е истинският начин и с него нещата се получават по-истински, по-романтични."

"Трябваше да стартираме през лятото, затова заложихме на масовия стил бира – лагер. Всъщност той е по-труден, по-неблагодарен и по-изискващ от всеки ейл. Но също така е нискоалкохолен и позволява много по-голяма консумация, което ние като потребители често търсим."

"Лагер в домашни условия просто няма как да се прави. Затова от самото начало мислим за голямо, поточно производство и за място, където да правим качествен и чист продукт. "Ломско пиво" бяха единственият възможен партньор за нашите нужди, а и не са някакъв гигант – някои малки пивоварни на Запад имат същия капацитет, какъвто и в Лом, казват създателите на "Витошко лале", които са силно критични към по-масовите марки. Може би ни е нужен закон за чистотата на бирата като този в Германия, за да може на корпоративните, масови бири да стои надпис "Бироподобен продукт".

Тези дни двамата са готови с нещо ново за зимните дни. "Ще се съобразим и със студения сезон и скоро ще пуснем подходящ лагер – плътен, тъмен, горчив и наситен."

При много от малките пивовари тук всяка варка е експеримент, често с неочаквани резултати. "Нормално е, най-малкото заради условията на производство. Не го намираме за тревожно – в това са чарът и силата му. Другият подход е този на пловдивчаните Jägerhof – с желание, но и с инвестиция в скъпа, чисто нова база и работа с технолог."



Veritas от Бургас

Още един бранд от особено активния в крафт бизнеса Бургас. Veritas е кръвно свързан с едно от най-готините заведения в града – пъба "Пивоварната", където всъщност се вари бирата. Обърнахме се към идеолога Юрий Сидоренко с въпроси за удоволствието и трудностите при варенето и предлагането на жива крафт бира.

"Започнах да работя по създаване на бирата и марката през октомври 2014 г., а през лятото на 2015 г. те станаха факт", казва Юрий Сидоренко, лекар по образование. От няколко месеца бирата започва да изнася извън Бургас и така да трупа популярност и извън града.

Екипът му започва с четири вида лагер – лек и специален, червен, тъмен и вайцен. "Сега правим и ейлове, но лагерът остава нашата сила. Замислили сме един пушен лагер за зимата, имаме и доста други идеи."

Veritas е не просто българска, а регионална бургаска бира. За мен нещата, сварени в чужбина, независимо как са брандирани, са чуждестранни. Ако бирата наистина да носи твоята душа и характер, трябва да си постоянно редом с нея, отдалече не става.

Бирата е храна, а всеки знае разликата между консервиран и пресен продукт. "Жива" е по-краткото название на нефилтрирана и непастьоризирана бира. Veritas e точно това – прясно сварена и нетретирана бира, съдържаща живи дрожди, високомолекулни съставки от хмела и белтъчни фракции, които бързо се утаяват.

"Тук всеки трябва да напипа своята рецепта за успех, това изисква време и гарантира грешки. Затова моралните възнаграждения все още далеч надхвърлят материалните. Въпреки това с всяка година крафт пивоварите ставаме повече, значи ентусиазъм има", казва Юрий. "Смятам, че може да се направят поне още пет-шест по-големи крафт пивоварни, преди да се говори за конкуренция. А пренасищането е още много далече."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

8 - 14 декември

8 дек 2017, 1040 прочитания

Жените знаят защо Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

7 дек 2017, 1600 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Борба за диалог

Няколко нови проекта, които целят да поставят въпросите около човешките права (по-често) на дневен ред

Решението на Тръмп за Ерусалим или чия е тази столица

Освен че е провокативен и опасен, ходът на американския президент не е от полза за никого, включително за САЩ

Кариерна опора за специални хора

Историята на Jamba или как две млади дами стартират успешна онлайн платформа за намиране на работа и обучаваща хора с увреждания

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Национализъм.bg

Адела Пеева за посветения на съвременния национализъм документален филм "Да живее България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 11.12.2017

Капитал Daily

Брой 189 // 11.12.2017 Прочетете