Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Post-it

5 14 юни 2012, 17:20, 6546 прочитания

Пен килер

Снимката на една торта също може да бъде изкуство, гласи репликата на прочутия Ървин Пен. Moderna Museet си спомня за него, като показва най-интересното от 60-годишна му кариера

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Инфографика

Инфографика

Инфографика

"Когато застават да бъдат снимани за портрет, чувствителните хора позират с изражение на лицето, с което смятат, че биха искали да се покажат пред света. Много често обаче това, което се крие зад фасадата, е далеч по-прекрасно, отколкото самият човек може да си представи или се осмелява да повярва", споделя американският фотограф Ървин Пен (1917 - 2009) за героите от своите фотографии.

Едновременно с чисто естетическите си търсения в своите портрети той неизменно се опитва да открехне по-човешката страна на своите модели, независимо дали става въпрос за анонимни хора или известни личности - в шейсетгодишната кариера на Пен пред камерата му застават Марлене Дитрих, Пикасо, Труман Капоти, Джорджия О’Кийф, Грейс Кели, Ал Пачино, Едит Пиаф, Никол Кидман.

В емблема на Ървин Пен се превръща крайният минимализъм на портретите му, в които той премахва всякакъв контекст, като за сметка на това задълбава в изразителната сила, разгръщаща се в богатството на цялата гама бели, сиви и черни тонове. Истината е, че понякога той е критикуван за същата експресивност, превърнала се в запазена марка на творчеството му. Той е споделял как снимането в специално пригоден за целта тесен ъгъл в студиото му се явява до известна степен противовес на собственото му чувство за малоценност, когато е изправен пред някой от най-легендарните хора на века.

В началото на 50-те години на ХХ век Ървин Пен изненадващо за всички снима модни сесии, които също са напълно лишени от каквито и да било декори. В студийните си фотографии той показва на сив или бял фон единствено хората, дрехите и светлината, която изважда на показ най-доброто от тях. Дори в пътуванията си из Азия и Африка снима проекта Worlds in a Small Room в специално пригодена палатка, която наподобява студиото му в Ню Йорк.

Изложбата Diverse Worlds показва до 2 септември в Moderna Museet в Малмьо селекция от 90 фотографии на Пен в различните жанрове, в които е работил - модната и рекламна фотография (кариерата му е свързана с историята на списание Vogue, за което той продължава да снима почти до смъртта си) и портретите, с които става най-известен, но също етнографски снимки от пътуванията по света, натюрморти с храна, продукти и различни предмети. При откриването на собственото си фотографско студио в Ню Йорк Пен защитава любопитството и интереса си към детайла независимо какво снима с една от най-често повтаряните негови фрази: "Снимката на една торта също може да бъде изкуство." Голяма част от показаните в изложбата фотографии са дарени на музея през 1995 г. от самия Пен в памет на съпругата му, родената в Швеция известна манекенка Лиса, с която се запознават по време на снимки през 1947 г. и се женят женят три години по-късно. (Тя умира през 1992 г.)



Успоредно с по-комерсиалния аспект на работата си Ървин Пен от рано започва да експериментира и на терена на голотата, но резултата показва едва трийсет години по-късно под заглавието Earthly Bodies. "Когато завършва голата си серия, той я заключва в сейф, притеснен от възможната негативна реакция на общественото мнение. Розалинд Краус (известна американска изкуствоведка - бел. авт.) веднъж описа тези фотографии като камикадзе на Пен срещу обществената му идентичност на моден фотограф, тъй като закръглените голи женски форми изглеждат пълна противоположност на стройните и слаби модели", коментира немският куратор и фотокритик Улрик Полман в книгата "Икони на фотографията" (Iconos de la fotografia, Electa). "Днес вече е ясно, че тези фотографии следват същите критерии за красота и простота и следователно се вписват хармонично и деликатно в цялостното му творчество."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Свети Патрик Д. Свети Патрик Д.

Голяма ретроспективна изложба на прочутия моден фотограф Патрик Демаршелие в Стокхолм

31 мар 2017, 7201 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

16 мар 2017, 5769 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Post-it" Затваряне
Парада

САЩ

ЕМА, ела в София

Как България се изложи с искането за домакинство на Европейската лекарствена агенция

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хали Бери и наглите

Гневът на майката в стегнатия трилър "Отвличане"

Сам извън вкъщи

За ползите от пътуването соло

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 32

Капитал

Брой 32 // 12.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете