Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю

2 9 дек 2016, 15:19, 9068 прочитания

Чуждо време

Честният човек е излишен в българския "Слава"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

"Слава" и още два филма с българско участие са номинирани за наградите LUX

Филмите са подбрани от 21 експерти - продуценти, режисьори и критици

4 юли 2017

Анатомия на (не)успеха

Седем истории за ползите от това да продължаваме да опитваме

11 дек 2015

Реализъм = драма + хумор

Интервю с част от екипа на българския филм "Урок"

3 окт 2014


Всички сме в коловоза. Всички сме "малкият човек". В "Слава" на творческия тандем Кристина Грозева/Петър Вълчанов ("Урок") коловозът е буквален, а човекът си има име – кантонерът Цанко (Стефан Денолюбов).

Той живее сам със зайците си и с 350 лева нередовна заплата край жп линията на общата ни посока, в сегашно време. Завива разхлабените болтове на релсите сутрин с големия железничарски ключ, за да е безопасно движението. Около него крадат нафта посред бял ден, но той слуша птичките и почуква по релсите. Безсребърник. С буйна брада на отшелник (или на светец) от обет към починалия баща. Той му е завещал часовник Slava, точен до секундата. За Цанко времето е важен фактор - и не само заради разписанието на влаковете. Старата му Slava отмерва и вътрешния ритъм на мизерния му, но достоен живот.

Времето е важно и за Юлия (Маргита Гошева). Тя е на 40, но все е отлагала да има дете, работата й като пиар на министъра на транспорта (Иван Савов) е била над всичко. Впрегнала е търпеливия си и понасящ съпруг (Китодар Тодоров) в процедура по замразяване на ембриони, за да контролира и това. Заета е да потушава медиен скандал с разкрита корупция от разследващ журналист (в ролята режисьорът на "Отчуждение" Милко Лазаров).

Илюстрация


И както е в големите неореалистични филми ("Крадци на велосипеди") – случка от живота се разраства и превръща в морален разрез на времето и обществото. Цанко намира край релсите куп пари, връща ги, Юлия го произвежда в герой, за да разсее вниманието от корупцията. На тържеството сваля Slava-та от ръката му, за да сложат там трофейния часовник, но я загубва някъде. Новото цъкало се оказва менте като всичко останало около Юлия. И Цанко тръгва срещу системата да си търси отнетата Slava (и достойнството), но в този поход е сам и обречен.
Само в последния месец "Слава" спечели два европейски кинофестивала - Голямата награда "Златен атлас" в Арас, Франция, после и призовете за Най-добър филм и Най-добър сценарий в Хихон, Испания. Световният дистрибутор Film Movement откупи "Слава" за показ в САЩ и англоговоряща Канада от началото на 2017 г.
Методът на Грозева/Вълчанов е същият като от "Урок" и верният им екип е същият (камера-свидетел на Крум Родригес). Животът без мизансцен и разкрасяване, проследен в естествения му ход. С особено внимание към детайла, издигнат във важните места до поетично обобщение и ключ не само към разказа, но и към смисъла. Труден стил, изискващ нулева игра от актьорите, и те го покриват без остатък. По-овладян като кино от "Урок", с оставени повече морални нюанси, има и разреждащ хумор – от абсурден до непрогледно черен. В антагониста Юлия на Гошева са видени и следи от човещина и съвест, каквито нямаше у Лихваря на Денолюбов в "Урок".

Нееднозначен е и разследващият журналист, за когото човешкият случай на Цанко е просто аргумент към собствената му теза (и слава). Дори за него човекът отсреща вече няма значение. Дотолкова е сгрешен общият коловоз. Урокът на "Слава" е, че популистките подаръци на системата са по условие менте и не работят. А понякога свършват трагично – не само за приемащия, но и за даващия. Финалът е изненадващ, извън жанровата тъкан, но е и абсурдно логичен. Не толкова от видяното дотогава във филма, а от това, в което живеем.



Още от същото: "Урок"
+ + + + от 5
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново място: Emotion Ново място: Emotion

21 юли 2017, 1887 прочитания

Компасът на Jeep 1 Компасът на Jeep

Новият кросовър е модерен, с доста интегрирани технологии и с неувяхващия американски дух

14 юли 2017, 1324 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Pulp Fashion

Вторият филм на дизайнера Том Форд е трилър на чувствата

Слепи ли са камерите в София

Покрай председателството на Съвета на ЕС столицата ще трябва да инвестира в система на видеонаблюдение... която показва, че до момента видеонаблюдението почти не е имало

Пътно сдружение

Споделеното пътуване облекчава трафика, спестява разходи и щади природата. Сега вече има и мобилно приложение

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Дъвки с мисия

Испания посреща Wugum с отворена уста

Отблизо в Арл

Одри Тоту, актрисата, изиграла Амели Пулен, дебютира като фотограф на прочутия фестивал във Франция

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.07.2017

Капитал Daily

Брой 112 // 25.07.2017 Прочетете