Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю

2 9 дек 2016, 15:19, 8709 прочитания

Чуждо време

Честният човек е излишен в българския "Слава"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Анатомия на (не)успеха

Седем истории за ползите от това да продължаваме да опитваме

11 дек 2015

Реализъм = драма + хумор

Интервю с част от екипа на българския филм "Урок"

3 окт 2014


Всички сме в коловоза. Всички сме "малкият човек". В "Слава" на творческия тандем Кристина Грозева/Петър Вълчанов ("Урок") коловозът е буквален, а човекът си има име – кантонерът Цанко (Стефан Денолюбов).

Той живее сам със зайците си и с 350 лева нередовна заплата край жп линията на общата ни посока, в сегашно време. Завива разхлабените болтове на релсите сутрин с големия железничарски ключ, за да е безопасно движението. Около него крадат нафта посред бял ден, но той слуша птичките и почуква по релсите. Безсребърник. С буйна брада на отшелник (или на светец) от обет към починалия баща. Той му е завещал часовник Slava, точен до секундата. За Цанко времето е важен фактор - и не само заради разписанието на влаковете. Старата му Slava отмерва и вътрешния ритъм на мизерния му, но достоен живот.

Времето е важно и за Юлия (Маргита Гошева). Тя е на 40, но все е отлагала да има дете, работата й като пиар на министъра на транспорта (Иван Савов) е била над всичко. Впрегнала е търпеливия си и понасящ съпруг (Китодар Тодоров) в процедура по замразяване на ембриони, за да контролира и това. Заета е да потушава медиен скандал с разкрита корупция от разследващ журналист (в ролята режисьорът на "Отчуждение" Милко Лазаров).

Илюстрация


И както е в големите неореалистични филми ("Крадци на велосипеди") – случка от живота се разраства и превръща в морален разрез на времето и обществото. Цанко намира край релсите куп пари, връща ги, Юлия го произвежда в герой, за да разсее вниманието от корупцията. На тържеството сваля Slava-та от ръката му, за да сложат там трофейния часовник, но я загубва някъде. Новото цъкало се оказва менте като всичко останало около Юлия. И Цанко тръгва срещу системата да си търси отнетата Slava (и достойнството), но в този поход е сам и обречен.
Само в последния месец "Слава" спечели два европейски кинофестивала - Голямата награда "Златен атлас" в Арас, Франция, после и призовете за Най-добър филм и Най-добър сценарий в Хихон, Испания. Световният дистрибутор Film Movement откупи "Слава" за показ в САЩ и англоговоряща Канада от началото на 2017 г.
Методът на Грозева/Вълчанов е същият като от "Урок" и верният им екип е същият (камера-свидетел на Крум Родригес). Животът без мизансцен и разкрасяване, проследен в естествения му ход. С особено внимание към детайла, издигнат във важните места до поетично обобщение и ключ не само към разказа, но и към смисъла. Труден стил, изискващ нулева игра от актьорите, и те го покриват без остатък. По-овладян като кино от "Урок", с оставени повече морални нюанси, има и разреждащ хумор – от абсурден до непрогледно черен. В антагониста Юлия на Гошева са видени и следи от човещина и съвест, каквито нямаше у Лихваря на Денолюбов в "Урок".

Нееднозначен е и разследващият журналист, за когото човешкият случай на Цанко е просто аргумент към собствената му теза (и слава). Дори за него човекът отсреща вече няма значение. Дотолкова е сгрешен общият коловоз. Урокът на "Слава" е, че популистките подаръци на системата са по условие менте и не работят. А понякога свършват трагично – не само за приемащия, но и за даващия. Финалът е изненадващ, извън жанровата тъкан, но е и абсурдно логичен. Не толкова от видяното дотогава във филма, а от това, в което живеем.



Още от същото: "Урок"
+ + + + от 5
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В познати води 1 В познати води

Повече пиксели и Джони Деп в петия "Карибски пирати"

9 юни 2017, 4725 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Pulp Fashion

Вторият филм на дизайнера Том Форд е трилър на чувствата

Една стенограма, едно КТБ и три години по-късно

Защо България още не дава банковия надзор на Европа

Искрено и лично в каргото

На летище София от години една фирма обработва товарите на повечето авиокомпании. Появата на конкурент предизвика мини драма. Героите са все бивши мениджъри на аерогарата

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 17.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете