Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю / Изложби

4 12 мар 2010, 12:29, 3222 прочитания

Дързост и красота

Един проект на Светлана Куюмджиева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За цялото българско изкуство от края на 60-те години до 90-те на миналия век понятието "красиво" се превръща в ултимативно поле за действие и експеримент. Често пъти неуспешен, на моменти наивен, по-рядко сполучлив. Да, сполучлив е най-силната дума, която може да се използва в случая, защото да определиш какво е красиво във времената на постмодернизъм е доста опасно занимание. Цели поколения български артисти се опитваха да правят красиви произведения, докато там някъде, на Запад, концептуализираха формата до студентска стачка, изписан текст или политически дебат - все неща, които значат много, но в никакъв случай не могат да се нарекат красиви.

У нас поколението на "красивите" отдавна преподава в училищата по изкуства. Затова и всеки, който е минал през едно от тях (независимо дали е художествено, музикално или театрално), е бил обучаван в някакъв свещен култ към красотата с главно К. В академиите студентите трябва да се научат да рисуват красиво, да правят красиви спектакли, да свирят и пеят красиво. След тази школа обаче те се сблъскват с глобалната картина на съвременното изкуство, където красотата има съвсем други параметри.

Именно с това поколение артисти се захваща кураторът Светлана Куюмджиева, когато създава концепцията на изложбата "Дързост и красота". (В галерия "Райко Алексиев" до 24 март.) Накратко - Светлана обединява шест от най-активните млади художници и им задава въпроса "Как виждаш древната естетическа категория в провокацията и визията на медиите на ХХІ век?"

Избраните артисти са Иво Бистрички, Рада Букова, Лора Димова, Бора Петкова, Симеон Симеонов и Симеон Стоилов. Имената не са случайни, защото те подхождат по сходен начин към работата си. За тях формата винаги е водеща. Визуалният образ винаги предхожда концепцията. Тук художниците не са обединени от определена тема или мисия, а от принципите на работа, които са избрали. За тях изкуството има смисъл само ако бъде облечено в адекватна "красива" дреха. Те вярват, че естетиката е универсален ключ за комуникация със зрителя. Въпреки това задължително за тях условие те насищат работите си със смисли. Провокират, деформират, играят с пространството. Заедно с първичния възторг от красотата се появява и изненадата от деформацията, от разрушения уют на стереотипите и от свободата на артиста да смесва и разбърква художествените ценности на миналото и настоящето.

И тук идва тяхната дързост, която ги отделя като автономна група в изкуството ни – тези, които се отнасят критично към консервативността на понятието красота и въвеждат нови стандарти в това понятие. От римски копия на гръцки скулптури, раздути до безобразие с латекс, до изображение на ракова клетка в монументални размери, творбите задават силни въпроси за границите, които очертават категорията на красивото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Пен килер 5 Пен килер

Снимката на една торта също може да бъде изкуство, гласи репликата на прочутия Ървин Пен. Moderna Museet си спомня за него, като показва най-интересното от 60-годишна му кариера

14 юни 2012, 6616 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Изложби" Затваряне
Гранична ситуация: рисунката в съвременното изкуство

Опит да се дефинирано съвременното чрез работите на последните поколения художници

"Динамо софтуер": цена 50 млн. долара, 10 млн. за служителите

Българската софтуерна компания има нов мажоритарен собственик - американския фонд Francisco Partners

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Идеята на Христо Алексиев и Илиан Милинов за използване на енергията от играчките на детските площадки идва случайно

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

Кой се страхува от Иван Хаджийски

Невероятната съдба на изчезналия ръкопис "Откъде започнахме ние"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете