Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю / Кино

33 1 юли 2008, 20:20, 5708 прочитания

Кино Случаят "Дзифт"

Задава се очистителният български филм?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
оказателно зад него стоят не хора от изтерзаната икономически и обременена с идеологически и всякакви компромиси BG киногилдия, а космополитните ерудити Владислав Тодоров и Явор Гърдев. От интервю на Гърдев пред edno.bg (18 юни) научаваме как преди две години, при едно от кратките завръщания на Тодоров от Америка, се събрали с оператора Емил Христов и художник-сценографа Никола Тороманов на вечеря в столичен клуб и се зарекли да направят български филм, чието действие да не се развива на село. После културологът Тодоров (преподаващ от 15-ина години в Пенсилванския университет философия на руската политика, история и тоталитарно изкуство на ХХ век, един от най-могъщите български хуманитарни мозъци, "изтекли" на Запад след Цветан Тодоров...) пренаписал "черния" си роман-пародия "Дзифт" (2006, изд. "Жанет-45") като сценарий. Театралният концептуалист Гърдев пък изгледал точните класики в духа на Хамет-Чандлър от 40-те (стриптийзът с дългите ръкавици на Рита Хейуърт от "Гилда" (1946) е пряко цитиран във филма), също европейските "екзистенциални" разклонения на жанра от 50-те ("Нощта и градът" и "Рифифи" на Жул Дасен), "Убийците" на Станли Кубрик по Хемингуей, ранните филми на Скорсезе и Братя Коен по темата, накрая и постмодерните заигравки с noir-а на Тарантино (във филма са смесени три времеви пласта, индикирани с три отсенки на черно-бялата лента (оп. Емил Христов)) и Родригес (осветлението и разкадровката се закачат с криминалния комикс от типа "Град на греха").

До официалния конкурс на Московския фестивал "Дзифт" стига заради селекционера му Кирси Тюккюлайнен, актриса и продуцент при Аки Каурисмаки, видяла току-що слезлия от монтажната маса филм на закрита прожекция по време на последния "София филм фест". Важни колкото "Сребърния Георги" на Гърдев за режисура и приза на киноклубовете са възторжените отзиви за "Дзифт" в руската преса и филмовите сайтове. Почти единодушно (без "Российская газета") се налага признанието, че това е бил най-силният филм в конкурсната програма на феста. "Радикален и сочен", възклицава в. "Ведомости" (www.vedomosti.ru). На www.kinomania.ru са впечатлени от лекотата, с която на пресконференциите Гърдев им е цитирал Шкловски и Брехт, отбелязват, че "изненадващо интелектуалният му background не е затъмнил историята, разказана с лаконичен и изобретателен киноезик". Във "Время новостей" (от 30.06) говорят добронамерено за "Тарантино с абсурдните диалози и лудия му монтаж в соцреалистична опаковка, вместо картечния рок тук звучи бодър съветски кич". "Волшебное кино совершенно", дивят се на www.afishe.ru, "първият истински смешен филм в конкурсната програма", забелязват на filmz.ru.

До есенната премира на "Дзифт" оставаме с надеждата, че се е появил очистителният за дългия естетически "запек" на българското кино филм-провокатор. Без провинциализъм и морализаторско месианство, с уважение към жанра и едно наум за забавлението на публиката.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Направено в Америка Направено в Америка

Различен Том Круз в "Бари Сийл: Наркотрафикант"

1 сеп 2017, 2434 прочитания

Тъмната кула Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

18 авг 2017, 5897 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Суперменът клошар Ханкок

Обещаваща комедия се изражда в сълзлива героика

Напред към облака

Себастиен Марот, вицепрезидент в Google, пред "Капитал"

Карина Караиванова: Липсва доверие в капиталовия пазар

Новоизбраните заместници не са политически компромис, смята председателят на Комисията за финансов надзор

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете