Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю / Коли

11 18 авг 2017, 10:23, 3688 прочитания

Електрически, от Бавария

i3 на BMW е лек, маневрен, пъргав, красив градски електромобил и очевидно налага посоката, в която трябва да се движи секторът

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Въпреки скептичните прогнози и очаквания отпреди години продажбите на електромобили по света продължават да растат. В Европа делът им вече е 1.5% от всички, като постоянно излизат нови модели. И макар картината на автопазара в България да е съвсем друга (според данните на КАТ в края на юни в страната има регистрирани общо 173 електромобила от общо 3.2 млн. леки коли), вече и тук се предлагат няколко модела електрически коли.

Естествено преди масовото навлизане на превозни средства на ток в България трябва да се случат много други неща - като изграждане на инфраструктура, ограничаване на опасните и стари най-вече дизелови коли, разумни цени на електромобилите (очаквани след 2025 г.) и много други фактори. Продаваните тук модели вече дават ясна представа за предимствата (а и за минусите) на масовата електрическа мобилност. Добрата новина е, че извън космическата, най-вече като цена, Tesla вече има и по-"достъпни" модели, които показват възможностите и потенциала на този сегмент.

Един от тях е плъгинът на BMW - i3, който в "Капитал" тествахме за седмица в градски условия, макар че без проблем стигна до Ябланица и обратно (180 км) без зареждане, но за сметка на някои екстри. BMW започна да предлага в България електрическата си гама под марката i от няколко месеца. Освeн i3 тя включва и спортния плъгин хибрид i8. На световния пазар i3 излезе още преди три години, като тук идва директно новият вариант на модела с по-голямата батерия от 33 kWh.

Таблото има два отделни дисплея - този над волана, като показва скорост, батерия, пробег и друга информация, а вторият е централната конзола с навигация, радио, данни за електромобила и т.н.

Таблото има два отделни дисплея - този над волана, като показва скорост, батерия, пробег и друга информация, а вторият е централната конзола с навигация, радио, данни за електромобила и т.н.

[BMW]

Още по темата

Да преоткриеш електричеството

На автомобилното изложение във Франкфурт гигантите в автосектора не криеха големите си амбиции за електромобилите

21 сеп 2017

Дай ми ток до морето

В България вече има над 70 зарядни станции за електромобили, което позволява ползването им и извън градовете

15 сеп 2017

Hyundai ще се фокусира върху електрически коли за дълъг пробег

Компанията залага и на коли с горивна клетка, но инфраструктурата не е развита

20 авг 2017

Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание

Следващите месеци ще бъдат решаващи за компанията на Илън Мъск, защото от 31 юли започва да разпространява най-евтиния си модел

26 юли 2017

Faraday Future спира изграждането на завод за електрически коли в САЩ

Китайският стартъп замразява проекта си за 1 млрд. долара, след като инвеститорът Дзи Йетин има проблеми

12 юли 2017

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

19 май 2017
Карбонов стил

Дизайнът на BMW i3 е изграден от нулата като изцяло електрически модел. По тази причина купето е първото в серийно производство, направено от свръхлекия карбонов композит заради нуждата да се компенсират последиците от тежката батерия. Така общото тегло на i3 остава относително ниско - около 1200 кг. Външният вид не напомня на традиционен спортен "баварец", като целта е да се откроява от всички останали.



Въпреки това дизайнът крие някои разпознаваеми елементи като бъбречната решетка отпред, но си личи, че дизайнерите са търсили уникалност. Интериорът също е футуристичен, като комбинира дървени (eко) елементи с последните иновации в инфотейнмънта. Всеки запознат с BMW обаче веднага се ориентира. Има два отделни дисплея - единият е над волана, като показва скорост, батерия, пробег и друга информация, а вторият е централната конзола с навигация, радио, данни за електромобила и т.н. Пространството също е широко, като се има предвид, че колата е дълга едва 4 м. Отпред има предостатъчно място като във всяко BMW, а отзад могат спокойно да се возят още двама души, макар пространството да е ограничено.

Истинско BMW

Въпреки изразените притеснения на някои наблюдатели при представянето на прототипа преди 6 години, едно е сигурно - при шофиране i3 се усеща като истински модел на BMW. Колата е невероятно маневрена, а задното задвижване й дава дори спортно усещане. Тук причината е и електромоторът, чиято мощност се равнява на почти 170 к.с. Особеното е, че той е напълно безшумен извън едно специфично (и приятно) леко свирене при набиране на скорост - в градски условия шофьорът понякога не усеща колко бързо е надхвърлил разрешените ограничения. Колата е изключително пъргава - достига скорост от 100 км/ч за около 7 секунди, а 50 км/ч - за 3 секунди. Без преувеличения: шофирането на i3 е забава и удоволствие. Също така много бързо се свиква със стил на шофиране почти без използване на педала на спирачката - както и при другите електромотори колата забавя ход при вдигане на крака от газта, а в същото време и регенерира енергия, докато спре.

Дай заряд и не ме мъчи

И достигаме до темата, която тормози абсолютно всички шофьори, когато разпитват за електромобили: пробега. С модела си за 2017 г. BMW увеличи капацитета на батерията с 50%, без да качва теглото й. Компанията дава пробег от около 200 км в смесени условия с един заряд. Естествено подобни данни имат редица условности като стил на каране, използване на отопление/климатик и т.н.

Предлага се и тъй наречената Range Extender версия, която добавя малък бензинов двигател, който не задвижва колелата, а само зарежда батерията и добавя още около 150 км пробег. i3 има три режима: Comfort, Eco Pro и Eco Pro+, като последният ограничава максимално консумацията на всякакви ползватели на енергия в купето като климатик и т.н. и поставя лимит на скоростта до 90 км/ч. При тестове i3 премина с едно зареждане без проблем 140 км в София. При пътуването до Ябланица и обратно (трима души в колата) движението беше основно по магистрала "Хемус" и след изминаване на около 180 км оставаха 20% от батерията (на Eco Pro режим и регенериране на енергия).

Колата е с четири врати, като задните се отварят само в комбинация с предните.

Колата е с четири врати, като задните се отварят само в комбинация с предните.

[BMW]
При него рядко надхвърляхме скорост 100 км/ч, а климатикът почти не работеше, като охлаждането ставаше на шибедах и прозорци, което при 30-35 градуса навън краде от комфорта на пътуване. През зимата отоплението на колата е по-икономично. Факт е обаче, че при тези условия без проблем може да се стигне до Пловдив и Благоевград, където има зарядни станции.

В София вече има около 26 зарядни станции, докато в България броят им е към 69, според сайта www.vsichkotok.bg. Основно зареждахме на "Кауфланд" на бул. "Цар Борис" и Лидл" в Младост 2, където има безплатно бързо зареждане (DC), както и на тези на Eldrive. Според BMW с DC за около 30 минути се зареждат 80% от батерията, след което, както и при смартфоните, режимът се забавя. При нашите опити без проблеми добавяхме 50% за около 20 минути. Трябва да се има предвид, че ако на колонката зарежда друг електромобил с (DC), ще трябва да почакате, въпреки че на колонката има още един контакт. Възможно е и зареждане от обикновен контакт в мрежата, което отнема около 7 часа, но тук всичко зависи от силата на тока - например в някои по-малки населени места той е по-слаб или "играе", което може да увеличи нужните часове за зареждане. Спрямо сегашните цени на електроенергията едно пълно зареждане на i3 ориентировъчно е около 4 лв. на нощна тарифа.

Цената

Електромобилите все още са скъпи. Очакванията на експертите, а и на производителите са цените им да се изравнят с тези на стандартните модели около 2025 г. BMW i3 се предлага от 73 700 лв., а версията с Range Extender - от 83 000 лв., като стандартното оборудване е достатъчно широко. В "Капитал" тествахме модел с всички възможни екстри на цена около 96 500 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стилистичен хибрид Стилистичен хибрид

Mercedes GLE Coupe има свое виждане за дизайна и не се съобразява с норми

24 юни 2016, 5531 прочитания

Голямото пътуване Голямото пътуване

Opel Astra с фабрична газова уредба звучи скучно, но отвежда на 1400 км с едно зареждане

27 май 2016, 6624 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коли" Затваряне
Компасът на Jeep

Новият кросовър е модерен, с доста интегрирани технологии и с неувяхващия американски дух

Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете