Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю / Театър

21 апр 2010, 15:28, 3761 прочитания

Театър по действителен случай

"Норд-ост" е за терористичната трагедия в Москва през 2002

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Норд-ост" в Младежкия театър на Василена Радева е от спектаклите, които хващат за гърлото, защото е пропит с нещо, което остро липсва на българската театрална сцена: адекватна рефлексия върху истински събития и реални социални проблеми. Всъщност популярната, двукратно награждавана и преведена на десет езика пиеса на немския драматург Торстен Бухщайнер е много добър съвременен пример за "документална драма" - развит и познат жанр в западноевропейския театър още от 60-те. В България обаче "документалният театър" е истинска рядкост и единственият сполучлив пример, за който се сещам от последните десетина години, е феноменалният "Монолози за вагината" на Ева Енслър (реж. Галин Стоев), който не е слизал от сцената на Театър 199 от 2000 насам.

Документалният театър е трудна форма тъкмо защото е "театър" - защото всичко вътре поначало е поставено в кавички. Нито една произнесена от сцената дума не може да отекне с онзи автентизъм, с който присъства в документалния филм или репортаж, поради простата причина, че сцената (за разлика от камерата, фотоапарата или диктофона) не "записва", а "представя". Затова и предполагам, че най-сложната работа по създаването на една документална пиеса е изборът на драматична форма, в която да бъдат показани истинските събития. С тази задача Торстен Бурхщайнер се е справил блестящо, като е представил целия ужас на трагедията от октомври 2002 (когато 42 чененски терористи нахлуват в московския "Театър на Дубровка" по време на грандиозния руски мюзикъл "Норд-ост" и задържат всички като заложници), през очите на три жени, оцелели в атентата. Младата чеченка Цура (Искра Донова) и счетоводителката Олга (Ангелина Славова), завела семейството си на мюзикъла, представят двете основни и взаимоунищожаващи се гледни точки към трагедията – на терориста и на заложника. Острият драматичен триъгълник се затваря с въвеждането на една странична, но още по-сложна перспектива, чрез лекарката Тамара (Койна Русева), изпратена да дежури отвън пред театъра по време на атентата, докато дъщеря й се оказва вътре сред заложниците.

Най-въздействащата страна на пиесата е, че се разгръща като лавина от монолози, изричани в задъхания ритъм и привидната обективност на сегашно историческото време (Цура: "Атакуваме. През стъклените врати на фоайето. Сега надясно, сега прикритие, сега наляво, сега прикритие. Синхронизирани сме като часовник."). Все едно целият ужас се случва отново точно в този момент – като нещо, което може да се наблюдава в потресаващо подробен и мъчителен забавен каданс. Този драматургичен ефект умножава върху сцената единствената възможна гледна точка и на самата публика – да бъде винаги отстрани, като безпомощен свидетел на една истинска катастрофа.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 3923 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 7504 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Мармаладения Сирано

"Сирано дьо Бержерак" на Теди Москов в Народния театър

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете