Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Тема

2 10 мар 2011, 16:47, 4903 прочитания

Анализирай това

Раждането на тенденция се случва не в офисите на големите марки, а в ежедневието и по улиците. Вилислава Петрова лови бъдещите трендове и ги налага по света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Вилислава живее в САЩ от 10 години, където работи като Trends Editor или тренд анализатор. Тази почти мистериозна професия стои в основата на модната индустрия, стремяща се да следва непрестанно променящите се изисквания на потребителя и да предлага нови решения. Преди да започне да се занимава с прогнозиране, Вили се сдобива с диплома от Art Institute of Boston at Lesley University в Бостън, става част от криейтив екипа на Reebok и дизайн екипа на Puma. През 2007 г. дизайнерката вече е един от 150-те специалисти, работещи за лидера WGSN – първата тренд компания с модни онлайн прогнози, обслужваща повечето модни къщи и дизайнери в Европа, Азия и САЩ. Специалността на Вилислава е анализирането на общи бъдещи тенденции и настроение, прогноза на цветове и палитри, спорт и женско облекло, а клиенти са й GAP, Nike, Levi’s, MTV, Puma, The North Face, Forever 21 и големите универсални магазини като Macy’s, TARGET, JCPenny и др., които запознава с тенденциите и им помага да решат посоката си за следващите две години. В момента Вили преподава Trend Forecasting в Parsons School of Design и учи студентите къде да търсят знаците на промяна, как да ги анализират и да предскажат повлияването на модата от тях.

Вили, какво точно прави тренд анализаторът?
Професията на тренд анализатора е да анализира, синтезира и да именува културни, социални и политически промени в обществото, за да предскаже какво ще е общото настроение, което един ден ще се отрази в глобалната или регионалната мода. Модата е просто още един продукт на обществото, който напълно се влияе от смяната на настроението на потребителите, техните желания, мечти и общи очаквания от всекидневието. Моята работа е да изпреварвам тези промени и да предсказвам как те ще повлияят на световната мода.
Иноваторите по улиците на Ню Йорк


Къде и как се раждат тенденциите?

Модните тенденции се появяват навсякъде. Аз като професионалист тренд анализатор не създавам тенденции, просто ги различавам в един много ранен етап, наименувам ги и комуникирам с нашите клиенти как могат да ги преведат в линиите си.
Тенденциите се раждат на улицата или в къщата на 15-годишни тийнеджъри, които се опитват да се диференцират от връстниците си. Те отново са плод на общото настроение и посоката на промяна. В повечето случаи новаторите във всяко едно общество ги визуализират. Уморени от обикновеното и ежедневното, те усещат необходимостта за иновация.
Но винаги е много важно да помним, че потребителите, въпреки че държат отговорите на нашите въпроси, не могат да си представят какво искат от модата в бъдеще. Ако ги питаме какво биха искали да видят в магазините, те най-вероятно ще кажат, че искат това, което вече е по витрините. Ето защо е важно ние да анализираме техните думи и да предскажем каква ще е модата, която ще ги стимулира след 2 години.

Кои са ключовите фактори за оформянето на трендовете? Например – каква е историята на slimfit-а или на извънземния дизайн при обувките? Защо се завърнаха цветовете, флоралните мотиви и романтиката на 60-те, геометричните влияния?
Аз и моите колеги постоянно правим запитване към хората и се опитваме да разберем какво правят те в живота си, което може да е по-различно от преди, за какво мечтаят, какво ги вълнува. Най-нормалните хора на улицата понякога ни дават най-много информация. Много често, когато говоря с приятели, аз анализирам това, което ми казват, тъй като тази информация може да ме доведе до отговори за бъдещето. Ние сме постоянно в контакт с интересни хора, следим какво става по улиците на световните модни столици и винаги провеждаме много интервюта и разговори с обикновени хора, за да разберем какво очакват те от ежедневието си.
Извънземният дизайн на обувките и дрехите например е реакция на незадоволяваща реалност, която принуди хората да мечтаят за по-различен и естетически привлекателен свят. 60-те и 70-те години са едни от най-важните влияния в момента. В обществото започнаха да се раждат ранни признаци на носталгия към тези години, хората споделяха същите мечти и желания, които нашите родители са бленували тогава. Аз започнах да виждам знаци на тази тенденция преди няколко години, когато след първите признаци на глобалната рецесия много хора споделяха, че искат да се преместят далеч от градовете и да заживеят по-тих и по-спокоен живот, спомняха си за 70-те – как тогава е имало толкова много надежди и мечти... Всичко това е реакция на обществото, която дизайнерите от различни страни усетиха по едно и също време и представиха своите колекции. Спомням си също как преди около 3-4 години започнахме да говорим за bell-bottom дънки с висока талия в офиса ни в Ню Йорк, колко неактуални изглеждаха те тогава и всеки път, когато питахме хората какво мислят за тези панталони, те казваха, че никога не биха ги носили. Днес е трудно да се намерят друг стил панталони по магазините.



Кои са модните законодатели днес според вас – лабораториите, в които се ражда модерното?

Токио продължава да е един град, който подсказва посоката на модата. Като цяло японската мода е много комерсиална, но има един слой от обществото там, който определя глобални тенденции. Скандинавските страни също са в челните редици. Лондон, Ню Йорк, Париж и Милано са все още модни столици на света, но в последните години съществува толкова изявен диалог между тези градове, че общите модни тенденции започнаха да изглеждат много подобни.
Acne, Shvedska kopmnia, Balenciaga и Haider Ackerman са няколко модни компании, които предлагат тенденции в зародиша им.

Трудно ли пробихте и как станахте част от екипа на WGSN?
В предишната ми работа за бях дизайнер за Puma и тъй като брандът е клиент на WGSN и аз използвах страницата с години, в един момент реших, че искам да специализирам в trend forecasting и да съм част от тази глобална компания. WGSN оцени опита ми в индустрията, интуицията и нивото на вкус, които им предложих, и станах част от екипа им в края на 2007 г.

Как изглежда един ваш работен ден?
Всеки ден е много различен и това ме държи постояннно заинтригувана. Понякога правя онлайн проучване и чета списания и блогове по цял ден. Друг ден обикалям Бруклин, за да видя какво става с модата по улиците или какво се предлага в магазините. Често естествено трябва да съм в офиса или да се срещам с клиенти, да подготвям репорти за уебстраницата.



Случвало ли се е да предскажете развитието на тренд, който не успява да се наложи?
Да, случвало ми се е няколко пъти да съм 100% сигурна, че тенденцията ще има търговски успех и тя никога да не успее, но това е част от професията. Понякога потребителите ни изненадват. Никой няма кристална топка, ние просто правим много актуални и интелигентни прогнози за бъдещето и грешките се случват.

Кои са непреходните, класически неща, които е добре да присъстват в гардероба на всяка жена и мъж?
Един класически чифт дънки или джинси винаги ще са на мода. Бялата риза и сакото продължават да бъдат константа в гардероба на всеки мъж. Карираната риза и бели кецове също. В днешно време въпросът е как един човек оформя външния си вид, а не самите дрехи.

Помага ли ви фактът, че сте от Източна Европа? Дава ли ви по-различен поглед и моменти за вдъхновение?
Вярвам, че ми помага, именно защото ми дава различна гледна точка. Аз живея в САЩ от 10 години и досега перспективата ми към модната индустрия се е променила драстично, но продължавам да нося в себе си български корени. Преди две години се прибрах в България с намерението да създам няколко репорта за нашите клиенти с българско вдъхновение. Отидох до Етъра, Копривщица и Етнографския музей в София, за да събера информация и снимки. Тези невероятни носии, бродерии и гоблени не трябва да се забравят, тъй като те ни предлагат история и ненадминат занаят, за който модната индустрия може само да мечтае.

Rodarte е американският бранд, които според Вилислава предлага тенденции в зародиш



Кои са марките, които харесвате?

Аз лично много харесвам модата на Pendelton, Stella McCartney, Haider Ackermann и Celine. Купувам много винтидж дрехи, които комбинирам с нови. В момента нося чанта на американската компания Dooney & Burke, грим на Fresh и MacBook.

3-те интернет адреса, които посещавате най-често?
http://facehunter.blogspot.com/
http://fashiongonerogue.com
http://www.twistedlamb.com/

Вашите любими места в Ню Йорк?
Williamsburg в Бруклин, West Side Highway алеята откъм западната страна на Манхатън и Central Park.

Най-голямото професионално предизвикателство, с което е трябвало да се справите?
Разбирането, че с мен или без мен модният свят продължава своя път и аз съм само едно малко парче от пъзела.

Откъде се учите, как се държите във форма? Кои са вашите източници на информация и вдъхновение?
Постоянно чета списания и вестници. Преди две години се отказах от Facebook и оттогава запълвам това време с четене на новини. Това направо промени живота ми, сега съм много по-информирана и постоянно се убеждавам колко добре се отразява тази информация на работата ми. Единственият начин да се чувствам актуална е, като чета постоянно, говоря с хора по улиците и следя много блогове.

Какви са основните тенденции за топлия сезон 2011 г.?
70-те години ще са главна тенденция за лятото. Дългите поли и чаровни рокли ще са много важни, както и асиметричните, с едно рамо, блузи. В момента дългата пола е приета като по-сексапилна от късата. Прозрачните материи и къси блузи също са на мода. При цветовете се налагат бялото, синьото и кораловият цвят. Възникването на кораловия цвят е много добър пример за това как цветовете минават през една нормална еволюция. След като розовото доминира през последните години, индустрията се нуждаеше от нов, по-свеж нюанс. Имайки предвид интереса към тропиците и новите светове, идващи оттам, корал е следващият кандидат за новото розово и е един от най-важните цветове за новата година.

Какво ще се носи след две години?
Минимализъм е следващата голяма тенденция, която виждам в бъдещето. Потребителят е уморен от цялата тази информация, идваща от интернет, Facebook, новини, списания, и се нуждае от естетика, която успокоява и е рационализирана със скрити детайли и "шивашко отношение".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: мода тенденции

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Щрак, чинийке, на портрет 3 Щрак, чинийке, на портрет

Как Instagram променя снимането на храна

13 окт 2017, 4701 прочитания

На един уок разстояние 2 На един уок разстояние

Най-добрите екзотични ресторанти и магазини в София

7 окт 2017, 8178 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Style.bg

Българската мода извън България

Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК

Председателството на Съвета на ЕС поставя България в изключително изгодна позиция

От 2020 г. еврофондовете ще идват с прокуратура

Създаващата се европейска структура има шанс да демонстрира в България как обвинението всъщност трябва да работи

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.10.2017

Капитал Daily

Брой 161 // 23.10.2017 Прочетете