Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Тема

5 16 май 2014, 13:32, 5565 прочитания

Да нахраним съседа

Яна, Кристина и Дори от Next Door Fair лобират за локалните продукти и човешките сближавания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Естествен отбор

Въпреки експерименталния си характер, пазарът на фермерите на Римската стена показва, че има бъдеще за качествените продукти

16 май 2014

Сей, гражданино, сей

Проектът Urban Farming Sofia се бори за развитие на градското градинарство

16 май 2014




Малко са българските стоки, които се продават на пазара у нас, най-хубавите са износ и ние често не знаем за съществуването на интересни продукти точно под носа ни – примерно тези на фермата за люти чушки в Кокаляне – Chilli Hils, или за сусамовия тахан от Ивайловград. Три приятелки - Кристина, Яна и Дори, са решили да променят това, запознавайки потребителите със стоките, произведени в техния район.

Фотограф: Елена Ненкова

Преди точно една година тогавашните все още само съседки започват да развиват идеята Next Door Fair – онлайн платформа, в която потребителите могат да се групират по квартали или райони и да намират различни продукти на производители и занаятчии от техния район. Идеята е на сайта майсторите да продават своите ръчно изработени шкафчета, плетени шапки, домашно сирене, домакински престилки, ръкавици за готвене, пантофи и всякакви други неща директно на заинтересовани клиенти. Всичко опира до връзката и контакта – създаде ли се такава, нещата сами потръгват, обясняват създателките на идеята. Няма значение дали големите търговски вериги държат монопол и внасят ябълки от Испания, вместо да продават български, когато технологиите ни позволяват да ги прескочим.

Трийсетгодишната Яна, с която разговоряме за Next Door Fair, веднага ни обяснява защо според нея и съмишленичките й трябва да се купуват стоки, произведени в близост до нас: "Това е начинът на създадем нещо като верижна реакция – парите остават в общността на района, квартала или града, а общността поддържа икономиката жива. Като резултат се стимулира производство на по-добри продукти, като локално производство, екологично чисти продукти и Fair Trade продукти". Fair Trade са другите стоки, към които са се насочили от Next Door Fair, а именно стоки, за чието производство сте сигурни, че не са експлоатирани работници и че за труда им е платено честно.

"Започнахме преди една година, когато с Дори и Кристина решихме да превърнем добрите ни съседски взаимоотношения в нещо още по-креативно. Обмисляхме идеята няколко месеца и стартирахме на Food Revolution Day." Според Яна, която извън заниманията си по проекта работи в уеб хостинг компания, има много качествени производители навсякъде около нас, просто трябва да им се даде поле за изява. От Next Door Fair търсят предимно занаятчии и майстори, не толкова производители на храна, защото вече има много инициативи и хранителни кооперативи, които стимулират биоземеделието.

Яна споделя, че се опитват да задвижат сайта и проекта сами: "Нямаме външно финасиране и затова всичко се случва бавно." И макар платформата на Nextdoorfair.com да не е напълно готова за онлайн пазаруване, трите приятелки организират толкова много събития и работилници за изминалата година, че развитието им съвсем не може да се нарече бавно. Чрез мероприятията си те срещат офлайн прозводители и съседите им, които могат да бъдат техни клиенти, и паралелно се опитват да покажат как може да се развива градска и съседска общност. "В началото на март направихме поредица от работилници за отглеждане на зеленчуци и билки на двора или на терасата. Садихме подправки и си говорехме за отглеждането на разни ядливи неща в домашни условия в града", разказва Яна. Преди това е имало няколко лекции и събития, обучаващи как да си направите компост в домашни условия, как да си завъдите червеи за него, а на сайта е представена и допълнително информация. Преди две седмици проектът участва на форума на "Горичка" "Заедно", където представя "Наръчник за съседи". Според Яна тази единица на обществото – съседската общност, е доста пренебрегвана, а може да създаде чудеса: "Нашето приятелство и Next Door Fair са един прекрасен пример за добра съседска история. Ние много си помагаме, а и имаме други също близки съседи и приятели. Много пъти сме си протягали ръка в най-различни ситуации – забравени ключове, развалени коли, гледане на деца и т.н."

Да нахраним съседа

Преглед на оригинала

Автор: Кристина Тужарова

Предлагам й да разкаже за събитието, което най-много й е харесало от всички организирани досега, и Яна си избира първото – по случай Food Revolution Day. Т.нар. Ден на революция в храненето е инициатива на световноизвестния британски готвач Джейми Оливър, която цели повишаване осведомеността на хората относно храната, която консумират, кое е здравословно и кое не. Това е и шанс за хората да се обединят в рамките на техните общности, да готвят и да споделят своите умения в кухнята и познания за храната. Първият ден на Food Revolution Day е проведен на 19 май 2012 г. Началото е ударно с повече от 1000 събития в 664 града в 62 страни. "Ние организирахме нашия Food Revolution Day в двора ни, като разлепихме покани по съседните входове и сгради. Имаше храна, приготвена от местни производители, здравословна и беше много вкусно и забавно. Дойдоха много хора, които не познаваме, създадохме нови контакти. Имаше разсади босилек, който раздавахме на хората, които искат да си отглеждат вкъщи, както и ягодови домашни сладоледи, хубаво време и много деца, които играеха на двора."



Посланието на Яна, Кристина и Дори е към осъзнато потребление, защото "чрез закупуване на локални или Fair Trade продукти изпращаме съобщение – искаме производителите да се интересуват от развитието на общността и околната среда – продуктите изминават по малки разстояния и транспортирането им няма негативно въздействие върху околната среда. А и купувайки локално произведени стоки, избягваме купуване на продукти, произведени в райони, където не се спазват трудовите и екологичните закони".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Д-р Кимон Ганев: Любопитството към живота е едно от най-добрите средства за предотвратяване на депресията Д-р Кимон Ганев: Любопитството към живота е едно от най-добрите средства за предотвратяване на депресията

Учредителят и клиничен директор на Център за психотерапия, психологично и психиатрично консултиране "Динамика" пред "Капитал"

8 сеп 2017, 16048 прочитания

Един за всички 1 Един за всички

Все повече преминали през трудности българи споделят преживяванията си в книги – означава ли това, че сме по-склонни да говорим за проблемите си

8 сеп 2017, 2600 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Сей, гражданино, сей

Проектът Urban Farming Sofia се бори за развитие на градското градинарство

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

Газови войни

Липсата на комуникация и използването на готови модели спънаха опита за пазарни правила в газовия сектор

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете