Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Тема

9 18 мар 2017, 19:38, 21902 прочитания

Времето (не) е наше

За прокрастинацията и начините да се организираме така, че да сме по-ефективни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Докато пишех тази статия, изгледах десетки безмозъчни видеа в YouTube и изчетох безброй постове във фейсбук, от които не помня нищо. Направих си кафе, за да съм бодра. Разлях го, започнах да чистя, за да ми е подредено, докато работя. Междувременно осъзнах, че ми трябват нов препарат и домакински гъби, и отидох до магазина, където се отдадох на пазаруване за цялата седмица. Дойде време за обяд и приготвяне на нещо леко. Следобеда вече наистина трябваше да започна да пиша, затова реших да направя като фрийлансърите – да се разположа да работя в някое кафене, където би трябвало да съм по-концентрирана. Уви, срещнах познати и денят мина, без дори да съм отворила работния файл. Аз съм класически прокрастинатор – човек, който отлага вършенето на работата (обикновено творческа) до последната минута.

Прокрастинацията е термин в психологията, означаващ склонност към редовно отлагане на спешни задължения. Специфичното е, че прокрастинаторът много ясно осъзнава належащия характер на конкретни задачи и въпреки това ги игнорира и се разсейва с всякакви битовизми или възможно най-безсмислени дейности.

Хората се делят на два вида: такива, които отлагат и се размотават, и други, които обичат да се готови много преди крайния срок, защото самата мисъл, че имат висяща задача, ги изнервя.
В момента проблемът с организирането на времето и протакането или прокрастинацията се засилва, защото все повече хора работят на свободна практика или от вкъщи. Работата от разстояние изисква много повече усилия на волята и дисциплина, за да може човек да се съсредоточи и да не се пилее.

До 1980 г. над 90% от американците са се отчитали пред мениджъра си на всекидневна база, а през 2016 г. повече от една трета от тях работят на свободна практика и се отчитат само пред себе си. Подобно е положението и в Европа. И в такъв момент мотивацията и доброто управление на времето стават все по-важни.

Огромна спънка се оказват и все по-умните технологии –дори рекламите и спамът в социалните мрежи или в YouTube са таргетирани така, че да са ни интересни. Със събраната информация от Google и от цялото ни поведение в интернет алгоритмите знаят каква музика, лекция или видео с котки да ни предложат за гледане или каква спонсорирана обява да ни изскочи тъкмо за екскурзията, която планираме – хиляди начини да се залисаме още повече в браузване, защото това са все неща, които ни вълнуват, и са свързани с нашите индивидуални вкусове и хобита.
Редакторката Емилия Янева споделя, че се наложило да деактивира фейсбук акаунта си за две седмица заради важен проект в работата: "Всеки казва: "Е, какво толкова, няма да го отваряш!" Но не ми е толкова лесно - изкушавам се и знам, че единственият начин е пълното откъсване."
Условията, в които работим се променят, и именно хората, които могат да се приспособят и да намерят сили в себе си, да определят сами сроковете и задачите и да се самоконтролират, са новите успешни специалисти.



Ключът към мотивацията според носителя на "Пулицър" и журналист в The New Yorker Чарлз Дъхиг е чувството за контрол. В неговата книга Smarter Faster Better от 2016 г. се описват опитите на психолози и невролози да изследват мотивацията и причините за прокрастинацията. "Колкото повече липсва чувство за контрол над ситуацията, защото правилата не са ясни или срокът е кратък или по някаква друга причина, толкова повече липсва мотивация, съответно започва протакане."

Според психолозите има различни нива на прокрастинация, но първата стъпка винаги е да осъзнаем, че сме склонни към нея. Не е задължително цял живот да сте този от тип хора, които отлагат отмятането на работата. Може и просто да сте в такъв етап. "Отлагането може да е плод на личностна нагласа при някои, но е и налагащ се във времето модел. Липсата на удовлетвореност от труда, признание и осмисленост на усилията в много висока степен са резултат от несигурността и неопределеността, в която живеем", казва Маргарита Бакрачева, психолог и доцент в БАН.

Друга възможна причина за отлагане на конкретна задача е страхът, че не можем да се справим с проекта или страх от обратна връзка от колеги или клиенти. Ключово е да се разбере, че дори да е спорадична, с времето склонността към протакане се засилва, защото лошите навици се оформят много лесно.

Според доц. Бакрачева въпреки факта, че всеки има необходимост от дългосрочни цели, отсъствието на директен стимул намалява не само външната, но и вътрешната мотивация: "В един момент човек си дава сметка, че единственият смисъл е случващото се тук и сега." С две думи, водеща е вътрешната ни мотивация. Когато обаче хронично липсва външно подкрепление, тя спада.
Това външно подкрепление може да си създадем изкуствено чрез техники за организиране или някакви малки награди. Например, ако работя без прекъсване до обяд, ще изляза на разходка, ще си купя малък подарък, ще поиграя половин час на плейстейшъна.

Но признаем ли вече веднъж, че имаме склонност към прокрастинация, всичко става по-лесно. "След като замалко щях да съсипя кариерата си с отлагане миналата година, тази реших да си давам повече време за изпълнение на задачите и да поемам реалистични отговорности, научих се да казвам не и да си давам реална сметка колко работа мога да поема и да свърша качествено", казва Радостина Кейн. Тя се научава да си планира дни за почивки и да не се обвинява, че не е достатъчно продуктивна, както и да не изисква твърде много от себе си. Радостина Кейн интуитивно е усетила каква е една от честите причини за прокрастинацията – преумора и синдром на прегарянето - и успява да се измъкне от затворения кръг. "След като намалих темпото на работа, нещата се случват доста по-добре през последните месеци."

Прокрастинацията като характеристика на креативните

Забравете всичко, което изчетохте дотук, защото някои хора като преподавателя в Университета в Пенсилвания Адам Грант се учат нарочно да отлагат работата си до последната минута. "Самият аз съм от хората, които винаги са приключвали много преди крайния срок, и за мен това беше хубава черта на характера до момента, когато ми попречи да взема правилното решение", казва Грант. Така пропуска да инвестира в стартъп на негови студенти – Warby Parker. "Първоначално бях много уверен, че идеята им да продават дизайнерски очила на приемлива цена онлайн, ще е успешна. Но когато трябваше да пуснат сайта в експлоатация, той още не беше готов, те дори не бяха измислили име на бранда, аз реших, че са прокрастинатори, които не могат да си организират времето, и ще се провалят."

Година след това те се превръщат в един от най-успешните стартъпи и продават над 500 000 чифта очила. В този момент Адам Грант се замисля, че отлагането на взимане на решение до последния момент може да не е признак на безсилие или безотговорност, а всъщност да води до измисляне на най-оригиналното решение. Той и професор Джихае от Университета в Уисконсин правят заедно експеримент със студенти, на които дават едни и същи задачи, но докато притискат едните да ги свършат веднага, на другите оставят време да отлагат до последния момент и именно те дават по-добри и оригинални решения на поставените предизвикателства.
Психологът Тимъти Пихил обори заключението на Адам Грант в своя статия, публикувана в Psychology Today. Според него експериментът не е проведен правилно и бърка "закъснение" с "прокрастинация". В опитите на Грант отлагането на приключването на задачата е целенасочено и планирано, докато хората, които са склонни към прокрастинация, често отлагат неосъзнато или дори да осъзнават, че протакат, те се измъчват и ситуацията им тежи.

Въпреки това много хора споделят, че наистина работят най-добре, притиснати от времето. "Аз съм от професионалните прокрастинатори, нещата ми се получават най-добре, когато ме притискат крайните срокове. В началото се ядосвах и измъчвах, но вече се примирих, че гарантирано най-добрата ми идея блесва именно тогава, когато имам изключително малко време, за да я изпълня", казва Вася Атанасова – доктор по информатика в БАН. "Затова вече спокойно си прокрастинирам до последно, докато накрая не усетя едновременно пронизващото чувство в стомаха от наближаващия краен срок и ентусиазма от оригиналната идея."
Техники и приложения за организиране на времето

- Една от най-известните техники за висока продуктивност и същевременно за справяне с прокрастинацията е pomodoro. Името идва от вид италиански кухненски часовник. Техниката е 25 минути работа и пет минути почивка. На всеки четири "домата" или работни процеси от по 25 минути ви се полага по-дълга почивка от 15 минути. Съществуват множество варианти на pomodoro приложения за телефона, които с аларми известяват кога са минали минутите и под формата на игра се отбелязват червени домати за свършена работа и зелени за почивката. Има го и във версия за компютър, както и онлайн, без нужда за инсталация на www.tomatoid.com

- Приложението Omnifocus 2 – помага за концентрация и организиране на задачите. Използва системата на Дейвид Алън Getting Things Dones по книгата му бестселър. Много интуитивен дизайн, лесно се синхронизира с всички устройства на Apple (но е само за тях) и струва 40 долара за iPhone. (www.omnigroup.com/omnifocus)

- Правилото за 10-те минути – страхът от започването е основното нещо, което ни подтиква да отлагаме. Доказано е, че ако успеете да убедите сами себе си да започнете с мисълта, че ще работите само десет минути, всъщност няма да спрете след десетата минута. В 90% от случаите хората продължават да работят и довеждат нещата до успешен край. Прост психологически трик

- Програми, които блокират определени страници – социални мрежи или други "черни дупки" онлайн, които ви губят времето.

Stay Focused, Block Site, Nanny – след като въведете сайтовете, до които искате да бъде блокиран достъпът ви за колкото часа, ще трябва да работите. Но за по-сигурно си изключете и интернета на телефона.

- Временно деактивиране на регистрациите в различните социални мрежи и изтриване на целите приложения от телефона

- Подкасти за висока продуктивност:

o в предавания от по две минути се дават кратки и ясни съвети, които да ви мотивират за ежедневните дейности www.productivity.podbean.com

o www.gettingthingsdone.com/podcasts/ - с идеи от автора на бестеселъра Getting Things Done от 2011 г.

o The 5 am miracle (www.jeffsanders.com/the-5-am-miracle-podcast/) – помага за изграждане на добри навици сутрин рано, които да ни мотивират за организиране на времето през деня

- Singletasking – само по една задача, никакво разсейване с много дейности едновременно. Обикновено човек има по 70 000 мисли на ден, което означава 49 различни мисли за една минута. Голямо предизвикателство е как да се съсредоточим само върху едно нещо – книгата Singletasking на Девора Зак от 2015 г. дава съвети как да постигнем това

- Записване на всичко, което би ни отвлякло вниманието. "Всички приложния и агресивни техники за справяне с отлагането ме отблъскват и не ми действат, по-скоро имат обратен ефект и още повече ми пречат да се съсредоточа. Затова практикува осъзнатост (mindfulness) – записвам си всичко, с което ми се иска да се разсея. Вместо да отварям туитър, пиша "искам да отворя туитър", "имам порив да отида до магазина" и т.н.", казва UX дизайнерката Десислава Чонгарова. И твърди, че това работи за нея.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Open Office Open Office

Алтернативи на работното място през летните месеци

23 юни 2017, 1698 прочитания

Best of fest 2 Best of fest

По-добрите събития на открито това лято

16 юни 2017, 3969 прочитания

24 часа 7 дни

23 юни 2017, 20478 прочитания

23 юни 2017, 14698 прочитания

23 юни 2017, 14096 прочитания

23 юни 2017, 10019 прочитания

23 юни 2017, 8446 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Взимаш ли тази кутия?

След бума по света абонаментните кутии навлизат все по-смело и в България

София 2018: Само с резервации

Градският туристически бизнес в София се готви за рекордна година

Върхът на слънчогледа

Компанията за преработка на слънчоглед "Олива" за първи път надхвърли оборот от над половин милиард лева, а до дни започва строителството на новия й завод за 40 млн. евро

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Луксозна отбивка

Шедьоври на виното, съвременното изкуство и архитектурата в отвореното за посещения Chateau La Coste недалеч от Марсилия

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете