Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Infiniti    представят: Право в целта

Текст: Георги Пауновски | Снимки: Infiniti
Историята на Infiniti започва през 1989 година, като в първите години марката разработва основно модели за американския пазар. Логото е съставено от две централни линии, водещи към безкрайността, а четирите букви „i” в името идват от интелигентен, иновативен, индивидуален и вдъхновен (от английското inspired).

Infiniti се налага като достъпен премиум бранд, който се отличава с индивидуалност, дързост по отношение на дизайна, внимание към детайла, качествена изработка, бързо внедряване на новите технологии и богатото серийно оборудване. Към днешна дата Infiniti е глобален бранд, с присъствие в повече от 50 страни, с 215 250 продажби през миналата година и непрекъснато повишаващо се търсене.


Като швейцарско ножче

Мултифункционалността става все по-важна в съвременния свят. Типичен пример са мобилните телефони, които станаха компютри. При автомобилите тази тенденция също е в сила. Все по-малко са хората, които имат една кола за града, една за дълги пътувания и една за лов, да речем. Търсят се модели, които са всестранни таланти, и производителите ги осигуриха. Типичен пример са кросоувърите. Те комбинират силните страни на хечбек, SUV и дори комби, а потребителите се влюбиха в тях.

В последните 10 години продажбите на кросоувъри растат с двуцифрени проценти. На особен интерес се радват компактните модели и тези от средния клас. От по-големите от тях само в Европа има над 1.5 млн. продажби, или пет пъти повече, отколкото преди десет години. Търсенето продължава да експлодира, с над 20% ръст за първите седем месеца на годината.

Броят на предлаганите нови модели расте буквално ежемесечно, но сред най-забележителните „новобранци“ безспорно са двете предложения от Infiniti – Q30 и QX30. В тях от марката залагат на индивидуалността, като целта е да се привлекат купувачи с модерен лайфстайл, които искат да се отличават от останалите.



Q30 и QX30 хващат окото с динамични линии, обгръщащи цялата каросерия, изразителен стил и изваяни атлетични форми. В дизайна и на двата автомобила се забелязват и характерните черти на досегашните модели на Infiniti - радиаторна решетка с двойна арка, предни фарове с формата на фокусиран "човешки поглед" и С-колона във формата на полумесец. Премиум усещането се подсилва от елементите от хром и черен лак.

При Infiniti обаче впечатляващата визия не е самоцел. Той е подчинен на аеродинамичността, която има пряко отношение към разхода на гориво и стабилността на автомобила. При Q30 и QX30 дизайнът е допринесъл и за оформянето на голям багажник, с обем поне 430 литра.

Авантюристът и урбанистът

По-авантюристичната природа на QХ30 се подчертава от защитните елементи по калниците и под най-уязвимите елементи на шасито. По-високият с 3 сантиметра просвет (17.2 срещу 20.2 см) също не остава незабелязан. По този показател и двата автомобила са без конкуренция в сегмента.


Общото между Q30 и QX30 е, че предлагат обширно вътрешно пространство и щедър багажен обем в компактен размер, качествени материали и богато стандартно оборудване. Комфортът е издигнат в култ, като автомобилите са сред малкото, в които се използват технологии за активно потискане на дразнещите шумове чрез излъчване на звукови вълни, които ги неутрализират.

Най-безопасната кола в класа

Сигурността е друг сериозен акцент в разработката на Q30 и QX30. Мисълта за безопасността на пасажерите е залегнала още при създаването на двата модела, като най-критичните зони по купето са подсилени със стомана с изключително висока якост. Q30 и QX30 разполагат и с буферни зони отпред и отзад, които се деформират, поемайки основната енергия на удара, преди тя да достигне до купето. Това наред със системите за активна и пасивна безопасност донесоха на двата модела максималните пет звезди, с най-много точки в класа, в тестовете на независимата организация EuroNCAP.

60% от българите подкрепят студентските протести според проучване на
Разнообразието от двигатели, изборът между механични и автоматични трансмисии, предно предаване и задвижване на четирите колела, както и няколкото нива на оборудване и различните стилови пакети дават възможност на всеки купувач да намери точно своя автомобил.

И двата модела са в стихията си в града, където са важни маневреността и бързата реакция на волана. Незаменим помощник в тази среда е системата от камери, която създава виртуален триизмерен образ на цялата зона около автомобила, така не остават скрити нито коварните антипаркинг колчета, нито оставената на пътя кофа за боклук.

Нещо повече, Q30 и QX30 могат да паркират сами, с активирането на тази функция датчиците по автомобила започват да търсят достатъчно за размерите на колата паркомясто, а след намирането му маневрирането става напълно автономно. Единствената грижа на водача е да работи с газта, спирачката и скоростната кутия.

Не липсва и предупреждение за приближаване на движещ се обект към колата, като вниманието на водача се заостря към притичващия пешеходец, идващата кола или я велосипедист. Един от кошмарите, особено на неопитните шофьори, е потеглянето по наклон, но с Q30 и QX30 то става лесно благодарение на системата, която задържа колата на място няколко секунди след отпускането на спирачката.


Q30 и QX30 са снабдени и със система, която пази от един от най-честите инциденти в градска среда – удар при пристрояване в съседна лента. Тя работи със сензори в задната част на автомобила, които сканират зоната около него, като при подаване на мигач за предстоящата маневра се задействат и подават предупредителен звуков и светлинен сигнал, ако има риск от инцидент.

Системата е полезна и на магистрала, където живота ви може да спаси и сигнализацията за непреднамерено напускане на избраната лента на движение. В случая маркировката се следи от камера, като при пресичането й без подаване на мигач следва звуков и светлинен сигнал.

Полезна екстра, с пряко отношение към безопасността, е и адаптивният круизконтрол, който има за задача да поддържа зададената от водача скорост, като я съобразява с предното превозно средство. След като веднъж зададете желаната скорост, колата автоматично намалява при по-бавно движещ се трафик и дори спира. Когато пътят напред е чист, интелигентният круз контрол ще възстанови зададената ви скорост.

Системата винаги поддържа безопасна дистанция, така че да гарантира избягване на удар, а най-голямото й предимство е, че работи с радар и не се влияе от ограничения във видимостта заради мъгла или тъмнина.

Интелигентният круиз контрол е голямо удобство и в задръстванията. Колата „се настройва“ според автомобила пред теб и стои на едно място, без да е нужно да държиш натисната спирачката, докато той потегли, след което тръгва и тя.

За придвижването в зимни условия незаменим помощник е задвижването на четирите колела, което, в зависимост от условията, прехвърля еднакво количество тяга към предните и задните колела. Ако това не е нужно, моделът си е като автомобил с предно предаване, което пести гориво. При загуба на сцепление електрониката реагира мигновено, като активирането на задния мост става неусетно за водача.

Лукс и комфорт

Въпреки маневреността и компактните си размери Q30 и QX30 не могат да ви гарантират избягване на задръстванията, но все пак си е друго да висиш по светофарите, заобиколен от лукс. Всеки може да избере дали салонът да е шик, изискан в класическия смисъл на думата, или спортен, като общото е, че материалите са качествени и добре изглеждащи, а вниманието към детайла доставя удоволствие. Не липсват дървени или алуминиеви акценти, елементи от хром и черен лак, а изваяните линии действат успокояващо и тонизиращо.

Любопитен факт е, че след като дизайнерите на Infiniti не харесали нито един материал, който да изглежда достатъчно добре и да е приятен на допир, се обърнали към света на висшата мода и така се появила новата материя Sofilez. С нея са тапицирани всички зони, където е важно приятното усещане при допир да е комбинирано с издръжливост – като падлакътника например.


Специално внимание е обърнато на позицията на седене, като шофьорската седалка е проектирана така, че да осигури максимална опора на гръбнака при минимално напрягане на мускулите. Високата позиция на седене пък дава отличен поглед към пътната обстановка.

Любителите на динамичното шофиране, които изберат S-версиите на двата кросоувъра, пък получават спортни предни седалки с отлична странична опора.


Екранът на мултимедията е 7-инчов, реагиращ на допир, като на него може да се изведе и информация от смартфон. Настройките на всичко по колата е максимално интуитивно и след няколко минути зад волана, управлението на вентилацията, аудиосистемата и останалите системи става, без да се откъсва поглед от пътя.

Отличен баланс и прецизно управление

Eдна от слабите страни на SUV моделите e доста грубата возия и страховитият наклон в завой. В Q30 и QX30 е намерен отличен баланс между комфорт и пътно поведение. При избора на настройки на окачването инженерите са тествали над 50 варианта на прототипните преди постигането на оптималните, които биха задоволили клиентите на Infiniti.

В резултат окачването на двата модела успява да филтрира малките неравности, да смекчи сътресенията от големите, като състоянието на пътната настилка по никакъв начин не влияе на траекторията на движение на колата.


Любопитно е, че дори по-авантюристичната версия QХ30, която е и по-висока, държи пътя не по-лошо от шосейния си събрат. Шумовият комфорт също е на високо ниво, като в салона е тихо дори при движение с висока скорост и при не особено добра настилка.

Впечатлява и прецизната работа на кормилното управление, като в зависимост от скоростта на шофиране воланът е по-лек или по-тежък.

Кой двигател да изберем

По отношение на двигателите Q30 предлагат по-богат избор. Базовият бензинов мотор е 1.6-литров, със 122 конски сили, който е подходящ за почитателите на спокойното шофиране, пътуващи сравнително малко. Дори с него автомобилът е приятен за каране, а разходът от 6 л/100 км е напълно приличен. Трябва да се има предвид обаче, че този мотор се предлага само с механична скоростна кутия.

Второто бензиново предложение мобилизира 156 конски сили, като моторът серийно се комбинира с автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Така екипиран, Q30 спринтира до 100 км/ч за 8.9 секунди при консумация от под 6 на сто.


Лично тествах останалите мотори в гамата. Най-скромният дизел е 1.5-литров със 109 конски сили и 260 Нм максимален въртящ момент. С него динамиката е прилична, без да е забележителна. Колата не се затруднява да поддържа максимално разрешената скорост на магистрала и да катери нанагорнища. Моторът е добре обезшумен, а в края на 50-те тестови километра разходът се оказа под 5 на сто при 4.1 л/100 км по книжка.

Най-мощният дизел в гамата и единственият, който може да се комбинира със система за задвижване на четирите колела, е 2.2-литров, със 170 коня. Той върви със седемстепенен автоматик. Интелигентната система 4Х4 e част от серийното оборудване и на версиите с двулитровия турбобензинов мотор.

Разбира се, 60-те коня и 90 Нм въртящ момент в повече си казват думата. Автомобилът е много по-пъргав, като ускорението до 100 км/ч става с почти четири секунди по-бързо (8.3 срещу 12.0 секунди). Разликата се усеща най-добре при минаване в спортен режим на трансмисията. По същия маршрут като другата кола разходът е с около литър по-висок, а според производителя консумацията е 4.4 л/100 км в смесен цикъл.


На върха в моторната гама е двулитровият бензинов мотор с турбо и 211 коня, запазен за изпълнението Q30S. Автомобилите с това означение, което идва от sport, са с по-стегнато окачване, намален се един сантиметър просвет и специфични настройки на волана. Още след първите завои усетих по-стегнатия и по-прецизен волан.


При първото влизане в завой предимствата при динамично шофиране показва и втвърденото окачване, което прави и без това стабилния автомобил още по-приятен за каране. В същото време преминаването през неравности не е съпроводено с неприятна друсане.

Ускорението в спортен режим става при страхотен звук на мотора и приятна динамика, като класическата спринтова дисцплина до 100 км/ч отнема 7.3 секунди. В същото време разходът на гориво по книжка е под 7 на сто, а в реални условия с около два литра повече. Скоростната кутия постоянно поддържа оптимални обороти, които й позволяват бърза реакция.

Що се отнася до QX30, той се предлага само с 2.2-литровия дизел, с автоматик и задвижване на четирите колела.

Цената на удоволствието

Infiniti Q30 излиза на българския пазар с амбицията да е сред най-достъпните автомобили в средния клас на луксозния сегмент. Базовият модел (с 1.6-бензинов мотор със 120 к.с.) струва 48 850 лева с ДДС.


Върховата модификация, с 2.2-литров дизелов двигател, задвижване на четирите колела, 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя и най-високо ниво на оборудване Premium, е на цена 76 000 лв. Малко по-достъпна е стартовата цена на QX30 със същите екстри – 74 900 лв.

Седемзвездно обслужване

Купувачите на Q30 могат да се възползват без доплащане и от седемзвездното обслужване, вече оценено високо от клиентите на Infiniti в България. То включва скъсяване на пътя до мечтания модел на Infiniti благодарение на специални лизингови условия и бързото изкупуване на вашата стара кола на добра цена.

След покупката на ново Infiniti клиентите пък могат да се възползват от заместващ автомобил, когато техният по една или друга причина не може да се ползва, взимане и връщане на колата от посочен адрес за техническо обслужване, изпращане и посрещане на летището със собствената ви кола, завеждане и оглед на щети на място и обслужване в сервиз без чакане.


Нещо повече, денонощно на разположение на всеки клиент на Infiniti е асистент в мобилен център, който може да ангажира хотел, да уреди изпращането на заместващ автомобил или да свърши нещо друго полезно за вас. Важно предимство е, че услугата е на разположение не само в България, но и в цяла Европа.

Поглед в бъдещето

Миналото и настоящето на Infiniti са вълнуващи, но поглед в бъдещето разкрива още по-интересна картинка. Марката например готви истинска революция с лансирането на първия бензинов двигател с променлива компресия. Той е наричан VC-Turbo (Variable Compression Turbo) и се очаква в сериен модел след по-малко от две години.

Моторът може да предложи всяка степен на сгъстяване между 8:1 (типична за двигатели с висока динамика) и 14:1 (използвана от много производители за висока икономичност).

Резултатът е двигател, който съчетава мощността на високодинамичен 2.0-литров бензин с турбокомпресор с въртящия момент и ефективността на модерен дизелов силов агрегат. Той е лишен обаче от еквивалентните вредни емисии, като предлага реална алтернатива на 4-цилиндровите дизелови двигатели с подобна мощност.

Двигателят VC-Turbo е сравним с някои 6-цилиндрови бензинови силови агрегати по отношение на динамиката и същевременно има значително по-висока ефективност от тях. Според Infiniti той ще бъде с 25% по-ефективен от настоящите бензинови агрегати.

Двигателят обещава да бъде нова историческа крачка към развитието на двигателите с вътрешно горене сравнима с водното охлаждане, изобретяването на инжекциона, катализаторите и турбопълненето.

Как ще изглеждат следващото поколение SUV модели на Infiniti пък можем да съдим по прототипа QX Sport Inspiration, показан в началото на октомври на автосалона в Париж. Автомобилът се отличава със стегнатите си линии, атлетични хълбоци, висок визуален център на тежестта, издължен преден капак и скосен силует, подобен на купе. В същото време носи характерните черти на досегашните модели - радиаторна решетка с двойна арка, предни фарове с формата на фокусиран "човешки поглед", колона във формата на полумесец и атлетични, изваяни линии на каросерията.