Регистрация

// Политика и икономика

12 сеп 1994, 12:25, 627 прочитания

Служебното правителство е с ограничена компетентност

Пламен Богоев, юридически съветник на президента, за конституционната процедура по съставяне на служебно правителство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Изчерпването на процедурата, предвидена в чл. 99 от Конституцията за съставяне на парламентарно правителство, има за последица назначаването на служебно правителство, разпускане на Народното събрание и насрочване на нови избори, като това се осъществява с актове на президента, които се издават едновременно. Невъзможността Народното събрание да излъчи правителство има за последица неговото разпускане. Конституцията предвижда, че задължение да разпусне Народното събрание и да назначи служебно правителство има държавният глава, ако са налице посочените по-горе обстоятелства. Наред с това основният закон на републиката предвижда редица гаранции, за да бъде спазен установеният парламентарен режим на управление. Първото от тях се състои в това, че президентът може да разпусне парламента единствено тогава, когато са изчерпани всички конституционни възможности парламентът да излъчи правителство. Друга гаранция се съдържа в изискването, според което с акта, с който президентът разпуска Народното събрание, се определя и датата на изборите за нов парламент, като тези нови избори следва да се проведат в двумесечен срок. И на последно място президентът не може да разпусне парламента през последните три месеца от своя мандат.

Служебното правителство е ограничено както по време, така и със своята цел. То има временен характер, определен от Конституцията. Началото на неговото съществуване се поставя с указа на държавния глава, с който се създава то - последица от този указ е прекратяване правомощията на намиращото се в оставка правителство. Новоизбраното Народно събрание избира ново правителство и това е краят на правомощията на служебното. От всичко това следва, че служебното правителство не във всички случаи действа при липсата на Народно събрание. Безспорно служебното правителство функционира наред с новоизбраното Народно събрание за известен период от време.

Назначеното от президента в съответствие с Конституцията правителство е служебно, защото трябва да извърши определени функции - да организира самите избори. То е правителство, чиято компетентност е ограничена предвид факта, че парламентът е този, който за едни или други действия на правителството дава едно предварително одобрение, а през част от периода, в който действа това правителство, Народното събрание е разпуснато.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне

БНБ интернешънъл чойсагент