Регистрация

// Политика и икономика / България

5 13 апр 2007, 0:00, 3081 прочитания

Контролирани трусове в коалицията

Управляващите ще тичат по различни писти в следващия месец на предизборна кампания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Българската следа в аферата "Хохегер"

Защо властите във Виена разследват дейността на австрийския лобист в България и какво могат да открият

2 мар 2012
Кампания
20 април е официалният старт на предизборната надпревара. Конкурентите обаче вече започнаха да си разменят първите удари.

Ако в близките дни партиите от управляващата коалиция започнат прекалено често да се карат, това не означава, че кабинетът е в криза.

Нарушаването на добрия тон е заложено в предизборните им стратегии за приближаващия европейски вот. Отсега нататък БСП ще става все по-социална, а НДСВ - по-опозиционна, или както самите царистите обичат да казват - "по-алтернативна".

"Ще се караме за всичко - за пенсии, осигуровки, данъци", разкриват част от плановете си депутати от жълтата партия. Левите също не чакат и вече обявиха, че са подготвили нова оферта за коалиционно споразумение, която смятат да предложат на партньорите във властта. Лично премиерът и лидер на БСП Сергей Станишев обоснова необходимостта от нови социално-икономически приоритети за оставащите две години до края на мандата, които след това ще станат и основа за предизборната платформа на левицата. Отсега може да се прогнозира, че "офертата" на социалистите няма как да се хареса на НДСВ и в идващите седмици ще се вихрят безбройни медийни битки между представители на двете партии. От това обаче не следва, че властта в държавата се пропуква. Просто всяка от управляващите формации си е направила сметката, че колкото и да е европейски вотът, избирателите винаги гласуват с вътрешнополитическа мотивация. Дебатът за членството на Турция в ЕС или за бъдещето на европейската конституция може и да е важен, но той не печели евродепутатски места. Затова, докато кандидат-депутатите водят елитни разговори за директиви и общи политики на ЕС, партийните им централи ще се карат за далеч по-земни неща като бюджетни пари.

Планираният разлом

между БСП и НДСВ е много улеснен от факта, че в Брюксел двете партии ще попаднат в различни парламентарни групи - БСП при европейските социалисти, а НДСВ при либералите. По този повод жълтите дори развиха леко ексцентричната теза, че в Европейския парламент те ще са в опозиция за разлика от левицата, която заедно с Европейската народна партия е в лагера на управляващите. Всъщност разделението на управляващи и опозиция в евроинституциите е по-скоро условно и се изразява в това, че групата на социалдемократите е втората по-големина, а с минимално предимство пред тях са десните. По тази причина те си разделиха и председателското място в Европейския парламент - в първите две години от мандата му начело беше левият Жозе Борел, а наскоро го смени християндемократът Ханс-Герт Пьотеринг. За НДСВ обаче ролята на опозиция е изгодна, защото е продължение на имиджа, който жълтите се опитват да си създадат на местна територия като коректив на тройната коалиция. В близките дни социалистите наистина ще дадат много поводи на партията на Симеон, за да може тя да изиграе постановката на дясноцентристка формация, която удържа лявата политика на БСП. За левицата също е удобно да си измие ръцете с НДСВ за неизпълнените предизборни обещания. Новата социално-икономическа оферта на червените предвижда увеличаване на здравните вноски, намаляване на данъка за най-бедните, ревизия на пенсиите и още ред социални мерки, срещу които царистите ще негодуват. "Ако те искат да намалят ставката на най-ниските доходи, тогава ние ще настояваме за плосък данък", твърдят от НДСВ.

"Очаквайте много изненади в кампанията", обявиха жълтите при представянето на листата си. За PR-а на царските кандидат-евродепутати се грижи агенцията на Моника Йосифова, която последно беше ангажирана с преизбирането на президента Георги Първанов. Основният коз, който НДСВ смята да разиграва, е, че те са партията, която е вкарала България в ЕС, а подписът на лидера им стои под присъединителния договор. За евроимиджа на жълтите ще се погрижи и еврокомисарят Меглена Кунева, която също ще се включи в предизборната надпревара. Дейно участие ще вземе и Симеон Сакскобургготски. Една от кулминациите на предизборната битка е планирана за 25 април - датата на подписването на договора с ЕС, за която се организират ефектни тържества.

Разпадът на тройната коалиция започва от ЕС - това ще е най-силното

Неформално послание

с което жълтите смятат да си върнат част от разочарованите поддръжници, които не одобряват съюза с левицата. Това положение е изгодно и за БСП, която смята да сложи акцента в агитацията си върху думите социална и солидарна. Станишев вече обяви, че Европа е социална, а еманация на това й качество са структурните фондове, чиято основна цел е да изравняват икономически по-слабите страни членки с по-силните. Премиерът също ще се включи активно в кампанията и заедно с министри и служители от администрацията ще разяснява как бизнесът и предприемачите да се възползват от средствата на ЕС. Тази седмица левите си избраха и PR агенцията, с която ще работят. Това е фирмата "Прайм тайм", която досега не се е занимавала с политическа рек­лама. А като консултант ще се включи и дъщерята на главния редактор на в. "Дума" Камелия Станчева, съпруга на издателя на "Новинар" и "Всеки ден" Мирослав Боршош. (Според социалисти лично Станишев се е спрял на този вариант.) Част от предизборното си ноу-хау БСП взима от европейските социалисти. Дори коалицията, с която левите ще участват - "Платформа европейски социалисти", повтаря името на европейската лява коалиция ПЕС. По време на цялата кампания различни представители на групата на европейските социалисти ще правят посещения в България. Съветът на европейците към българските им колеги е да се опитат да покажат на избирателите как ЕС пряко влияе върху тяхното всекидневие.

"Разумът побеждава"

с това мото ще се яви ДПС на изборите. Движението също ще акцентира върху факта, че социално-либералната коалиция, която в момента управлява страната, ще се разпадне на две групи в рамките на ЕП. Затова и ДПС смята да се държи приятелски с НДСВ, с които са сродени по либерална линия, и да не прехвърля вътрешнополитическо напрежение в кампанията. Консултант на хората на Доган ще е Михайлина Абрашева, която преди време работи за PR-a на кандидата на БСП за кмет на София Стоян Александров. Основно обаче ДПС ще разчита на собствените си сили, а не на агенции.

Известният със сметките си Ахмед Доган и тази седмица повтори, че управляващата коалиция сумарно трябва да има 12 депутати. Дали това ще стане за сметка на добрия тон и колко ще се развихрят театралните страсти и как точно ще си помогнат двете либерални формации предстои да се види точно след една седмица, когато официалната кампания ще е вече факт.

Консултантът на ДПС

Михайлина Абрашева е съсобственик на агенция i2i Public Communications. През 2003 г. тя организира кампанията на кандидат-кмета на БСП в София Стоян Александров. За ДПС ще работи само тя, без да включва останалия екип на агенцията. Абрашева бе сред активните участници в конкурсите на Агенцията по туризъм и МВнР. През 2003 г. организираше събития по комуникационната стратегия. Клиенти са й "Петрол", ЦУМ, Moto Pfohe.


PR Media и НДСВ

Агенцията е на Моника Йосифова, съпругата на бившия банкер Венцислав Йосифов, собственик на фалиралата Първа частна банка. Йосифова влезе в политическия PR като прессъветник на министъра на транспорта Николай Василев в предишното правителство. На нея бе поверена кампанията за неуспешния проект за електронното правителство. Месец преди последните парламентарни избори фирмата й спечели обществена поръчка за комуникационни услуги на Министерството на финансите за 1 млн. лв. В края на 2005 г. Йосифова взе и кампанията за популяризиране на е-образованието. По време на частичните местни избори в София PR Media работеше за кандидата на НДСВ Милен Велчев, а година по-късно вече осъществяваше връзките с медиите и купуването на рекламно време за кампанията за втори мандат на президента Георги Първанов. Понастоящем Моника Йосифова е PR съветник на министър-председателя Сергей Станишев и на множество други министерства. През последните години агенцията й спечели няколко големи обществени поръчки, сред които и информационната кампания за структурните фондове на ЕС на стойност над 2 млн. лв.


"Прайм тайм" и БСП

Агенцията е създадена през април 2002 г. от Мила Попова и Марияна Цуцекова. Работила е за австрийската Ерсте банк при продажбата на ДСК и по организирането на пресконференцията на "Метатабак" при опита за продажба на "Булгартабак" през 2002 г. "Прайм тайм" обслужва още Насърчителна банка и фонд "Доверие". Агенцията е сред честите участници в комуникационната стратегия на МВнР Включва се с проекти и при новата власт - например в разяснителната кампания за енергийната стратегия на правителството. "Прайм тайм" организира и откриването на магистрала "Струма" в началото на 2007, на което присъства премиерът Станишев и транспортният министър Мутафчиев.
Цуцекова е съпруга на бившия директор на PR отдела на "Мобилтел" Живко Гинчев, а агенцията все още обслужва шахматния турнир MTel Masters. Попова бе репортер в "Труд", "24 часа" и "Сега". По кампанията на левицата ще работи и Камелия Станчева - дъщеря на главния редактор на "Дума" Евгений Станчев и съпруга на издателя на "Новинар" Мирослав Боршош. Връзките на Станчева с БСП датират още от годините й като репортер в "24 часа", когато отразяваше партията.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

Закон срещу 14.5 хиляди лева

Конфликт на интереси стои зад промените в режима за достъп до информация