Регистрация
9 21 авг 2009, 10:25, 5653 прочитания

Часът на камерите

Техническите средства са единствената алтернатива на неефективния КАТ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Още по темата

Можело значи

Или кои са причините в България жертвите на пътя да намаляват

18 яну 2013

Убиецът на пътя

Корупцията е скритият виновник за пътните инциденти

21 авг 2009

Хора, пътища, рушвети

И нито една цяла магистрала

21 авг 2009

Годишен технически... какво?

ДАИ е основният виновник за неизправните автомобили на пътя

21 авг 2009

Алекси Стратиев, началник на Пътна полиция

Една камера с радар се изплаща за ден

20 авг 2009
огато преди три години системата за видеонаблюдение започна своята работа, засичахме около 5000 минавания на червено за 24 часа", спомня си Иво Писанов, началник на сектор "Видеонаблюдение" в столичната полиция. После добавя: "Днес сме в стойности между 500 и 1000. Мисля, че това може да се нарече превенция." Въпреки че изпълнява функцията на швейцарско ножче - използва се за всичко от борба с джебчии, през издирване на откраднати автомобили до регулация на трафика, софийската система за видеонаблюдение е един от най-ясните примери за това как максималното изключване на човешкия фактор при контрола на пътни нарушения може многократно да доведе до повишаване на ефективността.

Камерите не взимат пари, не се крият по храстите, не харчат бензин. Когато през 2003 г. във Франция тогавашният вътрешен министър Никола Саркози предприема пълна война срещу пътнитите нарушения, в страната са инсталирани 1000 фиксирани и 500 мобилни камери. Статистиката показва, че само година по-късно инцидентите в 3-километровата зона около радара са намалели с близо 35%. Годишните приходи от глоби, наложени на базата на констатираните от радарите нарушения, възлизат на 340 милиона евро (изграждането на системата е струвало 100 милиона евро). В резултат на нововъведението жертвите от катастрофи във Франция намаляват с 48%, а щетите, причинени в резултат на катастрофи - с около 500 милиона евро.
 
Системата в София

е разработена така, че когато една кола премине на червено, камерата прави клипче и шест детайлни снимки. Впоследствие софтуер автоматично разпознава регистрационния номер на автомобила, прави справка в системата на КАТ за собственика му, а впоследствие в системата за документи за самоличност за постоянния адрес. Системата автоматично попълва акта за нарушението (къде е извършено, кога, кои текстове от закона са нарушени). Впоследствие клипът се гледа от служители на полицията, които потвърждават или не нарушението (ако например става дума за линейка). "Дейността на служителите на КАТ е сведена до това да гледат клипове, да слагат призовки в пощенски пликове, а впоследствие да връчват актове, останалото е автоматично", разказва Писанов. По думите му няма възможност за намеса, защото в системата остават следи, а когато някой откаже да потвърди нарушението, клипчето се гледа от друг служител. "Системата е в процес на изграждане и засича само преминаване на червено. Има модули за шофиране в бус лента, неправилно изпреварване, отнемане предимство на пешеходци", уточнява Иво Писанов. И ако всичко дотук звучи по-скоро обнадеждаващо, това, което началникът на "Видеонаблюдение" спестява, е какво точно се случва с информацията, подавана към КАТ - органът, който е упълномощен да наказва самите шофьори. По информация на "Капитал" служителите в столичния КАТ успяват да отреагират на не повече от 20% от подадените нарушения от центъра за "Видеонаблюдение". Ако например камерите засекат 500 минавания на червено и изпратят толкова клипчета и информация за нарушителите, оттам на ден издават едва 60-80 акта. Така вместо 25 000 лева (колкото е глобата за минаване на червено), КАТ успява да издаде актове за 3000 - 4000 лв. Това практически означава, че КАТ (който би трябвало да получава 50% от събраните глоби именно за инсталирането на технически средства) сам реже клона, на който седи.

Абсолютно идентичен сценарий се очертава и с 15-те камери-радари, които КАТ ще постави по пътищата през следващите няколко седмици. Въпреки че могат да правят по 35 000 снимки на денонощие, пътните полицаи едва ли ще могат да направят актове по всички констатирани нарушения.  Причината - ако оставим настрана кадровата необезпеченост, основният виновник за ниската ефективност е процедурата, по която се установяват нарушения и се наказват извършителите им, която датира от

Пражката революция

Законът за административните наказания и нарушения, който е приет през 1969 г., и заложеният в него процес не е еволюирал много оттогава. Процедурата е тромава, изпълнена с безумни формалности и оставя множество вратички, през които нарушителите да се измъкнат ненаказани. При установяване на едно нарушение катаджията трябва да напише акт, който да връчи на извършителя в срок една година. Ако този срок мине (например шофьорът не се яви в КАТ на призовката, която му е изпратена),  нарушението се погасява по давност. След като актът бъде връчен, КАТ отнема синия талон и започва преписка, която завършва с наказателно постановление (нещо като присъда, в която се казва колко е глобата на шофьора и колко точки му се отнемат). За срок от един месец актът замества синия талон. За да влезе в сила наказателното постановление обаче, то трябва да бъде връчено лично на шофьора. Ако това не стане в срок от три години, случаят се погасява по давност (виж графиката на тази страница). В случай че шофьорът реши да обжалва постановлението пред съда (на две инстанции), процедурата се протака с години - съдът разпитва катаджиите, написали акта (които почти никога не си спомнят за конкретния случай) или пък изисква техническа документация за радара (която понякога не е налична) и в крайна сметка отменя наказателното постановление. Целият този процес се прилага и при казусите, когато нарушението е констатирано с камера, което в ХХІ век е повече от абсурдно. Ето защо няколко пъти КАТ се опитва да прокара законодателни промени, които да

Облекчат процедурата

в случай че са използвани подобни технически средства. Идеята е системата да изготвя изцяло автоматично документ, който да се изпраща на собственика на автомобила и на базата на него да се дължи глоба. "Ако собственикът на автомобила има възражения или не той е управлявал колата, може да обжалва. В останалите случаи просто си плаща глобата", коментира началникът на КАТ Алекси Стратиев. Именно такава практика има в Западна Европа, като във Франция собственикът на автомобила първо плаща глобата, а впоследствие прави възражения (в резултат на това обжалванията са под 1%). Топката е прехвърлена в нарушителя - той има интерес бързо да си плати наказанието, в противен случай то се увеличава с всяка изминала седмица. В България, е обърнат - колкото повече време минава, толкова по-добре за нарушителя.
 
Соловите играчи
През следващите няколко седмици КАТ ще разположи 15 камери (виж карето). За разлика от системата за видеонаблюдение в София обаче тези камери не са свързани в обща система, която да обработва събраната в тях информация, а се източват ръчно по места в съответните областни дирекции на МВР. Това създава конкретни предпоставки за мудност, намаляване на ефективността  и реална възможност за корупционни практики (например системен администратор или всеки, който борави с информацията, може да изтрие снимките).

Къде са камерите
    * Благоевград - в началото на околовръстния път край града в посока Кулата.
    * Дупница - при язовир "Дяково" и близо до главен път София - Кулата.
    * Бургас - два радара на изходите на града и по един по пътя за Несебър и по пътя за Созопол.
    * Варна - на пътя за Златни пясъци и на пътя за Добрич.
    * Велико Търново - на влизане и на излизане от града по главния път София - Варна.
    * Стара Загора - по пътя за Нова Загора при с. Подслон и на пътя за Димитровград.
    * Монтана - на изхода на града за Видин и на пътя за Лом.
    * Русе - на пътя за Бяла и в самия град по транзитното шосе към Дунав мост.
    * Ловеч - на главния път София - Варна при селата Микре и Малиново.
    * Сливен - по главния път София - Бургас при село Съдиево и в началото на Нова Загора.
    * Пловдив - на две места на магистрала "Тракия" край града.
    * София - на "Цариградско шосе" близо до Окръжна болница и на "Ботевградско шосе".
    * На магистрала "Тракия" при Ихтиман и на Подбалканския път при село Мирково.
    * На магистрала "Хемус" при бензиностанция "Лукойл" близо до Ботевград. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: 1 септември Вечерни новини: 1 септември

Сателитни снимки потвърдиха унищожението на големия храм в Палмира; Проектът, с който десет пъти се завишава акцизът върху битовите горива, противоречи на утвърдените евростандарти и ако се приеме в този вид, ще наруши енергийният баланс на страната; България ще разчита на голф туризма наред с гурме и вино сегмента, за да се превърне в целогодишна туристическа дестинация; Подадените заявления за застраховане на селскостопанска продукция в Държавен фонд "Земеделие" са над 300, съобщи фондът

1 сеп 2015, 1521 прочитания

Минималните осигурителни прагове са договорени за 8 сектора Минималните осигурителни прагове са договорени за 8 сектора

Най-висок е минималният доход за ръководителите в търговията

1 сеп 2015, 586 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Какво става

1/09 Партиите от Реформаторския блок подписаха споразумение за общо явяване на изборите

Лидерите на петте партии от Реформаторския блок - ДБГ, СДС, ДСБ, БЗНС и НПСД, са подписали споразумение за единна национална регистрация за предстоящите местни избори. Прочитане на цялата новина

1/09 Фонд "Земеделие" субсидира с над един милион лева застраховките на земеделска продукция

зДо момента по схемата за съфинансиране на застрахователни премии са кандидатствали 317 земеделци, 277 от които са сключили договор, съобщиха от институцията, цитирани от mediapool. Прочитане на цялата новина

1/09 Близо 90 хил. души са променили пенсионния си фонд за първите шест месеца на годината

За първото полугодие 87 хиляди души са решили да се прехвърлят в различен пенсионноосигурителен фонд, а общата сума на преместените от тях средства е 198 милиона лева, съобщават от Комисията за финансов надзор. Прочитане на цялата новина

1/09 Петролът започна септември с понижение след рязкото поскъпване в края на август

След почти постоянния спад в цената на петрола през август, в понеделник и сортът брент, и лекият американски петрол отбелязаха покачване, което изненада инвеститорите, заложили на продължаващо намеление на цената. Прочитане на цялата новина

31/08 Взрив и сблъсъци пред парламента в Киев раниха десетки души

Най-малко 90 украински полицаи са ранени, а един е загинал след като пред парламента в Киев избухнаха сблъсъци в понеделник, съобщи кметът на града Виталий Кличко, цитиран от местните медии. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Годишен технически... какво?

ДАИ е основният виновник за неизправните автомобили на пътя

Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

Автомобил, закарай ме вкъщи

С навлизането на Apple в сектора на автономните коли индустрията се приближава с още една крачка към безпилотното бъдеще

Български стартъпи в топ 5 по предложения за Techstars Metro Accelerator

Стартиращите компаниите кандидатстват с проекти в сферата на хотелиерския и хранителния бизнес

Европейските пазари отново поеха надолу

Индексите във Франкфурт, Париж и Лондон записват най-лошия си месец от четири години

Отнесени от вихъра

Изложба в Ню Орлиънс припомня за урагана "Катрина" десет години по-късно

Небесно царство

Фотографът Найджъл Пери и неговите портрети на звезди, които вече не са между живите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 34

Капитал

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете
Капитал Daily, 02.09.2015

Капитал Daily

Брой 167 // 02.09.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 34

Капитал Light

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете