Регистрация

// Политика и икономика / България

9 21 авг 2009, 10:25, 5312 прочитания

Часът на камерите

Техническите средства са единствената алтернатива на неефективния КАТ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Още по темата

Можело значи

Или кои са причините в България жертвите на пътя да намаляват

18 яну 2013

Убиецът на пътя

Корупцията е скритият виновник за пътните инциденти

21 авг 2009

Хора, пътища, рушвети

И нито една цяла магистрала

21 авг 2009

Годишен технически... какво?

ДАИ е основният виновник за неизправните автомобили на пътя

21 авг 2009

Алекси Стратиев, началник на Пътна полиция

Една камера с радар се изплаща за ден

20 авг 2009
огато преди три години системата за видеонаблюдение започна своята работа, засичахме около 5000 минавания на червено за 24 часа", спомня си Иво Писанов, началник на сектор "Видеонаблюдение" в столичната полиция. После добавя: "Днес сме в стойности между 500 и 1000. Мисля, че това може да се нарече превенция." Въпреки че изпълнява функцията на швейцарско ножче - използва се за всичко от борба с джебчии, през издирване на откраднати автомобили до регулация на трафика, софийската система за видеонаблюдение е един от най-ясните примери за това как максималното изключване на човешкия фактор при контрола на пътни нарушения може многократно да доведе до повишаване на ефективността.

Камерите не взимат пари, не се крият по храстите, не харчат бензин. Когато през 2003 г. във Франция тогавашният вътрешен министър Никола Саркози предприема пълна война срещу пътнитите нарушения, в страната са инсталирани 1000 фиксирани и 500 мобилни камери. Статистиката показва, че само година по-късно инцидентите в 3-километровата зона около радара са намалели с близо 35%. Годишните приходи от глоби, наложени на базата на констатираните от радарите нарушения, възлизат на 340 милиона евро (изграждането на системата е струвало 100 милиона евро). В резултат на нововъведението жертвите от катастрофи във Франция намаляват с 48%, а щетите, причинени в резултат на катастрофи - с около 500 милиона евро.
 
Системата в София

е разработена така, че когато една кола премине на червено, камерата прави клипче и шест детайлни снимки. Впоследствие софтуер автоматично разпознава регистрационния номер на автомобила, прави справка в системата на КАТ за собственика му, а впоследствие в системата за документи за самоличност за постоянния адрес. Системата автоматично попълва акта за нарушението (къде е извършено, кога, кои текстове от закона са нарушени). Впоследствие клипът се гледа от служители на полицията, които потвърждават или не нарушението (ако например става дума за линейка). "Дейността на служителите на КАТ е сведена до това да гледат клипове, да слагат призовки в пощенски пликове, а впоследствие да връчват актове, останалото е автоматично", разказва Писанов. По думите му няма възможност за намеса, защото в системата остават следи, а когато някой откаже да потвърди нарушението, клипчето се гледа от друг служител. "Системата е в процес на изграждане и засича само преминаване на червено. Има модули за шофиране в бус лента, неправилно изпреварване, отнемане предимство на пешеходци", уточнява Иво Писанов. И ако всичко дотук звучи по-скоро обнадеждаващо, това, което началникът на "Видеонаблюдение" спестява, е какво точно се случва с информацията, подавана към КАТ - органът, който е упълномощен да наказва самите шофьори. По информация на "Капитал" служителите в столичния КАТ успяват да отреагират на не повече от 20% от подадените нарушения от центъра за "Видеонаблюдение". Ако например камерите засекат 500 минавания на червено и изпратят толкова клипчета и информация за нарушителите, оттам на ден издават едва 60-80 акта. Така вместо 25 000 лева (колкото е глобата за минаване на червено), КАТ успява да издаде актове за 3000 - 4000 лв. Това практически означава, че КАТ (който би трябвало да получава 50% от събраните глоби именно за инсталирането на технически средства) сам реже клона, на който седи.

Абсолютно идентичен сценарий се очертава и с 15-те камери-радари, които КАТ ще постави по пътищата през следващите няколко седмици. Въпреки че могат да правят по 35 000 снимки на денонощие, пътните полицаи едва ли ще могат да направят актове по всички констатирани нарушения.  Причината - ако оставим настрана кадровата необезпеченост, основният виновник за ниската ефективност е процедурата, по която се установяват нарушения и се наказват извършителите им, която датира от

Пражката революция

Законът за административните наказания и нарушения, който е приет през 1969 г., и заложеният в него процес не е еволюирал много оттогава. Процедурата е тромава, изпълнена с безумни формалности и оставя множество вратички, през които нарушителите да се измъкнат ненаказани. При установяване на едно нарушение катаджията трябва да напише акт, който да връчи на извършителя в срок една година. Ако този срок мине (например шофьорът не се яви в КАТ на призовката, която му е изпратена),  нарушението се погасява по давност. След като актът бъде връчен, КАТ отнема синия талон и започва преписка, която завършва с наказателно постановление (нещо като присъда, в която се казва колко е глобата на шофьора и колко точки му се отнемат). За срок от един месец актът замества синия талон. За да влезе в сила наказателното постановление обаче, то трябва да бъде връчено лично на шофьора. Ако това не стане в срок от три години, случаят се погасява по давност (виж графиката на тази страница). В случай че шофьорът реши да обжалва постановлението пред съда (на две инстанции), процедурата се протака с години - съдът разпитва катаджиите, написали акта (които почти никога не си спомнят за конкретния случай) или пък изисква техническа документация за радара (която понякога не е налична) и в крайна сметка отменя наказателното постановление. Целият този процес се прилага и при казусите, когато нарушението е констатирано с камера, което в ХХІ век е повече от абсурдно. Ето защо няколко пъти КАТ се опитва да прокара законодателни промени, които да

Облекчат процедурата

в случай че са използвани подобни технически средства. Идеята е системата да изготвя изцяло автоматично документ, който да се изпраща на собственика на автомобила и на базата на него да се дължи глоба. "Ако собственикът на автомобила има възражения или не той е управлявал колата, може да обжалва. В останалите случаи просто си плаща глобата", коментира началникът на КАТ Алекси Стратиев. Именно такава практика има в Западна Европа, като във Франция собственикът на автомобила първо плаща глобата, а впоследствие прави възражения (в резултат на това обжалванията са под 1%). Топката е прехвърлена в нарушителя - той има интерес бързо да си плати наказанието, в противен случай то се увеличава с всяка изминала седмица. В България, е обърнат - колкото повече време минава, толкова по-добре за нарушителя.
 
Соловите играчи
През следващите няколко седмици КАТ ще разположи 15 камери (виж карето). За разлика от системата за видеонаблюдение в София обаче тези камери не са свързани в обща система, която да обработва събраната в тях информация, а се източват ръчно по места в съответните областни дирекции на МВР. Това създава конкретни предпоставки за мудност, намаляване на ефективността  и реална възможност за корупционни практики (например системен администратор или всеки, който борави с информацията, може да изтрие снимките).

Къде са камерите
    * Благоевград - в началото на околовръстния път край града в посока Кулата.
    * Дупница - при язовир "Дяково" и близо до главен път София - Кулата.
    * Бургас - два радара на изходите на града и по един по пътя за Несебър и по пътя за Созопол.
    * Варна - на пътя за Златни пясъци и на пътя за Добрич.
    * Велико Търново - на влизане и на излизане от града по главния път София - Варна.
    * Стара Загора - по пътя за Нова Загора при с. Подслон и на пътя за Димитровград.
    * Монтана - на изхода на града за Видин и на пътя за Лом.
    * Русе - на пътя за Бяла и в самия град по транзитното шосе към Дунав мост.
    * Ловеч - на главния път София - Варна при селата Микре и Малиново.
    * Сливен - по главния път София - Бургас при село Съдиево и в началото на Нова Загора.
    * Пловдив - на две места на магистрала "Тракия" край града.
    * София - на "Цариградско шосе" близо до Окръжна болница и на "Ботевградско шосе".
    * На магистрала "Тракия" при Ихтиман и на Подбалканския път при село Мирково.
    * На магистрала "Хемус" при бензиностанция "Лукойл" близо до Ботевград. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

50 Той танцува само едно лято

25 юли 2014, 11942 прочитания

49 Президентът: Ако отворим досиетата КТБ, подмененият преход ще приключи

25 юли 2014, 6601 прочитания

32 Опасно ли е да се лети?

25 юли 2014, 6066 прочитания

32 Оловните войници на Новорусия

25 юли 2014, 3727 прочитания

8 Втората петролна война

25 юли 2014, 3097 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

Годишен технически... какво?

ДАИ е основният виновник за неизправните автомобили на пътя