Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
42 7 дек 2010, 21:24, 13670 прочитания

България е в дъното на класацията по четивна грамотност

Според PISA 2009 българските ученици могат да четат и пишат, но не осмислят и анализират прочетеното

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Аз не 4ета

България е в дъното на класацията по четивна грамотност. Защо?

10 дек 2010

Цената на (без)действието

Как инвестициите в качествено образование могат да подобрят икономическата среда

29 яну 2010

Бъдеще в миналото

Как новите технологии могат да подобрят образователния процес в България

6 ное 2009

Задачи с повишена важност

В каква посока тръгна новият екип на образователното министерство и какво още липсва

21 авг 2009
Българските ученици трудно анализират текстове, не се справят при разчитането на графики и четат най-вече списания. Това са основните изводи от представеното днес международно изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD). То изследва нивото по четене, математика и природни науки сред 15-годишните ученици от общо 65 страни, като акцентът тази година е върху четивната грамотност. От България са участвали 4508 ученици от 179 училища, основно от девети клас.

Резултатите за България не са изненадващи и потвърждават изводите от предишното издание на PISA през 2006, както и от матурите през последните три години. А именно, че българското образование е предимно теоретично, с остарели учебни планове и далеч от идеята да преподава умения за справяне в живота и за решаване на проблеми.  

По четивна грамотност България се нарежда на 46-о място от общо 65 страни (като през 2000 г. бяхме на 33-то от общо 41, а през 2006 г. - на 43-то от 57) и е в една група по ниво на образователните стандарти със Сърбия, Уругвай, Мексико, Румъния, Тайланд, Тринидад и Тобаго. Средният резултат на българските деветокласници е 429 точки, при среден за страните от OECD 492 т.

Най-тревожният извод е, че 41 процента от българските ученици са под критичния праг за четивни умения. Това означава, че притежават елементарна функционална грамотност - могат да четат и пишат, но се затрудняват при тълкуването и интерпретирането на текстовете. Съответно най-трудната част за деветокласниците е осмислянето и оценяването на текста. Още по-слаби са резултатите при анализа на нетрадиционни формати като графики, илюстрации и карти. Учениците с най-добри резултати в България са под 3 процента (за сравнение съответният процент в Шанхай е 21,4%). Въпреки това постиженията по четене, математика и природни науки са по-високи от предишното изследване през 2006 г. и в общи линии се връщат на нивата си от 2000 г. (виж таблицата). През 2006 г. делът на учениците под критичното ниво на грамотност беше над 50 на сто.

Среден брой точки на българските ученици
  PISA 2000 PISA 2006 PISA 2009
Четене 430 402 429
Математика 430 413 426
Природни науки 448 434 439

Изключително голяма е разликата между резултатите по четивна грамотност на момчетата и момичетата. По този компонент България се нарежда на второ място измежду всички изследвани страни (след Албания) като момичетата в българските училища изпреварват момчетата с 61 точки, което се равнява на близо две години училищно образование. От изследването излиза също, че повече от половината от момчетата се класират под критичния праг на четивна грамотност. Според Светла Петрова, координатор на PISA за България, ако успехът на момчетата се повиши, това ще подобри като цяло мястото на България в класацията. По думите на Петрова причините за огромната разлика между постиженията на момчетата и момичетата могат да се крият в съдържанието на учебните програми по български език и литература, както и във феминизирането на учителската професия.



България попада и в групата страни, в които социално-икономическите фактори оказват голямо влияние върху нивото на образованост. Измежду тези фактори с голямо значение е професионалният и образователен статут на родителите - в България влиянието на семейната среда (и особено това на майката) е по-силно отколкото в други страни. В тази връзка от значение е и броят книги в дома на ученика. Почти една четвърт от участвалите в изследването младежи споделят, че у тях има между 26 и 100 книги, а семействата на близо 30 процента притежават по-малко от 25 книги. Повечето от деветокласниците четат най-вече списания. Близо четвърт пък твърдят, че за тях четенето е загуба на време.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Вечерни новини: България гласува за лекарствената агенция с мисъл за Шенген; а учениците не работят добре в екип Вечерни новини: България гласува за лекарствената агенция с мисъл за Шенген; а учениците не работят добре в екип

И още: Водещите партии в Германия искат нови избори, президентът е против; Такса смет в София няма да се вдига догодина

21 ное 2017, 3200 прочитания

PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип 3 PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип

Едва 2% показват високо ниво на сътрудничество и ефективни действия за решаване на конфликти

21 ное 2017, 3424 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Разместване на старите шапки

ГЕРБ пропусна шанса да направи ефективна промяна в БАН

Октоподът е гладен. И ви кани на вечеря

Няколко действия на властта показват желание тя да участва в преразпределяне на частния сектор

Европа е тясна за маршалския жезъл на Борисов

Споразумението между 23 - страни членки на ЕС, за засилване на военното сътрудничество е далече от амбициите на българския премиер за европейска армия

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете