Регистрация

// Политика и икономика / България

39 15 апр 2011, 17:04, 9974 прочитания

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Пътят ще струва 1.3 млрд. евро и трябва да е завършен до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Състезание под земята

13 км подземно трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще са тест за нови правила в пътните търгове

24 юни 2011

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

28 яну 2011
След над 20-годишно прекъсване магистрала "Хемус", която трябва да свързва София и Варна, все пак ще продължи да се строи, при това с европейско финансиране.

Това стана възможно след включването на магистралата и на още 4 скоростни отсечки в траснсевропейската пътна мрежа. То е договорено на приключилите преди дни технически преговори между Европейската комисия и 27-те страни членки на ЕС. В края на юни се очаква Eвропейският съвет да вземе и политическо решение, с което окончателно ще бъде утвърден актуализирания вариант на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T).

Новината бе съобщена от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов, който дори показа на карта кои шосета ще се строят с пари от ЕС (на снимката). Видимо доволен, премиерът коментира: "Пратих го да преговаря за магистралата, а той (Росен Плевнелиев - бел. авт.) се върна с още четири шосета". Става въпрос за скоростните отсечки Русе – Шумен, Дупница – Самоков – София (бившата магистрала "Рила"), Варна – Дуранкулак и Пловдив – Асеновград – Рудозем. Общата стойност на тези проекти заедно с магистрала "Хемус" е над 2.5 млрд. евро.

"Ако Европейската комисия не бе приела аргументите ни, тези пътища щяха да се строят с пари на българските данъкоплатци. С включването им в TEN-T мрежата, европейските фондове ще поемат 80% от тези средства, което се равнява на около 2 млрд. евро", обобщи Росен Плевнелиев. Той допълни, че така всичките седем скоростни шосета и седем магистрали, обещани от ГЕРБ до 2020 г., ще бъдат финансирани с пари от ЕС.

Големият пробив на кабинета е за магистрала "Хемус". Строителството на участъка от 286 км. между Ябланица и Шумен по предварителни оценки ще струва над 1.28 млрд. евро. Магистралата е ключова за Северна България, но не попада в трасето на нито един европейски пътен коридор и това дълго време правеше невъзможно финансирането й с европейски средства.

Министър Плевнелиев не уточни какви аргументи са надделели за включването на магистралата в TEN-T мрежата, но плановете бяха тя да залегне като приоритет по т.нар. Дунавска стратегия на ЕС и по този начин да се отстоява значимостта й като европейски проект. В допълнение "Хемус" може да се разглежда и като част от връзката между Букурещ и София, а от там към гръцките пристанища по Средиземноморието чрез магистрала "Струма". Така магистралата придобива значимост и като връзка между регионални центрове с милионно население.

Строителството на магистрала "Хемус" ще бъде подновено в рамките на следващия програмен период на ЕС – 2014 до 2020 г. Изграждането й започна през 1984 г., но в края на 80-те години бе спряно поради липса на финансиране. Последната отсечка от магистралата – между Шумен и Каспичан бе завършена в края на 2005 г. До месеци се очаква да започне и строителството на 8.5-километровия участък в началото на магистралата между село Яна и околовръстния път на София. За него са планирани около 32 млн. евро, 80% от които ще бъдат осигурени по линия на Оперативна програма "Транспорт".

Добро начало

Другият голям пробив на кабинета пред Европейската комисия е по линия на регионалното развитие. Бойко Борисов и Росен Плевнелиев показаха приз, връчен на Програмата за развитие към ООН (ПРООН) за изпълнението на проекта за демонстрационно обновяване на жилищни сгради в България. По него до момента бе подпомогнато санирането на над 50 блока. Резултатите се използват като модел за предстоящите мащабни програми за обновяване на жилищни кооперации със средства по Оперативна програма "Регионално развитие".

Проектът на ПРООН е отличен с първо място в областта на устойчивото жилищно строителство. Според Росен Плевнелиев той е добро начало за планираната милиардна програма за сградно обновяване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Номинирай до 15 май и кандидатствай до 31 май!


capital.bg/next

Докажи, че си Next Generation мениджър и спечели EMBA стипендия



Ако сте на възраст до 35 г., работите в България и заемате управленска позиция от поне 2 години, кандидатствайте в конкурса за млади мениджъри и преприемачи Next Generation. Това е вашият шанс да минете на следващото ниво и да спечелите титлата "Най-добър млад мениджър", както и пълна Executive MBA стипендия на стойност 14 500 евро. Крайният срок е 31 май.

Повече информация за конкурса и съпътстващите събития, както и онлайн формите за кандидатстване и номиниране, можете да намерите на capital.bg/next.

Още от България

Вечерни новини: 6 май Вечерни новини: 6 май

Всяка информация от обществения сектор, създадена след 1 октомври 2015 г., да се поддържа в електронен вид; Софийският градски съд е прекратил и върнал на прокуратурата делото срещу бившия зам.-председател на парламента и ДПС Христо Бисеров; Окръжната прокуратура в Хасково е започнала проверка за имотното състояние на кмета на града Георги Иванов, съобщи bTV.; Потребителите на електронните услуги на НАП вече могат да проверяват задълженията си за местни данъци и такси

6 май 2015, 1199 прочитания

Бъчварова подкрепи полицаите срещу пенсионната реформа на Калфин 1 Бъчварова подкрепи полицаите срещу пенсионната реформа на Калфин

И ръководството на МВР иска пенсионна възраст в системата да е 50 години и да не расте

6 май 2015, 675 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Равновесна точка
Равновесна точка

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повелителите на водите

Водният сектор върви към окрупняване. Не се знае кой ще е обединителят

КТБ срещу Гриша Ганчев 1:0

Синдиците на банката може по пътя на несъстоятелността да си върнат контрола над два от ключовите акционери в "Петрол"

Значи хотели може, а прасета не?

Защо България трудно ще си позволи по-нисък ДДС за храните за разлика от Румъния

ЕК повиши прогнозата си за икономическия растеж на еврозоната

Очаква се и нарастване на инфлацията по-късно през годината, както и спад на безработицата

Четирима са кандидатите да препроектират участъка от "Струма" през Кресна

В търга се включиха италианска, испанска и полска компания с местни партньори

Старопланински митове и моменти

Дивата и мистична природа на България във фотописите на Николай Нинов

За из път ти е нужен човек

Интервю с Никола Маришал, редактор на проекта USE-IT Europe

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 17

Капитал

Брой 17 // 01.05.2015 Прочетете
Капитал Daily, 07.05.2015

Капитал Daily

Брой 83 // 07.05.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 17

Капитал Light

Брой 17 // 01.05.2015 Прочетете