Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
39 15 апр 2011, 17:04, 10969 прочитания

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Пътят ще струва 1.3 млрд. евро и трябва да е завършен до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Състезание под земята

13 км подземно трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще са тест за нови правила в пътните търгове

24 юни 2011

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

28 яну 2011
След над 20-годишно прекъсване магистрала "Хемус", която трябва да свързва София и Варна, все пак ще продължи да се строи, при това с европейско финансиране.

Това стана възможно след включването на магистралата и на още 4 скоростни отсечки в траснсевропейската пътна мрежа. То е договорено на приключилите преди дни технически преговори между Европейската комисия и 27-те страни членки на ЕС. В края на юни се очаква Eвропейският съвет да вземе и политическо решение, с което окончателно ще бъде утвърден актуализирания вариант на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T).

Новината бе съобщена от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов, който дори показа на карта кои шосета ще се строят с пари от ЕС (на снимката). Видимо доволен, премиерът коментира: "Пратих го да преговаря за магистралата, а той (Росен Плевнелиев - бел. авт.) се върна с още четири шосета". Става въпрос за скоростните отсечки Русе – Шумен, Дупница – Самоков – София (бившата магистрала "Рила"), Варна – Дуранкулак и Пловдив – Асеновград – Рудозем. Общата стойност на тези проекти заедно с магистрала "Хемус" е над 2.5 млрд. евро.

"Ако Европейската комисия не бе приела аргументите ни, тези пътища щяха да се строят с пари на българските данъкоплатци. С включването им в TEN-T мрежата, европейските фондове ще поемат 80% от тези средства, което се равнява на около 2 млрд. евро", обобщи Росен Плевнелиев. Той допълни, че така всичките седем скоростни шосета и седем магистрали, обещани от ГЕРБ до 2020 г., ще бъдат финансирани с пари от ЕС.

Големият пробив на кабинета е за магистрала "Хемус". Строителството на участъка от 286 км. между Ябланица и Шумен по предварителни оценки ще струва над 1.28 млрд. евро. Магистралата е ключова за Северна България, но не попада в трасето на нито един европейски пътен коридор и това дълго време правеше невъзможно финансирането й с европейски средства.

Министър Плевнелиев не уточни какви аргументи са надделели за включването на магистралата в TEN-T мрежата, но плановете бяха тя да залегне като приоритет по т.нар. Дунавска стратегия на ЕС и по този начин да се отстоява значимостта й като европейски проект. В допълнение "Хемус" може да се разглежда и като част от връзката между Букурещ и София, а от там към гръцките пристанища по Средиземноморието чрез магистрала "Струма". Така магистралата придобива значимост и като връзка между регионални центрове с милионно население.

Строителството на магистрала "Хемус" ще бъде подновено в рамките на следващия програмен период на ЕС – 2014 до 2020 г. Изграждането й започна през 1984 г., но в края на 80-те години бе спряно поради липса на финансиране. Последната отсечка от магистралата – между Шумен и Каспичан бе завършена в края на 2005 г. До месеци се очаква да започне и строителството на 8.5-километровия участък в началото на магистралата между село Яна и околовръстния път на София. За него са планирани около 32 млн. евро, 80% от които ще бъдат осигурени по линия на Оперативна програма "Транспорт".

Добро начало

Другият голям пробив на кабинета пред Европейската комисия е по линия на регионалното развитие. Бойко Борисов и Росен Плевнелиев показаха приз, връчен на Програмата за развитие към ООН (ПРООН) за изпълнението на проекта за демонстрационно обновяване на жилищни сгради в България. По него до момента бе подпомогнато санирането на над 50 блока. Резултатите се използват като модел за предстоящите мащабни програми за обновяване на жилищни кооперации със средства по Оперативна програма "Регионално развитие".

Проектът на ПРООН е отличен с първо място в областта на устойчивото жилищно строителство. Според Росен Плевнелиев той е добро начало за планираната милиардна програма за сградно обновяване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент

Прочетете и това

Любомир Митов: Растежът може да се ускори до 5%, ако държавата харчи от излишъка 4 Любомир Митов: Растежът може да се ускори до 5%, ако държавата харчи от излишъка

Средният бизнес поддържа добър темпа на развитие според главния икономист на Unicredit

18 яну 2017, 3356 прочитания

Плевнелиев: Ако България разделя ЕС, ще ни отнемат председателството 6 Плевнелиев: Ако България разделя ЕС, ще ни отнемат председателството

В отчета си президентът предупреди за геополитически провал, ако се превърнем в периферия на общността

18 яну 2017, 5551 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повелителите на водите

Водният сектор върви към окрупняване. Не се знае кой ще е обединителят

Пръстите ви виждам

Спестяванията, които според Министерството на здравеопазването прави системата с пръстовите отпечатъци, се оказаха измислени

Черно бъдеще за въглищата

България ще бъде една от най-засегнатите от новата енергийна политика на ЕК, която поставя големи ограничения пред въглищните централи

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Робинзон и неговото момиче

"Пасажери" сред звездите между любовта и оцеляването

Острието на бръснаря

Теория и практика на новите бръснарници в града

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 14.01.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.01.2017

Капитал Daily

Брой 11 // 19.01.2017 Прочетете