Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
39 15 апр 2011, 17:04, 10699 прочитания

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Пътят ще струва 1.3 млрд. евро и трябва да е завършен до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Състезание под земята

13 км подземно трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще са тест за нови правила в пътните търгове

24 юни 2011

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

28 яну 2011
След над 20-годишно прекъсване магистрала "Хемус", която трябва да свързва София и Варна, все пак ще продължи да се строи, при това с европейско финансиране.

Това стана възможно след включването на магистралата и на още 4 скоростни отсечки в траснсевропейската пътна мрежа. То е договорено на приключилите преди дни технически преговори между Европейската комисия и 27-те страни членки на ЕС. В края на юни се очаква Eвропейският съвет да вземе и политическо решение, с което окончателно ще бъде утвърден актуализирания вариант на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T).

Новината бе съобщена от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов, който дори показа на карта кои шосета ще се строят с пари от ЕС (на снимката). Видимо доволен, премиерът коментира: "Пратих го да преговаря за магистралата, а той (Росен Плевнелиев - бел. авт.) се върна с още четири шосета". Става въпрос за скоростните отсечки Русе – Шумен, Дупница – Самоков – София (бившата магистрала "Рила"), Варна – Дуранкулак и Пловдив – Асеновград – Рудозем. Общата стойност на тези проекти заедно с магистрала "Хемус" е над 2.5 млрд. евро.

"Ако Европейската комисия не бе приела аргументите ни, тези пътища щяха да се строят с пари на българските данъкоплатци. С включването им в TEN-T мрежата, европейските фондове ще поемат 80% от тези средства, което се равнява на около 2 млрд. евро", обобщи Росен Плевнелиев. Той допълни, че така всичките седем скоростни шосета и седем магистрали, обещани от ГЕРБ до 2020 г., ще бъдат финансирани с пари от ЕС.

Големият пробив на кабинета е за магистрала "Хемус". Строителството на участъка от 286 км. между Ябланица и Шумен по предварителни оценки ще струва над 1.28 млрд. евро. Магистралата е ключова за Северна България, но не попада в трасето на нито един европейски пътен коридор и това дълго време правеше невъзможно финансирането й с европейски средства.

Министър Плевнелиев не уточни какви аргументи са надделели за включването на магистралата в TEN-T мрежата, но плановете бяха тя да залегне като приоритет по т.нар. Дунавска стратегия на ЕС и по този начин да се отстоява значимостта й като европейски проект. В допълнение "Хемус" може да се разглежда и като част от връзката между Букурещ и София, а от там към гръцките пристанища по Средиземноморието чрез магистрала "Струма". Така магистралата придобива значимост и като връзка между регионални центрове с милионно население.

Строителството на магистрала "Хемус" ще бъде подновено в рамките на следващия програмен период на ЕС – 2014 до 2020 г. Изграждането й започна през 1984 г., но в края на 80-те години бе спряно поради липса на финансиране. Последната отсечка от магистралата – между Шумен и Каспичан бе завършена в края на 2005 г. До месеци се очаква да започне и строителството на 8.5-километровия участък в началото на магистралата между село Яна и околовръстния път на София. За него са планирани около 32 млн. евро, 80% от които ще бъдат осигурени по линия на Оперативна програма "Транспорт".

Добро начало

Другият голям пробив на кабинета пред Европейската комисия е по линия на регионалното развитие. Бойко Борисов и Росен Плевнелиев показаха приз, връчен на Програмата за развитие към ООН (ПРООН) за изпълнението на проекта за демонстрационно обновяване на жилищни сгради в България. По него до момента бе подпомогнато санирането на над 50 блока. Резултатите се използват като модел за предстоящите мащабни програми за обновяване на жилищни кооперации със средства по Оперативна програма "Регионално развитие".

Проектът на ПРООН е отличен с първо място в областта на устойчивото жилищно строителство. Според Росен Плевнелиев той е добро начало за планираната милиардна програма за сградно обновяване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уроци под чинарите 1 Уроци под чинарите

Кметовете могат все повече. И ще трябва да внимават много

22 юли 2016, 4340 прочитания

Защо връщането на казармата вреди на сигурността 15 Защо връщането на казармата вреди на сигурността

Наборната служба всъщност драматично би намалила бойната готовност на армията

22 юли 2016, 6397 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повелителите на водите

Водният сектор върви към окрупняване. Не се знае кой ще е обединителят

Какво казва 1996 г. за 2016 г.

Манипулирането на вота при преизбирането на Елцин е прецедентът, направил възможна ерата Путин

Осветената страна на тъмния интернет

Ново проучване и експеримент показват какво и колко точно се търгува в deep web

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Белград под вода

Протестите в Белград синтезират балканското недоволство към съмнителните архитектурни проекти

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 23.07.2016 Прочетете
Капитал Daily, 22.07.2016

Капитал Daily

Брой 138 // 22.07.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 23.07.2016 Прочетете