Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
5 29 апр 2011, 14:09, 4351 прочитания

Битката на е-площада

Партиите в България започват да откриват интернет като инструмент в предизборните си кампании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg




Илюстрация

Още по темата

Триизмерен гаф

Първата 3D прожекция върху сграда в България разочарова

27 юни 2011

Сеньор Позитано и други сеньори

Най-голямата интрига преди местните избори в БСП е чия стратегия ще надделее - на Станишев или на Първанов

13 май 2011

Център за Изборни Калкулации

Единственият математик в комисията, която легитимира изборите, е представител на ГЕРБ

21 апр 2011

Търси се противникът на Бойко Борисов

Социолози дават надежда на опозицията за президентския вот. Но има условия

15 апр 2011

RE:волюция в ДПС

Ахмед Доган губи битката с Касим Дал на терена на "Фейсбук"

1 апр 2011
"Ако искате повече време за последни поръчки, гласувайте за лейбъристите в четвъртък." Това съобщение беше изпратено на мобилните телефони на млади избиратели вечерта преди изборите във Великобритания през 2001 г. Тогава партията на Тони Блеър използва обещанието си за по-гъвкаво работно време на пъбовете за директна агитация преди вота и излезе от рамките на традиционните предизборни канали. Седем години по-късно простото, но ефективно послание във Facebook "Дарете вашия статус за Обама" стана част от онлайн предизборната кампания, която ще влезе в учебниците като образец за ефективен инструмент за политическа агитация.

Няколко месеца преди президентските и местните избори българските партии също започват да откриват интернет като инструмент в кампаниите си. Макар и все още твърде пестеливо. В повечето случаи интернет се разбира просто като допълнителен (по-лесен и икономичен) канал за разпространение на информация - вид гаранция, че ако някой доброволец на партията не е успял да пъхне хартиената брошура с предизборни идеи в ръцете ви, все някъде из мрежата ще се заблудите да кликнете върху линк към онлайн варианта й. Освен че ще пренесат част от традиционните предизборни методи и онлайн, партиите амбициозно гледат и към модерната форма на интернет комуникацията - споделянето през социалните мрежи. Те в момента са абсолютният хит в предизборните щабове, или както политологът Анна Кръстева прогнозира в блога си,

"Навалицата ще е във Facebook"

и трудно ще намерим амбициозен кандидат без присъствие в социалните мрежи преди избори 2011 г. Силата на тези нови канали за комуникация вече се видя в случая с групата за подкрепа на отстранения от ДПС бивш зам.-председател на партията Касим Дал, която набра голям брой членове за малко време и дори успя да се пренесе и офлайн. Така че ако в седмиците преди изборите не получите поне няколко предложения да харесате фен страницата на дадена партия, явно сте ограничили драстично броя на Facebook приятелите си. Много от партийните членове също си правят собствени профили в социалната мрежа и търсят с кого да се сприятелят във виртуалното пространство. Като например председателят на движението на ветераните и член на НС на БСП проф. Топенчаров, чийто профил се подготвя в момента.

В предизборната си стратегия ГЕРБ отиват дори една идея по-напред - планират да създадат собствена социална мрежа, в която да провокират дискусии по актуални въпроси и да извлекат оттам най-добрите идеи на гражданите. Всъщност цялата кампания на управляващата партия ще е на принципа на споделянето в социалните мрежи - разговори с хора и формиране на предизборните послания по този начин, а не на централно ниво. Опозицията от БСП ще използва интернет основно като канал за разпространение на предизборна информация и ще мотивира симпатизантите си да изразяват активно гражданската си позиция във форуми и социална мрежи. За социалистите реалната политика все пак остава офлайн, особено на местно ниво. От "Атака" споделят, че ще обърнат голямо внимание на Twitter и видеосподелянето и ще организират онлайн чатове с политици. (Повече за идеите на ГЕРБ, БСП и "Атака" можете да прочетете в каретата. СДС и ДСБ не бяха открити за коментар по темата, но ДСБ обявиха на пресконференция тази седмица, че предлагат на вътрешнопартийния вот за кандидати за кметове и президент на "Синята коалиция" да може да се гласува и онлайн. От пресцентъра на ДПС заявиха, че все още няма партийно решение за кампанията и не отговориха на въпросите на "Капитал".)



"Докато новият изборен закон дисциплинира взаимоотношенията между партии и медии, интернет остава свободна от регламентация зона, към която могат да се насочат немалка част от инициативни комитети и партии, особено за местния вот", прогнозира политологът от Нов български университет Катя Христова-Вълчева. Facebook пък е лесен начин да достигнеш до голям кръг от хора и да ангажираш привърженици. За да може присъствието на политиците в социалните мрежи обаче да има ефект, партиите трябва да приемат обратната връзка от гражданите (включително критичната) не като досадни коментари, които след време ще потънат в мрежата, а като някаква форма на диалог. Според Катя Христова-Вълчева партиите все още не са изградили експертен потенциал как да разбират посланията, които получават чрез социалната мрежа. Колегата й Георги Проданов също е на мнение, че интернет кампаниите ще имат нужда от добри екипи от активни комуникатори и създатели на информация и послания, които са добре подготвени не само партийно и идеологически, но и за изненадите в мрежата. "За мен е невъзможно офлайн специалисти да бъдат успешни в онлайн кампания, а същото важи и за партиите", коментира Проданов и казва, че не случайно в екипа на Обама бяха привлечени Крис Хъджис, един от създателите на Facebook, и изпълнителният директор на Google Ерик Шмит (интервю с Проданов за ефектите от онлайн кампанията на Барак Обама и прогнозите му за предизборните кампании в България можете да прочетете тук).

Всъщност, ако се осъществят правилно, кампаниите в интернет могат да имат и
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цветан Цветанов отрече схемата 4:3:2:2, изборът на ВСС бил прозрачен Цветан Цветанов отрече схемата 4:3:2:2, изборът на ВСС бил прозрачен

И управляващи, и опозиция мотивират договорките с опасенията от конституционна криза

24 сеп 2017, 1215 прочитания

Total започва втория сондаж в блок "Хан Аспарух" Total започва втория сондаж в блок "Хан Аспарух"

Той трябва да продължи до началото на 2018 г. и да даде допълнителна информация за количествата, които могат да бъдат добити

24 сеп 2017, 1827 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Най-чести нарушения при обществени поръчки

КФН по пътя към независимостта

Финансовият регулатор иска да мине на самоиздръжка, но не всички засегнати харесват това

Испански, от Пловдив

Каталунският производител на спортна екипировка Santin Digital ще вложи 300 хил. евро в нов завод за печат върху текстил в Пловдив

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете