Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
13 17 юни 2011, 15:14, 5219 прочитания

Е-правителство: пак рестарт

Съветът по административна реформа трябва да ускори развитието на електронното управление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Как да се върнем в електронната игра

Пет неща, които трябва да се направят, за да се развърже възелът на електронното правителство в България

15 фев 2014

Ключът от е-палатката

Пилотният проект за изработка на карти за електронна идентичност е ярък пример за хаоса при въвеждането на електронното управление

14 фев 2014

(Н)е-правителство

Как грешките в 12-годишната история на българското е-управление могат да се използват за бъдещото му развитие

14 фев 2014

Пускането на електронното правителство се отлага отново

До края на годината се очаква да бъде готов нов вариант на Закона за електронното управление

12 ное 2013

Кои са фирмите, които искат да изграждат е-правителството

Министерството на транспорта обяви кои фирми участват в консорциумите, кандидатствали за изграждане на е-правителството

18 яну 2012

15 фирми и консорциуми искат да изграждат е-правителството

Участниците ще се борят за 15 млн. лв., които ще финансират изпълнението на 5-те обособени позиции в търга на Министерство на транспорта

16 яну 2012

През 2013 г. ще имаме и е-идентичност

Чрез специален носител с уникален номер и е-подпис потребителите ще могат да използват електронните услуги на държавни и частни фирми

30 ное 2011

Естонски експерти съветват България за е-правителството

До края на декември чуждите специалисти ще анализират ситуацията в държавния ни апарат и ще предложат конкретни мерки

28 ное 2011

Е-правителство: мисията невъзможна

Желанието на премиера електронното управление да заработи до 8 месеца няма връзка с реалността

28 окт 2011

Трябва ни е-диктатор

Опитите за изграждане на електронно управление в България

17 юни 2011

Големият гражданин те гледа

Естонците смятат, че онлайн информацията прави тях по-силни, не правителството

20 май 2011

Е-правителство? Нищо по-лесно от това

Къде стигнаха естонците, докато България се мъчеше да прави електронна администрация

20 май 2011

Service Unavailable*

Информационната система на Агенцията по вписванията изнемогва

18 фев 2011

Електронно правителство в ъгъла

Шансът да има пари за електронно управление в бюджет 2011 клони към нулата

22 окт 2010

е-правителството прегря

Порталът на електронното правителство www.egov.bg ще е извън строя най-малко за седмица

21 юли 2010

Е-стонското чудо

Малката прибалтийска държава е европейски шампион по електронна администрация

28 май 2010

Първан Русинов, зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията:

Е-управлението се нуждае от повече контрол

28 май 2010

Закъснялата е-волюция

Електронното правителство има шанс да се случи след десетилетие лутане

28 май 2010
Ако при всяко споменаване на израза "електронно правителство/управление" се заделяше по 1 стотинка, вероятно в момента щяха да са се натрупали достатъчно пари, за да наемем лично Бил Гейтс да напише софтуерa, необходим за дигитализирането на българската администрация. Реалността обаче е друга: в България предимно се говори за изграждането на е-правителство, което да повиши ефективността на чиновническия апарат и да облекчи гражданите и бизнеса. Това продължава повече от десет години без значим видим резултат. Изхарчени са стотици милиони левове като допълнение към приказките, стратегиите и програмите на няколко поредни правителства.

Резултатите от всичко това са повече от скромни: няколко функциониращи онлайн услуги в отделни администрации. Най-вече заради работата на парче. Добрите примери идват от Националната агенция за приходите (НАП), Търговския регистър (ТР), Националния осигурителен институт (НОИ) и някои случайни общински администрации, чиито шефове гледат малко по-далеч от прашните папки с документи. На другия край на скалата са абсолютните катастрофи като Единния портал на електронното правителство (www.egov.bg), който не просто почти не предлага работещи услуги и по всяка вероятност е проектиран с цел да бъде максимално труден за използване, но и редовно не е достъпен поради технически проблеми. 

За какво ни е?

Електронното правителство трябва да направи така, че отделните административни информационни системи да могат да обменят информация помежду си. Така те трябва да станат значително по-бързи и ефективни, да осъществяват икономии от човешки ресурси, предлагат съкратени процедури, да пестят консумативи (като хартия например) и да предложат по-добри услуги на гражданите и бизнеса.

През последните две години, откакто ГЕРБ е на власт, развитието на е-управлението поне на пръв поглед изглежда спряло. До март тази година всички отговорности по него бяха фокусирани в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), по-специално в дирекция "Електронно управление" и ресорния зам.-министър Първан Русинов. Сега вече за него отговаря Съвета по административна реформа (САР) към Министерския съвет (МС), чийто ръководител е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков.



Лъч светлина, който дава надежда, че процесът по въвеждането на електронното правителство може да излезе от глухия коловоз, дойде от проведената през изминалата седмица среща-дискусия между представители на ИТ бранша и правителството. Тя беше посветена на ключови проблеми, свързани с е-управлението, като ролята на ИКТ бранша в изграждането му, координацията между отделните ведомства, финансирането и реализирането на конкретни услуги. Добрата новина е, че причините за блокиралия процес, изглежда, са формулирани и може би са на път да бъдат преодолени. На този етап - поне на думи.
 
Одобрение свише

На срещата се случиха няколко важни неща. На първо място, това е присъствието на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, както и на министъра по европейските въпроси Томислав Дончев, които застанаха зад развитието на проекта. През последните две години един от основните проблеми в сферата на е-управлението е именно липсата на санкция на високо политическо ниво. Спирачка доскоро беше бившият министър на транспорта Александър Цветков, който не прояви никаква инициативност в сферата.

"Имах чувството, че в МТИТС бившият министър доста се мотаеше по тази тема. След промените във ведомството вече ще има повече енергия", коментира на срещата Симеон Дянков. Вицепремиерът обоснова с липсата на резултати до момента и решението дейностите по е-управлението да бъдат преместени от МТИТС към САР. Според Дянков създаването на комисия, която да отговаря за ИТ към САР, ще повлияе добре на е-управлението, защото решенията, които се приемат в съвета, след това директно се спускат за изпълнение. Те ще минават през МС само за информация. 

"Чухме конкретни насоки за действие и срокове, в които ще се изпълняват определени проекти. Ако те са реални, ние сме доволни от заявеното", коментира Теодор Захов, председател на управителния съвет на БАИТ (и съиздател на "Капитал" и "Дневник"). Според него Дянков е показал ясно, че има политическа воля за реализация на електронното правителство, заради факта, че то е необходимо на страната. "И Дянков, и министрите, които го подкрепят, действат със съзнанието, че страната ни има нужда от такъв проект", обясни Захов.

Конкретните действия, за които говори Захов, са два проекта по оперативна програма "Административен капацитет" на обща стойност около 30 млн. лв. и уверението на транспортния зам.-министър Първан Русинов, че търгове по тези проекти ще се пуснат за изпълнение, след като всички детайли по тях бъдат обсъдени с браншовите асоциации в сектора. Това ще бъде прецедент при провеждането на обществени поръчки. Още не е ясно обаче как точно ще се случи въпросното съгласуване.

В търсене на ИТ авторитет

Според министъра по европейските въпроси Томислав Дончев най-важното за реализирането на електронното управление е да има политически лидер, който да отговаря за това. "Трябва да има един човек, който да координира. Всеки публичен процес трябва да си има лидер", смята Дончев. "И аз се надявам правителството съвсем скоро да посочи кой е лидерът, който да използва целия си политически ресурс, за да прокарва такива процеси", добави министърът. Според него това може да не е човек с експертни познания в ИТ сферата, но трябва да е запознат в дълбочина с ИТ инициативите в цялата държава и да може да ги управлява.

Не всички обаче са такива оптимисти. "Изпаднах в състояние на дежа вю. Подобни декларации чувах от Марио Тагарински през 1997 г.", коментира председателят на софтуерната асоциация БАСКОМ Георги Брашнаров. "За да помръдне нещо, трябва финансиране и ефективност на малкото средства, които могат да се вкарат в този проект", категоричен е той. А финансирането в областта на електронното правителство през следващите няколко години ще е предимно с европейски средства. За 2011 г. например в държавния бюджет не е отделен нито лев за е-управление. Това е и една от причините нещата да стават толкова бавно. Двата проекта по оперативна програма "Административен капацитет" например се подготвят повече от година. А тяхното финализиране се очаква чак през 2013 г.

В рамките на двата проекта по ОПАК, чиито параметри все още не са ясни в детайли, трябва да се електронизират десетки ключови услуги на държавната администрация и най-използваните регистри, да се прекрати противозаконното изискване на документи, които администрацията може да си вземе по вътрешен ред, и да се създаде електронна самоличност на гражданите. Дали това реално ще стане до 2013, какъвто е срокът, заложен от МТИТС, е трудно да се каже. Ако се позовем на историческия опит на България с изграждането на електронно правителство, отговорът е по-скоро не.

От друга страна, камъните, които спъваха колата на е-правителството до момента, поне на теория изглеждат разчистени от пътя. Координацията на процесите ще се извършва на достатъчно високо ниво, има осигурени 30 млн. лв. по ОПАК, има подкрепа от страна на ключови министри, че държавата има нужда от работещо е-управление. Според Теодор Захов обаче целите са по-скоро оптимистични и като цяло времето не е много.

На практика това е последният шанс на правителството на ГЕРБ да направи нещо смислено в посока е-управление. За да успее, трябва наистина нещата, за които се говори вече две години, да започнат да се случват: да тръгнат търгове, да се правят е-услуги, да се осигури поддръжка и актуализация на единния портал egov.bg и да се помисли за следващия етап - поддръжката на (потенциално) създадените системи - нещо, за което никой все още не отваря дума. А тя няма да е нито евтина, нито администрацията ще има капацитет да я извършва сама. Ако ви трябва доказателство, просто погледнете издъхващия Търговски регистър и портала на е-правителството egov.bg...
Кой е отговорен за е-правителството?

От март тази година координацията в областта на електронното управление се осъществява от Съвета за административна реформа (САР) към Министерския съвет. Негов председател е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Към съвета е създадена постоянна работна група по е-управление, която включва представители, включително ИТ експерти, от всички администрации, които имат отношение към процеса. Тази група има право и задължение да предлага инициативи на САР, както и да изпълнява задачите, които й се поставят. Между тези две структури се намира петчленна комисия, която има за цел да формулира обхвата на задачите, поставени от постоянната работна група по е-управление, и да оценява и докладва на САР постигнатото от нея. Комисията де факто координира и докладва двупосочно, играейки ролята на междинно звено. Неин председател е зам.-министърът на транспорта Първан Русинов. Скоро съставът ѝ ще бъде увеличен с още поне двама представители на браншовите организации от ИКТ сектора. Те ще имат право на съвещателен глас.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как се пише препоръка Как се пише препоръка

Няколко основни съвета, ако ви предстои да подготвяте или да си поискате подобен документ

12 дек 2017, 14 прочитания

"Телерик" пускат нов курс с Java "Телерик" пускат нов курс с Java

В отговор на все по-растящите нужди на IT индустрията академията пуска за пръв път шестмесечен курс по един от най-популярните програмни езици

12 дек 2017, 92 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Любимият динозавър

Вътрешното министерство получава най-много пари от бюджета, задръстено е с паразитни структури и е със съмнителна ефективност.

Приходите скачат, акциите не

Финансовите отчети на публичните компании продължават да се подобряват, но това не се отразява на фондовия пазар

Бизнесът, който прави от снежинките стотинки

Зимният туризъм в България очаква ръст, но остава с кратък сезон и е доминиран почти изцяло от местни играчи

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете