Регистрация

// Политика и икономика / България

31 4 май 2012, 17:31, 8733 прочитания

PRеселението на чиновниците

Идеите за разселване на администрацията в страната са много пара в свирката, малко в буталата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

ЕК дава 900 хил. евро за иновации в публичната администрация

Институцията ще подпомогне 9 проекта, свързани с подобряване живота на гражданите, на бизнеса или насърчаващи изследователската дейност и образование

21 ное 2012

Предпоследно: Митничарите няма да се местят в Русе

Идеята на Дянков е правилна, но сега не й е времето, обяви премиерът Борисов

18 сеп 2012

Сгрешен проект

Местенето на администрацията в провинцията

21 юни 2012

Преместването на администрацията започва без финансова оценка

Дирекциите по туризъм отиват в Пловдив до есента, агенцията по рибарство - в Бургас

23 май 2012

Централната власт потегля към страната

Администрацията по туризма отива в Пловдив, предстоят още 20 рокади

1 май 2012


Ако по облаците пушилка, които се вдигат след поредната реформаторска бомба на това правителство, можеше да се съди за неговата работа, сигурно бихме останали с впечатление, че кипи огромен труд. Проблемът е, че облаците бързо се слягат, а в устата остава само вкус на прах и усещане за административни импровизации.

Така е и със сегашната идея за разселване на държавната администрация. Трябваха само два дни след като тя беше подхвърлена през уикенда, за да се разбере, че зад нея не стои никакъв план, учрежденията, нарочени за местене, не знаят за готвещото им се преселение, а за ползите и разходите все още никой не е мислил. Но пушилката е голяма и медиите вече цяла седмица се занимават с нея.

Има ли такава идея всъщност?

Да, ако свободно циркулиращите предложения за магистрали, стадиони и клъстъри се взимат насериозно. Някои от тях изненадващо получават тласък за развитие, но въпреки това остават само да витаят във въздуха. Най-вероятно предложенията за деконцентрация на администрацията ще последват съдбата на идеите за реформа на БАН, съдебната и здравната система...

Всъщност началото им беше дадено не от желание за модернизация и подобряване на ефективността на администрацията, а от квартирен проблем. Миналата година премиерът Бойко Борисов убедено заяви, че софийската община ще се премести в сградата на Министерството на земеделието. "Практиката в Европа е кметствата да бъдат в "най-хубавите сгради", заради което ще бъде предприета и тази промяна в София", каза тогава той. "Има и чисто икономическа логика, тук могат да бъдат събрани всички служби на кметството." За да се смести земеделието в четири пъти по-малката сграда на общината, то някак си трябваше да бъде разселено. Така възникнаха идеите за изпращане на различните подопечни агенции на министерството из страната - тази по горите в Пловдив, а за аквакултури във Варна. После се оказа, че местенето и ремонтите биха излезли доста скъпо и няколко чиновници си отдъхнаха, че няма да заменят столицата с друг град.

По едно време идеите бяха припомнени със странния аргумент, че разселването е необходимо, за да се построят някои магистрали с европейски пари. "Така че, ако трябва, ще децентрализирам още доста министерства, особено по трасето на "Хемус", каза Борисов шест месеца след първите импровизации за трампи на сгради между ведомствата. 

Сега изведнъж идеята бе претоплена и няма нищо странно в това, че най-реалистични за преместване изглеждат именно учрежденията в земеделското министерство. Към тях бяха добавени и идеи за прехвърляне на отделни звена на министерства и дори не цели направления, а отделни дирекции.

Идеите за административна реформа циркулират в ГЕРБ още от 2009 г., като тогава бъдещият финансов министър Симеон Дянков обрисува смислена програма - заплащане според заслугите, закриване на дублиращи се звена, електронно правителство. Настоящият президент Росен Плевнелиев пък постоянно говореше за децентрализация, т.е. даване на повече правомощия на кметовете, а по-късно министърът на еврофондовете дори настояваше част от правомощията по програмирането и управлението на средствата да се прехвърлят на шестте региона за планиране.

"Още в началото на мандата на ГЕРБ говорихме за подобни неща, но децентрализацията се разглеждаше в контекста на цялостна реформа на администрацията", казва анализатор от неправителствен институт в София. "Сега обаче тези идеи ми изглеждат като работа на парче - има смислени и някои направо странни."

"Не, това не е децентрализация", категорична е Милена Стефанова, преподавател по публична администрация в СУ "Св. Климент Охридски". "По-скоро става въпрос за хаотични идеи", допълва тя и казва, че замисълът на правителството, всъщност се нарича деконцентрация. Смисълът на децентрализацията е да се прехвърлят отговорности и финансови средства за тяхното посрещане на местните власти с идеята, че администрацията, която е най-близо до хората, да решава бързо и ефикасно техните проблеми. В случая с местенето на административни структури очевидно не става дума за това.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил heyho Рейтинг: 8 Неутрално
4 май 2012 17:29 1
- +Оценка
-9 +48

Най добре е ВСИЧКИТЕ министерства и агенции да се изнесат от Града на Греха и организираната корупция.
Така спокойно и ведро ще стане в Селофия..

_____

Катастройка: http://youtu.be/2gkDSsRbO58
 
Преглед на профил bestbuy Рейтинг: 2160 Неутрално
4 май 2012 18:17 2
- +Оценка
-17 +29

Идеята за децентрализация е много добра. Лошото е, че това може да се получи в държави, където няма значение дали работиш в столицата или в друг град - навсякъде е пълно с образовани и кадърни служители. Уви, България не е така. И това, че ще изнесеш 2-3 държавни агенции в по-малки градове няма да реши проблема - просто ще създаде повече местни бизнес феодали, ще увеличи драстично разходите (начело с куриерските услуги) и ще създаде впечатлени и някой местни, че и те са в голямата игра.
Но има и положителни аспекти..- ще се използват магистралите, по-който ще прелитат служебни министерски коли ежедневно.. :) и ще се развие електронното правителство (онлайн семинари и конференции)...


П.С.Както неведнъж съм казвал - Капитал , обожавам заглавията ви !

 
Преглед на профил Чеша си езика Рейтинг: 1113 Неутрално
4 май 2012 19:25 3
- +Оценка
-3 +30

Аз оценявам статията като много добра.

_____

Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1502 Неутрално
4 май 2012 19:27 4
- +Оценка
-10 +51

Това е поредният герберастки кьорфишек за пред тълпата. Електронно правителство му е майката, за да съкратят черпаклиите и да няма значение кой къде е. Чиновническото лоби обаче няма да се даде лесно.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил kardinalat Рейтинг: 2433 Весело
4 май 2012 21:14 5
- +Оценка
-1 +19

До коментар [#4] от "КЛЮЧАРЪ": +++++++

Това р първото, после вече може да се направи анализ и да се разгледа идеята за деконцентрация на администрацията заедно със съкращаването й поради въвеждане на електронното правителство.

_____

и най-умният си е малко прост....
 
Преглед на профил mila34 Рейтинг: 282 Неутрално
4 май 2012 21:53 6
- +Оценка
-10 +10

Думата "децентрализиране" определено не е усместна, защото никъде не ствава въпрос за отслабване на действията или занемаряване на дейността на някоя от агенциите. Фактът, че това преместване се обсъжда от 2009 година говори, че то не е нещо наложително, и се търси удобния момент. А естествено с времето аргументите в негова полза се увеличават, не става дума за "оправдания", а за натрупващи се причини, които водят до съответното следствие.

 
Преглед на профил mila34 Рейтинг: 282 Неутрално
4 май 2012 21:53 7
- +Оценка
-10 +5

Думата "децентрализиране" определено не е усместна, защото никъде не ствава въпрос за отслабване на действията или занемаряване на дейността на някоя от агенциите. Фактът, че това преместване се обсъжда от 2009 година говори, че то не е нещо наложително, и се търси удобния момент. А естествено с времето аргументите в негова полза се увеличават, не става дума за "оправдания", а за натрупващи се причини, които водят до съответното следствие.

 
Преглед на профил Дим Дим Рейтинг: 1140 Неутрално
5 май 2012 00:21 8
- +Оценка
-1 +60

Искаме електронно правителство! Оттам нататък и по махалите в Странджа да ги местят, ако искат! Тези пари, които сега ще похарчат, може да ги дадат за електронно правителство. И ПР ефекта ще е по-голям, да не забравяме, че половин България се преброи електронно. Само този факт трябва да им подсказва, че хората отдавна чакат това да се случи!!

_____

ще се оправим...сами
 
Преглед на профил borabora54 Рейтинг: 605 Весело
5 май 2012 07:11 9
- +Оценка
-7 +12

... ако не друго, то поне починът "Нито ден без идиотщина и щуротия!" се изпълнява настойчиво и последователно. В някои дни, се пръкват дори по две-три...
"Капитал", не считате ли, че не е много утилитарно "ютилити"-то в банера горе?!

 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5491 Весело
5 май 2012 09:37 10
- +Оценка
-6 +15

Този филм сме го гледали преди 50 години..... и тогава Тато направи от 9 области 30 окръга за да има място за растеж на бюрокрацията на "място", да не драпат всите към областните градове и София а да си кютат и "растат" там където са се родили.....
Времето мина и така не стана ясно "кел файдата"....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил exit13 Рейтинг: 1338 Неутрално
5 май 2012 09:41 11
- +Оценка
-9 +17

Всички искаме България да се промени към по добро място за живеене,уви когато се стигне до реални действия почваме да се жалваме.Май ще излезе,че причината за това състояние на държавата не е само в политиците.Обикновеният гражданин не иска промяна.

 
Преглед на профил Свинчуга Рейтинг: 936 Неутрално
5 май 2012 12:14 12
- +Оценка
-9 +10

Предусещам справедливия гняв на рентиерите-собственици на умрели панелки...

_____

Обичам да грухтя и плюскам.
 
Преглед на профил NPaine Рейтинг: 2930 Неутрално
5 май 2012 12:42 13
- +Оценка
-8 +35

Не съм човек който ще седне да защитава сегашното правителство, но статията наистина не можа да ме убеди защо местенето на чиновници, т.нар. деконцентрация, е лошо.

Да, цялата работа е необмислена, недоизкусурена и сигурно ще минат години преди преместените структури да заработят "ефективно", но ние просто толкова си можем (вж. Иван Хаджийски относно българската работа, наблюдение направено преди 80-90 години).

Не го казвам като обида или самосъжаление - просто човек трябва да отчита ситуацията от която изхожда и ресурсите с които разполага.

Ако имахме администратори способни да извършат подобна деконцентрация перфектно, то от деконцентрацията просто нямаше да има нужда - нещата щяха да работят перфектно така или иначе, без да имат нужда от подобрение.

Като лично мнение - намирам идеята за разселване на чиновници за добра и я подкрепям.

_____

"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
 
Преглед на профил r_vt Рейтинг: 8 Неутрално
5 май 2012 15:01 14
- +Оценка
-20 +13

Представете си съвсем хипотетично , че точно за днес са ви небходими 2 документа на хартия с мокър печат от две различни агенций, в Пловдив и Русе например, много удобно, нали.

 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 674 Неутрално
5 май 2012 15:52 15
- +Оценка
-6 +14

статията наистина не можа да ме убеди защо местенето на чиновници, т.нар. деконцентрация, е лошо. - цитат на коментар #13 от “NPaine”

Според мен това би било най-малкото безсмислено, а най-вероятно и вредно, преди в България да има поне зачатъци на действащо електронно правителство.
В статията има паралели със системата във Великобритания, но на острова открай време поне 90% от комуникацията между държавата и гражданите се осъществява онлайн, по телефона или по пощата. При тези обстоятелства наистина няма голямо значение дали централата на на някоя служба е базирана в Лондон или Единбург примерно. Е, малко по-трудно се разговаря със скоти по телефона, но се свиква. :-)
В България, напротив, за почти всичко трябва да отидеш до съответната служба, да се срещнеш с конкретен служител, който да ти набие печат и ако си късметлия, да преминеш на следващото ниво.
Доводът, че така щели да се оползотворят магистралите е супер-мега-ултра-идиотски и типичен за Боко - нормалната логиката не е е "ето, имаме път, дайте сега да намерим хора да го ползват", а точно обратната.
Дори не искам и да започвам да гадая каква ще бъде стойността на тази "реформа", нито за неминуемите съпътстващи кадрови сътресения.
В заключение - най-важният въпрос всъщност е какви ще...

Прочитане на целия коментар
бъдат ползите за потребителите на държавните служби, т.е. всички ние. В нормални държави това дори би бил единственият въпрос, но у нас май никой не го задава.

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил borabora54 Рейтинг: 605 Весело
5 май 2012 16:18 16
- +Оценка
-6 +9

Предлагам, покрай административното разселване, да се извърши и официално разделяне на България на две части - Северна и Южна. Управляващите тъпанари и всички които ги подкрепят и искат да живеят обратно на света и прочие... да отиват в едната България и там, да си карат по другарски, чалгарски, милиционерски, борчески и митничарски, така както си го могат. Ние, останалите, ще вземем другата.

 
Преглед на профил penkagk Рейтинг: 611 Любопитно
5 май 2012 21:04 17
- +Оценка
-2 +5

Наистина децентрализацията едва ли означава местене на живи хора или закриване на звена!

По-скоро във връзка със силата и възможностите на интернет (о, дали да не кажем електронното правителство) следва в отделните райони да има координиращи звена и подпомагащи израстването на местните хора и бизнесмени по отношение познанията за европейските програми, пари и най-вече правила!

 
Преглед на профил luda_krava Рейтинг: 2205 Неутрално
5 май 2012 21:25 18
- +Оценка
-2 +11

До коментар [#13] от "NPaine":

По принцип идеята сама по себе си не е лоша, стига да има как да се осъществи без да се трошат залудо пари и да е от полза за ползувателите на административни услуги.

Както казва Напукист в пост 15, ако можеше да си свърши човек работата по телефона, интернет или пощата, какво ми пука къде се намира съответната агенция, нали? Проблемът е, че не може. Пробвал ли си да получиш някакъв документ без да ходиш на място?

Как ще се подобри според теб админстративната работа при подобно деконцентриране?

Да, НР могат да си позволят да базират кол-центъра си в БГ, ама как се върши цялата работа? По телефон и с компютри. А администрацията не само не ти вдига телефона, като им звъниш, ами и не знае как да ползва компютър, освен да си реди пасианси.

 
Преглед на профил luda_krava Рейтинг: 2205 Весело
5 май 2012 21:39 19
- +Оценка
+6

Миле, рожбо, думата "децентрализиране" не означава "отслабване на действията или занемаряване на дейността на някоя от агенциите". Означава нещо съвсем друго, можеш да го провериш в кой да е тълковен речник. Това само за твоето ограмотяване.

А би ли ми обяснила как точно "естествено с времето аргументите в негова полза се увеличават"? С всеки изминал ден/месец/друг период се прибавя нов аргумент ли? И откъде идват тези все нови и нови аргументи?

 
Преглед на профил Трезвен Рейтинг: 2668 Неутрално
6 май 2012 02:30 20
- +Оценка
-6 +13

В случая мисля, че прекалено много се надува гайдата срещу Герберите. Последния човек съм, който ще тръгне да ги защитава, но от видяното и изпитаното от мен в Англия, това е много хитър и полезен ход. Във Франция и САЩ не е по-различно. Не е нужно да се мести всичко- има всякакви агенции и агенциики които могат да бъдат преместени. Обикновенно само големите министерства остават във столиците.
Веднага се сещам, че ЦРУ, ФБР и НСА в САЩ не са във Вашингтон. В Англия Хоум офиса също не е базиран в Лондон. Ако започна да ровя, ще намеря предостатъчно примери.

1.Това е добра възможност на правителството да разкара много бюрократи.
2. Противодействието на самата администрация срещу е-правителството ще се отслаби.
3. Факт е, че в София безработица напрактика няма. Оставените служители в столицата по-лесно ще намерят работа, а това е добра инвестиция към провинцията. Отделно това е възможност и за самата столица да диша малко по-лесно.

Чакам обаче да видя КАК ще се проведе и самата реформа. За последните 10 години държавата ни е намаляла със 1 милион души, а администрацията е надебеляла със 140 хиляди бастунджии. Време е да свали малко кила, дано тази възможност се използва също.
Намерението за мен е добро, защото това е световната практика и тя се потвърждава да е позитивна. Стига сте цирикали.

_____

Животът на Иван Илич беше най-прост и обикновен и поради това най-отвратителен.
 
Преглед на профил 2leva Рейтинг: 568 Весело
6 май 2012 05:22 21
- +Оценка
-5 +2

Дянков кaто ПР идеята за разместване на чиновниците е добра, но като изпълнение на вълните има какво още да се подобри.

В първата вълна на мeстене си ти приятелю и Миро Найденов. А посока на местенето ти е извън финансите на България и съответно земеделието.

 
Преглед на профил mick Рейтинг: 1153 Неутрално
6 май 2012 14:26 22
- +Оценка
-7 +3

Браво Дянков, мислиш няколко хода напред!

 
Преглед на профил Be_google BAN-FOREVER,заради защита на CORP Рейтинг: 6838 Любопитно
6 май 2012 15:46 23
- +Оценка
-1 +7

заглавието е много креативно!

_____

ГЕРБеропитеките ВЕЧЕ са ЛОША ИСТОРИЯ ! Не е препоръка за инвест.решение!
 
Преглед на профил analiziraitova Рейтинг: 420 Неутрално
7 май 2012 00:19 24
- +Оценка
-6 +6

Дали някой се сеща, че тези хора дето ще ги местят не са картофи. Те се грижат за децата си, за възрастните и най-често болни родители. Изплащат кредити за жилищата си. Чудно ще бъде да плащаш за парно във Варна да речем, където ще живееш под наем, а в същото време и в София си върви таксата понеже не можеш да се изключиш. Борил си се да образоваш децата си в най-добрите училища и изведнъж губиш всичко. Пътуваш като луд напред назад за да се грижиш за всичко което си изоставил в София. / Важи за кореняците софиянци /. Къде водиш за химиотерапия например болните си родители. Невъзможно е да ги преместиш. Ако си на 58 години например и си от единиците най-добри и ценни кадри на държавата какво правиш. Преквалифицираш се ? Търсиш нова работа? Тази идиотщина ще създаде драми в много семейства.

 
Преглед на профил mick Рейтинг: 1153 Неутрално
7 май 2012 08:52 25
- +Оценка
-3 +3

Ако с това местене Дянков успее да съкрати и администрацията, цена няма да има. Да не говорим, че и провинцията ще живне.

 
Преглед на профил analiziraitova Рейтинг: 420 Неутрално
7 май 2012 11:36 26
- +Оценка
+1

До коментар [#2] от "bestbuy":

Ще създаде повече административни феодали освен бизнес феодали. Безконтролната разпръсната администрация ще се превърне в чудовище.

 
Преглед на профил Lubomir Alamanov Рейтинг: 1374 Гневно
7 май 2012 13:11 27
- +Оценка
+3

Статията не е лоша, но заглавието е изключително неподходящо. Прави впечатление напоследък, че някой журналист като го е страх да напише, че смята член на правителството за неправилно действащ, пише завоалирано, че си прави лош ПР. Което е страхливо и неправилно. Колеги, разберете най-после, вие отразявате всяка дума на премиера, вие сте хората, които му дават трибуна. Явно ви харесва. А ако не ви харесва, не го правете. Все ми е тая. Но не замесвайте ПР-професията в тези истории. Тя няма нищо общо! Пак повтарям за тези, които са бягали от час във ФЖМК: когато висш чиновник говори пред медии, а думите му едно към едно попадат в същите тези медии, това е "отразяване". Или "цитиране". А не ПР. Отново отправям покана към всички журналисти, които искат, да им организираме семинар, на който да им обясним какво е ПР. За да спрат да пишат глупости.

 
Преглед на профил denitsa33 Рейтинг: 8 Неутрално
7 май 2012 13:31 28
- +Оценка
+3

Напълно съм съгласна с Любо. Не може всяко появяване на някой някъде и всяка щуротия, която каже, веднага да се окачествява като ПР. Много добре го е обяснил Любо. Съвременните политици, уважаеми журналисти, са ваши продукти. Ние имаме много малко общо с тях. Илине, текстът наистина е добър, но заглавието е заблуждаващо. Решението да се разхвърля администрацията из страната е още една крачка към провала на държавността. Още през 1981, когато аз самата съм била 8 годинки, е имало планове за създаване на Федерация Царство България с федерална столица Пловдив. Вместо да децентрализира местната власт, да им даде реални правомощия и да ги овласти да правят качествени местни политики, правителството планира да разкачи централната система на съставни части и при това с възможно най-глупавите аргументи, които може да представи някой - Агенцията по рибарство трябвало да бъде там където имало риба, митниците в Русе, защото Танов е от Русе ... Това не е ПР, никога не е било и няма да бъде. Тези действия имат друго име. Моля ви, престанете да ми цапате професия и да се подигравате с нея. Бъдете смели и свободни - трудно е, но носи голямо удовлетворение.

 
Преглед на профил ventsy Рейтинг: 672 Неутрално
7 май 2012 18:26 29
- +Оценка
-2 +1

Идеята е отлична, но я обявиха все едно всичко е било обмислено и решено, а явно не е така.

 
Преглед на профил Любомир Попов Рейтинг: 354 Неутрално
8 май 2012 09:51 30
- +Оценка
+2

До коментар [#29] от "ventsy": Нито е отлична, нито може да се реализира. А че не е обмислено - 1000% е сигурно.

 
Преглед на профил aisajder Рейтинг: 222 Неутрално
11 май 2012 07:27 31

Пътува като луд напред назад за да се грижиш за всичко което си изоставил в София. / Важи за кореняците софиянци /.- цитат на коментар #24 от “analiziraitova”

Да..
Важи за Софиянците .. които, не са даже и 50% ... ОСТАНАЛИТЕ млади хора, след като учат, или пък се квалифицират достатъчно, не могат да си намерят работа, на съответното си ниво, НИКЪДЕ ДРУГАДЕ освен в София..
И ТЕ пътуват .. до работата си .. и до родителите си, та да се грижат за близки ..
Ми оправяйте се,КОРЕНЯЦИТЕ СОФИЯНЦИ, хубаво ни се жалите .. Проблемът си е ваш .. и е същтият, какъвто е проблемът и на кореняк пловдивчанин, опитен, компетентен, образован .. който другаде, освен в София не може да заеме съответната си ниша ..
АМА сред хората с административен капацитет и образование, вие, софиянците сте % по-малко .. то така си е от Освобождението тръгнало ..
та, от вашето , корянешко софиянско съображение.. ПРАВИЛНО е решението!

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни

48 Курортното бъдеще на Карадере

25 май 2013, 14677 прочитания

49 Какво липсва в плана "Орешарски"

25 май 2013, 11833 прочитания

94 Настроение: Терминално

25 май 2013, 10941 прочитания

26 Четвъртият коалиционен партньор

25 май 2013, 6067 прочитания

28 Команда DUR* на източните порти

25 май 2013, 5924 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

В общинската чакалня

Няколко важни проекта за София и причините за забавянето им