Регистрация

// Политика и икономика / България

58 9 юли 2012, 20:15, 10952 прочитания

Вечният ДДС капан

Вместо да преследва неизрядните компании, държавата си търси данъците при редовните

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Менда Стоянова: Данъците остават без промяна и през 2013 г.

Трябва да има увеличение на пенсиите и актуализация на заплатите, смята председателят на бюджетната комисия

11 юли 2012

Вносът продължава да расте по-бързо от износа

Търговският дефицит също се увеличава - със 147%

10 юли 2012

Продажбите и потреблението са се свили през май

Понижението на годишна база при продажбите е 1.8 на сто, а на месечна - 0.3 на сто

6 юли 2012

НАП ще следи и ведомствените бензиностанции

Индустрията няма да плаща акциз за природния газ, ако го ползва като суровина

5 юли 2012

Приходите от ДДС растат, но заради забавяне на износа

Държавата е увеличила инвестиционните си разходи с 24% на годишна база

1 юли 2012


Националната агенция за приходите отказва да преследва истинските данъчни измамници, а вместо това избира да приписва задължения на коректните фирми, които в миналото са търгували с компании нарушители.

На този проблем за пореден път наблегнаха адвокати и мениджъри, които участваха на кръгла маса за прилагането на закона за ДДС. Тя беше организирана от Българската стопанска камара (БСК). Компаниите поискаха отмяна на солидарната отговорност на фирмите по ДДС, както и по-ясни правила за това коя доставка се признава от данъчните за реално извършена и коя - не.

Това е важно, защото, ако дадена сделка се определи от приходната агенция като съмнителна, компаниите не могат да си възстановят косвения данък. Печели държавата – тя получава повече постъпления, но пък по този начин обезкръвява работещия бизнес, вместо да преследва неизредните компании. Подобна политика в дългосрочен план не е полезна за икономиката, но е практика на администрацията от години.

"БВП расте с 0.5% за първото тримесечие. Потреблението намалява, търговският дефицит е минус 800 млн. лв. в сравнение с предходното, инвестициите спадат. А БВП расте, но за сметка на данъците, които неправомерно се събират", твърди изпълнителният председател на БСК Божидар Данев.

Виновен за всичко
Солидарната отговорност беше въведена преди години, за да бъде защитен държавният интерес от недобросъвестни данъкоплатци. Тя позволява на данъчните да търсят дължимия и неплатен данък от търговските партньори на неизрядна фирма. И съответно да не им възстанови ДДС.

Например, ако дружеството Х е продало стоки на фирмата У, а У – на предприятието Z, и ако дружеството Х не е внесло дължимия данък, отговорността да бъде поемана първо от фирма У и в случай че от нея не могат да бъдат събрани тези пари, тогава пред администрацията отговаря Z. Според закона отговорност може да бъде потърсена дори и от доставчиците на Х.

Друго основание да се отказва възстановяване на косвения данък е, ако доставката бъде определена като нереална от приходната агенция. Представители на различни браншове - металургия, месопреработване, производство на целулоза, както и адвокати, специализирани в областта, твърдят, че една от основните причини за тази практика е липсата на достатъчно прецизна нормативна уредба. Както и по-ясни критерии кои сделки се приемат за действителни.

Проблемът придобива още по-голям мащаб, ако става въпрос за търговски отношения с фирми от ЕС. Тогава българските им партньори чакат данъчните да засекат дали доставката или покупката им е била приключена от техните контрагенти зад граница.

В рамките на евросъюза това става през единната система за обмен на ДДС информация VIES. И обикновено отнема поне шест месеца, въпреки че от януари срокът беше свит наполовина, проблемът все още продължава да стои заради възможността за удължаване на ревизията и нейното безконтролно спиране.

Данъчни служители твърдят, че при по-малки суми (например 10 - 20 хил. лв.) чуждите приходни агенции рядко си губят времето да отговарят на нашата. В този случай практиката на НАП била сделката да бъде обявена за нереална. А от това губи малкият бизнес, който не работи с големи обеми. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

58 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
9 юли 2012 20:41 1
- +Оценка
-4 +68

Това е класически пример за неправосъобразен закон.Приемането на правосъобразни закони беше изискване в програмата на Партия "Либерален конгрес" с лидер Янко Янков през далечната 1991 г.Оттогава дотолкова сме изпростели,че аз наистина не си спомням това понятие да е употребявано от някой законотворец.Към днешна дата парвим каквото ни скимне,без да се притесняваме от факта,че по Конституция сме правова държава.

 
Преглед на профил xmm Рейтинг: 2809 Неутрално
9 юли 2012 20:58 2
- +Оценка
-4 +13

До коментар [#1] от "vjacho":

ДДС се въведе тук през 1994 г

 
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
9 юли 2012 21:06 3
- +Оценка
-17 +16

До коментар [#2] от "xmm":ДДС е прекрасен данък.Статията е за солидарната отговорност на фирмите.Тука нещата изглеждат несправедливи.

 
Преглед на профил Федор Венедиктович Езерский Рейтинг: 2365 Неутрално
9 юли 2012 21:14 4
- +Оценка
+31

Едно от последните решения на СЕС

Решение на СЕС по съединени дела C‑80/11 и C‑142/11 от 21 юни 2012 година

Член 167, член 168, буква а), член 178, буква а), член 220, точка 1 и член 226 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат национална практика, съгласно която данъчният орган отказва да признае на данъчнозадълженото лице право да приспадне от данъка върху добавената стойност, на който е лице платец, дължимия или платен данък за предоставените му услуги, поради това че издателят на фактурата за тези услуги или някой от неговите доставчици са извършили нарушения, без да доказва, въз основа на обективни данни, че въпросното данъчнозадължено лице е знаело или е трябвало да знае, че сделката, с която обосновава правото си на приспадане, е част от данъчна измама, извършена от посочения издател на фактурата или от друг стопански субект нагоре по веригата на доставки.

2) Член 167, член 168, буква а), член 178, буква а) и член 273 от Директива 2006/112 трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат национална практика, съгласно която данъчният орган отказва да признае право на приспадане, поради това че данъчнозадълженото лице не се е уверило, че издателят на фактурата за стоките, във връзка с които се иска упражняване на това право, има качеството на данъчнозадължено лице, разполагал е със стоките, предмет на...

Прочитане на целия коментар
доставката, бил е в състояние да ги достави и е изпълнил задълженията си за деклариране и за внасяне на данъка върху добавената стойност, или поради това че въпросното данъчнозадължено лице не притежава други документи, освен фактурата, от които да е видно съществуването на посочените обстоятелства, макар да са изпълнени предвидените в Директива 2006/112 процесуални и материалноправни условия за упражняването на правото на приспадане и данъчнозадълженото лице да не разполага с данни за евентуални нарушения или измама от страна на въпросния издател.

_____

Je größer das Papier, desto reiner der Hintern!
 
Преглед на профил xmm Рейтинг: 2809 Весело
9 юли 2012 21:42 5
- +Оценка
-4 +26

ДДС е прекрасен данък- цитат на коментар #3 от “vjacho”

Представата ми за прекрасното е доста по-различна....:)

 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2053 Неутрално
9 юли 2012 22:14 6
- +Оценка
-11 +59

До коментар [#3] от "vjacho":

ДДС е тъп данък за обществото и много удобен за подходящите фирми приближени до властта по какъвто и да е начин, като най-простия е корупция. Всички потребители обслужват частни интереси чрез държавата. Данък удобен да бъде обект на мошеничество и то с помощта на държавните служители не може да бъде полезен за обществото по никакъв начин!

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил bestbuy Рейтинг: 2127 Любопитно
9 юли 2012 22:18 7
- +Оценка
-7 +26

Божидарчо Данев ли ще ни учи на морал и справедливост.. ?? Този с дългата и красива автобиография....?

 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2053 Неутрално
9 юли 2012 22:45 8
- +Оценка
-1 +70

До коментар [#4] от "Федор Венедиктович Езерский":

И какво от това? Отказват ти 150х лева ДДС за възстановяваане защото по време на ревизията се оказва, че доставчика ти вече е продал фирмата си на някой непознат, който решил да не се яви да представи документи при насрещната проверка. Излиза акта, обжалваш го, но го потвърждават и тогава завеждаш дело, точи се една година и в крайна сметка го печелиш. Обаче тия пари са останали извън касата ти вероятно повече от година. Да не говорим за строшените нерви. Пък и на делото всичко опира до свестен адвокат, така, че не е гарантирана победата. Ако бизнеса ти успява да направи един оборот на капитала за една година то смятай какво си загубил. Ако прави повече, значи губиш още повече. А да не говорим, че това са доста пари които извадени от оборот може да спрат цялостната дейност, ако не се финансираш от другаде, което пък е допълнителен разход. И още сто проблема може да изредя. Просто защото така е решил някой некадърен, корумпиран чиновник от НАП, може би защото си му отказал плик с парички, може би защото е глупав, може би защото му е наредено, че за да се изпълни плана трябва да има определена сума като актове. Причини всякакви, но какво от това. Бизнесът е смачкан, щом зависи от държавната власт, освен ако не е на някой данъчен или общинар. На тях такива не им се случват.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил dow_jones Рейтинг: 487 Неутрално
9 юли 2012 22:47 9
- +Оценка
-7 +35

Това означава само едно - некадърност на данъчната администрация!

 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
9 юли 2012 22:49 10
- +Оценка
-10 +12

До коментар [#6] от "dreamer":

по тази логика, кой данък ти се струва user friendly?!?

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил Станислав Янков Рейтинг: 1555 Весело
9 юли 2012 23:46 11
- +Оценка
-7 +109

Аз имам предложение, подобно на държавния подход. Ако къщата ми бъде ограбена, извършителя не бъде разкрит, макар аз да не съм си сложил камери и други устройства за сигурност и ако собствеността ми не бъде намерена и върната от полицията до месец - да се приеме, че за кражбата е виновен Борисов, той да ми възстанови откраднатото от личната си собственост и да иде да лежи в затвора вместо крадците, които подчиненото му МВР не е разкрило (тоест, държавата и конкретно Борисов е съучастник на крадците и следователно - виновен).

_____

http://polit-analizi.blogspot.com/
 
Преглед на профил Федор Венедиктович Езерский Рейтинг: 2365 Любопитно
10 юли 2012 00:05 12
- +Оценка
+29

Обаче тия пари са останали извън касата ти вероятно повече от година. Да не говорим за строшените нерви. Пък и на делото всичко опира до свестен адвокат, така, че не е гарантирана победата. Ако бизнеса ти успява да направи един оборот на капитала за една година то смятай какво си загубил. - цитат на коментар #8 от “dreamer”


Вярно си е. Така е. Но какво предлагаш? Да махнеш с ръка и да кажеш "майната му, плащам!"?
Не че не го правят повечето, и чак им се чудя... че си плащат и си "пестят нервите"...
Гарантирано спечелено дело няма. Но пък ако сам не се бориш за правото си.... това вече не го разбирам

_____

Je größer das Papier, desto reiner der Hintern!
 
Преглед на профил Веселин Дечев Рейтинг: 541 Неутрално
10 юли 2012 00:47 13
- +Оценка
-1 +16

До коментар [#11] от "Станислав Янков":

Абсолютно логично!

 
Преглед на профил vagabond66 Рейтинг: 2048 Любопитно
10 юли 2012 01:00 14
- +Оценка
-6 +6

До коментар [#2] от "xmm":

ДДС -замени един по стар данък, доколкото си спомням ! Това беше така нареченият "данък оборот", който съществуваше по времето на комунизма, и по нищо, не се различаваше от така нареченият ДДС ! Мисля, че тогава въпросният данък беше 22% ! Та, ако някой се чуди, за какво много стоки са, или са били или са по скъпи в Б-г отколкото по "света", просто трябвя да забележи че в другите държави въпросният данък , е бил ,или е по-висок от въпросните ела

 
Преглед на профил vagabond66 Рейтинг: 2048 Неутрално
10 юли 2012 01:06 15

До 23

 
Преглед на профил аз Рейтинг: 480 Гневно
10 юли 2012 01:17 16
- +Оценка
-2 +51

това което ме дразни в данъчната администрация е, че ако дадено ддс е задържано неправомерно се връща само ддс-то + някаква мижава лихва, но всички други разходи, нерви и неприятности изобщо не се възмездяват. това прави данъчните в нещо много близо до репресивен орган....

_____

from all the things i've lost i miss my mind the most
 
Преглед на профил vagabond66 Рейтинг: 2048 Любопитно
10 юли 2012 01:19 17
- +Оценка
-1 +1

или беше в много по "ниски проценти", или беше доста с различни 'ставки" за различните видове стоки!

 
Преглед на профил vagabond66 Рейтинг: 2048 Любопитно
10 юли 2012 01:22 18
- +Оценка
-1 +26

До коментар [#16] от "аз":

-Ами те данъчните в Б-г винаги са били "репресивен орган" !

 
Преглед на профил Недействителната бюлетина Рейтинг: 918 Неутрално
10 юли 2012 07:50 19
- +Оценка
+7

До коментар [#9] от "dow_jones":

И/или упражнявана (политическа и др.) протекция върху нелоялните фирми.
Авторът: http://westerntwilight.free.bg/

_____

Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λεύτερος. </ На н ищо не се надявам, от нищо не се страхувам, свободен съм! />
 
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
10 юли 2012 08:35 20
- +Оценка
-4 +11

Продължавам да твърдя че ДДС е добър данък,а принципа "виновен до доказване на противното" прави Данъчната администрация още по-репресивен орган.Извън всякакво съмнение е че държавата действа и е длъжна да действа чрез принуда.Много по-нормално би било репресиите, в добрия смисъл на думата ,тя да извършва за своя сметка.

 
Преглед на профил aisajder Рейтинг: 214 Гневно
10 юли 2012 08:47 21
- +Оценка
-5 +4

Партия "Либерален конгрес" с лидер Янко Янков - цитат на коментар #1 от “vjacho”

А Янко Янков,бе креатура на Ахмед Доган .. но това е една друга тема!

 
Преглед на профил vasil_jordanov Рейтинг: 375 Неутрално
10 юли 2012 09:42 22
- +Оценка
-1 +29

Държавата може да даде 60 млн. за излишен софтуер, но нито лев за работеща система за проследяване на доставките на територията на България?

[quote]Министерският съвет избра най-скъпата оферта за софтуерна осигуровка на продукти на Microsoft за нуждите на държавната администрация. Победител в обществената поръчка е обединение "Про ком", което предложи обща цена за изпълнение от 57.99 млн. лв.[/quote]

А и защо трябваше бизнеса да налее милиони в касови апарати, за да се свързва с данъчното, като това същото данъчно така или иначе не може да си прибира вече отчетените вземания? Докога некадърни пионки в администрацията ще спъват бизнеса ни?! И вместо да помагат на българската икономика да става по-конкурентоспособна ще правят обратното?!

 
Преглед на профил kotrag Рейтинг: 685 Неутрално
10 юли 2012 09:55 23
- +Оценка
-7 +39


ДДС е репресивен и непазарен данък измислен от френски и немски социалисти - стейтисти и данъчни чиновници.

Системата на данъка има за цел да зблуди наивните и необразованите, че е ''справедлив'' защото се начислявал на всеки етап ''от веригата'' а пък в крайна сметка се плащал от крайния потребител.

Това разбира се е димна завеса - основната цел на ДДС е да финансира правителствата на социалистическите европейски държави безлихвено, както и да увеличи дела на разумно прогнозируемите приходи в централните бюджети (подобно на ДОД) в този смисъл да гарантира регулярни входящи парични потоци. Втората цел, макар и не формално изказана е очевидна - създаване на възможности за корупция, лично обогатяване и арбитрарно прилагане на закона от страна на правителството (дан. администрация) - също отличителна черта на командния тип икономики.
Поставяйки правителството в центъра на стопанския стокооборот, като регулировчик и разрешителен орган е на практика най-сериозния удар върху пазарната икономика, където независими икономически субекти осъществяват доброволна размяна на стоки и услуги.

Освен това ДДС е данък върху паричните потоци , а не върху реално осъществените (приключи) стопански транзакции. В този смисъл данъкът не следва логиката на стопанските процеси - облага авансово неприключили стопански операции и изкривява картината за реалното състояние на стопанския оборот. Има разрушителен ефект върху инвестициите,...

Прочитане на целия коментар
счетоводните практики както и е основна предпоставка за морален хазарт.

ДДС следва да бъде заменен с еднократен данък в края на веригата на производството и доставките - при крайното потребление. Всякакви други хумористични решения като ДДС сметки, списъци на ''изрядни'' и ''неизрядни'' търговци, проверки във сложни и тежки пан-европейски системи ще задълбочават слабостите на този концептуално порочен данък.

 
10 юли 2012 09:58 24

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

Преглед на профил cinik Рейтинг: 3585 Неутрално
10 юли 2012 10:34 25
- +Оценка
-4 +13

Най-бързото решение за поне частично възстановяване на справедливостта е намаляването на ставаката ДДС от 20% на минималните за ЕС 15%. Така 1/4 от проблема е решен.

_____

"Разбира се, че социализмът разпределя справедливо. Абсолютно си прав. Ха-ха-ха-ха-ха-ха!"
 
Преглед на профил Γαλλα Рейтинг: 4451 Неутрално
10 юли 2012 10:39 26
- +Оценка
-7 +7

ДДС -замени един по стар данък, доколкото си спомням ! Това беше така нареченият "данък оборот", който съществуваше по времето на комунизма, и по нищо, не се различаваше от така нареченият ДДС ! Мисля, че тогава въпросният данък беше 22% ! Та, ако някой се чуди, за какво много стоки са, или са били или са по скъпи в Б-г отколкото по "света", просто трябвя да забележи че в другите държави въпросният данък , е бил ,или е по-висок от въпросните ела - цитат на коментар #14 от “vagabond66”

Зле си информиран...Данък оборота беше пряк данък, а ДДС е косвен...разликата между тях е, че носителят на данъчната тежест в първия случай беше продавача, а във втория случай е купувача...и ако той е физическо лице, 20-те процента, платени в държавата, чрез потребените от клиента, стоки и услуги, остават за негова сметка. Просто и ясно...населението, ( би трябвало да )пълни бюджета с 20 % върху стойността на своето потребление...колкото по-малко е то, толкова по-малко данък влиза в бюджета...колкото е по-голямо потреблението , съответно приходите в бюджета са по-големи.

_____

Aetate fruere, mobili cursu fugit
 
10 юли 2012 10:45 27

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

Преглед на профил Finland Рейтинг: 1186 Неутрално
10 юли 2012 10:46 28
- +Оценка
-1 +5

До коментар [#25] от "cinik":

Осигуровките не са ли по-важни, да паднат?

 
Преглед на профил Γαλλα Рейтинг: 4451 Неутрално
10 юли 2012 10:47 29
- +Оценка
-1 +3

До коментар [#1] от "vjacho":

ДДС се въведе тук през 1994 г- цитат на коментар #2 от “xmm”


Да и за да възпроизведе нужния ефект, това се случи точно на Първи Април...наричаха го Данъкът - убиец :)

_____

Aetate fruere, mobili cursu fugit
 
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
10 юли 2012 10:52 30

До коментар [#21] от "aisajder":Цитирам какво къде за пръв и последен път съм срещнал.Не се дразнете!

 
Преглед на профил slon Рейтинг: 448 Неутрално
10 юли 2012 10:53 31
- +Оценка
+19

Няма случайни неща... Една малка фирмичка няма със сигурност ресурса от свободно време и средства, за да се заеме с проучване на даден бизнес партньор. Отделно, че същата тази фирмичка няма и постоянен поток от приходи, т.е. една сделка - година храни. И в този ред на мисли, малките фирми са наистина много уязвими, защото ако тръгнат да се занимават с изучаването на миналото и настоящето на своите партньори, вместо да се занимават с дейността, за която са били създадени, те автоматически фалират.
Много добър закон за отстраняване на конкуренцията по законен начин.
И всичко това ви го казвам като потърпевш.

 
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
10 юли 2012 11:01 32
- +Оценка
-1 +8

ДДС е репресивен и непазарен данък измислен от френски и немски социалисти - стейтисти и данъчни чиновници.- цитат на коментар #23 от “kotrag”

+1-ето нещо,което с удоволствие ще препрочета няколко пъти!То тук човек освен да спори,може да научи доста работи.Аз лично не се притеснявам,ако се окаже,че при социализма е имало повече пазар,отколкото към днешна дата.Не че го твърдя,просто не ми пука,ако истината се окаже такава.

 
Преглед на профил vjacho Рейтинг: 3486 Неутрално
10 юли 2012 11:06 33
- +Оценка
+14

До коментар [#22] от "vasil_j":

А и защо трябваше бизнеса да налее милиони в касови апарати, за да се свързва с данъчното, като това същото данъчно така или иначе не може да си прибира вече отчетените вземания?- цитат на коментар #22 от “vasil_j”

-
Прав сте-да сте чували да се коментира как държавата източва бизнеса?Не-обратното,как бизнеса източва държавата е любима тема на медиите.

 
Преглед на профил rkirov Рейтинг: 1087 Неутрално
10 юли 2012 11:35 34
- +Оценка
+6

Ако използваме народната мъдрост - "Крава от теле да суче"

_____

Новините заслужават весели коментари
 
Преглед на профил say 10q Рейтинг: 1474 Неутрално
10 юли 2012 11:36 35
- +Оценка
+6

До коментар [#14] от "vagabond66":проблема при данък оборот е че можеше да продадеш стоката , но да не я фактурираш, респективно държиш на склад продукция и данък оборот да го отложиж почти безкрайно във времето .
С ддс вече е знайно какъв е проблема

_____

Търся зъби под наем
 
Преглед на профил 2.5 Рейтинг: 3534 Гневно
10 юли 2012 11:50 36
- +Оценка
+16

"Миналия месец Съдът на европейския съюз излезе с решение по жалбата на унгарски фирми, с което постанови, че ако една компания добросъвестно придобива дадени стоки, тя не е длъжна да събира информация за произхода им."
Ами нека държавата да събере доказателства за недобросъвестност, след като иска да контролира нещо - да създаде условия. Има огромен ресурс в това отношение. Вместо това използва НАП за репресивни цели и гледа на парите на фирмите като на свои.
Интересно г-н Дянков с колко съкрати данъчната администрация след толкова приказки и обещания. Сега сме в 3тата година от мандата на ГЕРБ? За кога да чакаме!

_____

2.5
 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2053 Неутрално
10 юли 2012 13:03 37
- +Оценка
+6

До коментар [#10] от "Rage Against":

Данък, при който няма начин държавата да връща на избраните от нея лица толкова данък колкото си поискат.

Докато ДДС може да се връща и тъй като е разписано в закона при какви обстоятелства то фирмите близки до властта по какъвто и да е начин, било то защото самите хора във властта притежават и големия бизнес (дори на тия на които им е забранено на книга управляват най-едрия бизнес в страната) или защото хората във властта лесно се корумпират, то тези приближени фирми лесно могат да "изпълнят", фиктивно, разписаните в закона обстоятелства и да получат парите. Дали реално така са се случили нещата зависи от гледната точка на даден данъчен инспектор, т.е. друг (понякога същия) държавен служител. Кажи ми, ако си данъчен инспектор и жена ти има регистрирана фирма по ДДС няма ли да и връщат ДДС навреме , независимо колко е неизряден бизнеса? Виждал съм го много пъти. Неспасяемо е. А това са дребните неща. Истински големите пари се въртят от хората във властта и техния едър бизнес.

Така, че хубав данък няма, но поне има начин системата да е защитена от съвсем елементарното му приватизиране. При ДДС схемата просто няма защита, зависи от субективна оценка на обстоятелствата. А баламите потребители плащат безропотно защото нямат избор. ДДС е във всяка една стока или услуга съществуваща в държавата. Просто данъкът не може да се администрира при...

Прочитане на целия коментар
наличие на корупция а държава без корупция няма. Т.е. всеки друг данък, който би трябвало да се събира без да има възможност да се възстановява и след това да се разходва от държавата според бюджета би бил по-изгоден за обществото. Разбира се всяко разписание може да се опропасти. Но това с нашето ДДС е просто като фасул. Най-лесния начин ако си във властта.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2053 Неутрално
10 юли 2012 13:10 38
- +Оценка
+6

До коментар [#12] от "Федор Венедиктович Езерский":

Правят го защото ги е страх да не си загубят бизнеса. А като почнеш да плащаш веднъж няма спиране. Ако спреш ще те смажат от проверки. ДДС изглежда чудесно на книга но е невъзможно да бъде администриран ако има корупция в системата. Държавна система без корупция не съм чул да има.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2053 Неутрално
10 юли 2012 13:11 39
- +Оценка
-1 +4

До коментар [#23] от "kotrag":

Много вярно описано.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил Да бе да Рейтинг: 903 Неутрално
10 юли 2012 13:16 40
- +Оценка
+5

Това означава само едно - некадърност на данъчната администрация! - цитат на коментар #9 от “dow_jones”


И още - мери се с двоен аршин!

_____

Който иска - търси начин. Който Не - търси оправдание.
 
Преглед на профил Да бе да Рейтинг: 903 Неутрално
10 юли 2012 13:20 41
- +Оценка
-2 +4


ДДС следва да бъде заменен с еднократен данък в края на веригата на производството и доставките - при крайното потребление. - цитат на коментар #23 от “kotrag”


Така беше в началото! Ама познай кои и дали някой го начисляваще? Всеки пишеше във фактурата за продажба ,че това нещо ще продължи да се използва за производство!

_____

Който иска - търси начин. Който Не - търси оправдание.
 
Преглед на профил cinik Рейтинг: 3585 Неутрално
10 юли 2012 13:28 42
- +Оценка
+1

До коментар [#28] от "Finland":

И двете, и двете! Никакъв проблем, стига да се ограничат пробойните в данъчната система

_____

"Разбира се, че социализмът разпределя справедливо. Абсолютно си прав. Ха-ха-ха-ха-ха-ха!"
 
Преглед на профил Иван К Рейтинг: 1610 Неутрално
10 юли 2012 13:53 43
- +Оценка
-1 +6

"Националната агенция за приходите отказва да преследва истинските данъчни измамници, а вместо това избира да приписва задължения на коректните фирми, които в миналото са търгували с компании нарушители."

Т.е. НАП не иска да преследва фирмите бушони. Защо ли - защото народът е казал "с каквито се събереш такъв ставаш"

_____

Тук сме разделени, но да си спомним как единни марширувахме на комунистическите празници и клеймехме капитализма.
 
Преглед на профил Др. Портокалов Рейтинг: 353 Неутрално
10 юли 2012 14:24 44
- +Оценка
+3

Това е класически пример за неправосъобразен закон- цитат на коментар #1 от “vjacho”


така е, прав си. от друга страна, не сме само ние: и други държави прибягват към такива решения за да може да се справят с ддс-измамите.

за съжаление държавите винаги търсят най-лесния начин да си търсят парите...

 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
10 юли 2012 14:46 45
- +Оценка
+3

До коментар [#37] от "dreamer":

няма прозрачност, няма прости правила, които да могат да се контролират лесно, и от там държавата ти връща бързо ДДС ако трябва, и бавно, ако не трябва.

не за всичко може да се разчита на добросъвестността на служителите и чиновниците и бизнеса. всеки, които може да измами системата и да си "спести" малко пари, ще го направи...

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил Горгона Медуза Рейтинг: 1046 Неутрално
10 юли 2012 16:47 46
- +Оценка
+1

До коментар [#8] от "dreamer":

браво, абсолютно точно

 
10 юли 2012 18:28 47

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

Преглед на профил peshokev Рейтинг: 394 Неутрално
10 юли 2012 19:00 48
- +Оценка
+6

Да господа, няма как да има справедлив данък, още по-малко ако той не е целеви. Все едно да влезна в магазина, на входа да ми кажат "ъъъ, дай 100лв.", а на изхода да ми сложат в кошницата колкото и каквото те си решат.
В крайна сметка цялата данъчна система (за мен и осигурителна) е само узаконена система за ограбване.
ДДС е само част от брашното в баницата. Държавата краде близо 26 млрд. лв. на година (мазнярите го наричат ЗДБ) които чрез пилеене и червиви обществени поръчки изчезват като вода в пясък.
Аз не че не подкрепям данъчната ни и политическа система, не съм доволен че не искат да делят откраднато с мен.

_____

My freedom is more important than your great idea.
 
Преглед на профил tonibajdarov Рейтинг: 162 Неутрално
11 юли 2012 03:19 49
- +Оценка
-1 +3

Решението на проблема е простичко - започваме да начисляваме и плащаме данъка последващо, както при вътрешно общностни доставки - който купува стоката услугата, той го дължи, ако е регистрирано по ЗДДС лице. Ако не регистрирано по ЗДДС лице, неговият регистриран доставчик отговаря за плащането на данъка... Така няма да си говорим за данъчен кредит и няма да се занимаваме с глупости и с данъчен рекет. От ДАНС ще следят играчите с празни фирми, а няма да се занимават с глупости - и без друго харчат по 100 млн. лева само за подслушване годишно... Е, за данъчните ще има по-малко подкупи, но нормалните фирми няма да мислят кога някой доставчик ще изчезне от светлото пространство, продавайки се на бай мангал, а ще правят бизнес...

 
Преглед на профил tonibajdarov Рейтинг: 162 Неутрално
11 юли 2012 03:24 50
- +Оценка
+3

Все пак трябва политическа воля за тая работа... А има ли я тая политическа воля сега?!

 
Преглед на профил ekk Рейтинг: 8 Неутрално
11 юли 2012 13:05 51
- +Оценка
-1 +4

Има и още една опасност при регистрираните по ЗДДС фирми:
Схемата накратко е следната:

Фирма Х от Европа решава да направи далавера. Избира си един български търговец - Б от търговския регистър и му "продава" стоки. Стоките потъват незнайно къде в Европа, но Х пише фактура на Б и подава декларации с тази информация.
Б е в неведение, че някой си от Европа му е написал фактура до момента в който НАП потропа на вратата му и го попита защо не е декларирал покупката (ВОП).
От там нататък българският търговец Б по никакъв начин не може да докаже на НАП, че такава сделка няма. От НАП виждат, че договорът е фалшифициран, виждат че фактурите са без подпис, виждат че "закупената" стока няма нищо общо с дейността на Б, виждат че няма товарителници, транспортът не е деклариран и всички лампи светят в червено че сделка няма но...
... повтарят като папагали - не си декларирал, не си декларирал, плати ДДС, плати ДДС...

 
Преглед на профил coffee.bean Рейтинг: 709 Неутрално
11 юли 2012 17:13 52
- +Оценка
+3

Този проблем го има при всички фирми, които продават т.нар. родово определени стоки - горива, пшеница, царевица. Не можеш да определиш конкретния тон или литър, както можеш всеки телевизор да определиш.
Почти няма фирма от малкия и средния бизнес - да не е яла дървото.
Голям проблем, който никое правителство не иска да реши !!!

 
- +Оценка
+5

За да се реши проблема с данъчните измами е необходима политическа воля и действаща правораздавателна система,а такива няма.
Защо ли?

_____

Боли ме от овчедушието на хората...
 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Неутрално
11 юли 2012 23:13 54
- +Оценка
+2

Като е по-лесно така!

 
Преглед на профил ilieva123 Рейтинг: 272 Неутрално
18 юли 2012 17:12 55
- +Оценка
+1

Прекрасни, много информативни коментари!
И аз съм на мнението, че в момента тече планирано убиване на дребния бизнес с цел усилване на позициите на едрия.
Например, от една проверка наскоро данъчната се учудва: "Ами то е ясно че доставчика е фирма-фантом. Как така е бил регистриран само 2 месеца!"

Ами кажете ми Вие, госпожо, като представител на НАП, как така фирмата е била регистрирана само 2 месеца. Защо при регистрацията никой не я е проверил. Как са й направили дерегистрацията? Явно служебно. Възможно ли е да бъде ликвидирана толкова бързо.
Намерете служителите, които са я регистрирали тази фирма - фантом, как са я оставили без да подаде декларация?

Това става с активното участие на държавата и на служители на НАП, на които изобщо никой не им търси отговорност.

НАП вместо да разследва нередовните фирми, си го изкарва от редовните или от тези които дори и не съвсем редовни, продължават да опъват каиша и все пак да създават рабпотни места и някакъв национален продукт, което в момента е равносилно на саможертва.

И най-лошото е че това се случва не на всички фирми, а само на тези, които нямат политически гръб!
Как така фабриката на Цар Киро беше оставена да работи нелегално с години?

Въпросът е какво правим ние? Ще продължаваме ли да си търпим?

 
Преглед на профил ilieva123 Рейтинг: 272 Неутрално
18 юли 2012 17:17 56
- +Оценка
+1

Не мислите ли че на политическата воля трябва да се помогне, като се направи една гражданска инициатива, която да действа, да алармира институциите, да събира сигнали, да обединява предложенията.

Когато темите получат необходимата гласност, властимащите ще се почувстват принудени да ги чуят.

 
Преглед на профил tonibajdarov Рейтинг: 162 Неутрално
18 юли 2012 17:40 57
- +Оценка
+1

На липсата на политическа воля се помага само по един начин - ГЕНЕРИРА СЕ НОВ ПОЛИТИЧЕСКИ ПРОЕКТ ЗА ИЗБОРИТЕ ДОГОДИНА И СЕ ПОМИТАТ БЕЗВОЛЕВИТЕ ОТ СЦЕНАТА! ;)

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Неутрално
25 юли 2012 19:22 58
- +Оценка
+1

Където може.

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

С парите от облигациите фискалният резерв достигна 6.5 млрд. лева

В края на месеца спестяванията на държавата ще достигнат 7 млрд. лева