Регистрация

// Политика и икономика / България

20 25 юли 2012, 17:03, 8223 прочитания

Георги Български: В България образованието по финанси е далеч от реалността

Членът на съвета на директорите и ръководител "Търговия, емитенти и членство" в Българската фондова борса пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

В какво се превръщат дипломите

Попитахме девет млади професионалисти кое е най-важното, което са научили в университета

22 юни 2012

Джамил Салми: Финансирането трябва да е свързано с качеството

Експертът на Световната банка в областта на висшето образование пред "Капитал"

23 мар 2012

Разделени заедно

Пет идеи как да се сближат бизнесът и образованието

23 мар 2012

Студентите на Американския университет се реализират най-добре

Икономистите са повече от завършилите всички инженерни и природно-научни направления, взети заедно

22 мар 2012


Профил

Георги Български е член на съвета на директорите и ръководи "Търговия, емитенти и членство" на Българската фондова борса. Това лято за втори път тя партнира на фондация "Атанас Буров" в организацията на лятно училище за студенти 3-4 курс и магистри с фокус върху капиталовите пазари. Георги Български е сертифициран финансов аналитик – CFA, като има и сертификати в областта на финансовия риск мениджмънт FRM и управлението на алтернативни инвестиции CAIA. Разговаряме с него за изводите от проведеното лятно училище, на което той беше академичен координатор, и като цяло за финансовото образование в България.
Тази година Българската фондова борса подкрепи фондация "Атанас Буров" в организацията и провеждането на лятното училище на тема "Капиталови пазари". Какви са впечатленията ви от училището и от представянето на студентите, които бяха подбрани да участват в него?

- Лятното училище беше изцяло практически насочено. Студентите трябваше да забравят това, което са научили в университета, за да могат да разберат лекциите и практическите упражнения, подготвени от хора от този бизнес. С други думи, късаме връзката с академичните среди почти напълно. Още от първия ден научихме студентите защо своевременния достъп до качествена финансова информация е важен, научихме ги и откъде да взимат нужната им финансова информация. Освен това правиха финансов анализ директно в ексел, така както го правят всички анализатори по света.
 
Т.е. обучението е било съвсем от А?

- Именно. Например в самото начало директор за връзки с инвеститорите им обясни как се "произвежда" финансова информация за инвеститорите и как се скъсява информационната асиметрия в инвестиционния бизнес. След това в продължение на три дни колеги финансови анализатори и портфейлни мениджъри им показваха какво точно да гледат във финансовите отчети, докладите и другите документи на компаниите и какво точно означава за компанията да е прозрачна и мениджмънтът качествен. В логическо продължение запознахме студентите и как се прави оценка на облигации и акции.

Всички лектори в лятното училище им помогнаха да направят връзка между цифрите, докладите за дейността и това, което се случва във финансовия свят. Тази година отделихме специално внимание на корпоративното управление, макроикономиката и пазарния риск, което им помогна да видят финансовите отчети през различна перспектива. Накрая заедно работихме върху създаването на портфейл чрез конкретен казус, на база на който трябваше да подберат дадени инструменти, които по-рано, по време на училището, са анализирали.

През целия този процес професионалисти от инвестиционната сфера работиха със студентите и им даваха насоки: как да изчислят историческа доходност, дивидентна доходност, кои ценови редове да използват; как да разчетат казуса на клиента, т.е. кое е важно или маловажно от информацията, която той дава. Реално казусите са доста сложни. Ако мога да направя сравнение, те са близки до казусите от третото, най-сложно ниво, на международния сертификат CFA.
 
Това не е ли твърде сложно за студенти?

- Доста сложно е. Затова първото нещо, което им казвам, е обръщението на Йода към Люк Скайуокър от "Междузвездни войни": Трябва да "отучите" всичко, което досега сте научили (You must unlearn what you have learned).
 
Споменахте целта ви да скъсате връзката на студентите с академичните среди. Това означава ли, че тези среди са далеч от реалните нужни на бизнеса?

- До голяма степен да. Първо, има много пропуски във висшето образование. Освен това много малко от колегите в образователната система са били реално в инвестиционния бизнес. Допълнително учебниците, по които се работи в повечето ВУЗ-ове, са доста остарели, а теорията в тях си остава теория. Няма практика да се прави анализ и оценка на финансови инструменти в ексел…
 
Т.е. липсва всякаква практическа работа?

- Да, до голяма степен е така. Затова и лятното училище беше изцяло практически насочено - активна работа в ексел. Поставихме акцент върху меките умения на студентите - презентиране и постоянна работа в екип – умения, без които в бизнеса не може. Моите наблюдения са, че отборите, които работят в екип, се представят много по-добре и по-убедително.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил bonzoo Рейтинг: 205 Неутрално
25 юли 2012 18:04 1
- +Оценка
-2 +44

Съгласен съм напълно. За всички, които искат да получат качествено финансово образование на достъпна цена има международни сертификати като CFA, FRM, PRM и др., които предлагат в пъти по-добро образование от българските ВУЗ-ове.
Следва да се има в предвид, обаче, че всеки един от тези сертификати изисква адски много труд, самодисциплина, отдаденост, лишения и търпение - все качества, които повечето хора не притежават в достатъчна степен.
Колкото до "дипломата" обаче, ако един човек със CFA кандидатства за държавна работа като финансист, реално сертификатът му няма никаква тежест, защото в чиновническите изисквания обикновено се пише: магистърска степен по финанси, икономика и т.н. Абсолютно безумие!?!

 
Преглед на профил Мазен чех Рейтинг: 707 Неутрално
25 юли 2012 18:34 2
- +Оценка
-38 +12

Икономическото образование да се смята за висше е смешно, това си е точно за някакви курсчета след средното.

_____

икономист - неграмотник с диплома
 
Преглед на профил vvv Рейтинг: 174 Неутрално
25 юли 2012 21:22 3
- +Оценка
-4 +27

Господин Български, не бъдете толкова жесток към дъртите костилки, които си мислят, че разбират от финанси, и към глупаците, които са им повярвали и са се записали в тези специалности!:)

 
Преглед на профил dow_jones Рейтинг: 523 Неутрално
26 юли 2012 00:53 4
- +Оценка
-23 +9

Пълен надувалник ;)

 
Преглед на профил daskal1 Рейтинг: 763 Неутрално
26 юли 2012 05:33 5
- +Оценка
-2 +12

Наистина, къде и какво са учили и къде са практикували преподавателите по финанси у нас. Старата поговорка "койо може го прави, който не може -преподава" май важи и днес (и за пишещия).
Добре би било да поканят българи завършили в добри чужди университети-програми като млади преподаватели, но трябва да се помисли за съответно заплащане;По-реално е да поканим дори само за семинари/модули от две-три седмици българи които я работят тази пуста финансова работа в банки и големи корпорации в развити страни - много ще се отзоват практически безплатно да проведат семинар за студенти от горни курсове, аспиранти, и преподаватели, ама после как да се оправдае редовното ниво на преподаване...?

 
Преглед на профил sysitos Рейтинг: 5 Неутрално
26 юли 2012 10:37 6
- +Оценка
+15

Факт е че човек трябва да полага усилия и да се интересува допълнително, за да постигне нещо в сферата, която е избрал. Никъде информацията не се налива с фунийка и всеки сам избира докъде иска да стигне. Университетът е основа, всичко останало е воля, мотивация и организация. Ако някой е дошъл за тапия, обвързването на образованието с практиката ще направи от него същия чиновник, какъвто би бил и иначе. Така че процесът е двустранен. Разбира се на неорентирания студент ще му е много по-полезно да срещне и практици, защото изборът му ще бъде много по-лесен и обоснован.

 
Преглед на профил jpcologne Рейтинг: 8 Неутрално
26 юли 2012 10:44 7
- +Оценка
+20

Безметежността на българската образователна система има дълбоки корени и е продукт на един дълъг, тягостен, мълчалив процес. Едно събитие, каквото е лятното училище на фондация “Буров“, е способно да остави дълбока следа в индивидуален контекст, но притежава ли силата да подтикне към промяна на една цялостно деформирана система?

Посланието на фондация “Буров“ и г-н Български предизвиква и ще предизвиква уважението на редица млади хора, но и то, и ехото на тази статия ще бъдат погълнати от реалността, ако останат единствени по рода си.

 
Преглед на профил hristostefanov Рейтинг: 331 Неутрално
26 юли 2012 11:28 8
- +Оценка
-3 +16

Едно правилно твърдение: Висшето образование в България е на много ниско ниво.

Подплатено с грешна аргументация. Грешна, защото университетът не е и никога не е бил институция, която да учи на занаят. Затова си има техникуми.

Целта на университета е да те научи да мислиш, за да можеш да се справяш по-лесно във всяка нова ситуация. И всъщност фактът, че студентите все пак са схванали бързо как се работи с тези "неземни" ексел-таблици показва, че в конкретния случай целта на университета е била изпълнена.

Екселските таблици на г-н Български са базирани на някаква теория. Коята е напълно възможно рано или късно да бъде развенчана, както през цялата човешка история се е случвало с всички теории. И тогава хората които не знаят нищо друго освен как се работи с тези таблици биха били в неловка ситуация.

 
Преглед на профил Seola Рейтинг: 1523 Весело
26 юли 2012 11:32 9
- +Оценка
-17 +9

Сатията лъха изключителна доза олигофрения но не защото е написана зле напротив добра е но специфично що се отнася до финансовата компетентност на гологлавият олигофрен от снимката много е спорно какво сеопитва да каже трози тиквенник но не това друго е по важното а именно докога в финансовите среди ще се мораят неадекватни лумпени и ще асоциират междузвездни войни с финансови параметри
всеки потенциален клиент на тези циркаджии има защо да се притесни относно парите си .
Какво значи да отучат всичко което са научили само пишман измисления на снимката знае .Но още по веселата част е че той е руководител Членство в Булгаристанската Фондова Борса (ако въобще адекватно може да разбере иронията в това че имаме борса :-)

_____

The extremism in the defense of liberty is no vice! And let me remind you also that moderation in the pursuit of justice is no virtue.
 
Преглед на профил peaspiring Рейтинг: 670 Любопитно
26 юли 2012 11:43 10
- +Оценка
-6 +9

Интересно би било да разберем каква е точно практиката на г-н Български в инвестициите. Освен че има един куп сертификати, чете лекции и е чиновник в БФБ (което не е съвсем като да управлява портфейл), нещо друго реално прави ли?

Бизнесът с обученията си е като всеки друг бизнес - трябва да се продава...

 
Преглед на профил peaspiring Рейтинг: 670 Неутрално
26 юли 2012 12:39 11
- +Оценка
-2 +9

До коментар [#1] от "bonzoo":

Че какво би търсил човек със CFA на държавна работа??? CFA фокусира в/у портфолио мениджмънт и инвестиционен анализ, публичните финанси са засегнати дотолкова, доколкото имат връзка с инвестиционните решения.

 
Преглед на профил bonzoo Рейтинг: 205 Неутрално
26 юли 2012 14:07 12
- +Оценка
+6

До коментар [#11] от "peaspiring":

Най-вероятно нищо, но не е в това въпроса.

 
Преглед на профил Камен Рейтинг: 902 Неутрално
26 юли 2012 14:34 13
- +Оценка
-2 +23

Това, което се учи в чужбина или пък самостоятелно като СФА, никога няма да го ползваш ако работиш като финансист в БГ.
Да разгледаме двете главни области на финансите:
- Инвестиционен анализ: на БФБ какво ще ми анализират новоизлюпените финансисти от лятното училище? Че колко ликвидни инструменти имаме ние, как ще смятат волатилност и Блек-Шолс, как ще оценяват МБС и разни други инструменти, дето тук никога не са ги чували? И на базата на какво ще ги оценяват - на база отчета, заверен от леля Гинка счетоводителката, по българските счетоводни стандарти?
- Корпоративни финанси: още по-зле. Тук шефът на финансиста няма да иска да разбере колко ИРР ще изкара даден проект, а "за колко години ще си избие парите". То за това ексел не ти трябва, и с елка става. Също така шефът ще иска финансистът активно да дава идеи как да мамим държавата за данъци, чуждите партньори за фиктивни сделки със свързани лица, и миноритарните инвеститори също. Как това се връзва с частта по бизнес-етика, която са изучавали?

За третата област - публичните финанси - няма да говоря, че там пък батакът е пълен.

 
Преглед на профил Александра Попова Рейтинг: 206 Неутрално
28 юли 2012 12:03 14
- +Оценка
-2 +11

Като човек преминал през "Лятното училище",организирано от Фондация Атанас Буров, мога да споделя, че хора като Георги Български и Тихомир Каунджиев - хора донесли образованието и опита си от САЩ и Европа, отделят от времето си и наистина помагат на младите хора да се сблъскат с реалността и да се откъснат от теорията. Образованието в България, без знамчение в кой ВУЗ и коя специалност, не е качествено, не само от тееоритични познания, които предлага, но и от липса на практически допир с бизнеса. Както споделя Георги Български проблема е в комуникацията между 3 - те страни - ВУЗ, бизнес и студенти. От личен опит мога да споделя, че ми беше много трудно да си намеря стаж (неплатен при това), по време на който да успея да се докосна до реалното ежедневие на работещ екип. Мениджърите не са отворени към подобни програми. За мое съжаление сега работя в сфера, в която не искам да се реализирам, защото не успях да се преборя с представителите на интересите и образованието ми!!! Когато и 3 - те страни станат по - активни нещата ще изглеждат по различен начин. Аз ще чакам тази промяна и ще се радвам да я видя! :)

_____

Александра
 
Преглед на профил atomfan Рейтинг: 5 Весело
28 юли 2012 22:08 15
- +Оценка
-6 +3

Radoslav Panchev Да бе да... финанси и реалност?! Като в рекламата как един мармот завива шоколад...:) Я се скрий..... сигурно е платил 40 000$ за нещо,което на мен ми струваше само 1800$ в УНСС. И какво е това превъзнасяне на Exel... тоя за SQL или MatLab не е ли чувал...?! За БФБ не искам и да коментирам...мисля, че да се коментира пералнята ПЕРЛА05 е в пъти по-достойно... Хайде приятни сънища!

 
Преглед на профил hristostefanov Рейтинг: 331 Неутрално
31 юли 2012 14:54 16
- +Оценка
+1

До коментар [#14] от "Александра":

Александра, наистина в България сякаш липсва връзката между бизнеса и студентите. За бизнеса един студент е рикс, че не знае абсолютно нищо и практически не само че не върши работа, но и губи времето на останалите служители, които трябва да му обясняват. За една фирма един стаж би бил на сметка само при продължителност от около година.
За да получиш примерно 160 лева колкото грубо е нетото на една минимална работна заплата, работодателят ти плаща към 445 лева. Ако сметнем и останалите разходи, като наем на офис, осигуряване на компютър, телефон, интернет, намаляване на продуктивността на останалите служители, един студент струва всъщност не малко пари. А самият студент се чувства експлоатиран защото си мисли - е аз за 160 лева очакват и да работя ли?

 
Преглед на профил Александра Попова Рейтинг: 206 Неутрално
31 юли 2012 19:29 17
- +Оценка
+2

До коментар [#16] от "hristostefanov":

Виж сега Христо, не мога да оборя фактите, които посочваш, но не смяташ ли, че е по - добре една фирма да загуби посочените от теб средства, за известен период, през който да обучи 1 - 2 - ма млади хора, със свежи идеи и "хъс" за работа, отколкото да плаща пълни заплати на персонал, който малко или много си е създал рутинни работни навици и накрая резултата да е един и същ - в най - лошия вариант - разочарование. Новия служител, студент или не, се нуждае от обучение, няма как, в това съм убедена. Дори да сменяват работно място от един и същ бранш (пример банка), и двете места са банки, но начин на работа, софтуер, цели и мисия са различни... А останалите административни разходи, които посочваш са ежемесечни и не зависят от новия служител. Много е относително - и служителя и работодателя поемат риск при предприемане на действите да работят заедно! Затова работим на свободен пазар, на който и харата са стока, колкото и грубо да звучи... :( Не ти харесва, сменяваш го... Затова сме и различни, едни служители, без значение студенти или не са способни и го доказват, други - не. Цената не винаги е най - важна, но все пак "стоката" трябва да се пробва и ако е качествена да получи полагащото й се, което вече е проблем от страна на бизнеса. Дано рано или късно интересите и на двете страни да съвпаднат! ;) ....

_____

Александра
 
Преглед на профил hristostefanov Рейтинг: 331 Неутрално
1 авг 2012 14:57 18
- +Оценка
+1

До коментар [#17] от "Александра":

Здравей, Александра, права си, че фирмите трябва да гледат на студентите като на инвестиция. Но всяка инвестиция е нещо дългосрочно. Както написах в предишния ми пост, заслужава си само ако стажът е с продържителност от поне една година и нагоре.

Колкото до това, че стоката трябва да се пробва - пробването е скъпо. Това да назначаваш служители и да ги сменяш докато си намериш подходящи е почти като това да си купуваш всеки месец нов мобилен телефон и да изхвърляш стария докато установиш коя марка и модел най-много ти харесва. Ситуацията щеше да е много по-лека, ако българската образователна система беше на достатъчно високо ниво, че да намалява информационната асиметрия между кандидатстващите за работа и работодателите. Ако работодателят знае - добре среден успех от 5.20 от този университет значи това и това, тогава назначаването на студенти не би бил толкова голям риск колкото е сега.


 
Преглед на профил Александра Попова Рейтинг: 206 Неутрално
3 авг 2012 20:54 19
- +Оценка
+2

До коментар [#18] от "hristostefanov":

:) и двамата сме на едно и също мнение! Както посичх риска е и за двете страни! Важно е да има свободни позиции за всички желаещи да работят, а не да се наемат хора с връзки, който не могат да стъпят и на малкия пръст на хората завършили с много добри оценки, желание да се развиват и наистина имат нужда от работа! това е накратко ситуацията в България! Няма място за съвестни млади хора, искащи да работят в сферата, която са си избрали за развитие, защото там са хора, които нямат нужда от това, а да се водят някъде на работа, за да не ги укоряват... Няма значение, дано един ден за следващите поколения след нас положението да се промени! :)

_____

Александра
 
Преглед на профил Plamski Рейтинг: 8 Неутрално
26 ное 2012 21:57 20
- +Оценка
+2

Съгласен съм с Г-н Български. Лично аз тази година придобих бакалавърска степен по Финанси в ИУ-Варна. За съжаление в цялата катедра имаше само 2-ма млади асистента с опит в практиката, чиито упражнения протичаха по метода на фондация "Атанас Буров". Аз лично не съм удовлетворен от наученото. Огромна роля в образователния процес играе личната мотивация и желание да се развиваш. Разбира трябва да съществува и подходяща среда, в която да прилагаш идеите и наученото. За съжаление българския финансов сектор не е развит до такава степен, че да предложи практическа работа и опит в това направление. Да се надяваме на повече подобни инициативи...

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

Затрудненията пред строителния бизнес продължават

Освен броя на новите сгради намаляват и обемите на инфраструктурните проекти