Регистрация

// Политика и икономика / България

32 9 авг 2012, 12:36, 3367 прочитания

Търговският дефицит за полугодието се удвоява (обновена в 18:10)

Вносът на инвестиционни стоки от трети страни нараства с 36%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Още по темата

В лятна дрямка или в зимен сън

Износът на България през юли замря около нулата. Експертите и бизнесът се въздържат от по-категорични прогнози, докато чакат първите есенни данни

10 сеп 2012

Микрорастеж

България успява да избегне повторна рецесия, но съживяването е анемично

14 авг 2012

България с минимален икономически растеж и през второто тримесечие

БВП расте с 0.2% на тримесечна база и с 0.5% на годишна

14 авг 2012

"Елана трейдинг" и Saxo Bank: Липсата на решения влошава европейската криза

Анализаторите очакват петролът, златото и акциите да тръгнат нагоре до края на годината

11 авг 2012

Променена методика S&P вдигна краткосрочния рейтинг на България

Оценките на пазара и на агенциите вече се разминават

10 авг 2012

Първи добри сигнали за икономиката

Да се правят смели прогнози е рано, защото проблемите в еврозоната продължават

7 авг 2012

Промишленото производство забавя темпове, но расте на годишна база

Химическата промишленост рязко свива производството си

7 авг 2012

Вносът продължава да расте по-бързо от износа

Търговският дефицит също се увеличава - със 147%

10 юли 2012
България е удвоила търговския си дефицит през първото полугодие, показват данните на Националния статистически институт.

За периода януари - юни той е 3.89 млрд. лв., а за първите шест месеца на миналата година търговското ни салдо беше на минус с 1.86 млрд. лв.

Причината е, че вносът расте по-бързо от износа: с 12.9% до 23.29 млрд. лв. или четирикратно по-бързо от експорта: 2.8% до 19.4 млрд. лв.

Голяма част от увеличението идва от покупката на инвестиционни стоки и това може да е е сигнал, че българската икономика започва да се раздвижва. Според някои икономисти обаче ръстът на инвестиционен внос тръгва от много ниска база. Затова е нужно да се запази в по-дълъг период от време, преди да започне да генерира сериозен икономически растеж.

Машини и горива

На този етап статистиката публикува разбивка на вноса и износа към юли по стокови групи само за търговията с трети страни, т.е. извън Европейския съюз. От тях се вижда, внесените машини и оборудване са 14% от целия внос от трети страни. В сравнение с миналата година пък покупката на инвестиционни стоки се увеличава с 36.8% и по темп на растеж това е водещата стокова група в структурата на вноса. Горивата продължават да заемат най-голям дял във вноса - 51% (5.15 млрд. лв.), а спрямо първата половина на миналата година за внос на горива България е платила 14.5% повече. 

Нови пазари

Износът към трети страни също се доминира от горивата, като за полугодието българските рафинерии са преработили и продали извън ЕС продукция за 2.18 млрд. лв., или с 4.9% повече на годишна база. Втори по дял в износа са междинните продукти - 1.68 млрд. лв. (намаление от 1.1% на годишна база), а българските добивни компании са изнесли с почти една трета повече продукция спрямо година по-рано. Хранителната промишленост също увеличава износа си - с над 21%.

Като цяло през второто тримесечие износът е нараснал с 8.7% на годишна база и така заличава спада от първото с 3.1%. Само за юни продадените в чужбина стоки са с 10.7% повече спрямо година по-рано. Увеличението идва по линия на експорта трети страни, което може да означава, че българските компании успяват да намерят нови пазари за продукцията си. Европейският съюз обаче продължава да е доминираща дестинация, като почти две трети от продукцията за износ е предназначена за там.

Неясно бъдеще

Затова според повечето анализатори представянето на експортния сектор ще зависи главно от състоянието на икономиките в еврозоната. Повторна рецесия там заплашва да свие търсенето за българска продукция. В този случай незасегнати ще останат компаниите от хранителната промишленост и фармацевтиката, но те не са водещи експортни отрасли.

В последния си доклад Европейската банка за възстановяване и развитие коментира, че износът ще се окаже над предварителните очаквания, ако дълговата криза не излезе извън контрол.

"Износът отново започва да расте, като Китай се оформя като нов пазар за мед. Големият проблем, е че износът ни се състои основно от суровини. Това прави България зависима от международните цени, а добавената стойност от последваща обработка и производство се реализират в някоя друга държава", коментира Десислава Николова, която е старши икономист в Института за пазарна икономика.

Тя допълва, че тенденцията да расте вносът на инвестиционни стоки е положителна и се затвърждава от последните данни на статистиката.

Петър Чобанов от Института за нов икономически напредък обаче е на мнение, че през последните години инвестициите са спаднали много и затова трябва увеличението на вноса да се запази за дълъг период, преди да видим сериозен икономически растеж. "

Потреблението не може да се е ускорило значително въпреки позитивните очаквания на домакинствата и смятам, че тази година няма да имаме растеж на БВП, поне в номинално изражение", обяснява Чобанов. Според него вероятността от нова рецесия в еврозоната е висока, а ако тя се повтори, българските износители ще са първите засегнати.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

32 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1446 Неутрално
9 авг 2012 14:19 1
- +Оценка
-40 +24

1. Структура на вноса - като на бананова република;
2. Структура на износа - също;
3. Търговски баланс - отрицателен;
4. Валутен - кой ли го смята вече, добре, че емигрантите пращат по 2 милиарда годишно и Дянков пуска по някоя емисия ДЦК.

Чакам колегите с розовите очила да се хвърлят на амбразурата с "добрите сигнали за икономиката" от НСИ и да обяснят как всичко е О.К.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 14:26 2
- +Оценка
-13 +33

Ключарю гледам бързаш първи да помразиш след всяка нова статия.
Сигурно се чустваш удовлетворен ?
Иначе представително за това какво става през годината ще се разбере най-рано след 9 месечието - когато е направен голяма част от износа на земеделска продукция и е привършил летния туристически сезон.

 
Преглед на профил rosko1306 Рейтинг: 667 Неутрално
9 авг 2012 14:46 3
- +Оценка
-20 +17

До коментар [#2] от "bz":

Да, виждам, че се съгласяваш с ключаря в заключението му за структурата на вноса - като на бананова република - земеделска продукция с 0 (нула) добавена стойност...... Прав си, и аз се съгласявам с теб, така е.

 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1446 Весело
9 авг 2012 14:48 4
- +Оценка
-21 +17

До коментар [#2] от "bz":

Май френд, за да не те правя аз за смях, намери сам данните за търговските ни баланси и ги огледай добре. Специалист...

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил nivi7876 Рейтинг: 311 Неутрално
9 авг 2012 14:52 5
- +Оценка
-11 +4

Защо ли на такива статистики вече не ми се вярва!? Много голям процент от вноса е сухопътен т.е. с камиони ,ако въобще имаше такъв момент то цените на транспорта нямаше да бъдат толкова смешни!

 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 14:55 6
- +Оценка
-9 +24

Да, виждам, че се съгласяваш с ключаря в заключението му за структурата на вноса - като на бананова република- цитат на коментар #3 от “rosko1306”

Не съм съгласен естествено.
Сигурно си чел статията в Капитал за производството на автомобилни части в България - това е ново за страната и не бих казал че е без добавена стойност.
Основното което ни крепи е туризма - в който надценките рядко падат под 100% и на практика е чист износ тъй като клиентите са преобладаващо чужденци.
Разбира се има какво да се направи по въпроса с износа на жито и други първични продукти ... но това в последните 67 години никой не е успял да го направи още.

 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 14:56 7
- +Оценка
-7 +14

Май френд, за да не те правя аз за смях- цитат на коментар #4 от “КЛЮЧАРЪ”

Въх направо се разтреперах от страх ...

 
Преглед на профил sceptic_vgk Рейтинг: 331 Неутрално
9 авг 2012 15:12 8
- +Оценка
-11 +6

Що е БВП (брутен вътрешен продукт) на една страна в света?
Примерно:
The total market value of all final goods and services produced in a country in a given year, equal to total consumer, investment and government spending, plus the value of exports, minus the value of imports.

Read more: http://www.investorwords.com/2240/Gross_Domestic_Product.html#ixzz2338kb7pq

"...plus the value of exports, minus the value of imports."
Отрицателният нетен износ директно "изяжда" БВП.
За цялата 2011 година мисля, че външнотърговския дефицит беше близо 2 млрд. евро.
Тази година до края на април бе с около 500 млн. евро по-зле.

 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
9 авг 2012 15:18 9
- +Оценка
-2 +14

До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":

Общия валутен баланс е традиционно положителен, къде емигранти, къде кредити отвън, къде статия "Пропуски и грешки" на БНБ, която смята разликата между парични потоци по статистика и реалните движения по валутните резерви (сив износ, евро по джобовете, пари от наркотици и т.н.). А вноса върви с валутния баланс - има приходи във валута - има внос, няма валута - няма внос. Тоеритично можем да поддържаме до безкрайност отрицателен търговски и положителен общ валутен баланс.

 
Преглед на профил panzerino Рейтинг: 950 Неутрално
9 авг 2012 15:19 10
- +Оценка
-15 +13

430 млн евро износ на високотехнологично производство.
Това е бюджет на 3-4 елитни немски болници за година.
Бюджет на Университета в Кеймбридж->>> 6.8 МЛРД долара ГОДИШНО- износ на високотехнологично производство на Бг - 430 МЛН евро.

Това само казва всичко.

 
Преглед на профил panzerino Рейтинг: 950 Неутрално
9 авг 2012 15:21 11
- +Оценка
-20 +3

по въпроса с износа на жито- цитат на коментар #6 от “bz”

Няма какво да се изнася. Производството едва стига за Бг нужди.
От 30 години все за зърнени кризи слушаме всяко лято.
Аман.

 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
9 авг 2012 15:23 12
- +Оценка
-3 +13

До коментар [#8] от "sceptic_vgk":

"...and services" - софтуер, кол центрове, туризъм - пак износ, но не в стоките. Виж и предното ми мнение за валутния баланс. Освен това вносни стоки участват във генерирането на вътрешния БВП, без внос БВП би намалял с повече от сумата на вноса.

Не твърдя

 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
9 авг 2012 15:24 13
- +Оценка
-2 +14

... че сме цъфнали и вързали, но е хубаво да имаме реален поглед върху ситуацията.

 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1446 Неутрално
9 авг 2012 15:29 14
- +Оценка
-14 +13

До коментар [#7] от "bz":

Хем разправяш, че не си струва времето да спориш, хем ти трябваха пет минути за да се покажеш след първия коментар.

Май френд, не поставяй нещата на лична основа. Става въпрос за голи цифри, показващи хала на малката ни икономика. Дали ще трепериш или не си е твой проблем. Факт е, че от 2009г. до сега са загубени 400 хиляди работни места, сумарният ни външнотърговски дефицит за последните 10 години е 40 милиарда евро, контрабандата цъфти, а Боко и клоуните му "замразяват" цени.

Ако аргументацията ти стига само дотам, да си сложиш плюс на коментара, май наистина не си струва времето.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 15:32 15
- +Оценка
-3 +21

Няма какво да се изнася. Производството едва стига за Бг нужди. - цитат на коментар #11 от “panzerino”

Ама ти сериозно ли ?!?
Производство за 2011 година 4.1 милиона тона - Българска консумация 1.5 милиона тона. То затова и миналата година се изнесоха над 2.5 милиона тона. Само за предния месец сме изнесли 524 000 тона - има го в статия на Капитал ако не вярваш на други източници.
Така че в това отношение си в дълбоко заблуждение.

 
Преглед на профил jokorosic Рейтинг: 271 Неутрално
9 авг 2012 15:33 16
- +Оценка
-9 +5

До коментар [#2] от "bz":

Аз имам повече доверие на годишните статистики, както и на ревизиите.

 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
9 авг 2012 15:33 17
- +Оценка
-1 +22

До коментар [#11] от "panzerino":

От Жан Виденов насам не се сещам за зърнена криза, а цените на пшеницата вървят винаги с тези по света, щото е борсова стока. Производството ни тази година е 4 милиона тона, потреблението е около 2 милиона тона

Поне си проверявайте информацията.

 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 15:49 18
- +Оценка
-5 +16

сумарнят ни външнотърговски дефицит за последните 10 години е 40 милиарда евро, контрабандата цъфти, а Боко и клоуните му "замразяват" цени.- цитат на коментар #14 от “КЛЮЧАРЪ”

Голяма глупост си написал.
Ето ти линк към официална информация по въпроса:
http://www.nsi.bg/ORPDOCS/fTrade_1.1.2.3.xls
Ето няколко цифри в милиони левове:
Търговско салдо FOB/CIF:
2008: -19343.5
2009: -10123.8
2010: -7204.5
Та правителството на ГЕРБ благодарение и на световната криза е смъкнало дефицита близо 3 пъти между 2008 и 2010.
А тези приказки Боко, Цоко и т.н. не ме впечатляват - само доказват интелектуалното ти ниво.

 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 654 Неутрално
9 авг 2012 17:02 19
- +Оценка
-9 +16

До коментар [#18] от "bz":

Защо се заяждаш с хората на персонална основа? Защо не коментираш по същество, например първите две изречения от статията? Да ти ги цитирам: "България е удвоила търговския си дефицит за първото полугодие, показват данните на Националния статистически институт. За периода януари-юни той е достигнал 3.89 млрд. лв., докато за същите месеци на миналата година беше 1.75 млрд. лв."
Така ли е или не е така?
Колкото ти и останалите Боковисти да дрънкате за жито, туризъм, пари от наркотици (!) и сив ИЗнос (хахахахаха), фактите си остават факти - в България не се произвежда почти нищо с висока добавена стойност, че даже и с ниска явно - та ние внасяме дори домати.
За да не ме обвиниш, че и аз се заяждам без да излагам факти, ето ти два броя:
- Субсидиите за зърнопроизводителите са 800 млн. лв. за 2012
- 2 млн. тона пшеница струват 1 млрд. евро с доставка.
Айде, сядайте с Миро да смятате колко Бентлита и Кайени са това. Но не забравяйте, че с житото тази година ударихте кьоравото, но от папура и семето няма да има далавера.
Догодина може да пробвате и слънчева енергия да пласирате - все пак сме номер едно по мощности.
И още един факт бонус: За 6 месеца от България са излезли 4 млрд. лева, т.е. по над 650 лева на калпак, т.е. по над 100 лева на калпак на месец. А средномесечният доход на калпака е 300 лева.

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 654 Неутрално
9 авг 2012 17:06 20
- +Оценка
-11 +14

И нещо, което прочетох днес и силно ме озадачи:
"Надяваме се Русия да не забрани износа (на пшеница) и това да се отрази на международните пазари, коментира още Найденов."
Аве, Миро, селско парче такова, ако се отрази, нали ще се отрази НАГОРЕ бе, идиот такъв, т.е. ние като износител ще спечелим ПОВЕЧЕ.

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
9 авг 2012 17:35 21
- +Оценка
-4 +10

До коментар [#19] от "Напукист":

Боко е хитър селски шмекер, Цецо е най-тъпия министър в историята, Миро е най-гнусния популист. Субсидии не трябва да има за нищо.

Боковист ли съм?

Горните факти не променят другите факти. Какви пари са влезли и излезли се гледа в общия валутен баланс, не в търговския.

Сив износ има - имам клиенти от чужбина - мятат в багажника и бягат - ни фактура, ни дявол. Имам приятел - слага дограма в чужбина - товари буса и потегля.

 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
9 авг 2012 17:57 22
- +Оценка
-3 +11

Да ти ги цитирам: "България е удвоила търговския си дефицит за първото полугодие, показват данните на Националния статистически институт. За периода януари-юни той е достигнал 3.89 млрд. лв., докато за същите месеци на миналата година беше 1.75 млрд. лв." - цитат на коментар #19 от “Напукист”

Никой не отрича числата за първите 6 месеца.
Гледам обаче че не искаш да коментираш дефицита по време на тройната коалиция за 2008 г 19.3435 към 3.89 за 6м на 2012.
Как ти звучи ?
На мен ми изглежда като 3 към 1 при положение че 2-то тримесечие има същото съотношение което по никакъв начин няма да стане по описаните по горе от мен причини.

Аве, Миро, селско парче такова, ако се отрази, нали ще се отрази НАГОРЕ бе, идиот такъв, т.е. ние като износител ще спечелим ПОВЕЧЕ.- цитат на коментар #20 от “Напукист”

Ще спечелиш ако си износителя, ако си народа на който ще му вдигнат хляба няма да спечелиш. А Найденов мисли за избирателите които ще гласуват след 1 година не за 15-те спонсора на БСП които са основните износители.

Защо се заяждаш с хората на персонална основа?- цитат...

Прочитане на целия коментар
на коментар #19 от “Напукист”

Знам аз всички комунисти са много обидчиви когато ги хванеш че си измислят.

 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 654 Неутрално
9 авг 2012 21:26 23
- +Оценка
-3 +5

До коментар [#21] от "mrvip":

Сивият износ е пренебрежимо малък в сравнение със сивия внос, не мислиш ли? Фиктивният износ, свързан с точене на ДДС, какъв ли процент от тези 19.4 млрд. съставлява?
Верно ли е например за 6 месеца "българските рафинерии са преработили и продали извън ЕС продукция за 2.18 млрд. лв." при условие, че Лукойл уж прави оборот от 3 млрд. долара годишно?
Може би греша някъде в сметките, защото тези данни навеждат на мисълта, че или българските рафинерии са на всеки километър, или че Лукойл работят само за износ, и то с нефт, който им пада от небето. Признавам, не съм специалист и нямам нищо против да бъда коригиран, ако греша.
Но и с просто око се вижда, че нещата не отиват на добре.
Няма нужда да сравняваме непрекъснато ситуацията с тази при предишните идиоти - тези нали уж дойдоха да оправят нещата, а цифрите (и не само те) показват точно обратното.
П.П. Извинявай, ако не си боковист.

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил Любо Рейтинг: 484 Неутрално
9 авг 2012 21:29 24
- +Оценка
-5 +3

До коментар [#22] от "bz":

Точно така, те освен това биеха малките негърчета, нали? И това дава право на ГЕРБ да ги бият също? Ще ви благословим догодина на изборите за всичките ви тарикатлъци. Ще дойде Видов ден и за вас.

_____

Любомир
 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 654 Неутрално
9 авг 2012 22:47 25
- +Оценка
-5 +4

Ще спечелиш ако си износителя, ако си народа на който ще му вдигнат хляба няма да спечелиш. А Найденов мисли за избирателите които ще гласуват след 1 година не за 15-те спонсора на БСП които са основните износители. - цитат на коментар #22 от “bz”

Амчи тогаз да беше станал не земеделски, а социален министър Миро-с-тъповатото-лице.
Не хлябът е скъп, а народът е беден. Нали се сещаш окъде идва разликата между двете? От 20 и кусур години така стоят нещата, кво да прайш. Повтарям: НЕ ХЛЯБЪТ Е СКЪП, А НАРОДЪТ Е БЕДЕН.
Правителството не може да направи нищо, за да промени първото. (Изключвам разни нефелни опити за замразяване на цени и други малоумщини.)
Но може да промени второто. Как? Ами като преразпределя благата, които икономиката генерира - основно нейно задължание. По-точно? Като си събира данъците от бизнеса и си изпълнява социалните ангажименти. Още по-точно? Като например взема процент от печалбата на зърнопроизводителя и го дава на бабата да си купи хляб, т.е. колкото повече печели първия, толкова повече ще има за втората, т.е. колкото по-висока е цената на пшеницата на световния пазар, толкова повече български баби ще могат да си купят хляб, макар и номинално по-скъп. Все пак говорим за ЕКСПОРТНО ориентиран отрасъл или поне ти така твърдеше, нъл тъй?
Друг е...

Прочитане на целия коментар
въпросът дали нашата държава работи на този принцип.
За мен е нелепо министър на земеделието да се тюхка, че подопеченият му отрасъл е ударил кьоравото с високи световни цени, още повече предвид това, че държавата е инвестирала 800 млн. лева точно в зърнопроизводството. Това е все едно да се тюхка, че има силна реколта. А може би според теб идеята да се субсидират зърнопроизводителите е да е по-евтин хляба догодина?

Знам аз всички комунисти са много обидчиви когато ги хванеш че си измислят. - цитат на коментар #22 от “bz”

Е, кажи сега, не си ли ти комуниста?

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1446 Весело
10 авг 2012 01:49 26
- +Оценка
-5 +4

До коментар [#25] от "Напукист":

Е, кажи сега, не си ли ти комуниста?- цитат на коментар #25 от “Напукист”


Остави го младия комсомолец, той толкова си може. Когато някой не вижда гората заради близките дървета, това е задълго, често завинаги.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил bta Рейтинг: 4482 Неутрално
10 авг 2012 02:01 27
- +Оценка
+4

Пти Станишиев беше по зле.

 
Преглед на профил bz Рейтинг: 913 Неутрално
10 авг 2012 07:32 28
- +Оценка
-2 +5

Ще ви благословим догодина на изборите за всичките ви тарикатлъци. Ще дойде Видов ден и за вас. - цитат на коментар #24 от “Любо”

Нещо ми се заканвате като че ли съм се кандидатирал за нещо или някъде и само от Вас зависи дали ще получа работата или не.
Само с омраза не става ... трябва и акъл.

 
Преглед на профил mrvip Рейтинг: 639 Неутрално
10 авг 2012 11:41 29
- +Оценка
-2 +7

До коментар [#23] от "Напукист":

Сив износ, фиктивен износ, марсиански износ, повишен внос, търговски дефицит, накрая БНБ като си преброи джеба и е на плюс. Нещата не са черно-бели - не сме добре, но и не вървим надолу.

България има два кусура - катастрофална демография (застаряло население,ниска раждаемост) и лоша бизнес среда (регулации, бюрокрация, корупция, съдебна система,образование). Поне второто е от компетенцията на властта, но тя е твърде заета с борба със "спекулата", проверки на цени с ДАНС и държавнодоговорени картели между веригите.

 
Преглед на профил dadam Рейтинг: 372 Неутрално
10 авг 2012 11:57 30
- +Оценка
-1

"...като Китай се оформя като нов пазар за мед."

Някой помни ли това - http://on.ft.com/Nrz7fQ ?

 
Преглед на профил hope Рейтинг: 2199 Неутрално
10 авг 2012 16:18 31
- +Оценка
-1

Ако се увеличава дела на покупките на инвестиционни стоки, това няма ли да проличи на пазара на труда, не се ли води статистика за откриването на нови работни места.
Дано да е така, както пишат и хората да инвесират, вчера пишеше, че спестяват, дори хората с бизнес.

 
Преглед на профил тимирут' Рейтинг: 1392 Любопитно
12 авг 2012 19:06 32

Имам дълбоко съмнение, че с неверни данни се пробват да ни опишат верни или поне вероятни тенденции. Няма как да стане, така дори манипулациите не са убедителни. Единственият вариант да се разбере какво е внесено от партньорите от ЕС или изнесено пак в рамките на съюза, е като се засече информацията с техните статистически и данъчни служби. Но извън рамките на съюза търговията с т.н. трети страни е пълна енигма, с изключение на САЩ, Канада, Япония, Южна Корея и вероятно още някоя високо развита икономика.
От там нататък всичко е мъгла. Никой не знае какво се движи от и към Русия, от Китай до България и през България за ЕС, от други страни от далечния изток - Индонезия, Малайзия, Тайланд и т.н. към България. Никъде няма точна информация какво карат камионите от Турция и арабските страни, но е ясно, че документите рядко отговарят на съдържанието. Никой не е сигурен в митническата стойност на каргото, или всъщност всеки е сигурен, че е занижена по пътя... Ами на въпроса колко пари минават "кеш" през границите и в двете посоки има ли верен отговор?
Така държава и фиск не се управляват. Нашите не успяват да подобрят и нормализират нещата, значи не искат. Иначе е много лесно - Нидерландия имат огромен внос и транзит през Ротердам, Германия също - през Хамбург, има от къде да се черпи опит. Но така е перфектно да се организират канали и да се събират пари от трафикантите. Пък после не ни искали в "Шенген"!?

_____

agrotuz_new
 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне

Държавата предвижда данъчни преференции за електромобилите

Националният план в подкрепа на този вид транспорт ще бъде внесен в Министерски съвет до края на август и може да влезе в сила още до края на годината