Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
21 18 ное 2012, 17:04, 6617 прочитания

Столица на колела

Общината обещава нови 66 км велоалеи до 2015 година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Столичната община се готви да инвестира близо 1 млн. лв. в "Ариана"

Общината търси изпълнител, който да обнови езерото в Борисовата градина

12 ное 2013

София чака 500 млн. лв. за транспорт

Общината се готви да набави парите чрез еврофондове и заеми през следващите четири-пет години

7 фев 2013

Мисия: Поумняване на транспорта

С европейски пари седемте най-големи града в страната ще дигитализират обществения превоз

18 сеп 2012
Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Какво старо, какво ново


Първите опити за велоалеи през 2005-2006 бяха нелепи - около 6 км очертания с жълта боя върху тротоарите в централната градска част, чиито трасета предизвикваха изумление и смях у софиянци. Истинската работа започна в периода 2008 - 2011 г., когато общината е изградила 20.6 км. Това е струвало над 5 млн. лева. Планираното строителство за 2012 г. пък е 8 км за близо 3 млн. лева, като някои от трасетата все още не са готови. Но за сметка на това вече са изработени и монтирани 60 стойки за заключване на около 600 велосипеда близо до велоалеите, метрото и др.

Освен да свърже вече готовите алеи в относително непрекъсната веломрежа, като добави още над 20 нови отсечки, програмата до 2015 г. си поставя задача да подобри атрактивността и удобството на колоезденето, за да бъде реална алтернатива на автомобилите. Това според общината ще се случи чрез повече велопаркинги, велогардероби и охраняеми стоянки. Веломаршрутите ще бъдат обвързани със спирките, метрото и парковата среда, но ще се следи съвместяването им с пешеходното движение. Община смята да осигури поддръжката на велотрасета, паркинги и пътните знаци, като същевременно с това ще рекламира колоезденето сред потенциалните велосипедисти. Столицата мисли и за привлекателността на този вид транспорт със създаването на велосипеден ринг около централната градска част. Друга част на плана е изграждането и на трасета за развлечение и отдих - такива ще има от кв. "Младост" до местността Камбаните, от Борисовата градина до Зоопарка и дори от кв. "Люлин" до Банкя.

Друга цел на Столичната община е под формата на публично-частно партньорство да се въведе услугата "обществен велосипед", каквато наскоро обяви, че въвежда, и община Бургас.



Бъдещето

Очакванията на общината са програмата да подобри качеството и развитието на транспорта, като превърне София в модерна и развита европейска столица. Промяната в начините на пътуване ще стимулира гражданите да предпочетат и използват алтернативни и здравословни форми на транспорт, ще намали задръстванията и ще се появи очакваният екологичен ефект, смятат авторите на плана.
Нормално е обаче да поглеждаме скептично към подобни големи очаквания. Тези резултати са факт например в Холандия, където велосипедната мрежа в цялата страна надхвърля 17 хил. км, докато в цяла България е под 50 км. Посоката обаче е правилна. А хубавата новина е, че общината работи в тясна координация със сдруженията на велосипедистите при планирането и проектирането на новите трасета. Никой не знае по-добре от самите колоездачи от какво точно имат нужда, за да заменят изцяло автомобилите с екологичната и удобна алтернатива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Емиграцията от България намалява 3 Емиграцията от България намалява

Живеещите зад граница сънародници са около 1.1 млн. души според доклад на "Отворено общество"

21 окт 2017, 724 прочитания

Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК

Председателството на Съвета на ЕС поставя България в изключително изгодна позиция

20 окт 2017, 2539 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Административна отрова

Планирано ограничение за осем рецепти на час в аптеките ще затрудни достъпа до лекарства

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Идеята на Христо Алексиев и Илиан Милинов за използване на енергията от играчките на детските площадки идва случайно

Карина Караиванова: Липсва доверие в капиталовия пазар

Новоизбраните заместници не са политически компромис, смята председателят на Комисията за финансов надзор

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете