Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
21 18 ное 2012, 17:04, 6670 прочитания

Столица на колела

Общината обещава нови 66 км велоалеи до 2015 година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Столичната община се готви да инвестира близо 1 млн. лв. в "Ариана"

Общината търси изпълнител, който да обнови езерото в Борисовата градина

12 ное 2013

София чака 500 млн. лв. за транспорт

Общината се готви да набави парите чрез еврофондове и заеми през следващите четири-пет години

7 фев 2013

Мисия: Поумняване на транспорта

С европейски пари седемте най-големи града в страната ще дигитализират обществения превоз

18 сеп 2012
Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Какво старо, какво ново


Първите опити за велоалеи през 2005-2006 бяха нелепи - около 6 км очертания с жълта боя върху тротоарите в централната градска част, чиито трасета предизвикваха изумление и смях у софиянци. Истинската работа започна в периода 2008 - 2011 г., когато общината е изградила 20.6 км. Това е струвало над 5 млн. лева. Планираното строителство за 2012 г. пък е 8 км за близо 3 млн. лева, като някои от трасетата все още не са готови. Но за сметка на това вече са изработени и монтирани 60 стойки за заключване на около 600 велосипеда близо до велоалеите, метрото и др.

Освен да свърже вече готовите алеи в относително непрекъсната веломрежа, като добави още над 20 нови отсечки, програмата до 2015 г. си поставя задача да подобри атрактивността и удобството на колоезденето, за да бъде реална алтернатива на автомобилите. Това според общината ще се случи чрез повече велопаркинги, велогардероби и охраняеми стоянки. Веломаршрутите ще бъдат обвързани със спирките, метрото и парковата среда, но ще се следи съвместяването им с пешеходното движение. Община смята да осигури поддръжката на велотрасета, паркинги и пътните знаци, като същевременно с това ще рекламира колоезденето сред потенциалните велосипедисти. Столицата мисли и за привлекателността на този вид транспорт със създаването на велосипеден ринг около централната градска част. Друга част на плана е изграждането и на трасета за развлечение и отдих - такива ще има от кв. "Младост" до местността Камбаните, от Борисовата градина до Зоопарка и дори от кв. "Люлин" до Банкя.

Друга цел на Столичната община е под формата на публично-частно партньорство да се въведе услугата "обществен велосипед", каквато наскоро обяви, че въвежда, и община Бургас.



Бъдещето

Очакванията на общината са програмата да подобри качеството и развитието на транспорта, като превърне София в модерна и развита европейска столица. Промяната в начините на пътуване ще стимулира гражданите да предпочетат и използват алтернативни и здравословни форми на транспорт, ще намали задръстванията и ще се появи очакваният екологичен ефект, смятат авторите на плана.
Нормално е обаче да поглеждаме скептично към подобни големи очаквания. Тези резултати са факт например в Холандия, където велосипедната мрежа в цялата страна надхвърля 17 хил. км, докато в цяла България е под 50 км. Посоката обаче е правилна. А хубавата новина е, че общината работи в тясна координация със сдруженията на велосипедистите при планирането и проектирането на новите трасета. Никой не знае по-добре от самите колоездачи от какво точно имат нужда, за да заменят изцяло автомобилите с екологичната и удобна алтернатива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София с неприложими мерки срещу мръсния въздух; Казусът "Банско" временно се отлага Вечерни новини: София с неприложими мерки срещу мръсния въздух; Казусът "Банско" временно се отлага

И още: Взрив в газов разпределителен център остави без газ 4 държави; Тръмп поиска САЩ да започне нова лунна програма

12 дек 2017, 1675 прочитания

Бюджетната комисия отхвърли ветото над мораториума за нови лекарства 1 Бюджетната комисия отхвърли ветото над мораториума за нови лекарства

Ако и в пленарна зала разпределението на гласовете е подобно, забраната ще остане в сила

12 дек 2017, 1291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Административна отрова

Планирано ограничение за осем рецепти на час в аптеките ще затрудни достъпа до лекарства

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

Защо "Фючър енерджи" дръпна шалтера

Основната причина са дефектите на недолиберализирания енергиен пазар в България

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 13.12.2017

Капитал Daily

Брой 191 // 13.12.2017 Прочетете