Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
200 15 яну 2013, 18:20, 30470 прочитания

Защо казусът "Пайнер" е абсурден

Евросубсидиите имат за цел да финансират развитието на компании, не обществен морал и добър вкус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Хаосът "Конкурентоспособност" продължава

Съдът замрази решение за спиране на 97 млн. лв по едно от направленията на ОП "Конкуретноспососбност", фирми се готвят да обжалват и от двете страни, МИЕ е в ступор, а крайният срок за договори изтича

26 юни 2014

Сега на нас

Правителството поиска Банката за равитие да поеме повече пари по програма "Конкурентноспособност", но Брюксел се притеснява от резултатите

19 окт 2013

Министерството на икономиката скри проекта на "Пайнер"

Предоставянето на достъп до документите щяло да наруши интересите на Митьо Пайнера

17 фев 2013

Лов на силиконови вещици

Случаят с "Пайнер медиа" отвори по-големите дебати за смисъла от европарите и икономическата ситуация в страната

18 яну 2013

Като пожар в изсъхнала гора

Казусът "Пайнер" и европарите за медии

18 яну 2013

Измамният уют на европейските пари

Как прекалената зависимост от фондовете е вредна за българската икономика

21 сеп 2012

Колко струва любовта на медиите

Обемът на непрозрачно разпределяните евросредства за реклама расте всяка година

22 апр 2012

Дават ли ти, взимай

Най-много европейски средства за рекламни кампании се наливат в сектора земеделие. Ефективността им обаче е спорна

2 сеп 2011

Криза, криза, гъци, гъци

Попфолкът слезе от масите, за да се качи на трибуната на политиката и обществената тематика

20 дек 2009
В България има над 300 хил. фирми. Огромна част от тях имат възможност да кандидатстват по ОП "Конкуретноспособност" - единствената от седемте европейски програми, насочена към бизнеса (ако не броим парите за фермери и селско стопанство). Повечето от тези, които са го направили, не биха повторили - толкова кошмарна е администрацията на програмата. Доста от тях все още не са получили обещаните пари, срещу които са взели кредити. ОП "Конкуретноспособност" не само не върви добре, но очевидно и не е програмирана добре, защото се наложи се да бъде преформатирана няколко пъти.

На този фон, фактът че през 2011 г. фирма "Пайнер медиа" е спечелила един от 2256-те проекта по програмата, не би трябвало да е кой знае какъв повод за интерес. Но тъй като "Пайнер" е лидерът в продуцирането и създаването на поп-фолк, а тази музика винаги буди противоречия, независимо в какъв контекст, удобният етикет "европари за чалга" успя да предизвика повече реакции, отколкото всички безобразия на ОП "Конкурентноспособност" досега.

Не художествени, а икономически критерии

Нека припомним, че Европейската комисия и българските управляващи органи на програмите не са културно-художествени комитети и парите се отпускат на базата на финансови и икономически, а не на музикални или нравствени критерии. "Конкурентноспособност" е планирана като програма, която подпомага витални компании - т. е. стабилни финансово и такива, в които инвестицията ще има смисъл за бъдещото им развитие. По всичко изглежда, че "Пайнер" спада към тези критерии и както всяка друга българска фирма, има правото да участва в състезанието за парите.

Подробности за проекта не са публикувани на сайта на програмата, където последната подробна информация е от 2011 г. "Капитал" не успя да се свърже с ръководителя на компанията инж. Митко Димитров, но "Дневник" се свърза с PR-а Любомир Костадинов, който обясни, че проектът е за закупуването на снимачна техника за телевизия "Планета". По процедурата, по която димитровградската компания е спечелила - "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", има одобрени още много продуцентски къщи. "Междинна станция" на Иван и Андрей, "Глобал филмс" на Магърдич Халваджиян, "СИФ 309 филм енд мюзик" на "Чучков брадърс" са само част от примерите. Одобрените кандидати получават от 60 до 70% от парите, останалото е тяхно съфинансиране. Почти всички са кандидатствали за нова техника.

"Ние спечелихме финансиране по тази програма за закупуване на нова техника, защото това беше заложено в бизнес плана ни. И беше продължение на политиката ни да се развиваме в сферата на аудио-визуалния монтаж. Проектът в момента се изпълнява", коментира за "Капитал" Георги Иванов, продуцент в компания "Чучков брадърс". Той не вижда никакъв проблем в спечелването на проект от "Пайнер": "Ако са предложили добър бизнес проект, който разкрива работни места и повишава определени икономически индикатори, защо да не спечелят? Тази програма не оценява художествени качества и културни ценности, а икономически критерии."

За техника, камери и осветление е и проектът на "Глобал филмс". "Една компания на малък пазар като нашия няма как да просъществува, ако няма помощ и източници на финансиране, т.е. няма и как да се развие този пазар", обяснява Магърдич Халваджиян. "Тези европейски програми са такъв добър източник на финансиране. Ние дори и да изкараме малка печалба не смеем да я инвестираме обратно, защото има голям риск инвестицията да не се оправдае," казва Халваджиян. Той също недоумява защо около поръчката на "Пайнер" се вдига толкова шум. "Не разбирам този български манталитет да гледаш в паницата на съседа. Нали в крайна сметка парите влизат на българския пазар. Трябва повече компании да са активни и да кандидатстват по тези проекти, защото това им помага да си развият бизнеса. Това, че "Пайнер" са кандидатствали, а други не са се сетили, е техен проблем."

Абсурди по български

Дали проектът на музикалната компания е адекватен или не, няма как да се прецени, без той да се прегледа в детайли. Но истерията около него е абсурдна. Правилата са правила за всички, независимо от продукта, който произвеждат (стига той да не е незаконен, а чалгата не е). Внимание трябва да има не към това кой се финансира, а как се използват парите. Публична тайна е, че много проекти са вид субсидия за компании. Повечето от тях обаче са по други линии и програми - като например "Развитие на човешките ресурси", където почти няма българска фирма, която да не е спечелила проект за подобряване квалификацията на служителите си.

Това, което е още по-абсурдно, е че много по-скандални и мащабни истории с европейските пари остават без подобен медиен и обществен отзвук. Като например безконтролното раздаване на средства от министерствата на електронни медии, за което отново стана дума тази седмица и което влияе индиректно върху приближаващите избори. Или като факта, че "Конкуретноспособност" продължава да не може да спазва срокове по връщането на средства за компании, които са теглили заеми заради тях.

По темата работиха Зорница Стоилова и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чекмеджето с добрите неща Чекмеджето с добрите неща

Правителството наля основите на електронното управление, но сега има отново риск темата да бъде изоставена

3 дек 2016, 778 прочитания

Донеси ми главата на Ненчев 11 Донеси ми главата на Ненчев

Прокурорската атака срещу военния министър най-вероятно е и демонстрация на сила, и предупреждение, и политически флирт.

2 дек 2016, 4839 прочитания

24 часа 7 дни

2 дек 2016, 9950 прочитания

2 дек 2016, 8615 прочитания

2 дек 2016, 4839 прочитания

2 дек 2016, 1995 прочитания

2 дек 2016, 1879 прочитания

Всички новини

Библиотека / Транспорт, спедиция, логистика»

Транспорт, спедиция, логистика
Транспорт, спедиция, логистика

Фокус върху сектора с данни, анализ и ревю на актуалните теми

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Състезание с един участник за довършването на Колодрума в Пловдив

Само обединение с участието на "Главболгарстрой" подаде документи в търга за изпълнител на обекта

Енергиен Facebook

Българската "Енерговиа" създаде платформа за търговия с електроенергия обединена със социална мрежа и анализ на пазара в целия свят

Най-големите BTL агенции

BTL запазва своето място в маркетинг микса на компаниите, а агенциите се трансформират в предлагането на маркетинг на преживяванията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Високи бели планини

Няколко непопулярни, но препоръчани места за каране на ски и сноуборд, които да посетим тази зима

mátzalo

Основната концепция на mátzalo е да предложи пространство, в което всеки може да е едновременно креативен и извън ежедневния стрес

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 48

Капитал

Брой 48 // 03.12.2016 Прочетете
Капитал Daily, 01.12.2016

Капитал Daily

Брой 224 // 01.12.2016 Прочетете