Регистрация

// Политика и икономика / България

200 15 яну 2013, 18:20, 29071 прочитания

Защо казусът "Пайнер" е абсурден

Евросубсидиите имат за цел да финансират развитието на компании, не обществен морал и добър вкус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Хаосът "Конкурентоспособност" продължава

Съдът замрази решение за спиране на 97 млн. лв по едно от направленията на ОП "Конкуретноспососбност", фирми се готвят да обжалват и от двете страни, МИЕ е в ступор, а крайният срок за договори изтича

26 юни 2014

Сега на нас

Правителството поиска Банката за равитие да поеме повече пари по програма "Конкурентноспособност", но Брюксел се притеснява от резултатите

19 окт 2013

Министерството на икономиката скри проекта на "Пайнер"

Предоставянето на достъп до документите щяло да наруши интересите на Митьо Пайнера

17 фев 2013

Лов на силиконови вещици

Случаят с "Пайнер медиа" отвори по-големите дебати за смисъла от европарите и икономическата ситуация в страната

18 яну 2013

Като пожар в изсъхнала гора

Казусът "Пайнер" и европарите за медии

18 яну 2013

Измамният уют на европейските пари

Как прекалената зависимост от фондовете е вредна за българската икономика

21 сеп 2012

Колко струва любовта на медиите

Обемът на непрозрачно разпределяните евросредства за реклама расте всяка година

22 апр 2012

Дават ли ти, взимай

Най-много европейски средства за рекламни кампании се наливат в сектора земеделие. Ефективността им обаче е спорна

2 сеп 2011

Криза, криза, гъци, гъци

Попфолкът слезе от масите, за да се качи на трибуната на политиката и обществената тематика

20 дек 2009
В България има над 300 хил. фирми. Огромна част от тях имат възможност да кандидатстват по ОП "Конкуретноспособност" - единствената от седемте европейски програми, насочена към бизнеса (ако не броим парите за фермери и селско стопанство). Повечето от тези, които са го направили, не биха повторили - толкова кошмарна е администрацията на програмата. Доста от тях все още не са получили обещаните пари, срещу които са взели кредити. ОП "Конкуретноспособност" не само не върви добре, но очевидно и не е програмирана добре, защото се наложи се да бъде преформатирана няколко пъти.

На този фон, фактът че през 2011 г. фирма "Пайнер медиа" е спечелила един от 2256-те проекта по програмата, не би трябвало да е кой знае какъв повод за интерес. Но тъй като "Пайнер" е лидерът в продуцирането и създаването на поп-фолк, а тази музика винаги буди противоречия, независимо в какъв контекст, удобният етикет "европари за чалга" успя да предизвика повече реакции, отколкото всички безобразия на ОП "Конкурентноспособност" досега.

Не художествени, а икономически критерии

Нека припомним, че Европейската комисия и българските управляващи органи на програмите не са културно-художествени комитети и парите се отпускат на базата на финансови и икономически, а не на музикални или нравствени критерии. "Конкурентноспособност" е планирана като програма, която подпомага витални компании - т. е. стабилни финансово и такива, в които инвестицията ще има смисъл за бъдещото им развитие. По всичко изглежда, че "Пайнер" спада към тези критерии и както всяка друга българска фирма, има правото да участва в състезанието за парите.

Подробности за проекта не са публикувани на сайта на програмата, където последната подробна информация е от 2011 г. "Капитал" не успя да се свърже с ръководителя на компанията инж. Митко Димитров, но "Дневник" се свърза с PR-а Любомир Костадинов, който обясни, че проектът е за закупуването на снимачна техника за телевизия "Планета". По процедурата, по която димитровградската компания е спечелила - "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", има одобрени още много продуцентски къщи. "Междинна станция" на Иван и Андрей, "Глобал филмс" на Магърдич Халваджиян, "СИФ 309 филм енд мюзик" на "Чучков брадърс" са само част от примерите. Одобрените кандидати получават от 60 до 70% от парите, останалото е тяхно съфинансиране. Почти всички са кандидатствали за нова техника.

"Ние спечелихме финансиране по тази програма за закупуване на нова техника, защото това беше заложено в бизнес плана ни. И беше продължение на политиката ни да се развиваме в сферата на аудио-визуалния монтаж. Проектът в момента се изпълнява", коментира за "Капитал" Георги Иванов, продуцент в компания "Чучков брадърс". Той не вижда никакъв проблем в спечелването на проект от "Пайнер": "Ако са предложили добър бизнес проект, който разкрива работни места и повишава определени икономически индикатори, защо да не спечелят? Тази програма не оценява художествени качества и културни ценности, а икономически критерии."

За техника, камери и осветление е и проектът на "Глобал филмс". "Една компания на малък пазар като нашия няма как да просъществува, ако няма помощ и източници на финансиране, т.е. няма и как да се развие този пазар", обяснява Магърдич Халваджиян. "Тези европейски програми са такъв добър източник на финансиране. Ние дори и да изкараме малка печалба не смеем да я инвестираме обратно, защото има голям риск инвестицията да не се оправдае," казва Халваджиян. Той също недоумява защо около поръчката на "Пайнер" се вдига толкова шум. "Не разбирам този български манталитет да гледаш в паницата на съседа. Нали в крайна сметка парите влизат на българския пазар. Трябва повече компании да са активни и да кандидатстват по тези проекти, защото това им помага да си развият бизнеса. Това, че "Пайнер" са кандидатствали, а други не са се сетили, е техен проблем."

Абсурди по български

Дали проектът на музикалната компания е адекватен или не, няма как да се прецени, без той да се прегледа в детайли. Но истерията около него е абсурдна. Правилата са правила за всички, независимо от продукта, който произвеждат (стига той да не е незаконен, а чалгата не е). Внимание трябва да има не към това кой се финансира, а как се използват парите. Публична тайна е, че много проекти са вид субсидия за компании. Повечето от тях обаче са по други линии и програми - като например "Развитие на човешките ресурси", където почти няма българска фирма, която да не е спечелила проект за подобряване квалификацията на служителите си.

Това, което е още по-абсурдно, е че много по-скандални и мащабни истории с европейските пари остават без подобен медиен и обществен отзвук. Като например безконтролното раздаване на средства от министерствата на електронни медии, за което отново стана дума тази седмица и което влияе индиректно върху приближаващите избори. Или като факта, че "Конкуретноспособност" продължава да не може да спазва срокове по връщането на средства за компании, които са теглили заеми заради тях.

По темата работиха Зорница Стоилова и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Номинирай до 25 май и кандидатствай до 31 май!


capital.bg/next

Докажи, че си Next Generation мениджър и спечели EMBA стипендия



Ако сте на възраст до 35 г., работите в България и заемате управленска позиция от поне 2 години, кандидатствайте в конкурса за млади мениджъри и преприемачи Next Generation. Това е вашият шанс да минете на следващото ниво и да спечелите титлата "Най-добър млад мениджър", както и пълна Executive MBA стипендия на стойност 14 500 евро. Крайният срок е 31 май.

Повече информация за конкурса и съпътстващите събития, както и онлайн формите за кандидатстване и номиниране, можете да намерите на capital.bg/next.

Още от България

"Телелинк" дебютира в търга за софтуер за държавната администрация "Телелинк" дебютира в търга за софтуер за държавната администрация

Министерският съвет дава 58 млн. лв. за продължаване на лицензите на продуктите на Microsoft

24 май 2015, 61 прочитания

Транспортните любимци на държавните мини Транспортните любимци на държавните мини

"Мини Марица-изток" преизбра разследвани за злоупотреба компании за превоз на работниците си

24 май 2015, 114 прочитания

24 часа 7 дни

24 май 2015, 6754 прочитания

24 май 2015, 6202 прочитания

24 май 2015, 4893 прочитания

24 май 2015, 3657 прочитания

24 май 2015, 2591 прочитания

Всички новини

Библиотека / K10»

К10: Най-скъпият урок
К10: Най-скъпият урок

Най-добрите банки и банкови клонове в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Състезание с един участник за довършването на Колодрума в Пловдив

Само обединение с участието на "Главболгарстрой" подаде документи в търга за изпълнител на обекта

Игра на шлемове

Джокович има златен шанс да спечели "Ролан Гарос" и да направи кариерен Голям шлем

Потъналата община

Как Сопот пръв построи пречиствателна станция и се оказа фалирал

Парите обичат тишината

Порочните практики при управлението на бюджета за отбрана

Буря в шепа земя

БСП предложи държавата да определя цената на земята под наем, но промените в Закона за арендата надали ще минат

Протестна нота

Екатерина Дочева, последният оцелял музикален критик, за чудовищната комерсиализация на всичко и за независимостта като черта от характера

Букварно погледнато

"Българският буквар. 200 години в първи клас" документира цели епохи чрез проследяване на илюстрациите и съдържанието в букварите от 1824 г. до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 23.05.2015 Прочетете
Капитал Daily, 22.05.2015

Капитал Daily

Брой 94 // 22.05.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 20

Капитал Light

Брой 20 // 23.05.2015 Прочетете