Регистрация
200 15 яну 2013, 18:20, 29244 прочитания

Защо казусът "Пайнер" е абсурден

Евросубсидиите имат за цел да финансират развитието на компании, не обществен морал и добър вкус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Хаосът "Конкурентоспособност" продължава

Съдът замрази решение за спиране на 97 млн. лв по едно от направленията на ОП "Конкуретноспососбност", фирми се готвят да обжалват и от двете страни, МИЕ е в ступор, а крайният срок за договори изтича

26 юни 2014

Сега на нас

Правителството поиска Банката за равитие да поеме повече пари по програма "Конкурентноспособност", но Брюксел се притеснява от резултатите

19 окт 2013

Министерството на икономиката скри проекта на "Пайнер"

Предоставянето на достъп до документите щяло да наруши интересите на Митьо Пайнера

17 фев 2013

Лов на силиконови вещици

Случаят с "Пайнер медиа" отвори по-големите дебати за смисъла от европарите и икономическата ситуация в страната

18 яну 2013

Като пожар в изсъхнала гора

Казусът "Пайнер" и европарите за медии

18 яну 2013

Измамният уют на европейските пари

Как прекалената зависимост от фондовете е вредна за българската икономика

21 сеп 2012

Колко струва любовта на медиите

Обемът на непрозрачно разпределяните евросредства за реклама расте всяка година

22 апр 2012

Дават ли ти, взимай

Най-много европейски средства за рекламни кампании се наливат в сектора земеделие. Ефективността им обаче е спорна

2 сеп 2011

Криза, криза, гъци, гъци

Попфолкът слезе от масите, за да се качи на трибуната на политиката и обществената тематика

20 дек 2009
В България има над 300 хил. фирми. Огромна част от тях имат възможност да кандидатстват по ОП "Конкуретноспособност" - единствената от седемте европейски програми, насочена към бизнеса (ако не броим парите за фермери и селско стопанство). Повечето от тези, които са го направили, не биха повторили - толкова кошмарна е администрацията на програмата. Доста от тях все още не са получили обещаните пари, срещу които са взели кредити. ОП "Конкуретноспособност" не само не върви добре, но очевидно и не е програмирана добре, защото се наложи се да бъде преформатирана няколко пъти.

На този фон, фактът че през 2011 г. фирма "Пайнер медиа" е спечелила един от 2256-те проекта по програмата, не би трябвало да е кой знае какъв повод за интерес. Но тъй като "Пайнер" е лидерът в продуцирането и създаването на поп-фолк, а тази музика винаги буди противоречия, независимо в какъв контекст, удобният етикет "европари за чалга" успя да предизвика повече реакции, отколкото всички безобразия на ОП "Конкурентноспособност" досега.

Не художествени, а икономически критерии

Нека припомним, че Европейската комисия и българските управляващи органи на програмите не са културно-художествени комитети и парите се отпускат на базата на финансови и икономически, а не на музикални или нравствени критерии. "Конкурентноспособност" е планирана като програма, която подпомага витални компании - т. е. стабилни финансово и такива, в които инвестицията ще има смисъл за бъдещото им развитие. По всичко изглежда, че "Пайнер" спада към тези критерии и както всяка друга българска фирма, има правото да участва в състезанието за парите.

Подробности за проекта не са публикувани на сайта на програмата, където последната подробна информация е от 2011 г. "Капитал" не успя да се свърже с ръководителя на компанията инж. Митко Димитров, но "Дневник" се свърза с PR-а Любомир Костадинов, който обясни, че проектът е за закупуването на снимачна техника за телевизия "Планета". По процедурата, по която димитровградската компания е спечелила - "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", има одобрени още много продуцентски къщи. "Междинна станция" на Иван и Андрей, "Глобал филмс" на Магърдич Халваджиян, "СИФ 309 филм енд мюзик" на "Чучков брадърс" са само част от примерите. Одобрените кандидати получават от 60 до 70% от парите, останалото е тяхно съфинансиране. Почти всички са кандидатствали за нова техника.

"Ние спечелихме финансиране по тази програма за закупуване на нова техника, защото това беше заложено в бизнес плана ни. И беше продължение на политиката ни да се развиваме в сферата на аудио-визуалния монтаж. Проектът в момента се изпълнява", коментира за "Капитал" Георги Иванов, продуцент в компания "Чучков брадърс". Той не вижда никакъв проблем в спечелването на проект от "Пайнер": "Ако са предложили добър бизнес проект, който разкрива работни места и повишава определени икономически индикатори, защо да не спечелят? Тази програма не оценява художествени качества и културни ценности, а икономически критерии."

За техника, камери и осветление е и проектът на "Глобал филмс". "Една компания на малък пазар като нашия няма как да просъществува, ако няма помощ и източници на финансиране, т.е. няма и как да се развие този пазар", обяснява Магърдич Халваджиян. "Тези европейски програми са такъв добър източник на финансиране. Ние дори и да изкараме малка печалба не смеем да я инвестираме обратно, защото има голям риск инвестицията да не се оправдае," казва Халваджиян. Той също недоумява защо около поръчката на "Пайнер" се вдига толкова шум. "Не разбирам този български манталитет да гледаш в паницата на съседа. Нали в крайна сметка парите влизат на българския пазар. Трябва повече компании да са активни и да кандидатстват по тези проекти, защото това им помага да си развият бизнеса. Това, че "Пайнер" са кандидатствали, а други не са се сетили, е техен проблем."

Абсурди по български

Дали проектът на музикалната компания е адекватен или не, няма как да се прецени, без той да се прегледа в детайли. Но истерията около него е абсурдна. Правилата са правила за всички, независимо от продукта, който произвеждат (стига той да не е незаконен, а чалгата не е). Внимание трябва да има не към това кой се финансира, а как се използват парите. Публична тайна е, че много проекти са вид субсидия за компании. Повечето от тях обаче са по други линии и програми - като например "Развитие на човешките ресурси", където почти няма българска фирма, която да не е спечелила проект за подобряване квалификацията на служителите си.

Това, което е още по-абсурдно, е че много по-скандални и мащабни истории с европейските пари остават без подобен медиен и обществен отзвук. Като например безконтролното раздаване на средства от министерствата на електронни медии, за което отново стана дума тази седмица и което влияе индиректно върху приближаващите избори. Или като факта, че "Конкуретноспособност" продължава да не може да спазва срокове по връщането на средства за компании, които са теглили заеми заради тях.

По темата работиха Зорница Стоилова и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от България

Коалицията ОмбудсМая 2 Коалицията ОмбудсМая

Как БСП депутатът Мая Манолова извървя дългия път от Кюстендил до кабинета на омбудсмана

31 юли 2015, 259 прочитания

Земеделски фондове за напреднали Земеделски фондове за напреднали

Новият период на европарите за фермери започна с много проекти, малко пари и доста условия

31 юли 2015, 158 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

17:30 Токът за битовите потребители поевтинява, а за бизнесът се увеличава

Цената на електроенергията за битовите потребители ще намалее средно с 0. Прочитане на цялата новина

15:19 Парламентарната група на БДЦ се разпадна

Петима народни представители от Народен съюз са депозирали заявленията си за напускане на парламентарната група на Българския демокртичен център (БДЦ). Прочитане на цялата новина

14:29 Александър Димитров ще оглави "Мобилтел"

Досегашният главен търговски директор на БТК ще бъде изпълнителен директор от 1 октомври, обявиха от "Мобилтел" в петък. Прочитане на цялата новина

13:20 Зимните Олимпийски игри през 2022г. ще бъдат в Пекин

Столицата на Китай ще стане първият град, който е домакинствал както летни, така и зимни Олимпийски игри. Прочитане на цялата новина

12:27 Coca-Cola преговаря с други бутилиращи компании за сливане

Три бутилиращи компании на продукти на Coca-Cola в Европа водят предварителни разговори за сливане. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Състезание с един участник за довършването на Колодрума в Пловдив

Само обединение с участието на "Главболгарстрой" подаде документи в търга за изпълнител на обекта

Никой ли не вижда слона в стаята

Престъпленията от омраза вече се превръщат в сериозен проблем за цялото общество и е крайно време да спрат да се игнорират от властите

Френски волейбол по българска рецепта

В "Лион" Красимир Тодоров показа как се управлява успешно спортен клуб в Западна Европа

Лукс под звездите

Глемпинг е новата мода в Европа сред къмпингарите с претенции

Трима предприемачи в триизмерния свят

Бизнесът им е интернет платформа, която събира готови за разпечатване 3D модели

Разговор с парфюм

Линда Пилкингтон за марката си Ormonde Jayne или как от една свещ се ражда парфюмна легенда

Таралеж в гащите

Картите LinguCards илюстрират идиоми на различни езици

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 30

Капитал

Брой 30 // 01.08.2015 Прочетете
Капитал Daily, 31.07.2015

Капитал Daily

Брой 144 // 31.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 30

Капитал Light

Брой 30 // 01.08.2015 Прочетете