Регистрация
23 22 фев 2013, 18:26, 7762 прочитания

Производителят на възможности

Или защо общественият образ на предприемача в България е толкова противоречив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Неизползваният потенциал за борба с безработицата

Според бизнеса и експертите е необходим синхрон с образованието и повече предприемачи

21 фев 2013

Още шест стартиращи проекта ще се финансират по JEREMIE

Фондът LAUNCHub отся нова доза компании, които ще получат по 30 хил. евро

13 фев 2013

Тъмната страна на Kickstarter

Какво се случва с провалилите се проекти, взели пари през платформата за микрофинансиране

25 яну 2013


Те са инициативните, хората с идеи за бизнес и знанията как той да бъде развит... така че да спечелят от това. Това са предприемачите. В България техният образ обаче е изкривен, а очакванията към дейността им са натоварени по-скоро с изпълнението на ангажименти, присъщи на държавата. Всичко това естествено има своите исторически, икономически и политически обяснения. Нещо повече, това не е български феномен - оказва се, че подобно е възприятието в повечето бивши социалистически държави.

Какъв е общественият образ на предприемача** в посткомунистическите страни и конкретно в България? Какво предопределя някои противоречия във възприятията и какви изводи можем да си направим от различните нюанси? Това са само някои от въпросите, които четири организации, сред които и Институтът за пазарна икономика, задават през последните близо шест месеца. Отговорите са повече от интересни и разкриват изкривяването на представата за образа на предприемача в България.

Проведени едновременно социологически проучвания в четири страни (Литва, Грузия, Киргизстан и България) разкриват натрупани негативи в съзнанието на българското общество:
- доверието към предприемачите в България е най-ниско, като двама от всеки трима вярват, че големите печалби са следствие от някакво нарушаване на моралните принципи
- най-голямото очакване към предприемачите тук е да създават работни места, а не толкова да предоставят стоки и услуги или да печелят
- едва един на всеки пет иска да стане предприемач, което е поне двойно по-малко спрямо другите страни
- през последните пет години само в България се наблюдава влошаване във възприятията към предприемачите.

За да си обясним тези резултати обаче, първо трябва да изясним

Ролята на предприемача

Австрийската традиция в икономическата теория определя предприемачеството като "бдителност за печеливши възможности". Макар и печалбата да е в основата, преследвайки я, предприемачът влиза в различни роли. Водеща е покриването на различни нужди. Само така "чистият" предприемач може да осъществи своята цел – да печели. Той също така създава работните места в едно общество. Това не е негова фундаментална цел, но е резултат от неговото желание за печалба.

На теория положителният образ на предприемача е смислово заложен в тези му роли – да бъде откривател, да удовлетворява нужди, да дава работа и да е двигател на развитието. Това се съдържа и в интуитивното ни разбиране, което все пак отрежда положителна роля на предприемача.

Въпреки това в страната ни този образ е натоварен със сериозни негативи. Макар и в индивидуален план правещият бизнес да се асоциира по-скоро с позитивни характеристики (работлив, далновиден и т.н.), богатството му често се възприема като придобито в нарушение на моралните принципи. Това автоматично поставя фокуса не толкова върху личностните качества на предприемача, колкото върху средата (институционална, обществена и т.н.), която предопределя неговите действия в търсене на печеливши възможности.

Всъщност негативите очевидно извират от естеството на печалбата и трупането на богатството. Налага се впечатлението, че предприемачът може да придобие печалбата си по нечестен начин – като "експлоатира" ресурси или печели на гърба на потребителите. Това не е задължително антипазарна риторика, дори напротив – съвременната държава често подтиква към подобни "нечестни" печалби и отнема от предприемачите тяхната изконна роля.

И все пак какво провокира негативните възприятия към предприемачите в България?

- Извличане на печалба от "обществени" ресурси под формата на някакви ексклузивни права за експлоатирането им – било то за добив на злато или право да инвестираш в планините. Тъй като някои ресурси се възприемат за обществени, тоест споделени от всички граждани, то този, който печели от тях, следва да е лошият. Така предприемачът се превръща в избраник на администрацията, което я товари с отговорности – да е прозрачна, да работи ефективно, процедурите да са честни и т.н. Не че това сваля традиционния товар от предприемача (да търси печеливши възможности, да инвестира, да поема риск и т.н.), но наличието на ексклузивно право от държавата хвърля сянка върху "чистата" идея за предприемача и неговата печалба, особено ако отговорната администрация е калпава.

- Извличане на печалба от липса на конкуренция под формата на ексклузивни права върху предоставянето на определени стоки или услуги и бариери пред навлизане на нови играчи на пазара – тук водещ не е толкова самият ресурс, колкото концентрираните печалби при "липса" на избор. Там, където е ограничена възможността за навлизане на пазара и няма реална конкуренция, се появяват и негативни отношения към предприемачите, които биват наричани разговорно монополи. Бариерите пред навлизане в тези сектори отново са изградени от държавата – чрез структурното определяне на едно електроразпределително дружество в даден регион или чрез лиценз за мобилни услуги. Негативното отношение е провокирано от факта, че административно е заложено да печели само един или няколко без възможност за поява на нови конкуренти.

- Липса на работа – заетостта и отношението към работниците са основен фактор за негативите във възприятията за предприемачите. Това до голяма степен зависи от пазара на труда – ако той е гъвкав и има висока заетост, предприемачът работодател трудно се превръща в лошия. Ако обаче има ниска заетост и негъвкав пазар на труда, предприемачът работодател обира негативите и към него се насочват често срещаните критики от типа "печели, а не дава работа". Примерът на България е красноречив – традиционно ниска заетост и слаба квалификация, тоест липса на гъвкавост и алтернативи за голяма част от работоспособното население. Това, заедно с годините на структурни промени в икономиката и преход от тежка индустрия към услуги, прави липсата на заетост (или добре платена работа) основен източник на недоволство, което се транслира или в посока политиците, или в посока забогателите.

- Преходът и забогатяването – неизбежно се появяват нови предприемачи, които не са станали такива по естествен път, а в процесите на смяна на собствеността. Негативите, носени от големите предприемачи в страната, до голяма степен са обвързани именно със съмнения за нечестно забогатяване или нечист старт. Не случайно най-категоричното отношение в проведеното социологическо проучване в България е обвързано със съмнения за незаконно забогатяване в годините на преход като предпоставка за появата на богати предприемачи. Нещо повече, това отношение не се влияе от образованието или годините на запитаните, тоест то е всеобхватно. Липсата на реална конкуренция на много пазари и тромавата администрация правят така, че успешните предприемачи на прехода продължават да доминират съвременните икономически процеси, а с това и възприятията за морала на големите печалби.

 - Държавата като предприемач – голямата държава предприемач, която предоставя много блага и възлага големи поръчки на бизнеса, размива разбирането на хората за предприемачите. В непосредствената среда и в ежедневието на хората се случват много неща, които не са следствие от пазара, а от политиката. Това едва ли не омаловажава естествената сила на потребителя и се опитва да даде сила на гласоподавателя (в някои случаи – на работника). Конкуренцията вече се превръща от пазарна (за извличане на информация/предпочитания) в политическа (за извличане на изгода). Нещо повече, голямата държава "предприемач неизбежно води до насочването и концентрирането на ресурс, което не отменя аргумента за нечестното забогатяване, а го подсилва.

- Държавна "защита" вместо договорни отношения – трикът с добрата държава и лошите предприемачи. Под държавна защита в случая имаме предвид не защита чрез законите и съда, а чрез органите на изпълнителната власт. Такава защита на потребителите в по-малка степен зависи от договорите и законите и в по-голяма – от работата на някой политически орган. Разликата можем да онагледим при възникването на спорове – дали справедливостта се раздава от съда или от изпълнителната власт чрез например някоя комисия. Не са редки случаите на наказание, което не е под формата на обезщетение в полза на клиента (наложено от съд), а глоба в полза на държавата (наложена от административен орган). Този тип защита отнема от ролята на потребителите и дава власт на държавата. В българското общество се наблюдава точно този феномен – солени глоби от различни "потребителски" комисии*** и много малко случаи на отстояване на права в съда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Източна стража 4 Източна стража

Защо разполагането на натовски логистични щабове в шест източноевропейски държави е важно за сигурността на континента

4 сеп 2015, 918 прочитания

Скептично ни е заедно 2 Скептично ни е заедно

Или защо един блок от 1 микрорайон на Люлин няма да участва по програмата за енергийна ефективност

4 сеп 2015, 1968 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Какво става

4/09 Издаването на лични карти с чип ще започне през 2017г.

Новите документи ще съдържат освен личните данни, и идентификатор за достъп до информация за здравното осигуряване, за данъчно-осигурителния статус и т. Прочитане на цялата новина

4/09 Здравната комисия отхвърли текстовете за комплексното лечение на пациентите

Парламентарната здравна комисия отхвърли два съществени текста във втория пакет здравни реформи, предложени от здравния министър д-р Петър Москов. Прочитане на цялата новина

3/09 Частните училища ще получават държавна субсидия

Един от текстовете от новия закон за образованието, по които имаше най-много спорове, беше окончателно приет от Народното събрание днес. Прочитане на цялата новина

3/09 Орбан към бежанците: Стойте си в Турция

Унгарският министър-председател Виктор Орбан обяви, че бягащите от Сирия трябва да спрат да идват към Европа. Прочитане на цялата новина

3/09 Русия забрани вноса на земеделска продукция от България

Русия съобщи, че от 1 септември спира вноса на земеделски продукти от България от списъка на подлежащи на карантина плодове и зеленчуци. Прочитане на цялата новина

Още от деня
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Депутатите имат четири дни за промени в енергетиката и опазването на природата

Предсрочните избори вече са неизбежни

Ентусиазъм на панели

Компаниите от строителния сектор очакват програмата за енергийна ефективност да повлияе положително на бизнеса им, но посочват потенциални проблеми

Да рециклираш въздуха

Технологични компании се опитват да извлекат въглеродния диоксид от атмосферата и да го превърнат в гориво

Бумът на соята

Заради по-високите субсидии за година засетите площи в България са нараснали почти 40 пъти

Петгодишната връзка на Пловдив с Ryanair

Общините от региона имат просрочия към авиокомпанията от над 300 хил. евро и за оставането й под тепетата в момента се преговаря

Зоната на бегача

Бягането като промяна и семеен проект

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 35

Капитал

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете
Капитал Daily, 04.09.2015

Капитал Daily

Брой 169 // 04.09.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 35

Капитал Light

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете