Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
33 29 сеп 2013, 10:30, 14749 прочитания

Гражданинът с колелото

Столичната община има програма за велоалеи, но противоречивите политики и грешките на администрацията продължават да я спират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Велоидея и велореалност

Увеличаване

Още по темата

От пейката, в парка

Соларна пейка зарежда смартфони и таблети в Бургас. Инсталацията е част от инициативите по случай Европейската седмица на мобилността

17 сеп 2015

Бургас избира между двама кандидати за управлението на транспорта

Проектът е за близо 19 млн. лв. и изпълнението му се очаква да започне догодина

18 фев 2014

Българско-унгарски консорциум ще изгради тролейбусното депо в Плевен

Обединение предложи най-ниска цена за изпълнение на проекта

20 яну 2014

Транспортът в София отново ще се анализира

С нови консултанти общината ще решава вечния проблем с трафика в столицата

9 дек 2013

Неправителствени организации срещу поредното кръгово в София

Критиката е, че съоръжението на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България" не предвижда пешеходни и велоалеи

24 окт 2013

Близо 13.5 млн. лв. струва кръстовището при Семинарията

Съоръжението между булевардите "Пейо Яворов" и "Стоян Михайловски" трябва да е готово в средата на 2014 г.

20 окт 2013

Германска компания най-вероятно ще достави новите автобуси на София

MAN Truck&Bus предложи по-изгодни условия от китайския си конкурент

16 окт 2013

Българско-чешка компания с най-ниска оферта за отсечка от метрото

Обединението предложи по-добри финансови условия от останалите пет кандидата

6 окт 2013

Веломаргинализъм

Общинските политики в сферата на велотранспорта:

27 сеп 2013

Архитекти срещу Столичната община заради проекта "Лъвов мост"

Опасенията са, че мащабният проект за кръгово кръстовище на три етажа ще обезличи историческата среда

15 сеп 2013

Велосипедът и неговата душа

Песента на колелата в нов аранжимент или pimp my bike от Дряново

12 сеп 2013

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

4 сеп 2013

Изкуството да се поддържа велосипед

След четири години живот в България кроскънтри легендата Уоутър Клепе напуска страната, но би искал да остане

30 авг 2013


"Извинявам се, че закъснях. Попаднах в ужасно задръстване и после 20 минути търсих къде да паркирам", казва Херманд* ван Гууден, заключвайки колелото си за витрината на магазин в центъра на Грьонинген. Херманд е студент в холандското градче с население от под 200 хил. души, в което според официалната статистика има над 300 хил. велосипеда. В Грьонинген всеки ден над 59% от жителите се придвижват с колело, а градът неофициално е обявен за световната столица на велосипедите. Това обаче си има и своите недостатъци. Въпреки изгражданата в повече от 40 години повсеместна мрежа от велоалеи, включваща специални светофари и ленти за движение, днес задръстванията от велосипедисти на ключови кръстовища са ежедневие, а проблемът с паркоместата и честите кражби на колела са вечна тема в малкия северен град.

Проблемите на Грьонинген звучат като фантастика, погледнати от позицията, в която се намира София днес по отношение на велотранспорта. Още през 2010 г. кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че до края на 2013 г. ще има 100 км велоалеи. Сега те са сумарно 35 км, без да имат връзка помежду си и с недостатъчна ширина. Нерядко трасета завършват в опасни кръстовища без решения за преминаване на велосипедисти. В началото велоалеите просто се рисуваха с жълта боя, заобикаляйки паркирали автомобили, и дори минаваха през стълби. Днес се експериментира повече с настилката, но тя нерядко дава дефекти. Местата за паркиране са несигурни. Или единствената прилика с холандското градче може да бъде търсена само по линия на кражбите. Като резултат пътуванията с велосипед са 1% от всички, любителите на този вид транспорт са възприемани като екстремисти с притъпени инстинкти за самосъхранение, а за "каране на колело" няма дори и жаргонна дума.  

Да прокараш на инат

Настоящата ситуация е в резултат на дълги години административно неглижиране на велотранспорта. "Има промяна в начина на мислене. В миналото администрацията е изцяло фокусирана върху автомобилния трафик. Причината е, че София изостава по показателите за наситеност на пътната мрежа. Смятам обаче, че вече сме го изживели този период", коментира Зафир Зарков, общински съветник в Столичната община от ГЕРБ, председател на работната група, изготвила Програмата за развитие на велосипедния транспорт на територията на Столичната община за периода 2012 - 2015 г. Тя е приета от Столичния общински съвет в края на 2012 г. Работа по изработване на някакъв задължаващ документ за велоразвитието на града започва още през 2009 г. "Приемането поне на една краткосрочна програма беше важно, за да са поставени и разписани ясно целите и да се следи общината за изпълнението им", коментира Петя Петрова, архитект и представител на сдружението "Велоеволюция", което играе основна роля при изработването й. Програмата предвижда конкретни велопроекти, както и срокове за изпълнението им.

"До края на 2015 г. ще бъдат изградени още 77 км велоалеи, като ще бъдат инвестирани около 30 млн. лв. Досега инвестициите във велоалеи се правят с пари от общинския бюджет, но до края на тази година трябва да стартира програмата за рехабилитация на пътища. В интегрирания план за възстановяване и развитие на София също има предвидени велоалеи и общината ще може да кандидатства 2014 г. за финансиране по ОП "Регионално развитие", обяснява Зарков. "На ключовите метростанции вече има охрана и камери на велопаркингите. Искаме да стимулираме ползването на различните видове транспорт, в случая велосипед и метро", продължава с нетипично неподправен за общински съветник ентусиазъм Зарков. Общинската администрация обаче до ден днешен излъчва противоречиви послания по темата. Грешките от миналото не изглежда да са осмислени напълно. Или транспортните решения може да си останат посредствени (и дори опасни), а това в крайна сметка да провали в зародиш популяризирането на този вариант на придвижване.   



Обещания в километри

От този септември България участва в кампанията за устойчива градска мобилност на Европейската комисия Do The Right Mix. Тя има за цел да обясни на пътуващите колко е полезно за тях и за околната среда да слизат от време на време от автомобилите си и да ползват градски транспорт, велосипед или да повървят пеша. Анализите обаче показват, че именно инфраструктурата е сред решаващите фактори при избора на колелото като транспорт. Опасността на пътя възпира 52% от запитаните в анкетите на "Велоеволюция". Страхът от кражби е другият основен проблем – 35%. "Карането на велосипед може да стане популярно и реална алтернатива на автомобилния транспорт единствено когато е напълно интегрирано в цялостната транспортна политика на града", смятат от "Велоеволюция". От това имат полза и самите общини, като големите градове са задължени от Брюксел да следват планове за намаляване на замърсяването на въздуха, като една от мерките е редуцирането на трафика посредством велотранспорта.

Активността на общините по темата обаче е различна. Шест от седемте големи града София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Плевен включват в проектите си за "Интегриран градски транспорт" финансиране по оперативна програма "Регионално развитие" за изграждането на велоалеи. Варна планира около 18 км велоалеи, а Стара Загора – 10 км. Около 5 млн. евро от проекта на Пловдив ще отиват за 18 велолъча из града. Единственият град, който не предвижда велоалеи по програмата, е София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Емиграцията от България намалява 3 Емиграцията от България намалява

Живеещите зад граница сънародници са около 1.1 млн. души според доклад на "Отворено общество"

21 окт 2017, 724 прочитания

Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК

Председателството на Съвета на ЕС поставя България в изключително изгодна позиция

20 окт 2017, 2539 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Да припомним...

Във връзка със зачестилите "прогнози" за необходимостта и изгодността на АЕЦ "Белене"

Новият бизнес на "Монбат"

Дружеството на братя Бобокови предприе мащабна експанзия извън страната само за няколко месеца

Михаел Вебер: Особеното в България е, че тол-системата покрива почти всички пътища

Мениджърът в Kapsch, отговарящ за тол-системата в България, пред "Капитал"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете