Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
30 4 окт 2013, 16:28, 20313 прочитания

Напред, компютърът е слънце

Все повече учители търсят нови форми на преподаване и виждат ефекта от тях. Държавата по-скоро пречи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Всеки ден по една дяволия да е от мен

Родители, деца и образователни предприемачи в страната създават среда, която експериментира с нови подходи в ученето

6 мар 2016

Е-образованието: епизод пореден

Министерството на образованието и науката започна пилотен проект за внедряване на технологии в училищата - с добра идея, но засега спорен успех

27 ное 2015

Училището на иновациите

137 СОУ "Ангел Кънчев" организира практически семинар за нови методи на преподаване

29 май 2015

Защо математиката е за всички

Учениците повишават резултатите си само благодарение на нов метод на преподаване

17 юни 2014

Промяна тук и сега

Или как Кристалин Чавдаров се опитва да преобрази образованието - за учениците и техните учители

8 апр 2014

PISA 2012: България е в дъното на класацията по математика (допълнена)

Близо 44% от учениците се справят единствено с елементарни изчисления и не могат да приложат теоретичните знания на практика

3 дек 2013

"Ученически отдих и спорт" с нов изпълнителен директор

Бившето ръководство на дружеството твърди, че е уволнено без предупреждение

13 ное 2013

Бегом марш към клас

Или как часовете за военно обучение могат да се използват по-разумно

18 окт 2013

Монополът на тетрадката

Какво пречи на училищата да разчупят преподаването и програмата

4 окт 2013

Под мишница с мишчица

Как новите технологии могат да помогнат за качествено обучение в училище

15 апр 2013

Скочи в математиката

Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни

19 окт 2012

е-защо?

Образователното министерство търси кой да достави онлайн платформа за обучение, но вместо похвали засега събира критики

13 юли 2012

Големите надежди

Няколко млади български учители със заразяващ ентусиазъм, който може да задвижи скърцащата образователна система

27 апр 2012

Онлайн урокът на с. Търън

...Или как електронното образование може да реши проблема с честите дървени ваканции

10 фев 2012




Кое образование е интерактивно

Интерактивното образование използва във висока степен активни методи, които предполагат участие на учениците - практически упражнения, самостоятелни или групови задачи, различни форми проверка на наученото. В него учителят не е в обичайната фронтална роля на лектор или изпитващ, а работи и дебатира заедно с учениците. Много изследвания показват, че интерактивното образование е по-ефективно от фронталното, и обясняват това с променения начин на учене на съвременните деца. Интерактивното образование може да бъде електронно, т.е. да използва активно информационни и комуникационни технологии и интернет.
Гора от вдигнати ръце още преди на дъската да се е появила следващата задача. Второкласниците от класа на Десислава Миленкова не се задържат дълго на чиновете. Скачат, клякат, ритат, вълнуват се. От средата на класната стая две момчета се състезават по футбол. Попадението във вратата минава през вярно решени математически задачи. Числата до сто пък се упражняват в екипи по двойки с помощта на обща електронна платформа и компютърни мишки за учениците. Верните отговори дават точки и накрая на часа всички виждат кой екип колко е събрал. Звънецът за края на часа бие, но сякаш никой не го чува.

Десислава Миленкова е мениджър по иновациите на софийското 137 СОУ "Ангел Кънчев". Това означава, че търси и изпробва нови методи за преподаване, а успешните предава на колегите си. Преди няколко години тя открива Envision на стартъп компанията "Нимеро" - образователна система, в която учителите разработват интерактивни уроци и ги прожектират в класната стая през компютър, на който учениците работят с много мишки. Задачата с футбола е от софтуера Jumpido, създаден специално за часовете по математика. Идеята на електронните платформи е да са инструмент в помощ на учителя и не заместват класическите учебници. Ефектите от тях обаче бързо се виждат - учениците са много по-концентрирани и ангажирани в часовете. Уроците стигат по-лесно до тях, защото учат през упражнение вместо наизуст.

Въпреки лошата обща картина на българското образование през последните години има сериозно раздвижване под повърхността. Много учители осъзнават, че за да задържат вниманието на учениците си, имат нужда от нещо повече от сух преразказ на сложно написания учебник. Директорите пък отдавна са наясно, че бюджетът им зависи от това доколко са привлекателни за децата и техните родители. И че все пак трябва да се конкурират с останалите училища. В системата навлязоха успешни модели за онлайн образователни платформи и софтуер и разчупени учебни програми, които залагат на практика и възпитаване на умения за справяне в живота. Защото учениците днес не са тези от преди 20, 10 или дори 5 години. За тях е естествено да дебатират върху "Игрите на глада" вместо върху "Опълченците на Шипка". Да разберат как се управлява успешно бюджет, вместо да назубрят видовете полезни изкопаеми в Южна България. Да направят контролното онлайн, а защо не и в общ чат със съучениците си.

Промяната се случва. Макар и плахо и с малки стъпки. Липсва й обаче водачът, който да подготви средата така, че повече хора да я усетят.

Ученето като игра



"Децата днес имат досег до най-новото, до всичко модерно. Когато училището не отговаря на техните потребности, то се превръща в нещо скучно и изоставащо спрямо тях", казва Десислава Миленкова. Тя вижда ефектите от използването на Envision и Jumpido най-вече в мотивацията на учениците си, които идват на училище с желание, а състезателният елемент в платформите ги стимулира да учат. За управителя на "Нимеро" Кирил Русев целта на иновативния софтуер е да накара децата да бъдат активни. Според него по този начин те разбират, че компютърът може да се използва не само за игра, свикват да работят в екип и в крайна сметка повишават и резултатите си в училище.  

"Нимеро" търсят активно контакт с училищата и в последните години попадат по-скоро на отворени учители и директори, които искат да разчупят учебната програма. Само с трима души екип иновативният софтуер вече се използва в над хиляда класни стая в България. Понякога обаче удрят на камък. "Няма да забравя едно училище в Хасково, в което учител плати от собствения си джоб за Jumpido, а след това директорът му забрани да го използва", спомня си Кирил Русев. "Къде ви е разрешението от министерството", питат го пък в други училища. Едноименното министерството отдавна е на много крачки назад от реалните нужди на образователната система - електронната форма за обучение не съществува в закона и съответно не може да бъде призната. (За тези и други пречки пред навлизането на модерните форми на преподаване в българските училища четете тук.)  

"Когато човек се интересува, намира." Така просто обяснява директорът на 137 СОУ Мариана Закова навлизането на новите технологии в нейното училище, получило титлата "ментор в иновациите за България". Абонаментът за софтуера струва 1500 лв. на година от делегирания бюджет, а родителите купуват мишките за децата. Преди това обаче директорът внимателно е проучила кои са силните страни на училището и е инвестирала в допълнителна квалификация на учителите по английски и информационни технологии. Според нея развитието на едно училище зависи от неговите кадри и всеки директор е свободен на прецени накъде да го насочи. Умелото управление на 137 СОУ вече дава резултати - броят на децата, които искат да учат в него, нараства (макар и училището да се намира в крайния "Люлин", далеч от центъра на града), а с него и заплатите на учителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Битката за първи клас Битката за първи клас

Какво трябва да се промени, така че критериите за прием в училищата да са справедливи за всички

23 юни 2017, 923 прочитания

Ограничението за плащания в брой мина на първо четене 12 Ограничението за плащания в брой мина на първо четене

Най-вероятно проектът ще претърпи сериозни изменения при второто разглеждане в парламента

22 юни 2017, 19675 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Монополът на тетрадката

Какво пречи на училищата да разчупят преподаването и програмата

Малките български сателити

Бумът на микро- и нано-спътниците и как една българска компания се възползва от него

Бизнесмени в Космоса

Добре дошли във второто издание на космическата надпревара. Неин двигател не са вече амбициите за световно господство на двете ядрени суперсили СССР и САЩ, а прагматични бизнесмени, които търсят печалба отвъд пределите на земната атмосфера

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 17.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете