Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 9 яну 2015, 16:39, 9126 прочитания

Жп секторът: Краят на големите обещания

В този период ще има повече пари за релси, но те пак няма да са достатъчно, и ще искат реформи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Инфраструкторното развитие на България

"Хемус" - първа резерва

Северната магистрала и тунелът под Шипка влязоха в последния момент в опашката за европарите

Задъненият тунел на "Струма"

Основният проект в новата програма "Транспорт" е във все по-явна безизходица

Годината на големите строежи

Управляващите планират да напълнят 2015 г. със завършващи и започващи проекти. Важно е това да не скрие всичко друго.

Още по темата

Държавата не е осигурила пари за проектите по "Свързана Европа"

Одобрени от ЕК инициативи за 400 млн. евро не могат да започнат заради липса на средства, съобщи министър Ивайло Московски

28 сеп 2015

Финансов глад в държавния транспорт

Железопътната компания спешно търси 150 млн. лв. заем, стратегията за оздравяване на жп превозвача е блокирана, а "Авиотряд 28" чака арести на самолети

16 сеп 2015

Три български транспортни проекта получават 140 млн. евро от ЕК

Единият е за корабоплаването по Дунав, а другите са за жп отсечките София – Волуяк и София – Елин Пелин

29 юни 2015

Вие не сте БДЖ

Упражнението със спирането и пускането на влаковете само показа, че малките реформи в БДЖ са невъзможни, а големите - нежелани

16 яну 2015

Турция ще прави скоростна жп отсечка до България

Ако бъдат завършени и проектите от българска страна, до 2020 г. може да има бърза връзка между София и Истанбул.

11 яну 2015

Транспорт: Стесняване на хоризонта

Политическите катаклизми затвориха традиционни пазари за българските превозвачи като Русия и Близкия изток. Надеждата е в европейския пазар

4 яну 2015

Бавният влак за Будапеща

С европейска благословия железниците на България и Унгария направиха пътуването с влак по-продължително и по-скъпо

19 дек 2014

Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.

Ивайло Московски предупреди, че ако догодина железницата не получи 40 млн. лв. над заложените 472 млн. лв., ще съкращава влакове и служители

10 дек 2014

"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира

Пътническите превози и инфраструктурната компания ще се слеят

17 ное 2014
Жп транспортът по тези географски ширини винаги е имал интересни свойства, но "ефективност" отдавна не е едно от тях. Това демонстрира БДЖ отново малко преди края на миналата година, когато пусна новия си влак за Будапеща през Дунав мост 2. Той не само се оказа по-бавен, но и е по-скъп от досегашния вариант през сръбската столица Белград. Единствената логична причина за това решение изглежда подтикът от страна на Европейската комисия за повече "свързаност" между страните членки (т.е. преминаването по новия мост и през Румъния вместо през Сърбия). Тъжната новина е, че въпреки напъна на ЕК тази линия няма изгледи скоро да стане по-бърза или по-привлекателна.

Големите планове на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да започне обновяване на жп връзката Видин - София през новия програмен период останаха на хартия поне към момента. Грандиозният план беше на стойност 2.5 млрд. евро заради тежкия терен с над 30 тунела и амбицията за скорост от 160 км/ч. Тези колосални суми, разбира се, не са по силите нито на новата оперативна програма "Транспорт", нито на държавния бюджет, нито на клетата НКЖИ. Единствената отсечка, която може да влезе в планиране и евентуално строителство, е Видин - Медковец (74 км), но тя ще бъде финансирана по инструмента "Свързана Европа", а той нито е напълно готов към момента, нито е ясно кога и как ще започнат плащанията по него. Дори там обаче линията е на втори план - първият проект, с който България ще кандидатства по този инструмент, ще бъде отсечката София - Драгоман, която трябва да бъде подадена до края на февруари тази година.

Всъщност провалът на големите планове не винаги е нещо лошо. Така например от програмата е изчезнало грандиозното обещание от 2013 г. по време на кабинета "Орешарски" с ограничените средства да бъде финансирана жп връзка между Бургас и Варна, минаваща през Синдел - това при положение, че България продължава да няма модернизирана жп линия от граница до граница.

Новата програма всъщност е "съблечена" до най-основните и изпълними дестинации - втора фаза на Пловдив - Бургас и довършването на линията София - Пловдив с отсечките Eлин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - Септември. Така заедно с участъка София - Драгоман към 2020-2022 г. България може да разполага с изцяло модернизирана жп линия сръбска граница - Черно море, както и сръбска граница - турска граница, ако до края на 2015 г. бъдат завършени участъците Димитровград - Харманли, Харманли - Свиленград.

Парите не стигат, времето също



Проблемът е, че финансирането отново ще се окаже далеч от достатъчното. Индикативната стойност на втората фаза Пловдив - Бургас е около 320 млн. евро, Елин Пелин - Ихтиман е около 273 млн. евро, а Ихтиман - Септември 470 млн. евро. Това сумарно прави над 1 млрд. евро, което е двойно повече от заложеното за жп проекти в програмата - 572 млн. евро (без националното съфинансиране). Дори да приемем, че във всеки един от проектите ще има много спестявания, те пак ще са на стойност над планираната. От Министерството на транспорта коментираха, че "за пълната рехабилитация на жп линията от сръбската граница до Бургас са необходими 1.5 млрд. евро. Общо за развитие на жп инфраструктурата в периода 2007 – 2013 г. бяха налични 640 млн. евро, а в периода 2014 – 2020 г. ще са заделени 673 млн. евро (с парите от бюджета - б.р). Тоест нито държавните средства, нито европейското финансиране позволяват пълна модернизация на всички приоритетни проекти за един програмен период". Големият въпрос, който стои пред програмата, е дали в края на новия период парите отново ще се окажат недостатъчни дори за една изцяло модернизирана линия.

Другият голям проблем са закъсненията. Към момента са рехабилитирани 242 км линии, а до края на периода трябва да бъдат минати още 260 км. Това значи, че за една година (до края на 2015 г.) НКЖИ ще трябва да ремонтира повече, отколкото за целия досегашен период от 2007 г. насам. Експерти обясниха, че има варианти за продължаване на работата и след края на периода, като се използва националното съфинансиране, но това пак поставя под съмнение дали всички планирани линии - остатъкът от линията Пловдив - турска граница - ще бъдат завършени. От министерството твърдят, че имат още време за изпълнение, като посочват, че проектите са започнали късно и скоростта расте. "Към момента може да има още завършени линии, но да не ги съобщаваме, докато не е готов и сертифициран целият участък", пояснява експерт.

За да не се стига до това забавяне, за новия период от ведомството на Ивайло Московски планират да започнат възлагането на проекти още в самото начало - тази година. Индикативната програма от ноември сочи, че за договаряне са планирани 502 млн. лв. за Пловдив - Бургас.

Нови релси, стари проблеми

Най-големите драми обаче няма да са в инфраструктурата, а в задълженията, които поемат управляващите с новата програма. Тя ще иска "преразглеждане на Договора за обществени услуги с "БДЖ – Пътнически превози" с оглед привеждането му в съответствие с европейските правила за обществени превозни услуги". Това завъртяно изречение съдържа в себе си факта, че железниците продължават да бъдат субсидиран бизнес, който има ужасно ниска възвращаемост, а услугите дори се влошават (ако се съди по броя оплаквания тази година).

Реформата в този сектор ще бъде обвързана с финансирането, което е и обяснението защо Ивайло Московски още през ноември обяви, че ще рестартира процедурата за приватизация на "Товарни превози", а пътническите ще отидат в НКЖИ, за да се подобрят финансовите й показатели. Другото, което вероятно ще стане, е, че ще се редуцират още линии, които работят само на загуба. Това вероятно ще се окаже по-трудно дори от прокарването на нови релси.
 
Метрото: по-успешните релси

Програма "Транспорт" през новия период продължaва да финансира развитието на мрежата на метрото в София. Още тази година може да започне изграждането на третия метродиаметър, свързващ "Овча купел" с жк "Левски", но парите едва ли ще стигнат за целия близо 16-километров участък, тъй като прогнозната му стойност е 1.4 млрд. лева. На този етап е гарантирано финансирането – 400 млн. лева, за средния участък на третия лъч – от "Красно село" до началото на бул. "Владимир Вазов", като в момента тече процедура за избор на изпълнител. Отсечката е с дължина около 7 километра, по които ще се разположат 7 метростанции. Търгът за изпълнител беше забавен от жалби, възражения има и срещу екологичната оценка на третия лъч на метрото, но първата копка е само въпрос на време и ще се случи тази година. 

Плановете на "Метрополитен" за развитието на подземната железница включват не само третия лъч, но и удължаване на първия и втория метродиаметър – единият към Симеоново, а другият към Студентски град. Дали в програмата за транспорт обаче ще останат средства за тези отсечки все още е под въпрос.

В момента метрото е в специфичната цел на програмата за преминаване към нисковъглеродна икономика, за която са заделени над 361 млн. евро. Те са не само за подземната железница, но и за интермодални терминали, за стратегии за нисковъглеродно развитие в градовете и др. Според прогнозите на авторите на програмата само третият лъч на метрото ще намали трафика (най-големият замърсител на въздуха в столицата) с 21 хиляди автомобила дневно. От старата програма "Транспорт" в изграждането на софийското метро са инвестирани 187 млн. евро, става ясно от отчетите за програмата до момента.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София с неприложими мерки срещу мръсния въздух; Казусът "Банско" временно се отлага Вечерни новини: София с неприложими мерки срещу мръсния въздух; Казусът "Банско" временно се отлага

И още: Взрив в газов разпределителен център остави без газ 4 държави; Тръмп поиска САЩ да започне нова лунна програма

12 дек 2017, 1675 прочитания

Бюджетната комисия отхвърли ветото над мораториума за нови лекарства 1 Бюджетната комисия отхвърли ветото над мораториума за нови лекарства

Ако и в пленарна зала разпределението на гласовете е подобно, забраната ще остане в сила

12 дек 2017, 1291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Как градският съд изхарчи четвърт милион евро

Противоречивото ръководство на СГС усвои европейски средства по съмнителен проект

Луксозното гето на София

"Манастирски ливади-изток" е пример за това как не тябва да се развива един квартал.

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 13.12.2017

Капитал Daily

Брой 191 // 13.12.2017 Прочетете