Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 14 яну 2016, 19:23, 14718 прочитания

София ще развива система за велосипеди под наем чрез концесия

Общината предвижда срокът на концесията да бъде между 8 и 12 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Жалба блокира концесията за велосипеди под наем в София

Свързваното с Красимир Гергов обединение "Вело Арчър София" възразява в КЗК срещу съществени грешки в условията

18 юли 2016

Четири кандидата искат концесията за велосипедите в София

Столичната община ще оценява кой предлага да й плати най-голяма такса за най-кратко време, а не качеството на велосипедите и инвестицията в системата

30 юни 2016

Изчерпва се потенциалът за по-висока събираемост на данъците

Зам.-кметът на Столична община по финансите Дончо Барбалов пред "Капитал"

15 яну 2016

Ремонтът на парка около НДК поскъпна с 5 млн. лв.

Според общината допълнителните средства трябва изцяло да решат проблема с хидроизолацията

20 дек 2015

Разходите за боклука на София растат със 17%

Много от допълнителните средства през 2016 г. ще отидат за сметосъбиращите фирми и нови проекти

17 дек 2015


Концесионерът ще получи допълнителен стимул - 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града. 
"При такива условия освен Красимир Гергов и неговите сателитни структури никой няма да участва и не мога да разбера защо си затваряме очите."
Стоян Александров, общински съветник от "Движение 21"
Много е вероятно през 2016 г. София да се сдобие със система за отдаване на колела под наем. След двучасов дебат в четвъртък Столичният общински съвет (СОС) направи първата сериозна стъпка в тази посока, като прие предложението за концесия за отдаване под наем на велосипеди и управление на рекламни площи.

Общинските съветници дълго спориха относно конкретните условия на бъдещия договор и много от тях поискаха допълнителни промени, но в крайна сметка одобриха проекта. В следващите месеци предстои общината да обяви процедурата и да стане ясно кои ще бъдат кандидатите за участие в нея.

Условията

Според гласуваните в четвъртък условия бъдещият концесионер ще трябва да постави т.нар. велогардероби на 33 предварително определени от общината локации, повечето от които в центъра на града. В замяна на това фирмата изпълнител ще трябва да плаща концесионна такса от най-малко 93 хил. лв. на година без първата година на договора, когато ще направи инвестицията. Концесионерът сам ще определя цените, на които гражданите ще могат да наемат велосипеди. Договорът обаче предвижда използването им в първите 30 минути да бъде безплатно, в резултат на което СОС дава и допълнителен стимул на концесионера - 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града. 

Според общинските съветници договорът за концесия трябва да е с период между осем и 12 години. Бъдещият концесионер трябва да инвестира не по-малко от 1.6 млн. лв., които да отидат както за оборудването на велосипедни станции, така и за поставянето на рекламни елементи. Основна роля при избора на фирма ще играят предложената концесионна такса (40%), по-краткият срок на концесията (40%), а инвестиционното и техническото предложение ще имат тежест от по 10% в оценката на кандидатите.



Голям спор и бързо гласуване

Концесията за велосипеди под наем е труден въпрос за Столичната община, защото обединява две проблемни теми - нерешеният с години казус със стопанисването на рекламните съоръжения в града и изграждането на велосипедна инфраструктура, което в София се случва изключително трудно. Неизненадващо тази точка предизвика напрежение в общинския съвет. Основният спор беше около това колко и от какво би печелил концесионерът и справедлива или надвишена е предложената от общината компенсация във вид на рекламни елементи.

Най-гласовити противници на концесията във вида, в който тя беше гласувана на заседанието, бяха съветниците от БСП и "Движение 21". Причина за критики бяха най-вече финансовите условия в концесията. Според Милка Христова от БСП "концесията в София е уникална, защото съчетание между реклама и велосипеди по такъв начин на друго място няма". Тя постави и въпроса защо рекламните елементи са само в централната част на града, а не са изнесени в периферията. Други съмнения бяха свързани с подценяване на приходите и надценяване на разходите на концесионера - според критиците фирмата ще печели повече от реклама, отколкото твърди докладът, а разходите за поддръжка ще бъдат по-ниски от предвидените.

Изчисленията за икономическия модел са правени на база информация от 2013 г., когато лихвените проценти бяха много по-високи, отбеляза и Стоян Александров от "Движение 21". По неговите думи условията на концесията трябва да бъдат "изпилени", така че частната компания да има по-голям стимул велосипедите наистина да се използват. Като странична дейност концесионерът ще може да отдава 150 рекламни елемента, а в момента подобен тип съоръжения при пълна заетост носят по около 800 - 1000 евро на месец. "При такива условия освен Красимир Гергов и неговите сателитни структури никой няма да участва и не мога да разбера защо си затваряме очите", коментира още Александров.

Общината до момента има печален опит с дългосрочните договори, както личи от споразуменията с "Карат-С", каза и Борис Цветков от БСП. Много дълго време това ни блокираше в промените на маршрути, цените на билетите и т.н. Имаме проблем с контрола на подобни концесии и горчив опит с това колко трудно се предоговарят условия, както е видно от примера на "Софийска вода", допълни той аргумента си против толкова дългосрочно обвързване и за велосипедите.

Заради тези критики към детайлите няколко общински съветници предложиха точката да бъде отложена, докато текстът не бъде изчистен. В крайна сметка тази идея не беше приета, а съветниците се обединиха около една-единствена промяна. Първоначално в текста на доклада беше записано, че работното време на велогардеробите ще е минимум седем месеца в годината - от 1 април до 31 октомври, с работно време от 7 до 19 часа. Според новото решение на СОС обаче то трябва да е денонощно и целогодишно.

Концесията беше одобрена от СОС с 42 гласа "за" и нито един против с подкрепата на ГЕРБ, Реформаторския блок и "Група 5", докато БСП и националистическите партии се въздържаха.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европейската асоциация на съдиите: Промените в съдебния закон са недемократични Европейската асоциация на съдиите: Промените в съдебния закон са недемократични

Задължението съдии да декларират членство в съсловни организации подкопава правото на сдружаване

24 юли 2017, 1 прочитания

Близо половин милиард евро предостави ЕИБ на България през 2016 г. Близо половин милиард евро предостави ЕИБ на България през 2016 г.

Освен подкрепа за малки и средни предриятия институцията ще търси да финансира и проекти на едрия бизнес

23 юли 2017, 13687 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Предстои безплатен демо ден на обученията Business Essentials

На 20 януари можете да се запознаете с преподавателите в модул "Стратегия и маркетинг"

Слепи ли са камерите в София

Покрай председателството на Съвета на ЕС столицата ще трябва да инвестира в система на видеонаблюдение... която показва, че до момента видеонаблюдението почти не е имало

Пътно сдружение

Споделеното пътуване облекчава трафика, спестява разходи и щади природата. Сега вече има и мобилно приложение

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 24.07.2017

Капитал Daily

Брой 111 // 24.07.2017 Прочетете