Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
26 27 мар 2016, 16:23, 15998 прочитания

Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Най-вероятно депутатите ще приемат облагане с нисък патент. Това ще носи повече приходи от символичните в момента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Работодателите няма да преговарят за минималните осигуровки

Национално представените организации смятат, че сегашният метод на определянето им увеличава сивия сектор и ограничава заетостта в отделни региони, сектори и предприятия

7 авг 2016

Управляващите приеха данък "такси" на първо четене

Отпада задължението таксиметровите компании да наемат шофьорите

30 мар 2016

Разходите за труд пак изпреварват производителността

И още: Представлението на такситата; Колко струва градският транспорт в Европа; Тишината за "Булгартабак"; Неприятна пречка пред желаната "голяма коалиция"

27 мар 2016

Хиляди таксита заплашват да блокират София

Шофьорите не искат да бъдат на трудов договор, транспортният министър ги подкрепя

17 ное 2015

Парламентът отхвърли еднократния данък върху таксиметровите услуги

За промените гласуваха само депутатите от ГЕРБ и АБВ, но не достигнаха 11 гласа

13 ное 2015

Такситата ще плащат еднократен годишен данък между 400 и 1000 лв.

Депутати от ГЕРБ предлагат да отпадне приетата преди месец промяна превозвачите да наемат шофьорите на трудов договор

8 ное 2015
За разлика от много други сектори от години този на таксиметровите услуги е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли. При шофьорите пък масовата практика е да си регистрират фирми, да работят за около година с тези компании и после да ги прехвърлят на името на неграмотни хора от малцинствата. Така НАП няма как да събере дължимите средства. Впоследствие се регистрира друга фирма и се работи по същата схема.

От няколко месеца държавата опитва да промени системата. Първият опит беше дейността да се концентрира в компаниите майки, а сега се опитва вид патент за шофьорите. Какво точно се променя вижте във въпросите и отговорите.


1. Защо протестират таксиметровите шофьори?
Причината таксиметровите шофьори да протестират е изтеглянето от парламента на законопроекта за изменение на Закона за местните данъци и такси. С него се предлагаше въвеждането на еднократен данък върху таксиметровите услуги, подобен на патентния данък, между 400 (300 лв. според последните заявки на депутати) и 1000 лв. за година, като точното число трябваше да се определя от общинския съвет на дадената община, а приходите от него да влизат в бюджета на местната власт. Другата голяма промяна е отпадането на приетото през есента на миналата година задължение или големите фирми да наемат при тях шофьорите, или самите шофьори да се регистрират като превозвачи от 1 април.

2. Колко данъци (не) плащат такситата?
По данни на НАП за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. Към края на октомври 2015 г. бяха платени 5.05 млн. лв., което означава, че за цялата минала година няма как да са внесени повече от 6 млн. лв. По данни на "Автомобилна администрация" само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи. По данни на Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати, в цялата страна има регистрирани 22 хил. коли. Простата сметка на база минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се показва, че само от социални вноски в бюджета през 2015 г. е трябвало да влязат 1.5 млн. лв. Задължително е и здравното осигуряване, от което в бюджета трябва да влязат около 700 хил. лв. Ако отчетем факта, че колите масово се карат поне от двама шофьори, тогава трябва да умножим числата по две.

При протестите в четвъртък участници заявиха, че едно от най-големите им притеснения в момента е, че на тях ще им се наложи да плащат данъци. "Това означава всеки месец да плащам допълнителни 300-400 лева. Трябва да започнем да се самоосигуряваме и да плащаме този патентен данък", каза пред камерата на bTV участник в блокирането на Орлов мост.



Въвеждането на патентен данък при минимален праг от 400 лв. годишно ще вкара в бюджета на общините поне 9 млн. лв., което е двойно повече, отколкото в момента плащат шофьорите заедно с осигуровките. "Промените предоставят допълнителен източник на приходи за общините и са в посока децентрализация", смята Диана Йорданова, зам.-председател на бюджетната комисия и един от вносителите на промените.

3. Какво не искат големите такси компании?
Искането за отмяна на вече гласуваното е от полза за големите таксиметрови фирми. Според текстове в сегашния закон, приети през миналия октомври, които трябва да влязат в сила от 1 април, големите фирми вече трябва да наемат служители на трудови договори и да поемат отговорността за плащането на данъците и осигуровките. В момента те изпълняват по-скоро функцията на лизингови дружества и предоставят радиочестота на таксиметровите шофьори и логото на компанията върху автомобила. Ако шофьорите са техни служители, дружествата ще носят отговорност и най-малко ще трябва да платят милиони ДДС. Което сега не се случва, а и според предложените промени няма да е факт.

"Четири са големите фирми в София, които организираха този протест - защото точно техните лобистки предложения бяха внесени от група народни представители сега. Бяха внесени и бяха изтеглени. Но за да се подготви бързо да влязат, се направи този театър на Орлов мост, при който с повикване по станциите събраха колеги", коментира в интервю за "Нова телевизия" Гроздан Караджов. Той беше председател на транспортната комисия, когато беше приет законът миналата година.

4. Какво ще приемат депутатите?
Най-вероятно приетото през миналата година ще отпадне, а патентът ще е с по-нисък праг от 300 лв. годишно по настояване на АБВ. Транспортният министър Ивайло Московски обеща на протестиращите поправките отново да бъдат вкарани в парламента. ГЕРБ подкрепя, "за" са и част от реформаторите. Против са от БСП, а ДПС не е изказвало позиция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

4+1: Какво да четем и слушаме в неделя вечер 4+1: Какво да четем и слушаме в неделя вечер

Четири идеи за текстове плюс една за подкаст, които да ни настроят за новата седмица

22 окт 2017, 175 прочитания

"Шкода" ще достави 13 нови трамвая за София срещу 46.3 млн. лв. "Шкода" ще достави 13 нови трамвая за София срещу 46.3 млн. лв.

Чешката компания е спечелила търга с по-висока цена от конкурента й - полската Pesa, но с по-добра техническа оферта

22 окт 2017, 270 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Съдебната система и бюрокрацията притесняват инвеститорите

Проектът за газов хъб и интерконекторът с Гърция са приоритетни за правителството

От 2020 г. еврофондовете ще идват с прокуратура

Създаващата се европейска структура има шанс да демонстрира в България как обвинението всъщност трябва да работи

Михаел Вебер: Особеното в България е, че тол-системата покрива почти всички пътища

Мениджърът в Kapsch, отговарящ за тол-системата в България, пред "Капитал"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете