Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 12 сеп 2016, 17:55, 20436 прочитания

Унгарска и германска компания обжалват търга за тол-системата

Електронното засичане и плащане за магистрали и пътища ще се забави с над година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пътната агенция даде само ден за оферти за тол-системата за 200 млн. лв.

Срокът е абсурдно кратък - 24 часа след публикуване на съобщението

18 май 2017

Пътната агенция обяви търга за тол-система между празниците, но последва нова жалба

Дори новият президент Румен Радев се включи в дискусията по темата

3 яну 2017

Търгът за тол-системата е спрян заради жалби за пореден път

Три фирми са обжалвали процедурата в Комисията за защита на конкуренцията

16 ное 2016

Търгът за тол-системата е пуснат за пореден път с много кратък срок

Кандидатите имат осем дни да подадат оферти

11 ное 2016

Само един кандидат иска да разпространява винетки

Офертата в поръчката за 20 млн. лв. е подадена от консорциум между "ВИП секюрити" и "Български пощи"

17 окт 2016

Обществената поръчка за тол-системата е подновена

Офертите ще се приемат до 26 септември и ще бъдат отворени на следващия ден

30 авг 2016

Първата голяма поръчка след катарзиса

Търгът за новата тол-система за 200 млн. лв. отново е със съмнения за предрешен избор и недомислени изисквания

18 юни 2016

Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017

Регионалната комисия в парламента подкрепи на първо четене въвеждане и на дневни и тримесечни стикери

19 май 2016

Жалба блокира поръчката за тол-система

Неизвестната "Мархинженеринг" възразява срещу решение за промяна на условията на конкурса

10 май 2016

Пътната агенция търси нов разпространител на винетките

Поръчката за 20 млн. лв. ще бъде обявена през юни тази година

15 мар 2016

Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева

Държавата търси изпълнител на системата за тол-плащания от камиони и електронни винетки за автомобили. Тя трябва да заработи в началото на 2018 г.

23 фев 2016
За разлика от предишните жалби сега възраженията са от фирми със сериозен опит в сектора.

Електронното плащане за преминаване през магистрали и пътища трябваше да е възможно от началото на 2019 г. Но няма. Причината е в нескончаемите жалби срещу поръчката за 200 млн. лв. Аргументите на повечето кандидати са, че държавата не е подготвила добре условията за новата тол-система и електронни винетки. И заради грешното задание дигитализацията ще се забави поне с година-две.

Това е една от най-големите и най-обжалваните процедури за годината. Сега има нови две възражения срещу поръчката - четвърто и пето поред. Те са от две чужди компании и са постъпили на 9 септември в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Затова и от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обявиха, че търгът ще бъде временно спрян. Така само дотук изоставането спрямо плана е с пет месеца. Новите жалби ще отложат подаването на оферти към края на годината. После могат да последват и дълги съдебни битки по класирането.

Кандидати с жалби

Докато първите три жалби дойдоха по линия на две малки местни фирми, нямащи нищо общо с изграждането на тол-системи ("Мархинженерин" и "Пропърти стан"), възраженията от края на миналата седмица са от две чуждестранни специализирани компании. Едната е унгарската "Ерба 96" - с близо 20-годишен опит зад гърба си, тя е изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария. Другата е "Витроник" (Vitronik Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme) - германска компания с годишни приходи от над 110 млн. евро и 700 служители, специализирана в изграждане на системи за толинг. Компанията е средна по мащаби и е работила по изграждането на тол-системата в Германия още през 2003 г., монтирала е елементи от тола във Франция и Австралия. По-конкретно дейността й е свързана с изграждане и монтиране на метални рамки над пътя за следене на трафика, както и на технологии за засичане на габаритите и теглото на превозните средства.

По информация на "Капитал" жалбата на унгарската "Ерба 96" е свързана с кратките срокове за подготовка и изпълнение на поръчката. Датата за прием на оферти се измести няколко пъти, а последната беше 26 септември. След избор на изпълнител и сключване на договор победителят в търга има седем месеца за подготовка на конкретно технологично решение и доставката на всички елементи (софтуер, хардуер, съоръжения и др.), както и още 12 за монтаж и пускане в експлоатация на тол-системата за камионите над 3.5 тона. Срокът за внедряване на е-винетките е 6 месеца. Междувременно трябва да се обучат 500 души, да се изградят и оборудват контролни центрове и др. "Сроковете бяха отлагани достатъчно, още малко и ще стане една година, не виждам как ще мине тази жалба, колко още да отлагаме", коментира източник от пътната агенция.



Жалбата от германската "Витроник" по информация на "Капитал" от два източника се отнася за неясноти, свързани с технологичното изпълнение на системата и по-точно с трасетата на оптичните кабели, които трябва да свържат центровете за обработка на данни и контролните станции (металните рамки над пътя). "На всички сме дали едни и същи разяснения, трасетата следват пътя и въртят около КПП-тата, това е", коментира представител на пътната агенция.

Още от самото начало на процедурата потенциални участници се оплакваха от множеството неясни моменти в документацията и субективните критерии за подбор, като това се доказва от над 300-те въпроси и молби за разяснения, публикувани в досието на поръчката. Много от въпросите са свързани с неяснотите около т.нар. контролни станции. Това са металните рамки над пътните платна, които сега се използват за следене на трафика, но имат функция да засичат номера на превозното средство. Снабдени с камери, скенери за габаритите и платформи за определяне на теглото (част от тях), въпросните метални рамки по пътищата ще са основен елемент от правоприлагането и контрола върху новите пътни такси. Сега съществуващите 320 рамки са изградени от българските "Контракс" и "Телелинк" - "Контракс" работи по магистралите и първокласните пътища, а "Телелинк" - по пътищата втори и трети клас.

Колона от желаещи

Тол-система за тежкотоварни камиони и автобуси и електронна винетка за леките автомобили трябва да заменят сегашните винетни стикери като начин за таксуване на движението по републиканската пътна мрежа. Вместо досегашните 200-300 млн. лв. от пътни такси годишно държавата очаква тол-системата да генерира приходи от 800 млн. до 1 млрд. лева за бюджета. Поддръжката й ще струва около 3% от приходите. Това в съчетание с прогнозната цена от 200 млн. лв. прави поръчката една от най-апетитните за годината.

На по-ранен етап интерес към търга потвърдиха от "Телелинк", като от местните фирми най-вероятно ще се включат "Контракс" и "Сирма". Малко е вероятно българските кандидати да участват самостоятелно, защото нямат опит с изграждането на тол-системи, а и финансовите изисквания за 100 млн. лв. финансов ресурс са прекалено високи.

Предложеният модел за смесена система (тол и винетка) наподобява този в Унгария, затова е силно вероятно унгарско участие в лицето на I-Cell, Унгария, и T Systems, Унгария. Австрийската компания Кapsch също обяви намерението си да участва. От новите жалби става ясно, че унгарците от "Ерба" и германците от "Витроник" също ще се включат в надпреварата, като не е изключено те да се явят на търга заедно, тъй като всяка една от тях има опит с конкретен елемент от тол-системата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Емиграцията от България намалява 19 Емиграцията от България намалява

Живеещите зад граница сънародници са около 1.1 млн. души според доклад на "Отворено общество"

21 окт 2017, 3778 прочитания

Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати 1 Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати

Регионалното министерство ще иска предварително изпълнение на договора със спечелилия Kapsch

20 окт 2017, 16965 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Шест кандидата за инженер-консултанти на третата метролиния

Поръчката е на стойност 4 млн. лв.

Когато нещо работи, защо да го разваляш

Тръмп иска по-добра сделка с Иран за ядрената програма, но рискува сериозен конфликт в краткосрочен и дългосрочен план

"Динамо софтуер": цена 50 млн. долара, 10 млн. за служителите

Българската софтуерна компания има нов мажоритарен собственик - американския фонд Francisco Partners

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете