Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 11 яну 2017, 20:12, 12928 прочитания

Концесията за товарния терминал в Пловдив спря

Транспортното министерство е замразило процедурата заради жалба, според която критериите към кандидатите са прекалено високи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Събуждането на индустриалните зони

Все повече чуждестранни инвеститори правят запитвания за развитие на свои проекти в страната

10 яну 2017

Един терминал не стига

Интермодалното съоръжение в Пловдив ще покаже дали пазарът ще отговори на развитието на логистиката

31 дек 2016

Новата индустрия на България

Как областта около Пловдив се превърна в промишлено сърце на страната и защо бъдещото й развитие е под въпрос

8 апр 2016
Жалба спря концесията на терминала за интермодални превози в Пловдив. Оферти за вече изграденото съоръжение за комбинирани превози от камион на влак и обратно трябваше да се подават до 12 януари. Състезанието за разлика от скоростното раздаване на плажове започна в началото на ноември и беше предвиден нормален срок за подготовка. Сега транспортното министерство е замразило процедурата и дали нещо ще се променя по нея ще зависи от решението на Комисията за защита на конкуренцията и служебния кабинет.

Министерството търси инвеститор, който да оперира терминала в Пловдив през следващите 27 години. Съоръжението беше построено със средства по оперативна програма "Транспорт" и инвестицията беше 14 млн. лв., а за строител беше избрана "Трейс груп". Сегашната процедура е за оператор, които да инвестира в оборудването на терминала и да организира работата там. Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там.

Подателят на жалбата "Трансмодал" твърди, че условията към кандидатите са силно завишени и това ще ограничи конкуренцията. Каквото и да е решението на антимонополния регулатор, то в полза на бизнеса в Пловдив е максимално скоро съоръжението да се дооборудва и да заработи.

Състезание за по-големи

Жалбата срещу концесията е подадена от софийската "Трансмодал" в средата на декември миналата година и е срещу решението на Министерския съвет за откриването на процедурата от 10 ноември. Мотивът е "неясни и дискриминационни правила и процедури, които нарушават конкуренцията и създават предпоставки за избиране на предварително определен кандидат". Основните възражения са по отношение на изискванията към кандидатите.

В жалбата се казва, че за целия срок от 27 години на концесията се изисква минимална инвестиция от 4.6 млн. лв., като 1.4 млн. лв. трябва да бъдат вложени през първите две години на договора. Същевременно с това е поставено условие кандидатите да имат регистрирани приходи за последните три години не по-малко от 5 млн. лв. и размер на балансовата и/или пазарната стойност на дълготрайните материални активи за последните три години не по-малко от 2 млн. лв. "Видно е, че изискванията към потенциалните кандидати са необосновано и многократно завишени спрямо общия размер на исканите инвестиции и още повече спрямо средногодишния размер за целия срок на концесията, което ограничава конкуренцията и поставя необосновано високи изисквания пред възможните кандидати.

Собствеността в "Трансмодал" е разпределена между Илия Илиев, Любомир Сяров и Геогри Минчев. Минчев е собственик на спедиторската "Транс Балкани" и е председател на контролния съвет на Национално сдружение на българските спедитори. Любомир Сяров пък е председател на сдружение "Клъстер зелен товарен транспорт", а преди години ръководеше компанията "Еколоджистик", която беше оператор на терминала на гара Яна край София, собственост на "Екометал инженеринг". От компанията коментираха, че са търсили чуждестранен партньор, занимаващ се с логистични хъбове, но той в крайна сметка не е проявил интерес към терминала.

Кого търси министерството

Основната услуга, която трябва да предоставя концесионерът, е обработката на контейнери, сменяеми каросерии, ремаркета и полуремаркета. Към това трябва да се прибавят и допълнителни услуги като охлаждане на хладилни контейнери, паркинг, обработка на митнически документи, ремонт и почистване на контейнери, спедиторски услуги и т.н. Победителят ще има възможност да извършва частични строителни и ремонтни работи на база инвестиционната му програма. Той трябва да гарантира непрекъснатото функциониране на терминала. По отношение на опита кандидатите трябва да са извършвали подобна дейност по опериране на комбинирани товари и терминали за последните 5 години. Прогнозната стойност на концесията е изчислена от министерството на 13.9 млн. лв.

Към момента не е ясно кои са фирмите, които официално проявяват интерес към първия по рода си терминал. Преди време интерес към оперирането на терминала неофициално са заявявали от пловдивския автомобилен превозвач ПИМК. Наскоро компанията инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", точно с цел да развива интермодални превози, като отпреди това работи и по съвместен проект за интермодални превози със спедитора DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България "Ди Би Шенкер рейл България". Влакът свързва Русе с Нюрнберг, минавайки през Румъния, Унгария и Австрия. Неофициален интерес е бил заявяван и от някои логистични компании, коментираха преди време близки до процедурата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент

Прочетете и това

Любомир Митов: Растежът може да се ускори до 5%, ако държавата харчи от излишъка 1 Любомир Митов: Растежът може да се ускори до 5%, ако държавата харчи от излишъка

Средният бизнес поддържа добър темпа на развитие според главния икономист на Unicredit

18 яну 2017, 2793 прочитания

Плевнелиев: Ако България разделя ЕС, ще ни отнемат председателството 5 Плевнелиев: Ако България разделя ЕС, ще ни отнемат председателството

В отчета си президентът предупреди за геополитически провал, ако се превърнем в периферия на общността

18 яну 2017, 4918 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Потребителските спорове – вън от арбитражните съдилища

Парламентът гласува промени в ГПК, които засягат всички търговци и отношенията им с клиентите

Пръстите ви виждам

Спестяванията, които според Министерството на здравеопазването прави системата с пръстовите отпечатъци, се оказаха измислени

Двойно здравно подсигурен

Допълнителната застраховка "Заболяване" е екстра, с която все повече хора предпочитат да се сдобият

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Lightest 2016

Най-четеното в Light през тази година

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 14.01.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.01.2017

Капитал Daily

Брой 11 // 19.01.2017 Прочетете