Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 17 фев 2017, 14:00, 26425 прочитания

Краят на пистата

"Летище София" беше осъдено окончателно да плати 71.2 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Темата накратко:
- Десет години след строителството на пистата на столичното летище кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК осъди окончателно държавното дружество.

- Аерогарата ще плати до седмица 71.2 млн. лв., които има натрупани по сметката

- Адвокатът на Делян Пеевски Александър Ангелов беше защитник на летището по делото в две български съдилища.

"Имаме пари и ще ги платим"
Веселин Пейков, председател на борда на директорите на "Летище София"

Още по темата

Искрено и лично в каргото

На летище София от години една фирма обработва товарите на повечето авиокомпании. Появата на конкурент предизвика мини драма. Героите са все бивши мениджъри на аерогарата

16 юни 2017

Wizz Air обяви нова линия до Братислава и промоционални цени от 2.99 евро

Нискотарифната компания ще се обърне към Европейската комисия, ако жалбата й по повод изравняването на цените на стария и новия терминал на "Летище София" бъде отхвърлена

10 мар 2017

Дългът на "България ер" към "Летище София" е скочил до 60 млн. лв.

Новият директор на летището Пламен Станчев предвижда малко разширение на новия терминал

9 мар 2017

Кадрови рокади и в "Летище София"

Старият скандален директор на аеропорта Пламен Станчев се завръща, а сегашният Щерионов ще оглави въздухоплавателната администрация

19 фев 2017

Срокът за оферти за концесията на летище София е удължен с 4 месеца

Сделката ще се решава от следващото правителство

23 яну 2017

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

20 яну 2017

Когато пистата свърши, или вече трябва да си излетял, или имаш сериозен проблем. Пистата на Летище София беше построена преди десетина години. Държавното дружество и строителят обаче влязоха в дълга съдебна битка, точката на която беше поставена на 3 февруари от Върховния касационен съд.

Развръзката очаквано не е в полза на столичната аерогара, която ще трябва да плати 71.2 млн. лв. на кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК, което се занимаваше със строителството на пистата. Това са 46.4 млн. лв. - главница, почти 10 млн. лв. лихви, 11.5 млн. лв. - за хонорарите на адвокатите на насрещната страна (или близо 5 млн. паунда) и още разноски на съда и ДДС за 3 млн. лв.

В интерес на "Летище София" е разплащането да стане максимално бързо, за да не се трупат още лихви. Председателят на борда на директорите Веселин Пейков заяви пред "Капитал", че това ще стане тази или идната седмица, като вече е изпратено писмо на насрещната страна с искане да посочат номер на сметка, на която да се преведат парите. За да се разплати държавното дружество, има блокирани 52.5 млн. лв., което прави разлика от 18.3 млн. лв. до въпросната дължима сума от 70.9 млн. лв. По думите на Веселин Пейков това нямало да бъде проблем. "Имаме пари и ще ги платим. Събирани са средства от години", каза той, като летището има кеш по други неблокирани сметки.

Разбира се, на държавното летище щеше да му е далеч по-лесно, ако не беше допуснало едни 28.6 млн. лв. да потънат в КТБ или ако си събираше вземанията от авиопревозвача "България ер". Делото с МАК/АДМАК не премина и без сянката на Делян Пеевски, чийто адвокат бранеше държавното дружество пред българските съдилища на две инстанции. И загуби.

Полагане на кривите основи



Договорът за строителството на пистата на летище София се подписва през март 2003 г. с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company). Уговорената цена е 52.9 млн. долара без ДДС. Съгласно споразумението споровете между страните ще се решават от Международния арбитражен съд към Международната търговска камара - Париж.

Със забавянето на процедурите по отчуждаване на терените за пистата започват и проблемите. Тя е готова през втората половина на 2006 г., или по-късно от предвиденото, като част от извършената работа не е платена на изпълнителя. Той се обръща към съда в Париж, а "Летище София" излиза с насрещни претенции, че строителят има закъснения в изпълнението. Много често при арбитражните дела се постига баланс между исковете на страните. Въпросното дело обаче е изключение, като съдът признава почти всички аргументи и искове на кувейтско-саудитското обединение и разглежда само един от исковете на ответника. Въпреки че ползва като защитник основаната в Париж международна адвокатска кантора Salans, "Летище София" губи арбитража.

Решението в полза на МАК/АДМАК е от 28 септември 2011 г., към него има и допълнителното решение от 11 юли 2012 г. Сметките са сложни. "Летище София" е осъдено да плати 13.5 млн. долара за разходи за по-дългия срок; 11.8 млн. долара за неплатени възнаграждения; 5.3 млн. долара за предоставена от изпълнителите банкова гаранция; 2.8 млн. долара - неправилно удържано обезщетение за вреди; 906 хил. долара - възнаграждения за изкопни работи; 386 хил. долара - разходи по изменени изисквания за дистанционен контрол и система за наблюдение; 197 хил. долара - допълнително полагане на бетон; 148 хил. долара - неуспешно изпълнени работи за електрически дейности и системи; 166 хил. - ликвидационни вреди; 4.9 млн. британски лири и 1.17 млн. долара - арбитражни разноски.

На съд по света и у нас

За да се стигне до изпълнението на решението (т.нар. екзекватура) обаче, то може да премине и през българската съдебна система. Тук магистратите не могат да се изказват по същество, а само дали процедурата е спазена правилно. Делото минава първо през Софийския градски съд, после през Софийския апелативен съд и финишира пред Върховния касационен съд. Крайният резултат от всичките обжалвания вече е ясен - СГС призна допускането на изпълнението, апелативният потвърди това решение и накрая арбитражът затвърди предните две.

Въпреки че непризнаването на решения на арбитражен съд е по-скоро изключение и може да предизвика голям международен скандал и влошаване на отношенията със съответните арабски държави, "Летище София" реши да действа "иновативно" и повери защитата си по дело за десетки милиони на кантора без история в арбитражната практика, но пък със "стабилен" гръб.

За защитник на летището на първите две инстанции беше избрана "Авиора консулт", собственост на Александър Ангелов, адвокат на Делян Пеевски, за цената от 610 хил. лв. без ДДС.

Изборът стана с чрез договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка. Тя беше обявена на 28 декември 2012 г. Мотивите за избора на този вид слабо състезателна процедура бяха, че е "налице фактическа и правна сложност по делото и съществен материален интерес за "Летище София". Необходимо е подробно запознаване с цялата преписка. Следва да се направи подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита. Всичко това налага в най-кратки срокове избор на процесуален представител за защита интересите на "Летище София", гласеше поръчката.

Защита в повече

Абсурдите са няколко. Първо, летището вече е платило веднъж за част от така описаната задача. Това стана ясно от жалба в КЗК срещу въпросната поръчка от края на 2012 г. от адвокатско дружество "Симеонов и Дерменджиев" с управляващ съдружник Ивайло Дерменджиев, известен с опита си в арбитражни дела. През ноември 2011 г. "Летище София" възлага идентична малка поръчка на "Симеонов и Дерменджиев" за консултантска услуга за предоставяне на становище във връзка с признаване и допускане изпълнението на чуждестранното арбитражно решение. Поръчката е изпълнена, летището е получило становище от 32 страници какви възражения би могло да има летището пред българския съд, срещу което не е имало възражения от възложителя. Или поръчката, спечелена от "Авиора консулт", "съдържа в своя предмет действия и услуги, които вече са изпълнени", се казва в жалбата пред КЗК. Това на практика оспорва аргумента на летището, че е нужен бърз избор, за да се направи "подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита".

Вторият абсурден момент е, че защитата по толкова важно дело печели "Авиора консулт" в състезание на пряко договаряне, на което са поканени и канторите "Камбуров и партньори" и "Георгиев, Тодоров и ко" - далеч по-разпознаваеми и с опит в арбитражните дела. Решението е взето бързо на 9 януари 2013 г., а на 15 февруари 2013 г. е сключен и договорът. Единственият критерий е "най-ниска цена". Източници, близки до летището, разказаха пред "Капитал", че участниците са канени да влизат един по един, ценовите оферти не са били запечатани в пликове, които да се отварят публично пред всички, а избраната фирма е влязла последна, т.е. е възможно да е научила цените на останалите и да е обявила малко по-ниска цена.
Третият абсурден момент настъпва на финалната права на последната инстанция пред ВКС. Там защитата вече е поверена на друг - адвокатско дружество "Георгиев, Тодоров и ко", което не успя да спечели "състезанието" преди години.

"Хонорарите са предмет на конфиденциални договорености между страните", отговориха от летището. Голямата сметка обаче вече е ясна и летището ще трябва да плати. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инфографика: Военни игри 1 Инфографика: Военни игри

България и съседните страни са плацдарм за основните съюзнически учения на натовските армии тази година

21 юли 2017, 1867 прочитания

МОН предлага нова агенция, която да управлява еврофондовете за наука и образование МОН предлага нова агенция, която да управлява еврофондовете за наука и образование

Министър Красимир Вълчев обяви също, че България ще се откаже доброволно от средства, за да увери Брюксел, че ще подобри управлението на оперативната програма

21 юли 2017, 2319 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K100»

К100
К100

300 най-големи компании по приходи; Най-печелившите; Най-динамичните; Лидерите по сектори; Анализи и фирмени профили

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Партията на Светльо Витков се присъедини към Реформаторския блок

Вокалистът на "Хиподил" най-вероятно ще води листата в 25-и МИР в София в директен сблъсък с Бойко Борисов, Корнелия Нинова и Волен Сидеров

Година затишие... и пак Мавродиев

Според няколко източника от изпълнителната власт и финансовия бранш бившият председател на КФН лобира през "Обединени патриоти" да стане изпълнителен директор на ББР

Плува ли закон за корупцията

Последната перла в антикорупционната корона на управляващите ще е едноименният закон, който ще бъде приет скоростно преди края на годината – за пред Европейската комисия

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Сбогом, Colette

Прочутият концептуален магазин в Париж затваря врати през декември

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.07.2017

Капитал Daily

Брой 110 // 20.07.2017 Прочетете