Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 17 мар 2017, 14:52, 12624 прочитания

Износ на добавена стойност

През последните години българските компании продават зад граница все повече инвестиционни стоки. Това е добре - и за тях, и за икономиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Аурубис България" с нов пристанищен склад за 15 млн. евро

Инвестицията е на концесионера "БМФ порт Бургас" срещу дългосрочен договор с медодобивното предприятие

14 май 2017

Износът пак започна да расте бързо

Към евросъюза ускорението идва от машините, а към останалите държави - от по-високите цени на горивата

10 апр 2017

Какво се случи през седмицата

Сагата с делата за "Софийски имоти" приключва, без да има осъдени; Британският парламент одобри началото на Brexit; Шотландия ще поиска провеждането на втори референдум за независимост; TELUS International Europe ще наеме още 100 души в центъра си в Пловдив

17 мар 2017

Среща на Г-20 ще опита да защити свободата на глобалната търговия

Домакините от Германия са подготвили отделна декларация с принципи срещу протекционизма

15 мар 2017

България изнесе рекордно много стоки - за над 46 млрд. лв.

Ръстът през 2016 г. се забавя, но пък се увеличават продажбите на продукция с по-висока добавена стойност за икономиката

13 мар 2017

Ръстът на икономиката: По-висок от очакваното, но по-слаб от 2015 г.

Износът и потреблението вдигнаха БВП с 3.4% в период на оскъдни еврофондове през миналата година

7 мар 2017


Когато бизнес организациите и правителството се срещнат, те неизменно произвеждат клиширани послания. Едно от най-устойчивите е "стратегия за насърчаване на износа". Ако сте по-ляво мислещ, идеята може да ви допада, ако сте десен, ще кажете, че е глупост, но за добро или зло такъв документ така и никога не се произвежда. За сметка на това и без насърчение на хартия износът не само, че расте, но и все по-видимо се променя. И то към по-добро.

Изминалата година ще е първата от поне десетилетие, в която традиционният лидер в класацията на най-изнасяни стоки - горивата, е изместен от продукти с по-висока добавена стойност - електрически апарати, машини и части за тях. Да, за това влияние имат ниските цени на петрола, но дори и без този ефект се вижда процесът на бавно преструктуриране на българския експорт - инвестиционните стоки в него растат от 2012 г. насам за сметка на дела на суровините и енергийните продукти. Така, ако допреди пет години делът им от общия износ е около 17%, сега гони близо една четвърт от него. Именно този вид изделия - по-високотехнологични, някои от тях със собствена марка, позната на международните пазари, носят по-голяма добавена стойност и дърпат икономиката напред. Въпросът е дали тенденцията ще се запази предвид все по-осезаемия недостиг на хора на пазара на труда и противоречивия имидж на България като инвестиционна дестинация.

Част от веригата за доставки

Разместването в топ 10 на българския износ през миналата година се дължи на два фактора - първият е свързан с ниските цени на петрола и медта на международните пазари, а вторият - с инвестициите в по-високотехнологично производство. Само през последната година отвориха десетина нови завода за автомобилни компоненти, още толкова обявиха планове да заработят през тази, отделно някои компании увеличават мощностите си. А и за разлика от очакванията на анализаторите за забавяне на ръста на износа през 2017 г. бизнесът от сектор индустрия е доста по-оптимистичен.

"Поръчките от основни търговски партньори се увеличават, а търсенето в момента е по-голямо от предлагането", казва инж. Стоян Панчев, съуправител на "Тракия икономическа зона", в която работят над 100 компании основно от сектор индустрия. Според него сега предизвикателството е да се убедят малки и средни български компании, че има с кого да работят и да инвестират в разширяване на производството си.



В България индустриалното производство обикновено е част от веригите за доставки на големите европейски износители, като на първо място е Германия. В свой анализ от есента от Българската стопанска камара (БСК) посочват, че преструктурирането на експорта до голяма степен е свързано именно с икономиката и износа на ЕС. Това се вижда и от данните на статистиката - ако преди десетина години основната дестинация на стоки като машини и части за тях е била Турция, сега в топ три са само държави от ЕС.

"Вече не ни търсят като дестинация с евтина работна ръка, а като страна, в която може да се произвежда продукция с високо качество", убеден е Панчев. Разказва, че фирми, които преди са произвеждали части за битово машиностроене, сега са преминали към производство на по-високо ниво автомобилни части.

Има и скептици. В своя анализ от БСК посочват, че все още не е ясно дали ръстът на износа на стоки с по-висока добавена стройност през последните години е устойчив, тъй като "голяма част от тези структурни промени се дължат на инвестиции от чужбина. При влошаване на вътрешна и външна среда част от тези инвестиции могат да сменят локацията си".

По-голямата картина

Макар и да продължава да е водещ фактор за ръста на българската икономика, износът забавя темпа си на повишение. През миналата година той е 2.6% (при 4% през 2015 г.), като продадените зад граница български стоки са за 46.1 млрд. лв. (приблизително 50% от БВП) по данни на НСИ. Сумата е нараснала почти двойно за десет години, увеличава се и делът на експорта в икономиката, променят се и основните партньори.

През 2016 г. две трети от износа отива към ЕС, останалите близо 15 млрд. лв. - към други страни. Те са и причина за забавянето на ръста през миналата година. През първото полугодие имаше месеци, в които спадът достигна двуцифрени проценти, а причината бяха както политически трусове в основни пазари - Турция, Русия, Украйна, така и по-ниските цени на петрола и медта. При цветния метал обаче има спад и в обемите (с 16% спрямо 2015 г.), но за това си има обяснение:

"Миналата година се наложи да прекратим производството за близо два месеца. Това се случва веднъж на всеки десет години. Затова, ако предположим, че дейността на "Аурубис" е един от основните фактори в износа на мед за страната, тогава липсата на производствена активност би била част от причината за спада", обяснява Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България".

На една доста енигматична група стоки пък се дължи половината от растежа на износа през 2016 г. - тя е класифицирана като "специфични стоки и движения" и възлиза на 1.7 млрд. лв. (или ръст от 50% спрямо предходната година). В нея влизат основно оръжия и боеприпаси, произведения на изкуството и др.

И докато ръстът в тази категория най-вероятно се дължи на активизирането на военната промишленост, което може да се окаже конюнктурно, увеличението на продажбите на компоненти за автомобилната индустрия, електрическо оборудване и машини е в резултат на добре планирани инвестиции. Така че, ако е нужна някаква стратегия, тя е основно как тези компании да се чувстват по-комфортно с администрацията и да намират по-лесно работна ръка. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мирослав Боршош е освободен като изпълнителен директор на НДК 2 Мирослав Боршош е освободен като изпълнителен директор на НДК

Решението на Лиляна Павлова идва след серия от публични конфликти около ремонта на двореца

26 юни 2017, 5262 прочитания

Има ли връзка между проверките на петролните компании и самоубийство в "Полисан" Има ли връзка между проверките на петролните компании и самоубийство в "Полисан"

Според премиера Бойко Борисов – да

26 юни 2017, 9637 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Туристите в България растат с 10.6% през 2016 г.

Страната е най-предпочитана от румънци, турци и гърци, показват данните на НСИ

София 2018: Само с резервации

Градският туристически бизнес в София се готви за рекордна година

Завръщане към стартъп корените

Изпълнителният директор на "Телерик академия" Бойко Яръмов пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.06.2017

Капитал Daily

Брой 96 // 27.06.2017 Прочетете