Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 13 апр 2017, 17:38, 47177 прочитания

Агенция "Престъпна инфраструктура"

Скандалът с изчезналите документи за тунел "Железница" потвърди съмненията за дълготрайна и дълбока корупционна връзка бизнес-власт в строителния сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Корупцията в пътния сектор

Един тунел въпроси

Версиите кой и защо опорочи пътния търг за 250 млн. лв. започват от корпоративен шпионаж и стигат до институционален конфликт

Да си отгледаш корупция

От две години европейската служба за измами работи по сигнал за превземането на Агенция "Пътна инфраструктура"

Темата накратко

- Скандалът с изчезналите документи от Пътната агенция разкри част от схемите, които вероятно от години пренареждат строителния сектор.

- Сигнал, получен от "Капитал", говори за дълбока корупция и дълготрайна връзка политика-бизнес, която минава през АПИ.

- ГЕРБ са основната партия, управлявала по време на действие на тази схема.

Още по темата

Втори крах на търга за строителство на най-дългия и скъп тунел

Поръчката за "Железница" на магистрала "Струма" е спряна заради малки, но незаконни корекции в критериите към кандидатите

2 окт 2017

АПИ: Нов директор със стари връзки

Дончо Атанасов е бивш депутат от БСП, а през последните години е сочен до близък на премиера Борисов

5 май 2017

Когато пътищата се разделят

Прокурорските проверки в пътната агенция от преди седмица бяха насочени и към бизнесмена Георги Гергов и още повече към "Агромах"

5 май 2017

Когато папките заговорят

Разследването в АПИ

28 апр 2017

Магистрала "Марица" вкара ДАНС отново в пътната агенция

При второто за месец влизане в АПИ се проверява индиректно поръчка на Георги Гергов или "Агромах"

25 апр 2017

Девет години минаха. И?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 апр 2017

Хаос в АПИ: липсващи папки от оферти и акция на ДАНС

Процедурата за тунел "Железница" за 250 млн.лв. е прекратена заради липсващи части от оферти на двама кандидати

6 апр 2017

Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг

Основанията за спиране на състезанието за тунел "Железница" на "Струма" за 250 млн. лв. звучат несериозно

5 апр 2017

Трите златни кита

И служебният кабинет подмени ръководствата на АПИ, НКЖИ и фонд "Земеделие"

17 фев 2017

Корупцията в края на тунела

Инцидентът на магистрала "Хемус"

10 фев 2017

Как държавата уби човек

Защо се стигна до инцидента в тунел "Ечемишка"

9 фев 2017
Понякога истината идва като гръм. Понякога идва като изпусната фраза. А понякога те удря по главата като кашон с документи.

На 4 април в едно съобщение на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" се съдържаше малка, почти изпусната фраза. "При провеждане на процедурата е констатирано, че липсва част от техническо предложение на участник в нея", споменаха от агенцията в съобщението, с което оправдаваха спирането на най-големия пътен търг от последните години - за тунела "Железница" по магистрала "Струма". Съобщението може и да дойде на 4 април, но паниката в сградата на площад "Македония" 3 е започнала няколко дни по-рано. За това свидетелстват както източници на "Капитал", така и факта, че АПИ се опита да оправдае спирането на поръчката с други причини, преди да се предаде и да признае, че е извършено престъпление. От предоставената в няколко кашона оферта има липси, а части от тях са открити впоследствие от ДАНС в дома на един от оценителите. Обстоятелство, очевидно против правилата, но и изцяло опорочаващо процедурата. Някои от документите, предоставени от кандидата, въобще не са открити.
Оказва се, че документите в сградата на АПИ са доста лесно достъпни.

Фотограф: Юлия Лазарова

Изчезването на папките, вероятните причини, които стоят зад това, и останалите без отговор въпроси (виж текста "Един тунел въпроси") по най-изненадващ, но в същото време категоричен начин потвърждават сигнал, който "Капитал" получи преди време за корупционните практики в АПИ. Информацията в него беше доста подробна и разказваше за "превземането" на ключовата агенция по времето на управлението на ГЕРБ с кратко прекъсване по времето на "Орешарски". Според сигнала, който е изпратен до европейската агенция за измами ОЛАФ и след това е върнат до българската прокуратура за доразследване, в АПИ де факто действа "организирана престъпна група", която тръгва от най-високото ниво и стига до експерти в ключови дирекции (виж текста "Да си отгледаш корупция"). Описаното вътре съответства на всичко, което източници на "Капитал" са разказвали през годините за функционирането на агенцията и за разпределянето на средствата, с които тя разполага. Именно най-фрапиращите части - за нареждането на оферти, за отварянето на пликове и размяната им - бяха неочаквано потвърдени от случилото се миналата седмица.

Ето защо няма как да заобиколим набиващия се на очи извод: Има огромно и основателно съмнение, че държавна агенция, през която за изминалите 10 години от влизането на България в ЕС са минали 3.3 млрд. лв., е била превърната в "касичка" от управляващите от ГЕРБ; разпределяла е държавно и европейско финансиране по начин, нямащ нищо общо с честната конкуренция, и откровено е манипулирала оферти, за да обслужва частни, а оттам и политически интереси.

Един кашон истина

Да започнем оттам, че случаят с "Железница" показа колко удивително лесно е да се вземат документи от заключената стая в АПИ, където би трябвало да се пазят офертите на участниците. Един външен експерт, започнал да работи като такъв от септември, за когото това е първата такава комисия, е влязъл в стаята, взел е папки и ги е занесъл в дома си. Независимо какво твърдят сегашни и бивши управляващи, никой не би направил това, без да има солиден гръб и без да познава механизмите, по които подобно нещо може да се случи. Без значение дали мотивацията е била да се помогне на определен кандидат, или да се провали целият търг, действията на външния експерт Стефан Гайтанджиев издават познаване на ситуацията. Най-малкото поради факта, че е знаел че видеонаблюдението не работи (по неизвестна причина), поради това че трябва да е бил с друг човек в стаята, тъй като оценителите влизат по двама и поради това, че очевидно нищо не го е притеснявало да занесе у дома си документация, която може да го уличи в престъпление - очевидно не е вярвал някой да го издаде или както показва схемата - някой да го преследва.



Това потвърждава казаното в сигнала. Там се говори за два начина за манипулиране на търговете. Първият е чрез подмяната на документи в самите оферти, което помага на дадени кандидати да спечелят. Вторият е по-мащабен и засяга предварителна договорка за разпределението на поръчки, при която фирмите плащат, за да получат определен договор. Това е де факто картелно споразумение, за каквото "Капитал" писа още преди две години, че съществува в бранша на инфраструктурното строителство, а по-късно това бе потвърдено и от финансовия министър Владислав Горанов. В началото на тази година, след като ГЕРБ тръгнаха да падат от власт, а доскорошният властелин Делян Пеевски поне видимо изгуби позиции в бранша, картелът се поразклати и АПИ започна да разпределя поръчките на принципа "на всеки по малко". За да работи този принцип обаче, явно се налага пипане в документацията. Което води до липса на единовластие, очевидно до конкуриращи се интереси и до настоящия казус. Свързано с това вероятно е и забавянето от половин година в оценяването на офертите - политическата нестабилност прави трудно определянето на предварителен фаворит и е било по-добре да се изчака.

Всъщност това не е особена изненада за никой в строителния сектор. "Неофициалното" отваряне на оферти не се случва за първи път и за това се говори от доста време, посочва източник на "Капитал".

Асфалтовият октопод

Но ако приемем, че тази теория е вярна и АПИ наистина е дълбоко корумпирана институция, как е възможно толкова много години това да не бъде установено? Все пак над нея е Министерството на регионалното развитие, а в пътния сектор има доста фирми, които биха могли да подават сигнали до полиция и прокуратура.
Бившият и вероятно бъдещ министър Лиляна Павлова не намира нищо обезпокоително в досегашната дейност на АПИ, чийто шеф Лазар Лазаров (вдясно) напусна в края на миналата година


Отговорите на този въпрос може да са два. Първият е, че сигналът е неоснователен, случилото се в АПИ наистина е еднократен скандал на случаен оценител, а големите строители се намират в истинска конкуренция помежду си, без политическа протекция. Вторият е, че политическата протекция е дотолкова нависоко, че е съумяла да държи настрана всички институции в страната години наред, за да не разрушат схемата. За това е полезно да се види историята на прокурорските проверки досега - нито една от тях не е завършила с осъдени. Дори скандалният случай с откраднатите пари за ремонта на тунела "Ечемишка", при който сигналът е подаден от самия министър Лиляна Павлова и има загинал човек, пак не е стигнал до резултат години след началото си. Показателно ще бъде докъде ще стигне разследването на прокуратурата сега и дали новото ръководство на МРРБ, което ще дойде с ново правителство, отново начело с ГЕРБ, ще реагира на скандала.

Поводи за особен оптимизъм няма. "За колко милиарда забърка каша служебното правителство?!", написа бившият министър Лиляна Павлова в профила си във Facebook по повод спрения търг. Според нея то е разрушило доверието, което 10 години пътната агенция е опитвала да си върне, вероятно визирайки скандала "Батко и Братко". Съдейки по тези реакции и факта, че строителството на пътища се превърна в емблема на успеха на Бойко Борисов, да се рови в сградата на "Македония" 3 може да се окаже твърде миризливо и твърде безинтересно за прокуратурата. А и строителите са показали, че могат да се ориентират при всяка нова власт. Ако се завърне така любимата стабилност, сегашните спорове бързо ще утихнат.

А що се отнася до магистрала "Струма", не се безпокойте. Вероятността да не я завършим навреме е доста малка. Нова поръчка за "Железница" наистина ще може да бъде обявена след поне няколко месеца, но това поставя под риск не толкова магистралата, колкото възможността за хитруване в разходите.

В крайна сметка това е схема, от която всички печелят. Без избирателите.

по темата работиха
Мила Чернева, Росен Босев, Огнян Георгиев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Екокоалицията бойкотира срещата за Банско; Каракачанов ще налее 80 млн. лв. в старите МиГ-ове Вечерни новини: Екокоалицията бойкотира срещата за Банско; Каракачанов ще налее 80 млн. лв. в старите МиГ-ове

И още: Износът се представя добре и през октомври; Израелският премиер Нетаняху иска ЕС да последва решението на САЩ за Ерусалим

11 дек 2017, 1919 прочитания

Големите петролни вериги сезираха КЗК за нелоялна конкуренция на Марешки 5 Големите петролни вериги сезираха КЗК за нелоялна конкуренция на Марешки

Варненският бизнесмен вече загуби няколко процедури в антимонополния орган

11 дек 2017, 2153 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Един тунел въпроси

Версиите кой и защо опорочи пътния търг за 250 млн. лв. започват от корпоративен шпионаж и стигат до институционален конфликт

Приходите скачат, акциите не

Финансовите отчети на публичните компании продължават да се подобряват, но това не се отразява на фондовия пазар

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Жените знаят защо

"Истории за лека нощ за момичета бунтарки" - най-щедро финансираната чрез краудфъндинг книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете