Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 13 апр 2017, 17:38, 46105 прочитания

Агенция "Престъпна инфраструктура"

Скандалът с изчезналите документи за тунел "Железница" потвърди съмненията за дълготрайна и дълбока корупционна връзка бизнес-власт в строителния сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Корупцията в пътния сектор

Да си отгледаш корупция

От две години европейската служба за измами работи по сигнал за превземането на Агенция "Пътна инфраструктура"

Един тунел въпроси

Версиите кой и защо опорочи пътния търг за 250 млн. лв. започват от корпоративен шпионаж и стигат до институционален конфликт



Темата накратко

- Скандалът с изчезналите документи от Пътната агенция разкри част от схемите, които вероятно от години пренареждат строителния сектор.

- Сигнал, получен от "Капитал", говори за дълбока корупция и дълготрайна връзка политика-бизнес, която минава през АПИ.

- ГЕРБ са основната партия, управлявала по време на действие на тази схема.

Още по темата

АПИ: Нов директор със стари връзки

Дончо Атанасов е бивш депутат от БСП, а през последните години е сочен до близък на премиера Борисов

5 май 2017

Когато пътищата се разделят

Прокурорските проверки в пътната агенция от преди седмица бяха насочени и към бизнесмена Георги Гергов и още повече към "Агромах"

5 май 2017

Когато папките заговорят

Разследването в АПИ

28 апр 2017

Магистрала "Марица" вкара ДАНС отново в пътната агенция

При второто за месец влизане в АПИ се проверява индиректно поръчка на Георги Гергов или "Агромах"

25 апр 2017

Девет години минаха. И?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 апр 2017

Хаос в АПИ: липсващи папки от оферти и акция на ДАНС

Процедурата за тунел "Железница" за 250 млн.лв. е прекратена заради липсващи части от оферти на двама кандидати

6 апр 2017

Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг

Основанията за спиране на състезанието за тунел "Железница" на "Струма" за 250 млн. лв. звучат несериозно

5 апр 2017

Трите златни кита

И служебният кабинет подмени ръководствата на АПИ, НКЖИ и фонд "Земеделие"

17 фев 2017

Корупцията в края на тунела

Инцидентът на магистрала "Хемус"

10 фев 2017

Как държавата уби човек

Защо се стигна до инцидента в тунел "Ечемишка"

9 фев 2017
Понякога истината идва като гръм. Понякога идва като изпусната фраза. А понякога те удря по главата като кашон с документи.

На 4 април в едно съобщение на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" се съдържаше малка, почти изпусната фраза. "При провеждане на процедурата е констатирано, че липсва част от техническо предложение на участник в нея", споменаха от агенцията в съобщението, с което оправдаваха спирането на най-големия пътен търг от последните години - за тунела "Железница" по магистрала "Струма". Съобщението може и да дойде на 4 април, но паниката в сградата на площад "Македония" 3 е започнала няколко дни по-рано. За това свидетелстват както източници на "Капитал", така и факта, че АПИ се опита да оправдае спирането на поръчката с други причини, преди да се предаде и да признае, че е извършено престъпление. От предоставената в няколко кашона оферта има липси, а части от тях са открити впоследствие от ДАНС в дома на един от оценителите. Обстоятелство, очевидно против правилата, но и изцяло опорочаващо процедурата. Някои от документите, предоставени от кандидата, въобще не са открити.
Оказва се, че документите в сградата на АПИ са доста лесно достъпни.

Фотограф: Юлия Лазарова

Изчезването на папките, вероятните причини, които стоят зад това, и останалите без отговор въпроси (виж текста "Един тунел въпроси") по най-изненадващ, но в същото време категоричен начин потвърждават сигнал, който "Капитал" получи преди време за корупционните практики в АПИ. Информацията в него беше доста подробна и разказваше за "превземането" на ключовата агенция по времето на управлението на ГЕРБ с кратко прекъсване по времето на "Орешарски". Според сигнала, който е изпратен до европейската агенция за измами ОЛАФ и след това е върнат до българската прокуратура за доразследване, в АПИ де факто действа "организирана престъпна група", която тръгва от най-високото ниво и стига до експерти в ключови дирекции (виж текста "Да си отгледаш корупция"). Описаното вътре съответства на всичко, което източници на "Капитал" са разказвали през годините за функционирането на агенцията и за разпределянето на средствата, с които тя разполага. Именно най-фрапиращите части - за нареждането на оферти, за отварянето на пликове и размяната им - бяха неочаквано потвърдени от случилото се миналата седмица.

Ето защо няма как да заобиколим набиващия се на очи извод: Има огромно и основателно съмнение, че държавна агенция, през която за изминалите 10 години от влизането на България в ЕС са минали 3.3 млрд. лв., е била превърната в "касичка" от управляващите от ГЕРБ; разпределяла е държавно и европейско финансиране по начин, нямащ нищо общо с честната конкуренция, и откровено е манипулирала оферти, за да обслужва частни, а оттам и политически интереси.

Един кашон истина

Да започнем оттам, че случаят с "Железница" показа колко удивително лесно е да се вземат документи от заключената стая в АПИ, където би трябвало да се пазят офертите на участниците. Един външен експерт, започнал да работи като такъв от септември, за когото това е първата такава комисия, е влязъл в стаята, взел е папки и ги е занесъл в дома си. Независимо какво твърдят сегашни и бивши управляващи, никой не би направил това, без да има солиден гръб и без да познава механизмите, по които подобно нещо може да се случи. Без значение дали мотивацията е била да се помогне на определен кандидат, или да се провали целият търг, действията на външния експерт Стефан Гайтанджиев издават познаване на ситуацията. Най-малкото поради факта, че е знаел че видеонаблюдението не работи (по неизвестна причина), поради това че трябва да е бил с друг човек в стаята, тъй като оценителите влизат по двама и поради това, че очевидно нищо не го е притеснявало да занесе у дома си документация, която може да го уличи в престъпление - очевидно не е вярвал някой да го издаде или както показва схемата - някой да го преследва.



Това потвърждава казаното в сигнала. Там се говори за два начина за манипулиране на търговете. Първият е чрез подмяната на документи в самите оферти, което помага на дадени кандидати да спечелят. Вторият е по-мащабен и засяга предварителна договорка за разпределението на поръчки, при която фирмите плащат, за да получат определен договор. Това е де факто картелно споразумение, за каквото "Капитал" писа още преди две години, че съществува в бранша на инфраструктурното строителство, а по-късно това бе потвърдено и от финансовия министър Владислав Горанов. В началото на тази година, след като ГЕРБ тръгнаха да падат от власт, а доскорошният властелин Делян Пеевски поне видимо изгуби позиции в бранша, картелът се поразклати и АПИ започна да разпределя поръчките на принципа "на всеки по малко". За да работи този принцип обаче, явно се налага пипане в документацията. Което води до липса на единовластие, очевидно до конкуриращи се интереси и до настоящия казус. Свързано с това вероятно е и забавянето от половин година в оценяването на офертите - политическата нестабилност прави трудно определянето на предварителен фаворит и е било по-добре да се изчака.

Всъщност това не е особена изненада за никой в строителния сектор. "Неофициалното" отваряне на оферти не се случва за първи път и за това се говори от доста време, посочва източник на "Капитал".

Асфалтовият октопод

Но ако приемем, че тази теория е вярна и АПИ наистина е дълбоко корумпирана институция, как е възможно толкова много години това да не бъде установено? Все пак над нея е Министерството на регионалното развитие, а в пътния сектор има доста фирми, които биха могли да подават сигнали до полиция и прокуратура.
Бившият и вероятно бъдещ министър Лиляна Павлова не намира нищо обезпокоително в досегашната дейност на АПИ, чийто шеф Лазар Лазаров (вдясно) напусна в края на миналата година


Отговорите на този въпрос може да са два. Първият е, че сигналът е неоснователен, случилото се в АПИ наистина е еднократен скандал на случаен оценител, а големите строители се намират в истинска конкуренция помежду си, без политическа протекция. Вторият е, че политическата протекция е дотолкова нависоко, че е съумяла да държи настрана всички институции в страната години наред, за да не разрушат схемата. За това е полезно да се види историята на прокурорските проверки досега - нито една от тях не е завършила с осъдени. Дори скандалният случай с откраднатите пари за ремонта на тунела "Ечемишка", при който сигналът е подаден от самия министър Лиляна Павлова и има загинал човек, пак не е стигнал до резултат години след началото си. Показателно ще бъде докъде ще стигне разследването на прокуратурата сега и дали новото ръководство на МРРБ, което ще дойде с ново правителство, отново начело с ГЕРБ, ще реагира на скандала.

Поводи за особен оптимизъм няма. "За колко милиарда забърка каша служебното правителство?!", написа бившият министър Лиляна Павлова в профила си във Facebook по повод спрения търг. Според нея то е разрушило доверието, което 10 години пътната агенция е опитвала да си върне, вероятно визирайки скандала "Батко и Братко". Съдейки по тези реакции и факта, че строителството на пътища се превърна в емблема на успеха на Бойко Борисов, да се рови в сградата на "Македония" 3 може да се окаже твърде миризливо и твърде безинтересно за прокуратурата. А и строителите са показали, че могат да се ориентират при всяка нова власт. Ако се завърне така любимата стабилност, сегашните спорове бързо ще утихнат.

А що се отнася до магистрала "Струма", не се безпокойте. Вероятността да не я завършим навреме е доста малка. Нова поръчка за "Железница" наистина ще може да бъде обявена след поне няколко месеца, но това поставя под риск не толкова магистралата, колкото възможността за хитруване в разходите.

В крайна сметка това е схема, от която всички печелят. Без избирателите.

по темата работиха
Мила Чернева, Росен Босев, Огнян Георгиев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Болтовете не падат сами 14 Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

24 юни 2017, 25487 прочитания

Проба, проба! Едно, две, три! Проба, проба! Едно, две, три!

Нуждата от технически специалисти е голяма, а частните компании са в неведение дали някой ще търси помощта им

24 юни 2017, 1596 прочитания

24 часа 7 дни

24 юни 2017, 25294 прочитания

24 юни 2017, 6691 прочитания

24 юни 2017, 3437 прочитания

24 юни 2017, 1686 прочитания

24 юни 2017, 1556 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Един тунел въпроси

Версиите кой и защо опорочи пътния търг за 250 млн. лв. започват от корпоративен шпионаж и стигат до институционален конфликт

Къде изчезнаха реките

Европейската комисия започна пилотна процедура срещу България заради сигнали за проблеми при водните централи

София 2018: Само с резервации

Градският туристически бизнес в София се готви за рекордна година

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете