Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 18 май 2017, 16:33, 34506 прочитания

Китайци, пловдивчани и разследван швейцарец поискаха летище Пловдив

За доказването на нужния опит двама от кандидатите ще ползват държавния оператор на аерогарата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Неуспял кандидат ще забави концесионирането на летище Пловдив

Консорциумът "Силк роуд Пловдив еърпорт" е подал жалба срещу транспортното министерство в Комисията за защита на конкуренцията

9 авг 2017

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

3 авг 2017

Транспорт: Гладни за шофьори, гладни за релси

Сухопътните превозвачи губят бизнес заради нови регулации в ЕС и нови непредсказуеми зони като Турция

1 юли 2017

Само ПИМК пожела товарния терминал в Пловдив

Компанията ще трябва да инвестира в съоръжението за претоварване на контейнери от камиони на влак минимум 4.6 млн. лв.

29 май 2017

Пловдивски компании поискаха летището в града

ПИМК и "Тракия икономическа зона" се обединиха в консорциум за концесията. Интерес има и от китайска компания

15 май 2017

Нощувките в Пловдив се увеличили с 30% за година

Обмисля се увеличение на полетите от градското летище

4 апр 2017

Борсовият принц с изпраното минало

Как една компания на обвинения във финансови измами в Швейцария Урс Майстерханс стана публична в България

21 сеп 2016

Изчезващото летище

Аерогарата на Пловдив е на път да изгуби единствения си постоянен клиент Ryan Air, а с него и смисъла да работи

27 ное 2015


Китайски конгломерат, местни пловдивски компании и швейцарец със спорна репутация поискаха да концесионират летище Пловдив за 35 години. Това стана ясно след отварянето на офертите в Министерство на транспорта на трите консорциума. За първи път отдаването на пловдивската аерогара на концесия предизвика реален интерес, след като процедурата на няколко пъти беше спирана и подновявана.

Кандидатите са разнородни. Най-мощният от тях е китайският конгломерат HNA Group, който развива сериозно дейност в сферата на авиацията. Местната кандидатура за летището е от страна на обединението между "Тракия икономическа зона" и пловдивския автомобилен превозвач ПИМК. Третият кандидат се оказа най-енигматичен, като проверка в регистрите показа, че става въпрос за обвиненият във финансови измами в Швейцария Урс Майстерханс, който участва, чрез свое дружество, листвано на Българската фондова борса.

Според последната документация, публикувана на сайта на Министерство на транспорта от кандидатите се изисква да докажат, че са управлявали международно летище с 450 хил. пътници за общо 5 години. Т.е. около 90 хил. средно на година, което е малко под отчитаните по този показател от пловдивската аерогара. За доказването на нужния опит в управлението на летища, пловдивското обединение има споразумение с държавния летищен оператор. По информация на участници в процедурата, с такъв документ разполагал и швейцарският кандидат.

Почти като в Швейцария

Швейцарската кандидатура на Урс Майстерханс идва през консорциума "Силк роуд Пловдив еърпорт". В него водещо със 75% участие е "Принц фон Пройсен Кепитъл Лимитeд", регистрирано в България. Негови партньори с по 12.5% са още една местна компания - "Ви Ел Жи Консултинг" и регистрираната в Кипър Pictet Capital.



Изпълнителен директор и собственик на 96% от капитала на "Принц фон Пройсен Кепитъл Лимитид" е Урс Майстерханс. "Ви Ел Жи Консултинг" е собственост на Владимир и Златка Желеви, като Златка Желева е в управлението на Фондация "Бъдеще в космоса", заедно с първия български космонавт Георги Иванов. Кипърското дружество Pictet Capital е собственост на председателя на борда на кипърската авиокомпания Cobalt Грегори Дякоу, където до края на миналата година фигурира и името на Майстерханс. Според публикации в Cyprus Business Mail швейцарецът реално е контролирал новата авиокомпания, която започна да работи през 2016 г., година след фалита на националния превозвач Cyprus Airways.

При получаването на лиценза на Cobalt през май 2016 г. Pictet Capital притежава 49%, а още толкова има китайския производител на военни летателни апарати Aviation Industry Corporation of China (AVIC). След увеличение на капитала с 30 млн. евро с привилигировани акции, платени от държавната китайска компания, контролът не се променя. Майстеханс напуска управлението на Cobalt, но Дякоу остава.

Името на Урс Майстерханс се появи след като през есента на миналата година Комисията за финансов надзор (КФН) одобри акции на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" да се търгуват на БФБ. Компанията е свързана с швейцарското дружество Prinz von Preussen, което се занимава с посредничество и обслужване на желаещи да придобиват гражданство срещу инвестиции в редица страни, включително и в България.

Проучване на "Капитал" тогава показа, че срещу Урс Майстерханс е разследван в Швейцария, като срещу него има три внесени обвинения във Федералния криминален съд в Белинзона. Тогава от офиса на швейцарския главен прокурор обясниха, че едното от тях е отхвърлено, тъй като продължава разследването на двама други заподозрени. Делата са свързани с твърдения за пране на пари в полза на фирми и лица, свързани с бившия германски банкер Флориан Хом. Самият Майстерханс отхвърля обвиненията, като пред "Капитал" заяви, че в момента няма висящи криминални разследвания срещу него, а обвинението около евентуалното управление на средствата на Хом е отхвърлено още през август 2015 г. "Както знаете, имам чисто криминално досие и съм невинен до доказване на противното като всеки друг", заяви той.

Мащабно от Китай

Интересът от Китай идва от HNA Airport Group, като това беше потвърдено преди няколко дни пред "Капитал" от бившия служебен икономически министър Асен Василев, който е техен упълномощен представител. Обединението е между Hainan и регистрираното в Холандия дружество Plovdiv Airport Invest, което по думите на Василев е специално създадено за целите на този проект.

HNA Group води началото си от 1993 г. със започването на дейността на Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие компанията се разраства в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. HNA Airport Group оперира 16 летища. Към края на 2016 г. групата разполага с над 1250 самолета, обслужва 1100 вътрешни и международни линии, като е превозила 92 млн. пътници.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. бяха сложени подписите Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

HNA влезе сред акционерите и на Deutsche Bank през февруари, когато придоби 3% от книжата на финансовата институция. Наскоро китайският конгломерат HNA Group увеличи дeла си в Deutsche Bank до близо 10%, като по този начин се превърна в най-големия акционер на германската банка.

Местните идеалисти

Третият кандидат участва през "Консорциум Летище Пловдив". Той е регистриран в началото на март, като с 49% участие в него е автотранспортната компания ПИМК, а с 51% - "Тракия икономическа зона" (ТИЗ). Предложението дошло от "Тракия икономическа зона" през февруари.

ПИМК има солиден опит в транспорта, макар и не във въздушната, а наземната му форма. Разполага с над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. Компанията е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години, като има интерес към концесията на интермодалния терминал в Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.

"Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. От старта през 1995 г. на първата индустриална зона "Марица" досега са привлечени над 120 инвеститори, от тях 80 чужди, разкрити са над 12 000 работни места. Инициатори на ТИЗ са строителният "Сиенит холдинг" и производителят на цветни метали КЦМ, заедно с 9 общини. ТИЗ се осъществява върху площ от 1070 хектара земя, от която 325 хектара земя вече са заети. Акционери в дружеството с равни дялове са "Сиенит" и "КЦМ 2000".

"Правим го с идеална цел за развиването на региона. През 2019 г. Пловдив ще е Европейска столица на културата. Не може да имаме по един полет на седмица", коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК.

Товарно бъдеще

Пловдивските компании и китайският кандидат искат да развиват летището като товарно. HNA Group вижда в него възможност за превръщането му в голямо разпределително карго летище на трафика между Европа и Азия. Софийското летище съответно не представлява интерес за китайския инвеститор, поради градския си характер, който не позволява кацане на големи товарни самолети по всяко време на денонощието. По неофициална и непотвърдена информация в офертата фигурира и предложението да се пуснат и пътнически полети между Китай и Пловдив 3 пъти седмично.

Пловдивските компании също имат желание да инвестират в карго терминал, като това ще стане след удължаване на полосата с 500 метра. Една от идеите е да се търси голям международен партньор, който се занимава с карго превози. Вече е имало преговори с голяма белгийска компания. По думите на Пламен Панчев, шеф на "Тракия икономическа зона" дългосрочно за развитието на Пловдив и икономическата зона е важно да има добро летище.

Плановете на швейцарския кандидат все още не са известни.

Право на отговор

Седмица след излизането на статията, на 25 май, в редакцията на "Капитал" беше получено писмо с право на отговор от Урс Майстерханс. Публикуваме пълния му текст без редакции, заедно с прикачените документи:


Уважаеми господа,

Като заинтересовано лице, споменато в статия от 18.05.2017 г. публикувана на електронната страница на вестник Капитал със заглавие "Китайци, пловдивчани и разследван швейцарец поискаха летище Пловдив", в която се визира публикация с невярно съдържание, се чувствам длъжен, упражнявайки правото си на отговор, да информирам обществеността относно следното:

Аз в лично качество и като представляващ публичното дружество "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" АД, с настоящото декларирам и заявявам, че срещу мен не са налице висящи наказателни производства и внесени обвинителни актове, нито България, нито в Швейцария, нито където и да било по света. Делата, свързани с бившия германски банкер Флориан Хом, които произволно се цитират в горепосочената статия, са прекратени от швейцарския съд още през м. август 2015 г., за което имам потвърждение от офиса на швейцарската Прокуратура. Както много добре е известно на журналистите от в-к Капитал, към настоящия момент разполагам със свидетелство за съдимост (приложено), от което е видно че не съм осъждан.

На следващо място и доколкото се позовавате на публикации на електронното издание "Cyprus Business Mail", следва да имате предвид, че съгласно приложената Съдебна заповед на кипърския Областен съд в гр. Никозия по дело 3187/2016 г., на това електронно издание, както и на всички свързани с него лица и медийни издания, е забранено да публикуват навсякъде по света под каквато и да е форма статии, свързани с мое криминално осъждане.

Притеснително е, че за пореден път в общественото пространство се разпространява абсолютно невярна информация, целяща единствено опетняването доброто име на лица, градено с дългогодишни коректни търговски и частни взаимоотношения. В моя над 30-годишен опит в областта на международните инвестиции и банковия сектор, се ползвам с безупречна репутация.

Съобразно посоченото по-горе и разпространената явно невярна информация в сайта на Capital.bg, настоявам да получа публично извинение и настоящето опровержение да бъде публикувано без промени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емил Караниколов: Повече няма да продаваме, а ще оздравяваме дружества Емил Караниколов: Повече няма да продаваме, а ще оздравяваме дружества

Министърът на икономиката за края на приватизацията, държавните дружества, Бойко Борисов, Волен Сидеров и Стоян Мавродиев

18 авг 2017, 2825 прочитания

Симеонов vs Ангелкова Симеонов vs Ангелкова

Между ресорния вицепремиер и министъра на туризма има напрежение, което може да доведе и до промени в кабинета наесен

18 авг 2017, 1152 прочитания

24 часа 7 дни

18 авг 2017, 6818 прочитания

18 авг 2017, 6594 прочитания

18 авг 2017, 5472 прочитания

18 авг 2017, 3990 прочитания

18 авг 2017, 3423 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
НАП ще получи първите данни за банкови сметки зад граница през есента

България ще се присъедини и към инициативата на ОИСР за промяна на съществуващите двустранни данъчни спогодби с цел да се ограничи неплащането на данъци

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете