Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 21 май 2017, 16:58, 42888 прочитания

Пътната агенция опита да приключи търга за тол-системата за ден

Шест оферти и три жалби срещу краткия срок бяха подадени при форсираната процедурата за 200 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Търгът за тол-системата е временно спрян за пореден път

Причината са очаквани жалби в КЗК заради прекомерно краткия срок от един ден за подаване на оферти

22 май 2017

Пътната агенция даде само ден за оферти за тол-системата за 200 млн. лв.

Срокът е абсурдно кратък - 24 часа след публикуване на съобщението

18 май 2017

Пътната агенция обяви търга за тол-система между празниците, но последва нова жалба

Дори новият президент Румен Радев се включи в дискусията по темата

3 яну 2017


Регионалният министър Николай Нанков защити решението на АПИ
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се опита да приключи подновения търг за въвеждане на електронната система за платено преминаване по пътищата за рекордно краткия срок от 24 часа. АПИ даде абсурдния един ден на кандидатите да подадат офертите си – петък до 17.00 часа, а регионалният министър Николай Нанков защити това решение с аргумента, че срокът е справедлив. От година търгът за тол-системата, който е на стойност 200 млн. лв., е пускан и спиран няколко пъти заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В последните няколко случая причината за жалбите, които бяха отхвърлени, бяха именно за кратките срокове.

Повечето кандидати с опит са чуждестранни и въпреки че всички са запознати с процедурата и документацията отдавна, е логично да имат нужда от време за реакция за комуникация с централите си, превод и получаване на одобрения. Така излиза, че конкуренцията може да се ограничи чисто механично. Освен това с подобни екстремни срокове се отглеждат и потенциално корупционни практики, като например търговия с предварителна информация за датата, което да даде предимство за по-добра подготовка на офертата. В петък, след изтичането на новия краен срок, от АПИ обявиха, че са били подадени шест оферти, без да посочва имената на кандидатите.

Нови жалби срещу краткия срок

Екстремно краткият срок за оферти в толкова мащабна поръчка накара три компании да внесат жалби в петък в КЗК, което значи, че най-вероятно ще има ново подаване на предложения. Две от жалбите са с искане за временно спиране на процедурата. И трите жалбоподателя са възразявали срещу поръчката и преди. Това са "Толлнет", "Ерба 96" и "Алтима България". Жалбите са все от дружества с чуждестранна собственост и предмет на дейност, свързан с изграждане на тол-система.

"Ерба 96", която е унгарска компания с близо 20-годишен опит зад гърба си и изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария, подаде жалба и през септември и ноември. През ноември и януари пък чешката "Толлнет" обжалва търга. Третата жалба е на "Алтима България", които също са възразявали срещу търга в началото на тази година. Фирмата е собственост на хърватското дружество "Мрезне технология версо", сочи справка в Търговския регистър. В предмета й на дейност са предоставяне на компютърни услуги, изграждане на телекомуникационна инфраструктура и др.



Всички жалби дотук бяха отхвърляни от КЗК.

Къс, но справедлив

Още с назначаването му на поста министър на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви, че един от приоритетите му ще бъде възобновяването на търга. Предвид вече едногодишната сага около него обаче няма никакво логично обяснение какво налага такова форсиране.

"Ако срокът е кратък и няма подадени оферти днес до 17.00 часа, както е обявена процедурата, отново ще удължим срока. Той беше удължен с един ден, защото трябва да се подадат оферти и всеки ден е ценен", обясни Николай Нанков в петък сутринта, цитиран в прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Според него лобито, което иска България да не въвежда модела на електронно таксуване и да се продължи със сегашната система на винетно облагане, търси процедурни хватки, пише в съобщението на МРРБ. Нанков отдаде забавянето на търга на факта, че тол-системата ще бъде инструмент за борба с контрабандата, защото ще е свързана със системите на митниците, на Националната агенция за приходите и МВР.

Министърът е цитирал решение на Върховния административен съд, според което АПИ може да удължи срока за получаване на оферти, но не е уточнено точно с колко, пише mediapool.bg. Според него 24 часа е достатъчен срок за подаване на офертите, тъй като търгът продължава година и 45 дни.

От друга страна обаче, компаниите, които са потенциални участници, не са съгласни. "Финансирането, което се изисква в този търг, изисква такова вътрешно одобрение от организация като нашата, което отнема време. Чужденците могат да мислят за един търг, когато той е отворен", обясни Пламен Тютюнков, мениджър "Продажби, публичен сектор и здравеопазване България" в T Systems, пред "Капитал". Компанията е проявявала интерес към участие в търга.

Освен това той уточни, че понякога производителите, които ще се използват за доставчици на устройства в рамките на търга, подменят някои продукти през времето, затова винаги е необходимо малко време да се прегледа офертата, за да не остане някой неуточнен елемент и офертата да бъде изпипана. Не на последно място той дава за пример това, че един от хората, подписали готовата им оферта, напуска от 1 юни тази година, съответно те имат нужда от преработка на документацията, за която 24 часа може да не стигнат.

Поръчката

Тол-системата ще замени сегашните винетки за събиране на пътни такси. Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и др. ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн. лв.

Избраната фирма ще трябва да изгради системата за своя сметка, а чак след като тя влезе в експлоатация и започнат да се събират таксите, ще започне да получава парите си, обясни министър Лиляна Павлова през декември. В описанието на търга пише, че първото плащане ще е за 40% от стойността и ще се извърши "след доказване на ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри в частта, свързана с електронното събиране на такси".

Изпълнителят ще трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

С последното форсиране на процедурата, вместо да даде седмица или две за оферти, държавата с абсурдното си бързане ще забави наново въвеждането на тол-системата, докато КЗК и съдът се произнесат по жалбите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Делян Пеевски декларира собственост в три нови компании Делян Пеевски декларира собственост в три нови компании

Две от тях са регистрирани в България и са с капитал от общо пет милиона лева

23 май 2017, 14181 прочитания

Правителството назначи още двама заместници на Цецка Цачева 1 Правителството назначи още двама заместници на Цецка Цачева

Новите зам.-министри на правосъдието са преподавател по правни учения и съдия

23 май 2017, 2989 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Варна, Шумен
Регионален бизнес Варна, Шумен

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Какво да очакваме от стенограмата за КТБ

Президентът Румен Радев по-скоро ще разсекрети разговорите, дори да получи отказ от някой от участниците, но в орязан вид

Къде ми са детските книжки

Публикуването на качествена литература за най-малките е мисия за собствениците на издателство "Рибка" Милен Антиохов и Катя Антонова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

Кинопреглед

Няколко берлински киносалона с дълга и вълнуваща история

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.05.2017

Капитал Daily

Брой 77 // 23.05.2017 Прочетете