Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 16 юни 2017, 17:17, 12267 прочитания

Държавни коли за шофьорските изпити

Предложението на министър Ивайло Московски е с неясен ефект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Да си оградим корупционния двор

Идеите на министър Московски за пълно одържавяване на шофьорските изпити

16 юни 2017

Управляващи и опозиция подкрепиха премахването на знаците за камери на пътя

Депутатите одобриха на първо четене промените в закона за движението, ДПС и "Воля" се въздържаха

14 юни 2017

Къде е проблемът с пешеходците?

Популизмът на тема пътна безопасност вреди

23 дек 2016

Цената на черната статистика

Между 120 и 180 млн. лв. годишно е само икономическата цена на жертвие на шофирането в нетрезво състояние в България

5 ное 2012


Един призрак броди из коридорите на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ) - призракът на корупцията. Мине се не мине полицаи арестуват служители на ведомството за вземане на подкупи. Преди седмица 14 инспектори бяха изведени с белезници по подозрение за корупция при провеждането на шофьорски изпити. Шестима от тях бяха обвинени за участие в организирана престъпна група, а тази седмица началникът на областния отдел на ДАИ - София Кънчо Димитров беше уволнен от министъра на транспорта Ивайло Московски. През март миналата година при подобна акция беше арестуван бившият директор на ДАИ Цветелин Цветанов заедно с още 13 служители по обвинения за вземане на подкуп. (Повече за акциите на МВР вижте тук)

Сегашната акция на МВР за борба с корупцията по етажите на ДАИ идва след свиканото от премиера Борисов ранно заседание в събота преди две седмици за "войната по пътищата".

И сега има видео

Никой не отрича, че има корупция с шофьорските книжки и че това също е една от причините за катастрофите по пътищата. Засега обаче няма работещо решение за проблема. Министър Московски, на чието подчинение е ДАИ, лансира тези дни предложения в тази посока. Най-спорното е изпитите по кормуване да се провеждат изцяло от ДАИ, т.е. частните автошколи да бъдат отстранени от тях, като за целта министерството ще закупи или вземе на лизинг автомобили. Идеята е да бъдат оборудвани с видеокамери и устройства за запис на всяко действие на кандидат-шофьора и изпитващия го. Така според министъра ще се знае дали последният е помагал.

Експертът по пътна безопасност и бивш директор на КАТ Алекси Стратиев смята, че трябва да се приветстват опитите на транспортното министерство да се справи с проблема с корупцията, но това не трябва да става на принципа "проба - грешка". "Странно ми звучи това предложение, защото и сега в колите има видеонаблюдение при провеждането на изпита. Проблемът е, че няма след това кой да го гледа", казва той. Стратиев цитира статистика, според която в България 1000 автошколи обучават между 100 000 и 110 000 души годишно, от които около 60 000 получават свидетелство за управление. Той не вижда никаква гаранция, че ако изпитите се държат в държавни автомобили корупционните практики ще спрат.



Липсващите сметки

Според председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов в нито една европейска държава няма подобна практика. Той вижда няколко проблема в идеята. Единият е, че курсистите ще се обучават в един модел автомобил, а ще бъдат изпитвани на друг. "Кой ще е виновен за крайния резултат и дали това не означава, че ние от автошколите ще трябва да купим същите автомобили, които се предполага, че ще са от една и съща фирма и тук възниква логичният въпрос къде ще отиде комисионата", коментира със серия риторични въпроси Иванов.

В транспортното министерство не са правени разчети, свързани с разходите по снабдяването на областните дирекции на ДАИ с необходимия брой оборудвани със скъпа техника автомобили, но според него само за София ще са нужни около 25 от различни видове. "Имаме категории на превозните средства - камиони, трактори, мотори, които са три класа. И ако един автомобил струва 20 хил. лв, то един камион струва 200 000", посочи Иванов. Според неговите изчисления сметката само за колите ще е над 20 млн. лв., без тази за поддръжката им. "Ако финансовият министър е съгласен, може да извади тези милиони, но те няма да доведат до нищо", обобщи шефът на браншовата организация.

Коя е логиката

Алекси Стратиев посочи, че има експерти, които смятат, че изпитите трябва да са изцяло в ръцете на частна фирма. Логиката според него е, че "когато частникът изпитва, той би трябвало да си пази фирмата, която му осигурява доходите. Когато държавният служител изпитва, той гледа да припечели над заплатата". Бившият директор на КАТ изрично уточни, че тази фирма не трябва да е свързана с автошколите и да се контролира от автомобилната администрация, каквато е и практиката в Европа. С подобно предложение излезе и Съюзът на българските автомобилисти.

Йонко Иванов обаче е на мнение, че ако държавата не може да се справи с този въпрос, то и частната фирма няма да успее. Той смята, че проблемът е в автомобилната администрация. "Още преди десет месеца изпратихме нашите предложения, които, ако бяха взети под внимание, ситуацията щеше да е различна. Ние предложихме да се промени учебната документация, която е доста остаряла. Предложихме да се даде възможност за онлайн обучение, защото хората са ангажирани и не могат да посещават часовете по теория.", казва той. Иванов е на мнение и, че ръководството на автомобилната администрация бездейства и повече от година и половина отказва да реши проблема с нелоялните автошколи, за които съюзът е информирал транспортното министерство, но досега не са предприети никакви мерки. Другият проблем според него е, че автомобилната администрация не осъществява необходимия мониторинг. "Ако те следят как се провеждат изпитите, няма да има нужда държавата да купува автомобили", казва Иванов. Не на последно място според него трябва да се увеличи заплатата на служителите в ДАИ, която сега е 500 лв., и заедно с това да се приемат строги наказания, ако някой от тях бъде уличен в корупция.

Депутатите от траспортната комисия в парламента засега отказват да коментират предложението на миниснтър Московски държавата да изземе дейността по провеждането на шофьорските изпити. Георги Свиленски от БСП е на мнение, че корупцията не е в автомобилите, а в хората. Председателят на комисията Халил Летифов от ДПС смята, че първо трябва да се проведе широк обществен дебат как да се реши въпроса с корупцията в автомобилната администрация и стъпките, които трябва да се предприемат за намаляване на жертвите по пътищата. "В този дебат трябва да участват всички заинтересовани страни, за да не се създаде впечатление, че лобираме в една или друга посока. Трябва да преценим и ефектите от евентуалното преминаване на изпитите като държавна дейност - дали решаваме тези проблеми, или създаваме по-големи. Факт е, че има проблем, но ние първо трябва да видим неговия генезис", казва Летифов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Линията на бедността пада до 308 лв. през 2016 г. Линията на бедността пада до 308 лв. през 2016 г.

Ниската степен на образование и липсата на работа поставят хората в по-голям риск от живот в лишения

23 юни 2017, 7485 прочитания

Болтовете не падат сами 12 Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

23 юни 2017, 20539 прочитания

24 часа 7 дни

23 юни 2017, 29636 прочитания

24 юни 2017, 1796 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
EY: Корупцията и злоупотребите са спирачка за икономическия растеж

Над две трети от представителите на бизнеса считат, че подобни практики са широко разпространени в България

Санирането в България: Гори ли стиропорът

След пожара със 70 жертви в саниран блок в Лондон, един въпрос витае наоколо: безопасна ли е изолацията? Отговорът е тревожен.

Дворецът на хаоса

Финансовата инжекция за ремонт на НДК по повод българското председателство на Съвета на ЕС дойде в подходящ момент за задъхващото се държавно дружество, но около изразходването на средстава има съмнения

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Open Office

Алтернативи на работното място през летните месеци

Луксозна отбивка

Шедьоври на виното, съвременното изкуство и архитектурата в отвореното за посещения Chateau La Coste недалеч от Марсилия

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете