Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
27 19 юни 2017, 17:05, 60966 прочитания

Прокуратурата обвини "Мерцедес" за развитите болтове на колата на Лозан Панов

Очаквано, Военна прокуратура отказа да разследва случая, виновен е шофьорът - спрял за гъби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Съдебният съвет ще гледа сигнал срещу Лозан Панов от близки до Пеевски медии

В сигнала на управителя на "Блиц" Ивайло Крачунов се твърди, че председателят на ВКС упражнява политическа дейност

27 юни 2017

Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

24 юни 2017

Лятото на техните договорки

Изборът на ВСС е в ръцете на парламента

23 юни 2017

Болтовете не падат сами, хотелите в София се готвят за джакпот, безопасно ли е санирането...

... и още интересни истории от новия брой на "Капитал"

22 юни 2017

Дилърът на "Мерцедес" опроверга прокуратурата за колата на Лозан Панов

Мнението на експерт е било манипулирано от държавното обвинение

21 юни 2017

В какво се превръща държавата

Инцидентът с колата на Лозан Панов

9 юни 2017

Цацаров и ГЕРБ се обединиха срещу Лозан Панов за съдебната реформа

На среща с президента председателят на ВКС предложи прокуратурата да бъде извадена от съдебната власт

7 юни 2017
Прокуратурата отказа да разследва случая с развитите болтове на задното колело на автомобила на Националната служба за охрана (НСО), ползван от председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов.

В понеделник държавното обвинение публикува дългото 14 страници постановление на бившия военноокръжен прокурор на София полк. Спас Илиев, в което се констатира, че няма данни за умишлено повреждане на автомобила, а болтовете на произведената през 2005 г. лимузина "Мерцедес" S-класа са се развили сами от шофирането. Същевременно постановлението за отказа да се образува досъдебно производство е използвано, за да бъдат атакувани Панов и шофьорът му.

Публикуването на прокурорски постановления е рядка практика. Държавното обвинение не само отказва да предоставя достъп до такива документи, но и пази в тайна имената на наблюдаващите прокурори. Този принцип се нарушава само когато прокуратурата има извънпроцесуален интерес. От метаданните на документа се вижда, че той е създаден от Спас Илиев, но впоследствие е редактиран от говорителката на Сотир Цацаров и шеф на звено "Антикорупция" Румяна Арнаудова. Адвокат, работил по множество разследвания на военноокръжна прокуратура коментира, че стилът на постановлението не прилича на този на Спас Илиев.

Информацията за инцидента с колата на Лозан Панов се появи първо в "Правен свят", но впоследствие беше потвърдена от кабинета на председателя на ВКС. Малко преди това Панов допусна, че може да стане обект на атака, като поводът беше акция пред сградата на Висшия съдебен съвет (ВСС), когато маскирани младежи оставиха на земята одрани агнешки главички. "Къде го е страх? В мерцедеса на НСО, там ли го е страх", попита месец по-късно главният прокурор Сотир Цацаров при поредното припомняне на ескалиращата агресия срещу председателя на ВКС.

Срещу Лозан Панов върви кампания, която се развива в няколко направления - статии в медиите, обгрижващи интересите на управляващите, Сотир Цацаров и Делян Пеевски, анонимни пърформънси (като този с агнешки главички, но и анонимни плакати, които се появяват из цяла София) и институционални атаки (във ВСС, съдебния инспекторат и прокуратурата).
полк. Спас Илиев

Фотограф: Надежда Чипева

Проверката на случая с развитите болтове е извършена от Военно-окръжната прокуратура, тъй като НСО е военизирана структура. Тя е започнала преди 12 дни, след самосезиране по публикацията за инцидента в "Правен свят". От постановлението, публикувано днес, става ясно, че на първо място прокуратурата е направила детайлна проверка на цялото трудово досие на шофьора на Лозан Панов, който е централно действащо лице в документа. През последните шест години той трикратно е причинил щети на служебните автомобили, които е управлявал, като два от тези случаи са ожулена броня в автомивка. След това разследването е установило, че Лозан Панов и шофьорът му се познавали "от детски години" и поради тази причина точно този водач бил назначен при Панов след избора му за председател на ВКС.



Установено е движението на автомобила в деня на инцидента - от гаража на НСО, през дома на Лозан Панов, сградата на Висшия съдебен съвет, Съдебната палата, Берковица (където Панов е бил на церемония по встъпване на длъжност на новия председател на съда) и обратно в София. Според прокуратурата шофьорът е установил още на потегляне в София, че има проблем, защото чул непривичен шум, но не е предприел необходимите действия. Поради тази причина срещу него е започнало дисциплинарно производство.

Всъщност описаната фактическа обстановка е малко по-различна. Панов и шофьорът му действително чули шум при потеглянето от София, шофьорът спрял, но не установил нищо притеснително. Чак на връщане към столицата, когато Лозан Панов поискал да спрат до сергии за гъби, водачът установил, че два от болтовете липсват, а другите три са разхлабени. След това той сигнализирал на началниците си, а директорът на НСО ген. Ангел Антонов се обадил на Лозан Панов, за да научи повече за инцидента, но - по неговите думи - не успял да разбере какво точно се е случило. От своя страна Лозан Панов обяснил пред прокурорите, че е подробно е разказал за случилото се на шефа на службата.

В крайна сметка прокуратурата се допитва до анонимни експерти (имената им са заличени от постановлението), които казали, че е възможно при движение по път с неравности и множество завои с малък радиус на завиване болтовете да се разхлабят сами. Всъщност прокуратурата не е направила нищо, за да разбере причината, довела до развиването на болтовете и износването на резбата. Наказателен адвокат с дългогодишна практика коментира, че е трябвало да бъде назначена експертиза, което може да стане само при образувано досъдебно производство, а не в рамките на предварителна проверка. След това вещите лица е трябвало да направят оглед на износените елементи, както и необходимите измервания и т.н. Няма как при подобна експертиза да се използват данни от огледа, направен в гаража на НСО, който има за цел само да изясни кои части трябва да се сменят коментира още източника ни.

"От изключителна важност е фактът, че причината за спиране в района на с. Бързия не е шум, а желанието на г-н Панов да си купи гъби от крайпътна сергия. Тогава именно, без да е предшествана от потропване или почукване, случайно е забелязана повредата", пише още полк. Илиев. Той определя показанията на шофьора от НСО като "непоследователни, нелогични" и неподкрепящи се от мнението на експертите. Надълго се обяснява какви шумове е трябвало да чуе водачът при един вид повреди и какви - при друг вид. Шофьорът е критикуван, че не е заснел веднага с личния си телефон падналите болтове. Военните прокурори са иззели двата телефона на водача и направили внимателен анализ на получените и изпратените обаждания и съобщения, като специален акцент е поставен на факта, че служителят на НСО е комуникирал с Лозан Панов чрез viber, без да става ясно какво общо има това с инцидента.

Според военния магистрат "предположенията на г-н Панов за евентуално извършено престъпление срещу него не намират опора в предприетите от него действия за запазване на следите от произшествието и даване възможност на разследващите органи и прокурора за обективно и пълно изследване и оценка на събитието".

Тук не става ясно защо директорът на службата Ангел Антонов не е предприел действия по сигнализиране на прокуратурата и МВР, след като е разбрал за инцидента. Ангел Антонов беше назначен на поста през май 2014 г. (по време на правителството на Орешарски) след договорка с ДПС.

Любопитен анализ прави прокуратурата на назначаването на точно този офицер от НСО за шофьор на Лозан Панов, тъй като двамата били познати от деца. Длъжностните лица на ръководни постове, които са извършили назначението, не са направили никакво нарушение на закона, то не е и престъпление, пише в постановлението. От друга страна обаче, това назначение е "укоримо", макар че не става ясно към кого точно е укорът. Но на две места в постановлението изрично се посочва, че всъщност назначението е по молба на Лозан Панов, който обаче няма как да има вина за действия на ръководни лица в НСО.

На практика прокуратурата приема, че автомобилът е бил в техническо изправно състояние и че няма данни някой да е разхлабвал болтовете. Остава единственото логично обяснение, че при този модел автомобили болтовете се разхлабват сами в движение. "Капитал" изпрати въпроси до представители на "Мерцедес" за България за това дали този модел има фабричен дефект и дали разхлабването на болтове е често срещано явление.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК

Председателството на Съвета на ЕС поставя България в изключително изгодна позиция

20 окт 2017, 1837 прочитания

Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати 1 Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати

Регионалното министерство ще иска предварително изпълнение на договора със спечелилия Kapsch

20 окт 2017, 11695 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Референдумът в Стара Загора: Над 85% искат "Бедечка" да е парк

Въпреки че допитването е невалидно, общината ще се съобрази с желанието на хората

МиГ-новен лупинг

Желанието на военния министър Каракачанов да "модернизира" съветските изтребители МиГ-29 може да блокира миграцията към натовски самолети за неопределено време

Когато колекторът почука на вратата

Компаниите за събиране на вземания могат да предложат на длъжника различни решения за погасяване на задължението в рамките на извънсъдебно събиране

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете