Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 14 юли 2017, 11:52, 15057 прочитания

Отнесени в Гърция

Все повече български моторни и ветроходни лодки се местят за постоянно в Северна Гърция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Темата накратко:
- Все повече български моторни и ветроходни лодки се местят за постоянно в Северна Гърция.
- Основната причина са природните дадености на Егейско море, но и по-добре развитата инфраструктура и олекотената администрация.
- Местният бизнес също работи активно (и успешно) за привличане на повече българи към света на яхтите.

Част от темата

Новата яхтена вълна

На север пусто, на юг луксозно

Рибарските пристанища - между амбициите и европейските пари

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

Живей като капитана

Как се става водач на яхта до 18 метра или 40 бруторегистър тона

Горещото лято на яхтения бизнес

Марините и продажбите на лодки в България растат, но държавата не помага на развитието на този вид туризъм

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Търговският директор на Марина Порт Созопол Кристиана Илиева пред "Капитал"

Още по темата

Гърция се връща на първичния пазар на облигации

Облигациите ще са 5-годишни и с доходност 4.75%

25 юли 2017

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

14 юли 2017

Живей като капитана

Как се става водач на яхта до 18 метра или 40 бруторегистър тона

14 юли 2017

Защо яхтите в България се увеличават толкова много, кои са най-умните държави...

...и още няколко интересни факта от новия брой на "Капитал"

13 юли 2017

Разходка с лодка

Препоръчани места за ветроходство, кога да отплаваме към тях, как да се подготвим, за какво да внимаваме. Плюс няколко идеи за едноседмичен маршрут

12 май 2017

Да вдигнеш котва

Много удоволствия в една яхта, или първи опити във ветроходството

28 юни 2013

Когато в петък следобед термометрите ударят 40 градуса на сянка, дори чайките в Кавала се чудят къде да се скрият. На яхтеното пристанище обаче почти винаги ще намерите хора, които се подготвят за отплаване или тъкмо пристигат отнякъде. А напоследък все повече от тях ще ви поздравят на български.

От година и половина пристанището в северногръцкия град е обновено и с по-голям капацитет. Местата вече са запълнени - в определени моменти около половината от тях са на български лодки. Като прибавим към това и идващите за едноседмични обиколки с яхта под наем българи, спокойно може да кажем, че от май до октомври портът в Кавала е "изконна" българска територия.

Подобно е положението и на осемдесетина мили западно, в пристанището на Ормос Панагиас, Ситония. Там яхтите с български собственици запълват между 30 и 40 процента от местата. Марината, която по застрахователни причини се води като "яхтено убежище", е препълнена и не може да поеме нови плавателни съдове, макар че желаещи, включително българи, има в изобилие.

Новият български интерес към плаването с яхта е важна живителна сила за Северна Гърция. Районът традиционно не е интересен за местните, които прекарват почивките си по южните гръцки острови. За България обаче това е по-близката, по-удобна, по-добре развита и най-вече по-интересна морска дестинация от Черно море. А възможностите да плаваш с яхта тук са повече и по-достъпни.

Особености на гръцкия морски живот



"Сутрин в осем се качвам на лодката и в пет вечерта мога да съм на Скиатос (Северни Споради), в десет мога да съм на Тасос, а оттам - да тръгна за Самотраки или Лимнос", разказва Иво, който държи яхтата си в Ормос Панагиас. Лодката е регистрирана в България, но от десетина години изобщо не се е връщала по Черноморието. "В рамките на една седмица оттук мога да посетя шест или седем острова. Има много повече заливи, защитени места, където може да се скрие човек при лошо време", обяснява той. В Черно море почти няма къде да се излезе на див залив, освен край устието на река Ропотамо. "Трябва да се движиш само от марина до марина, а това не е много интересно", казва той. Вариантите за обиколки с лодка в България са най-вече Созопол, Несебър, Балчик и Свети Влас.

Природните дадености са очевидният фактор, който притегля българските лодки на пристан на югозапад от Босфора. Ако трябва да бъдем буквалисти, в Гърция има поне 40 пъти повече причини да плаваш - толкова по-дълга е близо 14 000-километровата брегова ивица, сравнена със скромните 350 км в България. Сезонът тук е по-дълъг и може да се плава комфортно от началото на май до края на октомври. Сред собствениците на лодки тенденцията е ясна - все повече курсове водят към гръцките брегове.

"Гръцките марини не предлагат нещо повече като условия, българските всъщност изобщо не са лоши, но са малко на брой", казва Иво. И в това отношение Гърция има огромно предимство - пристанище в тази част може да се намери на всеки няколко десетки мили. Повечето от тях са общински и престоят за ден или два е безплатен или на символична цена. С други думи, безкрайното изследване на брегове и острови в Гърция може да излезе почти безплатно. Цената в по-големите общински марини, където има условия за по-дълъг престой като Кавала или Ормос Панагиас, е в порядъка на 40 или 50 цента на метър на ден, или около 5 - 8 евро за лодка с дължина от 10 до 15 метра.

Евтините пристанищни такси отличават Гърция от съседните Турция и Хърватия, където повечето пристанища са частни и на много по-високи цени. В Хърватия една вечер престой на яхтата обикновено струва между 30 и 50 евро. В Турция положението е подобно. Един ден в марина около Истанбул може да струва 100 и повече евро. "В Турция започнаха да затрудняват чуждите лодки, да въвеждат по-високи такси, да не се усеща много приятелско отношение", казва и Илиян, който също държи своя яхта в Гърция и организира чартърни плавания. Голямата бежанска вълна също се отразява на бизнеса. Това насочва много хора към Гърция. Дори чартиращите компании местят флотилиите си, което също обяснява прилива към Северна Гърция и намаляването на свободните места.

В Северна Гърция има и частни марини, които са насочени към по-висок клас лодки и държат цени, подобни на хърватските, турските и българските - между 30 и 100 евро на вечер. Основните в тази част на страната са Порто Каррас (Ситония), Сани марина (Касандра) и Мираджио ризорт (Касандра).

Наравно с България или по-напред

Поддръжката на яхта в Гърция не струва нито значително по-скъпо, нито значително по-евтино, отколкото в България. Изваждането на лодката с кран струва между 450 и 950 евро за до 50-футова (15-метрова) лодка. Ремонтите са на сходни цени. Драстична разлика обаче има в начина на администрация. Тези, които все пак избират да държат лодките си под български флаг, са задължени всяка година да преминават техническите прегледи на Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА). Ако не искат да връщат яхтите си до Черно море, те трябва да организират и заплатят командировката на инспектор от ИАМА, който да провери дали плавателният им съд е изправен. Засега тази процедура трябва да се повтаря всяка година, макар че директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров твърди, че има идея процесът да бъде олекотен и прегледите да станат задължителни на всеки три години.

"Хората, които имат лодки, обичат свободата, а не тромавата администрация", коментира този факт Илиян. Той подобно на все повече собственици на лодки е избрал да плава под холандски флаг. "Аз исках да я регистрираме в България, но лодката не е идвала в Черно море никога. Казаха ми, че трябва да дойде до България, за да бъде проверен,а или те да изпратят човек, на когото да поемем разходите и да го върнем обратно", разказва Илиян. Подобна е и историята на Константин, който наскоро регистрира нова лодка. "Процедурата в България е една и съща за кораб и за яхта. Всеки път, когато излизаш от пристанището, трябва да се обаждаш и да обясняваш къде отиваш", казва той. Вместо това Холандия предлага т.нар удобен флаг - регистрацията става по интернет и документите пристигат по пощата в рамките на седмица. Първоначалната регистрация струва около 300 евро, след което се дължи такса от 120 евро на всеки две години, разказва още Константин, който плава под холандски флаг. За да плаваш в Гърция под чужд флаг, трябва да имаш позволително за плаване в гръцки води, което струва около 50 евро. В документа се посочват капитанът на лодката и платената застраховка, подобна на гражданска отговорност.
Ветроходство 101
Най-достъпният начин да изпробваш ветроходството и да видиш Гърция от различен ъгъл са яхтите под наем, или т.нар. чартъри. Едно пътуване обикновено продължава една седмица. Цените са между 400 и 700 евро - точната сума зависи от сезона, големината и вида на лодката (вариантите са яхта или катамаран), и дестинацията на плаване. Основните точки, от които може да си наемете чартърна лодка в Северна Гърция, са Кавала, Керамоти и Волос. Обикновено това става през българска компания, която заедно с лодката осигурява и шкипер (капитан) за плаването. В този район най-посещавани са Северните Споради (най-лесен достъп има от Волос, другият вариант е около 12-часов преход от Кавала), както и маршрутът Тасос - Самотраки - Лимнос. Много хора правят първи стъпки във ветроходството в Северна Гърция, защото е най-близо и най-достъпно. Със сигурност обаче това не е най-живописният и екзотичен регион на страната и желаещите да изследват повече се насочват и към по-южните островни групи като Цикладите или Йонийско море.
Регати с българско участие
Състезанията, или т.нар. регати, са друга притегателна сила за българските ветроходци в Гърция. Почти всяка седмица в активния сезон край Кавала има организирано различно състезание. Основните иншорни (т.е. близо до брега) регати се организират в началото и в края на сезона - през май и октомври, а по-големите събития се случват през лятото. Такива са например регата Северни Споради, или обиколката Тасос - Лимнос - Халкидики. В тези състезания участват все повече български екипажи, които нерядко се нареждат и на призовите места.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Върховният съд не даде ход на делото за пране на пари срещу Брендо 1 Върховният съд не даде ход на делото за пране на пари срещу Брендо

Евелин Банев има вече две ефективни присъди от 20 и 10.5 години в Италия и Румъния

25 сеп 2017, 1042 прочитания

България не изпълнява задълженията си за поддържане на Дунав България не изпълнява задълженията си за поддържане на Дунав

Според източник от ЕК страната ни е зарязала драгажа по реката и плаването по нея скоро може да е невъзможно

25 сеп 2017, 6308 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Състезание по растеж за догонващи

Икономиките от Източна Европа отново растат с изпреварващи Запада темпове, България е сред умерено представящите се, а възстановяването ни след кризата става по-бавно, но и според анализатори - по устойчиво

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

Неизбежната канцлерка и нейният партньор

Решението на Меркел с кого да управлява в четвъртия си мандат ще повлияе на реформите в ЕС

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете