Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 17 юли 2017, 17:02, 6776 прочитания

Опаковките за кисело мляко по БДС няма да се променят

Инициаторите на идеята за актуализация - три от големите компании в бранша, обявиха, че срещу тях се води война

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Анализи на кисело мляко в полипропиленови опаковки не откриха проблеми

Серия от изследвания показват, че качествата на продукта не се променят

27 сеп 2017

КЗК започва проверка на пет млечни фирми заради опаковки

През юни компаниите поискаха промяна в БДС за киселото мляко в частта за кофичките от полистирен

20 сеп 2017

Как киселото мляко няма да е българско

Промени в закон ще премахнат националната регистрация като български наименования за произход на киселото мляко, сиренето, лютеницата и др.

8 сеп 2017

"Лактима" ще строи още един завод във Велико Търново

Инвестицията в изграждането на предприятието за сирена и кашкавали ще надхвърли 10 млн. лв.

16 авг 2017

Втора проверка на храни не откри разлики в съдържанието на етикетите

Обявените съставки на 31 изследвани продукта са идентични в България и в Западна Европа, съобщиха от Агенцията по безопасност на храните

7 авг 2017

ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални

"Фибела", "Русалка" и "Ханско" вече се продават в цялата страна

7 авг 2017

Три големи мандри искат промяна на опаковките за кисело мляко по БДС

Окончателното решение трябва да бъде взето от техническия комитет към Института за стандартизация

19 юни 2017

Какво има в кашкавала

Множество нарушения в 10 марки откри тест на асоциация "Активни потребители", проведен през февруари тази година

6 апр 2017

"Тертер" отиде в "Боженци"

"Фикосота" продаде търговските си марки за млечни продукти на "Елви" - Габрово

24 фев 2017
Според фирмите "Димитър Маджаров", ОМК и "Полидей" изискването да се ползва само един вид пластмаса за опаковките е ограничаващо и противоречи на пазарната логика.

Стандартът за киселото мляко (БДС) в частта за опаковките няма да се променя. Това реши Техническият комитет на Българския институт за стандартизация (БИС) миналата седмица.
Решението дойде след дискусии, множество писмени становища и устни изявления по темата.

Предисторията

До разискванията се стигна, след като три големи фирми - ОМК ("Верея"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" ("Домлян"), поискаха актуализиране на стандарта за българското кисело мляко в частта му за опаковките. В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика и точно определен вид пластмаса - полистирен (PS). Инициаторите за промяна настояват БДС да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове", като визират по-съвременни възможности – от полипропилен (PP).

Първият стандарт за кисело мляко - БДС 12, е създаден през 1954 г. Според него киселото мляко се опакова само в стъклени буркани и метални легени. През 1972 г. в Научноизследователския институт по опаковки - Център НИЕРА, започва работа по внедряването на кофички от полистирол (полистирен) със задачата да заместят стъклените буркани, за да се избегнат множеството счупени парчета в киселото мляко. В този етап от развитието на страната ни това беше единствената възможна и достъпна пластмаса, припомня инж. Майя Стойчева, ръководител на единствената в страната акредитирана лаборатория за изпитване на опаковки - "Алми тест". Според инж. Стойчева, когато е създадена новата версия на БДС стандарта през 2010 г. работната група не е взела предвид развитието на технологиите и нормативните документи и механично е бил привнесен текстът от 1972 г., т.е. текстът е с 45-годишна давност. В същото време в другите два БДС стандарта за млечни продукти - за бяло саламурено сирене и кашкавал, опаковките са описани общо като "материали, предназначени и разрешени за контакт с храни съгласно изискванията на европейските и национални нормативни актове".

Искането за промяна бе подкрепено от Националния център по обществено здраве и анализи, Агенцията по безопасност на храните (която по-късно се обяви против), Центъра за оценка на риска по хранителната верига, научни работници, производители на опаковки.



Срещу промяната се обявиха от земеделското министерство, от браншовите организации на млекопреработвателите, производители на опаковки.

За качествата на продукта

"Уважаваме решението, което Техническият комитет на БИС взе, но не можем да разберем мотивите зад него", се казва в официално изявление на инициаторите - фирмите "Димитър Маджаров", ОМК и "Полидей". Според трите дружества "изискването да се използват опаковки само от един вид пластмаса (PS) е ограничаващо и противоречи на пазарната логика" и "позволява на фирми - производителки на опаковки, да спекулират с цената на единствения възможен материал".

Сред най-големите производители на опаковки от полистирен в страната са "Даесеф" АД – Правец, "Гриппа" - Ботевград, а от полипропилен - "Трейс Ипома" – София, "Ауком" ЕООД - с. Драгор, област Пазарджик.

Според официално становище на фирма "Даесеф", която е против промяната, "при кисело мляко по БДС има процес на ферментация в самата опаковка. Наличието на жива закваска в българското кисело мляко и съприкосновението на продукта с опаковката при процеса на ферментация също оказват влияние върху характеристиката на крайния продукт и неговата безопасност. Хубаво би било стандартът не само да не се разшири, а така да определи опаковката, че киселото мляко по БДС да бъде с гарантирани показатели и разпознаваемо за потребителя", се подчертава в становището.

От "Димитър Маджаров", ОМК и "Полидей" обаче заявяват, че опаковките от полипропилен "не променят съдържанието, ползите и характеристиките на уникалното българско кисело мляко". Производителите отбелязват също, че "имат анализи, с които могат да докажат тези свои твърдения".

Подкрепа и от държавната "Ел Би Булгарикум"

Зад тяхното искане за промяна застана и държавната "Ел Би Булгарикум", която също направи официално изявление. От компанията твърдят, че след многократни изпитвания в акредитирани лаборатории на българско кисело мляко, опаковано в полипропиленови опаковки, могат да гарантират, че киселото мляко в тези опаковки "отговаря на органолептичните, физикохимичните и микробиологичните характеристики съгласно изискванията на стандарта, включително неговия вкус, аромат и консистенция" и че тези опаковки "запазват биологичната стойност на българското кисело мляко и не оказват влияние върху съдържанието на полезната му микрофлора и на благоприятното съотношение между двете бактерии - Lасtоbасіlluѕ bulgаrісuѕ и Ѕtrерtососсuѕ thеrmорhіluѕ".

"Изключително сме разочаровани от натиска, който се оказа върху нас като производители с доказано качество на продукта и с доверието на потребителя. Отказваме да участваме във войната, която се води срещу нас. Вярваме, че рано или късно БДС стандартът при българското кисело мляко ще се осъвремени, а дотогава ще произвеждаме според записаното в него", се подчертава в официалното изявление на "Димитър Маджаров", ОМК и "Полидей".

Трите компании заедно с "Булдекс" ("Ралица милк"), "Лактима" ("Балкан") и "Ел Би Булгарикум" обявиха, че са дали проби за изследване в независима акредитиран лаборатория на произведено от тях кисело мляко по БДС, опаковано в досегашната полистиренова опаковка (по стандарта) и в полипропиленова от ново поколение. Очаква се резултатите да бъдат оповестени официално в края на юли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Срокът на концесиите ще може да се удължава с една трета 4 Срокът на концесиите ще може да се удължава с една трета

Парламентът предвиди и допълнителни изключения за големи проекти при окончателното приемане на новия закон

19 ное 2017, 8324 прочитания

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Нинова ще подкрепи промените на ГЕРБ за приватизацията, но БСП - не; Обединение вдясно; ВКС срещу новия специализиран съд; Бюджет 2018 влиза във фаза окончателно приемане

19 ное 2017, 1306 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ

Сред подалите документи са бивши и настоящи кадри на телевизията. Възможен е обаче сценарий, в който конкурсът да завърши без избор на нов ръководител

Европа е тясна за маршалския жезъл на Борисов

Споразумението между 23 - страни членки на ЕС, за засилване на военното сътрудничество е далече от амбициите на българския премиер за европейска армия

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.11.2017

Капитал Daily

Брой 177 // 20.11.2017 Прочетете