Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 12 сеп 2017, 17:15, 33688 прочитания

България вече има право да поиска газова помощ при криза

ЕС задължава страните членки да си помагат, когато някоя от тях внезапно не може да осигури доставките си на газ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обмяната на информация пък ще позволи да се следи при какви условия големите потребители купуват газ.

Още по темата

"Булгартрансгаз" приема оферти за предпроектното проучване за газовия хъб

Крайният срок за подаване на документите е 1 ноември

29 сеп 2017

Какво обеща Юнкер на Източна Европа

Председателят на Европейската комисия се опитва да затвори пропастта между старите и новите членки на ЕС

15 сеп 2017

Обществените поръчки за българско-гръцката връзка ще бъдат обявени до края на 2017 г.

До средата на месеца проектът ще получи и разрешително за строежа на българския участък

12 сеп 2017
Когато в закон е определен доста специфичен праг, над или под който трябва да се предприеме определено действие, естественият въпрос е кой има интерес. Именно такъв е случаят с приетия във вторник от Европейския парламент регламент за газовата солидарност.

От една страна, той задължава страните членки да си помагат, когато внезапно някоя от тях не може да осигури доставките си на газ, а от друга, въвежда прозрачност при снабдяването с газ, като задължава компаниите да докладват всяка съществена промяна в договорите за доставка, ако количествата в тях надвишават 28% от местното потребление. "Този процент представлява правилният баланс между административната ефективност и прозрачността", се казва в новия регламент.

Но защо точно 28%, а не 30 примерно? Причината естествено няма нищо общо с официалното обяснение. В първоначалния текст на регламента, предложен от Европейската комисия (тя има законодателната инициатива в ЕС), този процент беше 40, или точно колкото е делът на руския газ в потреблението на Германия. Тоест, ако беше приет първоначалният вариант, германските компании нямаше да бъдат длъжни да докладват своите бизнес отношения с "Газпром".

"Трябваше да водим сериозна борба с Германия и Франция, за да се приеме настоящият текст на регламента", каза зеленият евродепутат Клод Tюрмес по време на дебатите по директивата.

Как този процент засяга България



Отговорът е: сериозно. Регламентът за мерките за гарантиране на сигурност на газовите доставки е един от примерите, когато ЕС работи за по-малките си страни членки. И така разсейва представата, че в ЕС се случва само това, което поиска Германия.

Комбинираният натиск на ЕК и на европарламента доведе до съгласие да се приеме доста по-обвързващо законодателство от първоначалното предложение. Въпреки съпротивата не само на Берлин и Париж, но и на Рим, Виена и Будапеща (по други причини), новият регламент задължава големите страни да не предприемат действия зад гърба на малките. Страните, които имат по-развити газови пазари и голяма пазарна сила (заради по-голямото си потребление), нямат много интерес да споделят нито търговските си тайни, нито да стават доставчици от последна инстанция за страни като България, която не може сама да си гарантира сигурността на доставките.

Освен че дава повече възможности на малките страни членки, новото законодателство може да помогне на България да отпуши някои доста смислени проекти с Гърция, които засега оставаха само в сферата на концепциите.

Какво предлага новият регламент

Най-важното нововъведение е задължението страните членки да разработят планове за взаимопомощ, ако възникне криза с доставките им на газ. Тоест ако ненадейно "Газпром" спре газа за България, то Румъния, Гърция, Австрия и Унгария са правно обвързани да се притекат на помощ.

В приетите текстове за разлика от първоначалния вариант се предвиждат санкции за страните или компаниите, който не подготвят такива планове за взаимопомощ или ако не ги прилагат, когато настъпи криза. В общи линии задължението е страните да предоставят всяко свободно количество газ, което не е необходимо за задоволяване на нуждата на уязвимите потребители (например домакинствата).

Обмяната на информация пък ще позволи да се следи при какви условия големите потребители купуват газ. Това, от една страна, ще помогне на страни като България да имат по-ясен ценови репер, по който да сравняват предлаганите им от "Газпром" цени и условия. От друга страна, тази мярка ще позволи и да се следи дали например българските компании преговарят активно с руския си доставчик за по-добри условия, или са застинали в удобната си позиция на монополисти.

И третата важна промяна е, че на газовата сигурност се гледа в по-широк аспект. В случай на криза с доставките те могат да бъдат гарантирани и с намеса в производството на електроенергия. Нещо, което между другото България предложи през 2014 г. (след публикация на "Капитал") - ако възникнат проблеми, Гърция да намали използването на газ за производство на електроенергия и да доставя освободените количества на север, а България да я компенсира за получената суровина с ток.

Брадясали проекти

Новият регламент отваря възможността да се отворят много идеи, които се обсъждат с Гърция от години. Освен схемата "газ срещу ток" може отново да се подновят дискусиите за взаимно поддържане на резерви.

В момента тече подготовката за разширението на газовото хранилище в Чирен, което се оправдава с неясната концепция за създаване на газов хъб, т.е. разпределителна и търговска точка за потребители и извън България. Вместо това проектът може да се оправдае с възможността Гърция да съхранява газ в Чирен, срещу което България да получи квота за използване на гръцкия терминал за втечнен газ в Ревитуса. При такава схема двете страни максимално ще се възползват от възможностите за активна търговия, т.е. да закупуват газа от най-евтиният източник към момента – Гърция да складира евтин руски газ в Чирен, или обратно, когато цените на втечнения газ са по-ниски, България да черпи от този източник.

Преди няколко години гръцката DEPA правеше бегли сондажи с подобен проект, но не се стигна по-далеч от опипване на почвата.

Подобни договорки естествено никак не са лесни. Например, за да тръгне схемата "ток срещу газ", трябва да се приеме доста сложна компенсаторна схема за гръцките електропроизводители, които имат дългосрочни договори за доставки. Освен това без увеличаване на поддържаните от двете страни резерви бартерът няма как да проработи, защото и Гърция, и България разчитат основно на един и същ доставчик. Сега обаче има европейско законодателство, което задължава страните от региона да работят по подобни модели, които биха били много по-евтини, отколкото строежа на нова скъпоструваща инфраструктура.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Вечерни новини: България гласува за лекарствената агенция с мисъл за Шенген; а учениците не работят добре в екип Вечерни новини: България гласува за лекарствената агенция с мисъл за Шенген; а учениците не работят добре в екип

И още: Водещите партии в Германия искат нови избори, президентът е против; Такса смет в София няма да се вдига догодина

21 ное 2017, 1490 прочитания

PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип 2 PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип

Едва 2% показват високо ниво на сътрудничество и ефективни действия за решаване на конфликти

21 ное 2017, 1640 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
2017: Най-оптимистичната година на пазара на труда

Изследване на Manpower показва, че план за наемане на още служители имат компании от всякакви сектори, региони и калибър

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Мълчалив отказ от независимост

Правителството не разреши на германски кораб да прави научни изследвания за газ в морето, където има огромен потенциал в т.нар. газови хидрати

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете