Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
13 10 ное 2017, 17:45, 13354 прочитания

Плуват ли корабчета

При пълна непрозрачност военното министерство почти сигурно ще даде след седмица 820 млн. лв. на варненската корабостроителница "Делфин"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

17 ное 2017

Държавата ще си поиска обратно БМФ по съдебен път

ВКС отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на приватизатора да не изпълнява клаузите по договора и спестяваше на Кирил Домусчиев неустойки за 55 млн. лева

12 ное 2017

Голямото харчене

С бюджета за следващата година правителството увеличава рекордно разходите, но ще ги разпределя по същия неефективен начин

27 окт 2017

Само един кандидат да доставя бойни кораби за армията ни

Министерство на отбраната не казва коя е компанията, заявила намерение да строи две корвети за 820 млн. лв.

25 окт 2017

Политикономика на въоръжаването

Трите мегапроекта за модернизация на армията ни стават заложник на сложни външнополитически баланси

1 сеп 2017

ГЕРБ нанесе въздушни удари по президента

Покрай избора на нови изтребители Борисов е на път да насъска САЩ срещу държавния глава

29 юни 2017

Оръжията ни са скъпи

Купуването на нови изтребители и корвети

3 юни 2016

Адмиралите са ни скъпи

Бойният флот иска два кораба за лов на подводници, които ще струват минимум 820 млн. лв. И това е само началото.

15 апр 2016

Суровинна война в отбраната

Без каквато и да било аргументация военният министър Ненчев концентрира управлението на огромни армейски ресурси в ръцете на един-единствен човек

20 фев 2016
Прикривайки се зад плътната завеса на секретността, Министерството на отбраната се готви съвсем скоро да изхарчи астрономическите 820 млн. лв. за строежа на два модулни патрулни кораба за нуждите на военноморските сили. Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния ни флот. И, както се твърди неофициално от повече от година, поръчката почти сигурно ще отиде при варненската корабостроителна фирма "Делфин".

Още по-интересното е, че въпреки огромния размер на сумата има шанс проектът да не минава за повторно разглеждане в парламента. Причината: за разлика от придобиването на новите бойни самолети тук не става дума за междуправителствено споразумение, което се нуждае от ратифициране. Така военното министерство може да се възползва от факта, че проектът за инвестиционен разход за флота бе одобрен от миналото народно събрание, а парите са заделени от финансовото министерство в настоящия бюджет.

На бързи обороти

Докато президент, премиер и парламентарни политически сили шумно се замеряха с обвинения заради определянето на "Грипен" като най-предпочитан потенциален доставчик на изтребители, процедурата за придобиването на корветите се движеше като подводница – бързо, под повърхността и без излишен шум. И така в края на миналия месец се оказа, че всичко наоколо е с гриф за секретност, включително и... имената на осемте фирми участнички. Също така стана ясно, че всички седем чуждестранни корабостроителници са имали около месец да се запознаят с документацията (RfP), която е била над 400 страници и е била само на български.

В резултат на всичко това част от чуждите фирми са казали, че не могат да представят в този срок обвързваща оферта, а останалите – че сумата от 820 млн. лв. е твърде ниска за изпълнение на заданието. Така единствената оферта е била на българска фирма, която военното министерство отказа да назове поради гриф за секретност, но която всички хора в оръжейния бранш знаят, че е "Делфин". От самата варненска корабостроителница също отказаха да коментират. И то не просто информация за евентуалната им оферта, а дори самия факт дали участват. На практика обаче "Делфин" е единственото предприятие, което в момента теоретично има капацитет за подобен проект, тъй като основният й конкурент "Булярд" не е строил нови кораби от няколко години.



Когато в края на октомври се оказа, че всички чуждестранни фирми са се оттеглили, а кандидатът е само един и български, от Министерството на отбраната хлъзгаво заявиха, че предстои да се прецени как ще се процедира оттук нататък. В крайна сметка обаче военното ведомство явно все пак е решило да сключи договор с мистериозната неназована българска фирма, макар че е единствен кандидат. И най-накрая реши да я назове. В интервю за "Труд", запитан кой ще строи модулните патрулни кораби, военният министър Красимир Каракачанов изплюва камъчето официално: "Делфин", която е в договорни отношения с френска държавна корабостроителна фирма. На практика проектът ще бъде българско-френски."

От нас – корпуса, оръжието – от чужбина

Всъщност френската фирма, за която ръководителят на отбранителното ведомство говори, най-вероятно е мултинационалната Thales, която е 10-ият по големина продавач на въоръжение в света. И по-конкретно холандското й подразделение Thales Nederland, което е специализирано в сферата на корабните системи и с която "Делфин" сключи споразумение преди около година. На него вероятно ще бъде възложена интеграцията на въоръжението, автоматизираните бойни информационно-управляващи системи и сензорите (2D/3D радари, радари за управление на стрелбата, електрооптични сензори, средства за радиоелектронна борба, сонари и т.н.). По време на миналогодишното изложение "Хемус" варненската корабостроителница се договори за сътрудничество с още две чужди фирми, които, изглежда, ще участват в проекта. Германската Diehl Defence разработва противокорабни и зенитни управляеми ракетни системи, както и интелигентни муниции, приети на въоръжение в страни - членки на НАТО. Италианската Leonardo/Finmeccanica Defence Systems Division пък е производител на мало- и среднокалибрени корабни артилерийски установки и торпедни системи. Така че по всичко личи, че на българската корабостроителница ще се падне основно конструирането на корпуса и инсталирането на двигателите и захранването.

Най-голямата ирония на съдбата около настоящия проект е, че сегашният военен министър беше един от най-големите критици на придобиването на модулните патрулни кораби и дори директно казваше, че победителят е предизвестен. "Подсетете ме кога България е строила бойни кораби, аз не се сещам. Ремонтирала е. Има един случай с един, само че той някъде беше за коя част на света. Така, че вижте, ако искате, мога в един плик да напиша името на една фирма и като мине конкурсът, да го отворим да видим дали съм бил прав. Просто ми се струва, че правим нещо, което ще струва едни пари, без да имаме ефекта, който се полага. Аз само казвам какво се говори. Ако искате, ще го направим като експеримент", казва Каракачанов през май 2016 г. по време на парламентарната комисия по отбрана. В нощта след президентските избори пък, където той също беше участник, бъдещият министър обяви "тази далавера с бойните кораби трябва да се спре". "В началото седем фирми проявяваха интерес, но накрая се оказа, че една фирма е подала оферта. Другите са заявили, че финансовата рамка, т.е. тези 820 млн. лева за двата кораба, са много малко и те не могат да се справят със задачата", коментира сега Каракачанов по повод планираната модернизация на бойния флот. Което вероятно е намек и подготовка за евентуално подписване на бъдещи анекси, които да оскъпят още и без това скъпия многомилионен проект.

Домусчиев ли е?

Въпреки широко разпространеното твърдение, че "Делфин" е на бизнесмена Кирил Домусчиев, всъщност това не е точно така. Частната варненска корабостроителница е семейна фирма с мажоритарен собственик Светлин Стоянов и нейната бизнес история датира от началото на 90-те, доста преди стремителния възход на известния разградски предприемач. Между 2006 и 2014 г. например "Делфин" построява четири фрегати и корвети, които стават гръбнакът на бойния флот на Екваториална Гвинея. Бойните съдове Wele Nzas и Bata са направени по проект на украинския Държавен научноизследователски институт по корабостроене и въоръжени в Украйна. Всъщност Домусчиев е не таен собственик, а просто крупен клиент и бизнес партньор на варненската корабостроителница. Това, което го свързва публично с "Делфин", е фактът, че там са построени три кораба за нуждите на приватизирания от него "Параходство БМФ", както и спонсорството за футболен клуб "Лудогорец".

Така че, ако има нещо, което свързва Домусчиев с проекта за новите бойни кораби, то е по-скоро по линия на политическия лобизъм, отколкото на прякото участие в компанията. Това обаче не променя скандалното обстоятелство, че Министерството на отбраната се готви да изхарчи 820 млн. лв. при пълна непрозрачност, липса на конкуренция и без ясни правила.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Законодателен рекет 1 Законодателен рекет

Как ГЕРБ и ДПС брандират законите, за да ги превърнат в инструмент за публичен рекет

17 ное 2017, 692 прочитания

Цвета Караянчева оглави парламента след оставката на Димитър Главчев 5 Цвета Караянчева оглави парламента след оставката на Димитър Главчев

Бившият председател на Народното събрание ще влезе в ръководството на ГЕРБ

17 ное 2017, 1419 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Просрочията на общините се свиват

Те достигат 163 млн. лв. към края на септември по данни на финансовото ведомство

Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

Мълчалив отказ от независимост

Правителството не разреши на германски кораб да прави научни изследвания за газ в морето, където има огромен потенциал в т.нар. газови хидрати

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете