Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
24 19 май 2017, 17:06, 16932 прочитания

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Още по темата

Екофондът отпуска още 1.3 млн. лв. за електромобили на администрацията

Тази година субсидията обхваща и превозни средства за комунални, социални и транспортни дейности

19 юли 2017

Hyundai иска да настигне конкуренцията при електромобилите

Южнокорейският производител пуска на пазара електрокола с голям пробег

3 юни 2017

Джайлс Диксън: Колкото повече ВЕИ използваме, толкова по-ниски ще са сметките в дългосрочен план

Главният изпълнителен директор на WindEurope пред "Капитал"

31 май 2017

Европа ще конкурира Tesla с гигафабрики за батерии

Daimler започна изграждането на завод за литиево-йонни пакети

25 май 2017

Саксония се превръща в новата автомобилна Силициева долина

Големите германски производители залагат на региона за бъдещата електрическа революция в сектора

22 май 2017

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

20 май 2017

Volkswagen си постави за цел лидерството при електромобилите

Компанията иска да надмине Tesla и да продава по 1 млн. електрически коли до 2025 г.

10 май 2017

Изграждането на инфраструктура за електромобили – мисията (не)възможна

Липсата на подходяща мрежа от зарядни колонки би обезсърчила мнозинството от ентусиасти, желаещи да се сдобият с електромобил

26 мар 2017

"Елдрайв" ще изгради 500 зарядни станции в региона до края на 2017 г.

Компанията ще използва платформата на финландската Fortum за управление на мрежата

19 дек 2016

Големи автопроизводители започват да покриват Европа със зарядни станции

Volkswagen, Daimler's Mercedes, BMW и европейското поделение на Ford Motor ще построят първоначално 400 станции за зареждане на електроколи

30 ное 2016

Пловдив ще може да произвежда европейския електромобил Harmony

Прогнозната цена на градската кола е 12-15 хил. евро

15 ное 2016


"Имаш ли някой по-дълъг кабел да ми пуснеш, че ми свърши тока?" Викът идва от известен български финансист и ентусиаст на електромобилите. Току-що батерията на колата му е сдала багажи и той безпомощно се оглежда за познат в околността. От първия етаж на кооперация в центъра на София се подава глава, която безпомощно поклаща глава – никъде няма 20-метров кабел подръка.

Историята се случи само преди няколко години и е типична за прохождането на електромобилите. Както всяка нова технология навлизането й става трудно, понякога дори комично. Само си спомнете мутрите, които в средата на 90-те години на миналия век стояха почти гръб в гръб, за да могат демонстративно да поговорят с мобифоните си, тъй като покритие имаше горе-долу само на бул. "Витоша" в София. Сега същата ситуация се случва и с колите на ток. Шофьорите на стари фиатчета се забавляват да задминават на магистралата "Тесли" за по 200 хил. лв., докато водачите на последните нервно контролират крака си на педала, тъй като са наясно, че батерията им може и да не стигне до Бургас.

Навлизането на е-колите обаче не е шега. Вече не само екзотични компании или ексцентрични милионери стоят зад разширяващата се гама електромобили. В края на миналата година германските автогиганти решиха да хвърлят ръкавицата на Tesla и да я задминат (виж текста "Ток в резервоара"). Ако това е реално предизвикателство, вероятно в момента сме на прага да видим нещо, което се случи на пазара на умни телефони. Спомнете си 2006 г. Лидерът на пазара на смартфони безапелационно беше Blackbеrry, но само няколко години по-късно Apple и Samsung буквално отнесоха канадската компания.

Има и един сигурен признак, че колите на ток скоро ще са ежедневие. В първото тримесечие на тази година България отбеляза рекорд сред европейските страни по нарастване на продажбите на хибридни коли (почти 300%). Щом дори България, в която всичко влиза с доста закъснение, вече влиза в тази вълна, в останалата част на света тя трябва вече да бумти.

Въпреки че броят на електровозилата още дълго време няма да бъде драматична величина, ефектите от тяхното навлизането ще са сериозни. Обичайният заподозрян - петролната индустрия (не случайно Българската петролна и газова асоциация не е сред феновете), няма скоро да почуства удара, тъй като токът няма да измести бензина скоро (за дизела не е толкова сигурно). По-скоро промяната ще бъде почуствана в областта на производството на цветните метали (от което България като голям производител на мед ще спечели), които са съществена част от електродвигателите и батериите. Но дейности като поддръжката на автомобили или пък таксиметрови услуги скоро ще усетят болезнена промяна.



Промяна ще има в навиците на шофьорите. За да не се срути енергийната система от много коли, които зареждат едновременно, скоро ще се въведат правила за диференциирани по часови пояс цени на електроенергията за автомобилите. Т.е. в 15 часът токът може да е пет пъти по-евтин от доставеният в 18 часа. Въпреки че това изглежда неудобно и досадно, с промяната ще се свикне точно както всички свикнахме да купуваме самолетни билети онлайн, чиято цена може да се промени в рамките на секунда.

Тези промени обаче трябва да започнат да влизат в политическия дневен ред, за да може необходимата регулация да е приета далеч преди бума на електромобилите, който вече се задава. Спомнете си пак 2006 г. Тогава на източниците на възобновяема енергия се
гледаше като на някаква досадна екзотика, която ще ни бъде наложена от Европейския съюз. В резултат на това регулацията закъсня и беше объркана и за по-малко от шест месеца през 2012 г. инсталираните фотоволтаици скочиха почти десетократно. Последваха скандали и трудности по управлението на електроенергийната мрежа. Подобно нещо може да се повтори и с електромобилите (макар и в по-малък мащаб, заради незначителните субсидии, които държавата дава). Но поглед отрано със сигурност е нужен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европа ускорява икономическия растеж Европа ускорява икономическия растеж

Централна и Източна Европа, както и Германия са основен двигател в ЕС

16 авг 2017, 2651 прочитания

Производствената активност във Великобритания се забавя Производствената активност във Великобритания се забавя

Въпреки поевтиняването на паунда поръчките за износ достигнаха петмесечно дъно

6 юли 2017, 2087 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Законът, който ще изпоти брокерите

Влизането в сила на новите европейски директиви ще промени пейзажа на инвестиционното посредничество

Българската икономика: На крилете на потреблението

БВП расте с едни от най-бързите си темпове от кризата насам. Този път основният двигател е потреблението

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.08.2017

Капитал Daily

Брой 129 // 23.08.2017 Прочетете