Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
28 окт 2015, 15:27, 2827 прочитания

Съдебният инспекторат зависи от неговите инспектори

...или защо е важно да има повече Pro в процедурите по назначаване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Народното събрание  удължи срока за издигане на номинации за съдебни инспектори до 10 ноември.  В това време главният инспектор Теодора Точкова недвусмислено аргументира необходимостта от високи професионални и нравствени качества на бъдещите инспектори.

В писмо до парламента тя изтъкна, че кандидатите следва да притежават "ясни и разумни виждания за развитието на ИВСС, мотивация за качествено и срочно изпълнение на задълженията си, както и способност да работят "проактивно" и ефективно при изпълнението на функционалната си компетентност".

Законът не дава правомощия за намеса в избора на съдебни инспектори, но това не означава, че главният инспектор не може да вземе отношение или да изрази позиция към процедурата по избор на бъдещите му "служители" (главният инспектор осъществява контрол върху дейността на инспекторите  - вж. чл. 60, ал. 1 ЗСВ). Призивът на Теодора Точкова беше навременно напомняне за отговорността за провеждането на  информиран избор, която носят народните представители за "здравето" на съдебната система.  

Още по темата

"Чисти ръце" в съдебната власт, ама друг път

След кастинг на Цветанов, съгласуван с ДПС, парламентът претупа ключовия избор на съдебни инспектори

18 фев 2016

Да те оправдаят по "Глава 26"

Tекст от законa, насочен срещу "вечните обвиняеми", се превръща в заплаха за справедливия процес

16 окт 2015

Златният пръст в раната

Изненадващата подкрепа на "Атака" най-вероятно цели изолиране на Реформаторския блок в процеса по конституционни промени

26 сеп 2015

Деница Вълкова е новият председател на Бургаския апелативен съд

Съдийката е позната като зам-министър на правосъдието от кабинета Борисов I и като причина за дело срещу България в Страсбург

30 юли 2015
В последните години парламентарните назначения безспорно еволюират откъм предписания и публичност, но все още не са достигнали институционалния си разцвет.  Правилата изискват кандидатите за съдебни инспектори да представят широк набор от документи, но не поставят изисквания към самите проверяващи. 

В НС няма нарочна комисия (борд по назначенията), която да е тематично ангажирана само с процедурите по назначения – ресорната Комисия по правни въпроси извършва проверка за допускане на кандидатите до изслушване, но не е обвързана с изготвянето на подробен и аналитичен доклад за всеки отделен кандидат. В този смисъл е важно да обърнем внимание на следното: 
  



1) Раздел I, т.2 от Правилата предвижда предложенията на народни представители за инспектори в ИВСС да съдържат писмени мотиви, които обосновават високите професионални и нравствени качества на съответния кандидат. Високите нравствени качества са императивна и понякога енигматична категория, чиято изискуемост запазва своята неопределеност в редица процедури. Нерядко обаче в предложенията, мотивите които следва да обосновават точно тези качества – преповтарят трудовите път и постижения на кандидата. А тях можем да открием в подробната биография, която също е изискуем документ по правилата. Затова е важно мотивите да бъдат конкретни, почиващи на дълбочинна проверка и обективна преценка за качествата на кандидатите. Надали бихме искали да видим повторение на сценария от изслушването на кандидатите за конституцонен съдия.

Вносител на едната кандидатура изненадващо атакува (или поне на нас ни се стори така) другия кандидат. Не кога да е, а на ниво изслушване в правна комисия, когато би следвало да са изяснени качествата на кандидатите и обстоятелствата около тях. Правилата и процедурите наистина трябва да са парламентарните правила на играта. Общественото доверие в институциите не може да бъде самоцел – то е само следствие на зрелостта на едно политическо поведение.

2) Съгласно Раздел III, т.1 от Правилата, Комисията по правни въпроси проверява дали са представени необходимите документи и дали кандидатите отговарят на изискванията за заемане на длъжността инспектор в ИВСС. Тази проверка се извършва на отделно заседание, предхождащо изслушването. Кандидатите, за които Комисията установи, че не отговарят на изискванията по чл. 42, ал. 3 от Закона за съдебната власт ("за инспектори се избират лица, които имат и най-малко 12 години юридически стаж, като за петима от инспекторите в рамките на този стаж се изискват и най-малко 8 години, а за останалите петима - най-малко 5 години като съдия в окръжен или апелативен съд, във Върховния касационен съд или Върховния административен съд, прокурор в окръжна или апелативна прокуратура, във Върховната касационна прокуратура или Върховната административна прокуратура или следовател в Националната следствена служба или в окръжен следствен отдел") или не са представили нужните документи, не се допускат до изслушване. Един от тези документи е концепция за работата като инспектор в ИВСС. Парламентът обаче не е регламентирал необходимостта от структура на тези концепции. Противно на изискванията, заложени за концепциите на кандидати за административни ръководители на съдилища и прокуратури например – тук такива не са споменати. ВСС изисква от магистратите, които се кандидатират за ръководни постове в системата, да обосноват своята лична мотивация за заемане на длъжността; да представят анализ и оценка на състоянието на органа на съдебна власт; да очертаят достиженията и проблемите в досегашната му дейност; както и да набележат цели и мерки за тяхното достигане. Един от елементите за прецизно съпоставяне на кандидатурите ще бъдат именно техните конпепции. Доколкото е възможно, така ще проличи единомислието (или липсата на такова) за бъдещата дейност на инспекторите. В писмото на главния инспектор до парламента също бе отбелязано, че  "за постигане на еднопосочност и ефективност в работата на ИВСС, би било удачно при избора на инспектори, Народното събрание да съобрази на ниво принципи и цели съответствието между концепциите на кандидатите за инспектори и концепцията на действащия главен инспектор."

В крайна сметка назначенията имат дълги сенки, а съдебната власт даде немалко "жокери" на управляващите. Главният инспектор разясни законовите норми, професионалните организации призоваха магистратите към проактивни вътрешни номинации, а председателят на ВКС подтикна върховните съдии да обсъдят и предложат кандидати за инспектори, с които запозна НС и министъра на правосъдието. Междувременно 10 ноември наближава...

*Неда Грозева е част от екипа на Българския институт за правни инициативи, който от години следи процедурите по назначаване на високи държавни постове
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Държавният софтуер ще е като държавните железници 6 Държавният софтуер ще е като държавните железници

Създаден от чиновници конкурент на продукт, развиван от предприемачи, ще е недоносче, гълтащо луди пари за приятелски фирми.

23 юни 2017, 10111 прочитания

Защо държавата нe може да ползва Auxionize 2 Защо държавата нe може да ползва Auxionize

Евродиректива не позволява обществени поръчки на външна платформа

23 юни 2017, 4450 прочитания

24 часа 7 дни

24 юни 2017, 25294 прочитания

24 юни 2017, 6691 прочитания

24 юни 2017, 3437 прочитания

24 юни 2017, 1686 прочитания

24 юни 2017, 1556 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Меланезийска имплозия на политическото

И още: Нагледахме се на алъш-вериш и неграмотност всякаква; В услуга на социалното свлачище

Върхът на слънчогледа

Компанията за преработка на слънчоглед "Олива" за първи път надхвърли оборот от над половин милиард лева, а до дни започва строителството на новия й завод за 40 млн. евро

Бързи, дълги и под наем

Допълнителен бизнес покрай председателството ще има за вносителите на нови автомобили, бусове и автобуси

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете