Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 6 яну 2017, 15:15, 5274 прочитания

Опасността държавата да стимулира ранните раждания

Образованието е най-добрата превенция на ранните бракове и раждания, но учениците в малки населени места са изправени пред риск от преждевременно напускане на училище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
13-годишната майка от квартал "Надежда" в Сливен запълни сутрешните блокове на телевизиите и гръмките заглавия на жълтите сайтове тази седмица. Но освен за поредната медийна истерия, случаят не допринесе за смислен разговор за причините за ранните раждания (които между другото намаляват през последните години) и начините да им се противодейства. Най-ефективният от тях е образованието и задържането на учениците максимално дълго време в училище. За това, както и за възможните пречки пред съществуването на селските училища, пише в анализа си председателят на Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе" Деян Колев. Публикуваме текста му с негово разрешение. Заглавието и подзаглавието са на редакцията.

Още по темата

Борбата е за всяко дете

България има растящ проблем с отпадането на ученици от училище, който хвърля дългосрочна сянка върху икономиката ни

21 сеп 2016

Все повече ученици отпадат от училище - какво можем да направим

Последните данни на НСИ показват тревожни тенденции, според които българското образование се връща към тежките 2008 и 2009 г.

16 май 2016

След Катуница, преди Орландовци

Кои са причините за конфликтите с етническа окраска, които се повтарят в навечението на всички местни избори

16 юни 2015

Инвестицията в образование е най-добрата превенция на ранните бракове и ранните раждания. Национално проучване, осъществено от Център "Амалипе" и Институт "Отворено общество" сочи, че всяка по-висока образователна степен вдига с три години възрастта за ранен брак и всяка година престой в училище е важна. Законът за предучилищното и училищното образование намали класовете в основните училища от осем на седем. Законът предоставя възможност основните училища в селата да се превърнат в "обединени" (т.е. обучаващи до 10 клас), но понастоящем Министерство на образованието дискутира критерии, които ще направят напълно невъзможно създаването на обединени училища. Така много от ромските деца в селата ще приключат своя престой в училище още след 7 клас. Това ще смъкне възрастта за ранни бракове и раждания и ще върне тази порочна практика в места, в които беше изчезнала.

Новината за раждането на Динко, син на 13-годишната Златка от квартал "Надежда" в Сливен, очаквано се превърна в медийна сензация. Не само, защото началото на януари винаги е "гладно" за новини (до там, че предстоящото застудяване и сняг се превръщат в новина!), но и защото дори тези, които твърдят обратното, са наясно, че случаите на много ранните раждания са все по-редки изключения и са концентрирани в няколко градски гета: "Надежда" в Сливен (но не и другият ромски квартал в града, в който живеят над 150 висшисти), в бургаските гета, "Столипиново" в Пловдив и в значително по-малка степен другаде. Тези случаи може би ще намалеят и до няколко години ще се превърнат в "екзотични" изключения... Но е съвсем вероятен сценарият, при който Министерство на образованието "връща в играта" ранните раждания и ги извежда от градските гета към селата. Това може да стане, ако се възпрепятства създаването на т.нар. "обединени училища" (1 – 10 клас) и се стимулира закриването на училищата в селата, след като последните загубят осми клас.

Национално представително проучване за семейните нагласи и отношения, реализирано в ромските махали и квартали от Център "Амалипе" и Институт "Отворено общество" през 2010 г., посочи постепенно вдигане на възрастта за ранни бракове в ромската общност, като това се отнася дори до най-консервативните групи (като калдарашите и бургуджиите). През 2010 г. средната възраст за първо съвместно съжителство е била 18 години и 4 месеца, като е била налице пространствена концентрация: най-рано са се женили ромите в Югоизточна България (особено в областите Сливен и Бургас), а най-късно – в Югозападния регион. Проучването показа три статистически значими фактора, които вдигат възрастта за първа женитба, като образованието е най-значимият: всяка по-висока образователна степен вдига с три години възрастта за ранен брак, а първото семейно съжителство настъпва средно между 1 и 3 години след края на престой в учебно заведение. Проучване на Център "Амалипе", представително за великотърновска област и осъществено през 2015 г., потвърди тези тенденции, като в областта най-ранните бракове (до 14 години) са анахронизъм, срещащ се само в 2 населени места.

Законът за предучилищното и училищното образование въведе т.нар. "нова образователна структура", предначертана още през 2006 г. от Националната програма за развитие на училищното образование. Така 8-ми клас ще премине от основната в средната степен на образование, като основното образование ще е на два етапа - начален (I-IV клас) и прогимназиален (V-VII клас). Средното образование също ще е на два етапа - VIII-X и ХI-XII-ти клас. Посочената промяна ще намали класовете в основните училища от осем на седем и ще превърне България в първата страна в ЕС, в която основно образование може да се завърши още в седми клас: в повечето европейски държави това става след завършен девети клас. Тя ще доведе и до промени на училищната мрежа: много от училищата в по-малките села ще имат сериозни проблеми, тъй като намаляването на учениците ще намали делегирания бюджет, а с три паралелки (по една в клас, което е масовият случай в селските училища) трудно ще се формират нормативи в прогимназиален етап. Много е вероятно да последва вълна на закриване на селски училища: тя едва ли ще е така масова като тази, която последва въвеждането на делегираните бюджети (450 училища бяха закрити през 2008 и 2009 г.), но десетки ще бъдат сериозно застрашени. Опитът ясно показва, че част от ромските деца от населените места със закрити училища, особено момичетата, отпадат и не пътуват до средищно училище (въпреки безплатния транспорт). Ранен брак и раждане е това, което им се случва след това.

Законът за предучилищното и училищното образование предоставя възможност част от основните училища да се трансформират в т.нар. "обединени училища", в които ще се обучават ученици от първи до десети клас. В тях ще може да се придобива и първа степен на професионална квалификация. Т.е. селските училища може и да не загубят осми клас, а да "добият" девети и десети, което със сигурност ще задържи в класните стаи много младежи, които иначе биха отпаднали и ще повиши процента на ромите - среднисти. За съжаление, законодателите не довършиха до край тази стъпка и не решиха основните училища, които са единствени за дадено населено място да се трансформират автоматично в обединени: това ще се случи след становище на Регионалното управление по образованието и решение на общината.



Така настоящата учебна 2016/17 година ще бъде последната, през която основните училища ще обучават ученици в осми клас. Алтернативите пред тях са да загубят осми клас (с всички негативни последици – както за училището, така и за учениците) или да се трансформираат в обединени, т.е. да започнат да обучават и в първи гимназиален етап. Срокът за това е 31 май 2017 г. След това процедурата ще бъде по-сложна. Две са институциите, които трябва да бъдат спечелени за каузата на обединените училища: трансформацията става след становище на Регионалното управление на образованието и решение на Общинския съвет. Ролята на Общинския съвет в случая е логична: това са общински училища. Становището от РУО бе въведено като допълнителен защитен механизъм: РУО да препоръча училища, които общините не са избрали поради тясно партийно-политически причини.

Последните седмици разкриха една различна тенденция. Някои Регионални управления представяха пред училищни директори примерни критерии, а други дори ги агитираха да не опитват да трансформират училищата си в обединени, защото няма да получат положително становище от РУО. Казано накратко, примерните критерии изискват директорът на обединеното училище да кара колело на една гума над пропаст, като прави салто през горящи обръчи и през това време свири на цигулка. При това: да свири като Паганини! Това е метафорично казано, но примерните критерии изискват например училището да е обучавало по минимум 20 ученика през всяка от последните 4 години и ред други изисквания, които голямата част от селските училища не могат да покрият. И които са неаргументирано високи: например защо 20, а не 18 ученика; защо ще се гледат изминалите години, а не предстоящите, в които идват повече ученици и т.н.

Разбира се тези критерии са полу-легални, т.е. "примерни": министерството не е одобрявало и не е спускало критерии за обединени училища, такива не са договаряни с Националното сдружение на общините. А и при всички положения решението на Общинския съвет е водещо за общинските училища.

Човек би си задал въпроса "Защо МОН, поне към този момент, не подкрепя, а дори възпрепятства формирането на обединени училища, след като законодателната власт е дала тази възможност?". Отговорът не е ясен, но ефектът е: повече рано напуснали училище младежи и девойки = повече ранни бракове и ранни раждания.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Мнения Daily - Връщат ли се каталунците обратно в 18 век? 1 Мнения Daily - Връщат ли се каталунците обратно в 18 век?

И още: Труден старт на оценката на въздействие; Олигархията постигна целта си

22 окт 2017, 1855 прочитания

Какво показа изборът на председател на ВАС 3 Какво показа изборът на председател на ВАС

За съдийското самоуправление и неизяснените имотни въпроси

19 окт 2017, 4949 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Да си възвърнем бъдещето през 2017

От статия на Франс Тимерманс, първи зам.-председател на ЕК, в treffpunkteuropa.de

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Идеята на Христо Алексиев и Илиан Милинов за използване на енергията от играчките на детските площадки идва случайно

От 2020 г. еврофондовете ще идват с прокуратура

Създаващата се европейска структура има шанс да демонстрира в България как обвинението всъщност трябва да работи

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.10.2017

Капитал Daily

Брой 161 // 23.10.2017 Прочетете