Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 авг 2017, 14:38, 1842 прочитания

Законът на сезона...

...дали държавата не строи пясъчен антикорупционен замък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Има ли чисти ръце за борба с корупцията

Властта предлага нов орган с огромни правомощия, без никакви гаранции срещу произвол

4 авг 2017

Шефът на КОНПИ Пламен Георгиев ще оглави новата свръхкомисия "Антикорупция"

Съставът на новия орган е изключително важен заради огромните правомощия, които му се дават

1 авг 2017

Предизборната кампания за генерален директор на БНТ влиза в разгара си

Засега само Иван Гарелов е активен в нея, останалите кандидати, изглежда, търсят подкрепа по друг начин

1 авг 2017


"Ситуацията на властване, както и самото упражняване на власт изпълват властващия със самочувствие за собствената му възбуждаща значимост", пише Джон Кенет Гълбрайт в "Анатомия на властта".
След като спечели време и раздразни професионалната аудитория, на 31 юли Министерството на правосъдието обяви своя кроеж на нов "антикорупционен закон". Законопроектът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е публикуван за обществено обсъждане в strategy.bg, а срокът за предоставяне на становища изтича на 30 август. След като отпрати в небитието два предходни законопроекта (не че бяха съвършени, те просто не получиха шанс), властта даде живот на трети. По неин образ и подобие: крупен антикорупционен мегаполис, който да се вижда отдалеч.

5 в 1 без особени иновации
Прави впечатление, че макар и лансиран като "антикорупционен", този закон по-скоро съединява и сближава. Към вече действащата Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество се добавят други също действащи органи: (1) Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет; (2) звеното от Сметната палата, ангажирано с проверките на доходи и имущество на лицата, заемащи висши държавни и други длъжности; (3) специализираната дирекция за противодействие на корупцията в ДАНС; (4) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Иначе казано, 5 в 1 без особени иновации. Това не е непременно лошо, полезността на този ход ще зависи от начина на изпълнение (спомняме си одисеите на ГДБОП между МВР и ДАНС).

Поначало е прието противодействието на корупцията да се осъществява в две основни направления: превенция и борба по същество. Превенцията е амалгама от мерки, които имат за цел да образоват и предпазят онези, които все още не са въвлечени в корупционни практики, и да намалят съществуващите рискове, където е възможно да се проявяват. Превенцията е безсилна срещу хронично корумпираното съзнание, защото там вече има установен навик. Когато корупцията е институционална практика, превантивните механизми са лесно заобиколими. Корупционното съзнание се отличава с изключителна изобретателност и инстинкт за самосъхрание. Именно тук ефективна е борбата по същество, т.е. разследването на корупционни престъпления от независими и мотивирани разследващи органи.

Конституирането на органа – няколко червени лампи
При анализа на нов орган или структура следва да започнем с мандатността и начина му на формиране. Първата "червена лампа" е именно предвиденият мандат от 6 години. Неоправдано дълъг срок за подобно начало, който остава неаргументиран и в мотивите към закона. Такъв мандат превръща персоните, олицетворяващи една институция, във фактор, с който се съобразяват останалите. Времето е предпоставка за срастване с власт и възпроизвеждане на зависимости. Защо се критикува продължителността на мандатите на "тримата големи" (главен прокурор, председател на Върховния касационен съд и председател на Върховния административен съд), която е 7 години?

Парламентът сякаш иска да се подсигури, че в случая институцията ще го надживее или предпази, изпълнявайки "завета" му. Разумен мандат е този от 3 или 4 години с възможност за преизбиране. Между другото точно такъв е и мандатът на съседската ни "любимка" – Лаура Кьовеши, главен прокурор на Национална дирекция "Антикорупция" в Румъния, 3 години с право на преизбиране. Ръководителят на Централното антикорупционно бюро в Полша например се назначава за срок от 4 години също с право на преизбиране. Интересен пример е Украйна и тамошното Національне антикорупційне бюро України - НАБУ. След "Революцията на достойнството" през 2014 г. борбата с корупцията е водещ приоритет за украинската общественост. Изграждането на бюрото не стъпва на други институции, а започва от нулата. Мандатът на директора му е 7 години, назначаването е с указ на президента след отворен конкурс. Това е първата отворена конкурсна процедура за държавна длъжност в Украйна. Тук прекалено дългият мандат донякъде се балансира чрез конкурсното начало. Сегашният директор на НАБУ Артьом Ситник (1979) се кандидатира през 2015 г. и спечелва конкурса. Кандидатите са общо 186. Доколко такава формула е успешна ще покаже само времето. Международните примери винаги са интересни, трябва да се наблюдават, но ключово си остава съобразяването с местната действителност. Затова и с оглед крехката демократична обстановка в България и огромните правомощия, които се дават на комисията, разумният ръководен мандат е 3 или 4 години с възможност за преизбиране.



Другата "червена лампа" е начинът на избор на председателя и членовете на комисията. Тя е предвидена като колективен орган от петима членове – председател, заместник-председател и трима други членове. Номинациите за председател се правят от народни представители, не е предвидено квалифицирано мнозинство. Дали това назначение следва да е поверено на парламента, където е налице липса на еднолична отговорност? Аргументът, че сме парламентарна република, не е особено състоятелен и че "само при избор от Народното събрание може да се гарантира публичност на процедурата и максимално широко участие на гражданското общество" (пета страница от мотивите към проекта). Истинските аргументи лежат в историята на предходни назначения. А между публичност, прозрачност и отчетност, макар че звучат добре заедно, има съществени разлики.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Слънчака – семеен курорт? 6 Слънчака – семеен курорт?

Или колко далеч от реалния живот могат да бъдат българските политици

18 авг 2017, 9930 прочитания

Дори да е блъф, пак е опасно Дори да е блъф, пак е опасно

Тръмп срещу Северна Корея

18 авг 2017, 2468 прочитания

24 часа 7 дни

18 авг 2017, 22507 прочитания

18 авг 2017, 9930 прочитания

18 авг 2017, 8528 прочитания

18 авг 2017, 5116 прочитания

18 авг 2017, 4840 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Безметежност с главата в пясъка

Програмата за управление

Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV

Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" пред "Капитал"

Симеонов vs Ангелкова

Между ресорния вицепремиер и министъра на туризма има напрежение, което може да доведе и до промени в кабинета наесен

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

Една българска проза

Как България стана главен герой във вече успешни и тепърва очаквани англоезични романи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете