Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 24 сеп 2017, 16:08, 3698 прочитания

Мнения Daily - Данъчни промени за администрацията, не за бизнеса

И още: Президентът трябва да даде оценка на процедурата по избор на председател на ВАС; Новата петица: Без Борисов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

По-ниският таван за плащанията в брой отново е в парламента

Депутатите приеха промяната на първо четене в бюджетната комисия заедно с още няколко данъчни изменения

1 ное 2017

Мнения Daily - Във възход ли са германските ултрадесни

И още: Ще отидете ли в рая вместо Майка Тереза; Паразитната власт вегетира върху всяка предприемчивост

26 сеп 2017

Мнения Daily - От лятно безхаберие към зимно самодоволство

И още: Миграцията разлюля статуквото на изборите в Германия; Най-слабият резултат на консерваторите за половин век

25 сеп 2017

Мнения Daily: Всички искат по-ниски данъци

И още: Съспенсът на Слави

17 сеп 2017

Отпада отстъпката за подаване на онлайн данъчна декларация

Министерството на финансите отново предлага прагът за разплащанията в брой да падне до 5 хил. лв. През юли парламентът гласува против

17 сеп 2017

Спорен председател на ВАС за следващите 7 години

Последната дума е на президента Румен Радев, който трябва да реши дали да издаде указ за назначаването на Георги Чолаков

11 сеп 2017
Законопроект

Данъчните промени са насочени към администрацията, не към бизнеса

От коментар на Калоян Стойков за седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика

Далеч преди обсъждането на бюджета за 2018 г., което е съпътствано с промени в данъчното законодателство, правителството публикува набор от данъчни изменения (с проект за допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност, б.р.), които са в духа на две стари и утвърдени порочни практики. Първата е законодателните промени, засягащи няколко закона, да са част от преходните и заключителните разпоредби на един закон. Така тази година с изменения на Закона за ДДС се правят промени и в Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за опазване на околната среда, Закона за управление на отпадъците, Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за местните данъци и такси, Закона за счетоводството, Закона за ограничаване на плащанията в брой. Дори причината на част от промените да е съгласуване с други текстове, които се променят, по-голямата част от измененията не са от такъв характер и заслужават отделно обсъждане. Втората порочна практика е измененията в данъчното законодателство да са с цел улесняване на администрацията, а не на бизнеса. В мотивите към законопроекта само веднъж се споменава намаляването на административната тежест и то касае частен случай, а не общия ред за плащане на данъци. Това е странно поне по две причини. Първата е, че намаляването на административната тежест е залегнало в управленската програма на правителството. Иронията е в това, че една от целите е "преодоляване на проблема с често изменящото се законодателство като източник на несигурност в икономическата среда", а за поредна година виждаме, че се правят редица изменения в данъчните закони, които променят правилата за деклариране и плащане на данъци (покрай другите промени).

Втората причина е, че България е на последно място в ЕС по отношение на плащането на данъци според класацията на Световната банка Doing Business. Броят на данъчните плащания, както и необходимото време за тях са изключително високи на фона на други страни от ЕС. Същевременно необходимото време за възстановяване и/или доплащане на данък (ДДС/корпоративно подоходно облагане) е най-високо в България.
(Виж вляво таблица 1: Процедури и необходимо време за плащане на данъци)



Втората таблица показва и къде се крият основните трудности в случая с България – плащане на социални осигуровки, внасяне на ДДС, възстановяване на ДДС и данъчните проверки, свързани с корпоративното подоходно облагане. Единствено необходимото време за плащане на корпоративното подоходно облагане е сравнимо с останалите страни, но пък евентуална последваща проверка протича доста по-трудно.
Работодателите в България отделят два пъти повече време за плащане на осигуровки в сравнение с административно тромавата Германия, а в сравнение с Естония – осем пъти повече. Вместо мерки за намаляване на тази тежест управляващите предлагат свиване на сроковете, в които компаниите следва да подават декларации към данъчните органи. При внасянето на ДДС разликите с другите страни също са големи, а то е допълнително утежнено и от тромав процес по възстановяване на данъчния кредит.

Както бизнесът не съществува самоцелно, а предлага стоки и услуги, а оттам зависи от своите клиенти, така и администрацията не съществува самоцелно и би трябвало работата ѝ да е в услуга на икономиката, а не да ѝ пречи. Улесняването и оптимизирането на работата на администрацията не може да е крайна цел на законодателните промени, а е единствено инструмент, който да намали разходите на държавата и да улесни бизнеса в неговото задължение за отчетност пред тази администрация. Защото бизнес без администрация може да има, но администрация без бизнес – не.
-------
Очаквания

Президентът трябва да даде оценка на процедурата по избор на председател на ВАС

Калин Калпакчиев, член на ВСС, от интервю по бТВ
Гласуването за председател на Върховния административен съд повтори всички дефекти на кадровата дейност на ВСС. При факти, а не слухове, които пораждат съмнение в интегритета на кандидата за висша длъжност, те не се проверяват, а се игнорират.

Това, което в най-голяма степен характеризира отиващия си вече състав на Висшия съдебен съвет (ВСС), за съжаление е една повтаряща се през годините оценка на ключови международни институции - и от Европейската комисия, и от Съвета на Европа, и от Държавния департамент на САЩ, че ВСС не е независим орган. Каквото е основното му призвание по конституция.

Това е съветът, който ще се запомни с есемеса до премиера Борисов от член на ВСС. Такъв за съжаление е механизмът, по който функционира висшият орган на съдебната власт.

Той не успя да провежда честни, обективни и справедливи процедури за избор на председатели на ключови съдилища, също и на прокуратури. Мандатът му започна с доста спорното назначение през декември 2012 г. на сегашния главен прокурор с неопровергани съмнения за неговия интегритет. И пет години след това историята показа в голяма степен, че сме имали основания (за съмнения, б.р.). Мина се през спорни назначения на председатели на апелативни съдилища. Помните скандала с трикратното гласуване на председател на Апелативен съд - София, и срамното гласуване [по кандидатурата] на Нели Куцкова. Имаше изключително спорно гласуване за председател на Апелативния съд в Търново. Също при благоевградските съдилища, помните и какво се случи в СГС...

Гласуването за председател на Върховния административен съд повтори всички дефекти на кадровата дейност на ВСС. При факти (а не слухове), които пораждат съмнение в интегритета на кандидата за висша длъжност, те не се проверяват, а се игнорират. Това всъщност е сърцевината на проблема.

Очаквам държавният глава да даде ясен знак, че той ще упражни своето правомощие по конституция (да върне на ВСС предложението за назначаване на Георги Чолаков за председател на ВАС, б.р.) с цялата сериозност и съзнание какъв е смисълът на това правомощие. Указът на президента трябва да даде оценка за ефективността и справедливостта на протеклата процедура по избора във ВСС. И аз очаквам, че той ще направи това.
----------
Неофицилен съюз засега

Новата петица: Без Борисов

Из коментар на Иван Бедров за "Дойче веле"
В България се оформя обликът на нова група, която има за цел да се противопостави на статуквото в държавата. Този (засега неофициален) съюз си поставя и достатъчно различим етикет: "Без Борисов".

Точно половин година. Толкова трябваше да мине от последните избори, за да могат по-малките демократични партии, останали извън парламента, да намерят пътя към партньорството. Зачестилите общи декларации на "Да, България", ДСБ и още няколко формации оформят вече и облика на новата група - те се противопоставят на всички в настоящия парламент, определят статуквото като олигархично, единствени забелязват превзетото правосъдие, а доколкото Бойко Борисов е властелин на политическото настояще, тези формации си слагат достатъчно различимия етикет "Без Борисов".

Така в момента се появява нова извънпарламентарна опозиция, в която, разбира се, има и познати лица. Предстои още път, преди Христо Иванов, Атанас Атанасов и компания да могат да предложат алтернатива, за която гражданите, които останаха непредставени, да могат да гласуват на следващи избори. Този процес е и закономерен, и очакван. И все пак е новина на фона на острото противопоставяне между лидерите на т.нар. демократична общност.

Поредицата остри политически позиции от последния месец са подписани от "Да, България", ДСБ, БЗНС, "Зелените" и малката либерална формация ДЕОС. Последните две създадоха коалицията, с която "Да, България" се наложи да участва на изборите поради липсващата към онзи момент съдебна регистрация. БЗНС все още е формално в Реформаторския блок, от който обаче не се чува звук. А несъстоялата се коалиция между "Да, България" и ДСБ в началото на годината често се използва като обяснение за изборния неуспех поотделно. Сложните отношения вървят заедно с натрупано недоверие и подозрение.

И все пак новата петица започва да оформя своя облик - те говорят за всички онези пороци, които парламентарните партии се правят, че не забелязват. Управлението на ГЕРБ с "Обединените патриоти" на практика няма опозиция - БСП гали носталгията по миналото на част от избирателите си, ДПС винаги е част от играта по някакъв начин, а партията на Марешки все още е в графата "явление". Така единственото противопоставяне идва от новата петица извън парламента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily: Лесните решения в здравеопазването не дават резултат Мнения Daily: Лесните решения в здравеопазването не дават резултат

И още: След взривоопасното изказване на Бойко Рашков – тишина

10 дек 2017, 844 прочитания

Европейската ни съдба Европейската ни съдба

Откъс от новоизлязлата книга "Време и всичко" - разговори между Александър Андреев и Андрей Райчев

8 дек 2017, 1654 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - От лятно безхаберие към зимно самодоволство

И още: Миграцията разлюля статуквото на изборите в Германия; Най-слабият резултат на консерваторите за половин век

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

Symbioz, закарай ме вкъщи

Renault представи работещия си прототип за бъдещето на автономното шофиране

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Нощни п(т)ици

В сезона на коледните партита - преглед на местата, където да се нахраним след полунощ

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 11.12.2017

Капитал Daily

Брой 189 // 11.12.2017 Прочетете