Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
28 ное 2017, 14:32, 2590 прочитания

Мнения Daily: Хората са основната спирачка пред автономните коли

И още: БПЦ вежливо и сърдечно отказа на Скопие, смята Радан Кънев

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Мнения Daily - Първата приватизация стана по времето на Живков

И още: Тежкият консенсус около разлагащия се труп на София; Изкуственият интелект може да ни прати в ново Средновековие

29 ное 2017

Мнения Daily - Контрапреход към държавен капитализъм

И още: Когато договорите в енергетиката са тайни, гражданите плащат скъпо; Народът на Румъния не иска да си мълчи

27 ное 2017

Мнения Daily: Слуховете за залеза на Меркел са силно преувеличени

И още: Капаните пред "Да, България" и ДСБ; Атаката срещу приватизацията е атака срещу пазарната икономика

26 ное 2017

Мнения Daily - Шенген е първа крачка и без нея е безсмислено да мечтаем

И още: Шшшт, да не се изложим пред чужденците; За България е добре Западните Балкани да са в ЕС

22 ное 2017
Бъдещето на автомобилите без шофьор
Хората са основната спирачка пред автономните коли

От текст на Джон Торнхил, редактор "Иновации" на Financial Times

"Когато говорим за изобретения и иновации често си мислим за най-добрите на своето време. Кои обаче са лошите", пита редакторът "Иновации" на Financial Times Джон Торнхил. Според него в списъка с лошите със сигурност е атомната бомба, както и автоматът "Калашников". Най-разпространеното огнестрелно оръжие (75 млн. броя в момента по света според Световната банка) убива десетки хиляди на година. "Има едно изобретение обаче, което убива повече хора от предните две взети заедно - автомобилите", пише медиата.

Според Световната здравна организация всяка година 1.25 млн. души загиват при катастрофи, като това прави грубо около 50 млн., откакто автомобилите стават масови. За сравнение, през 20 век във войни са загинали около 123 млн. човека.
Като допълнителен bonus malus, колите освен това замърсяват въздуха и допринасят за промяната в климата. Нещо повече - за да се задоволи нуждата от гориво, се налага да се наливат милиарди долари в някой от най-назадничавите режими по света - Саудитска Арабия, Венецуела и Русия.

За щастие може би се вижда краят на ерата на автомобилите, задвижвани от петрол и управлявани от хора. Технологията на самоуправляемите коли ще реши и двата основни проблема - с горивото и с катастрофите, ако и да има все още известни проблеми за преодоляване.



Парадоксално обаче най-голямата пречка пред автономните коли не е технологична, а човешка - съпротивата на хората, изглежда, е най-голямата спирачка пред тази транспортна революция.
Автомобилните компании скоро ще са готови с резултати - Uber обяви миналата седмица, че ще купи 24 хил. коли от Volvo до 2021 г., за да предложи напълно автономни превозни средства.

Един от най-големите рискове в момента е правителствата и производителите на автомобили да прибързат с разрешаването на недобре подготвени автономни коли да тръгнат преждевременно по пътищата, което ще предизвика обществена съпротива.
Хората са изключително привързани към колите си. Те донесоха огромна мобилност, свобода и удоволствие на милиони. Огромен брой работни места, инвестиции и корпоративни интереси в момента зависят от сегашния модел на автомобилния транспорт. Това е причината някои експерти да се съмняват дали автономната революция въобще ще се случи.

Според други проучвания сега сме на прага на най-голямата промяна в историята на транспорта. Някои изследвания прогнозират, че до 2030 г. броят на автомобилите по американските пътища ще падне от 247 млн. на 44 млн., с цената на милиони работни места и огромни загуби за петролната индустрия.
"Кой сценарии ще се случи е въпрос не само на технологична възможност, но и на обществен избор. Трябва да тестваме по няколко пъти технологията, да преценяваме доказателствата внимателно и да избираме умно. Имахме достатъчно лоши изобретения", пише Джон Торнхил.

Признаването на македонската православна църква
Радан Кънев: БПЦ вежливо и сърдечно отказа на Скопие

От фейсбук профила на Радан Кънев


Простете, но не споделям ентусиазма около позицията на БПЦ. На дипломатически език тя е вежлив, сърдечен, но категоричен отказ.

"Ще направим всичко възможно гърците, сърбите и руснаците да ви признаят" означава "на куково лято".
И, не, въпросът не е каноничен, а политически. Защото за руската и сръбската църква е такъв. Защото те са (а и гърците) политически инструмент на държавите си. А нашата се колебае между ролята на духовен инструмент на вярващите (което е прекрасно) и политически инструмент на... друга държава.


Радан Кънев

Фотограф: Юлия Лазарова


Боя се, че БПЦ съзнателно и натрапчиво забравя и загърбва миналото си. А Българската екзархия - тази, която слага основите на националността и държавността ни, която полага границите на бляновете ни, която буквално просвещава и оформя модерната ни нация, която спасява евреите ни и чиито мъченици все още не честваме - е схизматична.

Както днешната МПЦ, тя не е призната. Екзархията е плод на два политически акта - на волята на миряните от Македония до Добруджа и на един султански берат.
Заявеното от синода намерение да води дипломация чрез комисия, в която поне двама са открити чужди агенти, няма да преодолее изолацията на МПЦ. Най-много да доведе до признаване на върховенството на Сръбската патриаршия, т.е на политическата окупация на Вардарските епархии отпреди век.

Питам се защо въпросът да не бъде решен така, както са определени границите на екзархията - чрез плебисцит на миряните, а не чрез договорки зад дебели врати?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Мюсюлманите не са "автомати на Корана" 3 Мнения Daily - Мюсюлманите не са "автомати на Корана"

И още: Става дума за нещо различно от "фашизъм"; В обществен интерес е да се знае с кого спи президентът; В България се живее по-добре? Не и благодарение на властта

11 дек 2017, 517 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Борисов: Изравят павета по "Дондуков" - каква наглост, каква политическа атака!

Едно към едно от днешното заседание на Министерския съвет

Гените ни говорят

Боряна Герасимова, съосновател и главен изпълнителен директор на NutriGen, пред "Капитал"

Малка, но важна подкрепа за еврозоната

ЕК пооткрехна вратата към валутния съюз и предлага помощ за реформи в България

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

Национализъм.bg

Адела Пеева за посветения на съвременния национализъм документален филм "Да живее България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 11.12.2017

Капитал Daily

Брой 189 // 11.12.2017 Прочетете